کاربردهای میکرونیدلینگ و ممنوعیت های آن - جعفری

کاربردهای میکرونیدلینگ و ممنوعیت های آن

کاربردهای میکرونیدلینگ و ممنوعیت های آن

در روش میکرونیدلینگ از سوزن های بسیار نازکی برای سوراخ های ریز سطحی روی پوست استفاده شده و منجر به تحریک کلاژن سازی پوست می شود. میکرونیدلینگ یکی از درمان های موثر در زمینه زیبایی و ترمیم پوست است که در ادامه بیشتر در مورد آن صحبت می کنیم.

کلینیک پوست و موی دکتر مسعود جعفری نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با جعفری کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

مقدمه ای بر روش میکرونیدلینگ

میکرونیدلینگ روشی غیر تهاجمی برای درمان مشکلات پوستی است و برای گرفتن نتیجه‌ی بهتر معمولا روند درمان چند جلسه‌ای طول می‌کشد. زمان هر جلسه‌ی درمان با توجه به شدت مشکلات پوستی بین چند دقیقه تا یک ساعت است.

روش کار به این صورت است که روی پوست فرد با استفاده از ابزار نیدلینگ و طبق الگوی خاصی، سوراخ‌هایی ایجاد می‌شود. برای کسب بهترین نتیجه، ابزار نیدلینگ چندین بار روی سطح موردنظر در جهات مختلف حرکت می‌کند. برخی پزشکان، برای نتیجه‌ بهتر از میکرونیدلینگ، هم‌زمان با ایجاد این سوراخ‌های ظریف، از محصولاتی که سبب تحریک تولید کلاژن می‌شوند، مانند اسید هیالورونیک یا سرم ویتامین C و نیز روشن‌کننده پوست هم استفاده می‌کنند.

بعد از انجام میکرونیدلینگ روی پوست زخم‌های کوچکی ایجاد می‌شود که همین زخم‌ها سبب تحریک کلاژن‌سازی توسط پوست می‌شوند.

به‌طور معمول، توصیه‌ پزشکان این است که برای گرفتن نتیجه‌ مطلوب‌تر، بهتر است بین جلسات درمانی به روش میکرونیدلینگ، حداقل چهار تا شش هفته فاصله بیفتد تا پوست زمان کافی برای کلاژن‌سازی داشته باشد. معمولا برای بهبود جای‌ جوش به روش میکرونیدلینگ چهار جلسه و برای زخم‌های ناشی از سوختگی پنج جلسه‌ی درمانی تجویز می‌شود. در روش میکرونیدلینگ که از قضا برای تمام انواع رنگ پوست هم مناسب است، می‌توان مناطق حساس و شکننده پوست شامل چشم‌ها، گردن و پشت دست‌ها را هم که با سایر روش‌ها درمان نمی‌شود، معالجه کرد.

مراحل و نحوه انجام میکرونیدلینگ

سوراخ های ایجاد شده بسیار ریز هستند و با چشم غیر مسلح دیده نمی شوند و ظرف چند ساعت بسته شده و مختصر قرمزی و تورم که بعد از میکرونیدلینگ ایجاد می شود چند روز بعد محو شده و هیچگونه علامتی در موضع باقی نمی ماند. مدت زمان هر جلسه حدود 60 دقیقه است که 45 دقیقه برای بی حسی و حدود 15 دقیقه درمان با درماپن زمان می برد. بر اساس ناحیه صورت عمق درمان در آن موضع متفاوت است. با ادامه جلسات درمانی نفوذ کرم ها و پمادهای پوستی تسهیل شده و این یکی از مزیت های میکرونیدلینگ است چرا که در حالت عادی پمادها و کرم های پوستی فقط تا لایه سطحی اپیدرم نفوذ می کنند و به لایه های زیرین پوستی نمی رسند.

حین عمل میکرونیدلینگ می توان مواد و سرم هایی از قبیل اسید هیالورونیک و کوکتل های مزوتراپی را برای نفوذ به لایه درم استفاده کرد. هیالورونیک اسید به تحریک کلاژن سازی کمک کرده و به جوانسازی پوست کمک می کند. بعلاوه برای تیرگی زیر چشم محلول های روشن کننده و برای درمان لک از کوکتل های ضد لک استفاده می شود.

در مواردی که آسیب پوست زیاد باشد قبل از میکرونیدلینگ سابسیژن انجام می شود که تاثیر درمان را دو چندان می کند.

از دیگر مزایای میکرونیدلینگ این است که در انواع پوست و در تمام نقاط بدن و در چهار فصل سال قابل انجام است و این در حالی است که استفاده از لیزرهای لایه بردار در پوست های تیره و فصول گرم سال و نقاط نزدیک به چشم محدودیت هایی دارد و در پوست های تیره امکان سوختگی و ایجاد لک وجود دارد.

مراقبت‌های قبل از میکرونیدلینگ شامل چه مواردی است؟

قبل از انجام میکرونیدلینگ پوست محل مورد نظر را از هرگونه کرم، لوسیون و مواد آرایشی پاک کنید.

اگر از داروی خاصی استفاده می‌کنید یا هر گونه بیماری و ضایعه‌ی پوستی مثل تبخال دارید، قبل از انجام میکرونیدلینگ حتما پزشک خود را از این مسئله مطلع کنید.

