زمان و مراحل انجام ارتودنسی - محسن مرآتی

زمان و مراحل انجام ارتودنسی

زمان و مراحل انجام ارتودنسی

زمان انجام ارتودنسی

دکتر محسن مراتی نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با محسن مرآتی کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

بهترین زمان برای انجام ارتودنسی دندان به منظور درمان نامرتبی دندان ها، دوران نوجوانی است یعنی زمانی که دندان های دائمی تازه رویش یافته اند. ولی این شیوه برای بزرگسالان نیز مفید است و تعداد کسانی که از این روش درمانی استفاده کرده اند رو به افزایش است. درمان ارتودنسی گاهی در سنین کودکی برای کودکان دارای مشکلات فکی دندانی قبل از رویش همه دندانهای دائمی لازم است.

 جرمگیری قبل از ارتودنسی دندان

در مراحل اولیه تشکیل پلاک، می توان پلاک ها را به راحتی با استفاده از مسواک و نخ دندان پاک کرد ولی در صورتی که به موقع از روی دندان ها برداشته نشوند به تدریج این پلاک ها حجیم می شوند و پس از مدتی تبدیل به جرم می شوند. جرم از بافت سختی تشکیل شده که از تجمع پلاک هایی که پاک نشده اند تشکیل می شود. جرم ها یکی از عوامل بیماری های لثه محسوب می شوند و علاوه بر آن رنگ دندان را تغییر و سلامت دندان ها را نیز تهدید می کنند. جرم دندان ها، در روی دندان ها و بین دندان ها کاملا نمایان هستند. دندان ها و فضای دهان با برداشتن جرم ها سالم تر باقی می مانند.

مراحل انجام ارتودنسی

مرحله اول: رادیوگرافی و قالب گیری

ابتدا از تمام دندان ها به صورت رادیوگرافی پانورامیک و سفالوگرام طرفی گرفته می شود گاهی نیاز است از تک تک دندان ها یا برخی دندان ها نیز به صورت جداگانه رادیوگرافی تهیه شود.

مرحله دوم: متخصص ارتودنسی پس از بررسی عکس های رادیوگرافی و فوتوگرافی دندان و فکین و گاهی کست های تهیه شده از دندان های فرد، نظر قطعی را برای انجام روش ارتودنسی می دهد و برنامه ی درمانی را مشخص می سازد. در صورت نیاز برخی دندان ها باید کشیده شوند و هر گونه مشکل دندانی نظیر پوسیدگی و خرابی دندان ها باید قبل از گذاشتن براکت روی دندان درمان شوند.

تغذیه در زمان ارتودنسی

با این حال که براکت های امروزی محکم، با ثبات و پیشرفته تر از ابزار ارتودنسی قدیمی تر است، مراقبت از آن ها در طول فرآیند درمان اهمیت زیادی دارد. تغذیه در زمان ارتودنسی حائز اهمیت است لذا باید به مواردی درباره تغذیه توجه نکرد. در این زمان باید از خوردن غذاهای چسبنده و غذاهایی که به جویدن زیاد نیاز دارند خودداری کرد و مصرف غذاهای نرم تر در این دوران بهترین پیشنهاد است. زمانی که فرد برای اولین بار تحت درمان ارتودنسی با براکت قرار می گیرد ممکن است تصور کند انتخاب های محدودی در رابطه با غذا خوردن در حضور براکت ها برای وی وجود دارد.

دکتر محسن مراتی

دکتر محسن مرآتی، متخصص ارتودنسی و ناهنجاری های فک و صورت در تهران هستند. سوابق تحصیلی دکتر محسن مرآتی: دکتر محسن مرآتی در سال ۱۳۸۱ تحصیلات عالی خود را در...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • لغو پاسخ
دکتر محسن مراتی
بستن دکتر محسن مراتی دکتر محسن مراتی

سوالات خود را از دکتر محسن مراتی بپرسید

02144350093