درصورتی‌که پیش از این، از روش‌های درمانی دیگر برای جوان‌سازی پوست‌تان استفاده کرده‌اید، حتما با پزشک خود در میان بگذارید.

انجام میکرونیدلینگ و سوزن های مورد استفاده در این روش

مهم‌ترین نکته‌ای که قبل از انجام میکرونیدلینگ باید به آن توجه کرد، رعایت موارد بهداشتی است. بهتر است به‌جای آرایشگاه‌ها و مراکز زیبایی، میکرونیدلینگ در مطب پزشک یا کلینیک‌های تخصصی انجام شود. از بهداشتی‌ بودن و یک‌‌بار مصرف‌بودن سوزن‌ها مطمئن شوید.

استفاده از سوزن (کارتریج) مشترک برای افراد مختلف و حتی استفاده از یک کارتریج برای یک فرد در چند جلسه می‌تواند به علت کند شدن سوزن‌ها و همچنین آلودگی سبب تخریب بافت و عفونت شود و صدمات جبران‌ناپذیری برای سلامت فرد ایجاد کند.

در سال‌های اخیر استفاده از کارتریج‌های یک‌بار مصرف برای انجام میکرونیدلینگ مرسوم شده، اما توجه داشته باشید که فقط استفاده از کارتریج یک‌‌بار مصرف، ایمنی و سلامت شما را تضمین نخواهد کرد، زیرا لازمه‌ی انجام یک میکرونیدلینگ ایمن و مطمئن، استفاده از کارتریج استاندارد، استریل و دارای غشای محافظ است تا به‌هیچ‌‌عنوان خون، لنف و مایعات بدن از داخل کارتریج به داخل هندپیس نفوذ نکنند.

برای این کار در کارتریج‌های استاندارد از نوع خاصی واشر ارتجاعی به نام «ممبران» استفاده می‌شود که مانع از ترشح و انتقال مواد درمانی، خون و مایعات لنفی از کارتریج به داخل هندپیس می‌شود.

یادتان باشد که در صورت نبودِ غشایِ محافظ در کارتریج و انتقال مایعات به داخل هندپیس احتمال انتقال عفونت و ویروس‌های هپاتیت و ایدز به افراد دیگر به‌شدت بالا خواهد رفت. به همین دلیل درصورتی‌که داخل کارتریج‌ها به‌جای «ممبران پلاستیکی»، فنر فلزی مشاهده کردید باید بدانید که این کارتریج ایزوله نبوده و به‌هیچ‌ وجه ایمن نیست.

آیا میکرونیدلینگ با درد و ناراحتی همراه است؟

در این روش ابتدا پزشک از کمی مواد بی حسی بر روی پوست صورت شما استفاده خواهد کرد. بنابراین بیمار در طول انجام این عملیات درد خاصی مشاهده نخواهد کرد؛ بدون استفاده از ماده بی حسی در حد سوزش بسیار اندکی خواهد بود.

در این روش پوست دچار خونریزی های کمی خواهد شد که در این شرایط نیز با آنکه پوست صورت سوراخ خواهد شد اما به هیچ عنوان لایه اپیدرم تخریب نخواهد شد.

میکرونیدلینگ  و از بین بردن لک های پوستی

یکی از کاربردهای میکرونیدلینگ پوست از بین بردن لک، جای جوش، اسکار باقی مانده از جوش، جای بخیه و ترک های پوستی خواهد بود. که بنابر عمق لکه ها و عیوب پوستی تا چند جلسه نیاز به درمان خواهد بود. از دیگر موارد استفاده از این روش می توان به درمان سوختگی، درمان ریزش مو و رفع خط خنده اشاره کرد.

 انجام میکرونیدلینگ در چه افرادی ممنوع است؟

برای برخی از افراد استفاده از روش مذکور توصیه نخواهد شد. افرادی که در واقع به عنوان افراد بد زخم (مستعد كلوييد) معرفی می شوند و زخم های پوستی آنها به مدت طولانی بهبود نمی یابد نباید به سراغ این روش بروند؛ روش جايگزين برای این بیماران مزوتراپي و ليزر و استفاده از کرم ها می باشد. افرادی که در 6 ماه گذشته دارای جوش های فعال بوده اند نیز کیس های مناسبی برای این روش نیستند، برای این افراد بهترین روش ها  آراف فركشنال خواهد بود.

عوارض احتمالی ناشی از میکرونیدلینگ

عوارض این روش زمانی خود را نشان می دهد که استفاده از آن برای شخص مناسب نباشد. در همین مطلب گفته شد که این روش برای چه کسانی مناسب نخواهد بود. به طور مثال اگر شما بر روی پوست خود جوش فعال و یا التهاب داشته باشید علاوه بر آنکه التهاب پوستی چندین برابر خواهد شد می تواند منجر به عفونت پوستی نیز گردد.

استفاده از دستگاه میکرونیدلینگ خانگی

دستگاه میکرونیدلینگ ی که در خانه مورد استفاده قرار میگیرد با نام درمارولر شناخته خواهد شد. این دستگاه دارای یک غلطک چرخان است که بر روی آن سوزن هایی تعبیه شده است. میکرونیدلینگ که در کلینیک ها و توسط پزشک انجام می شود توسط دستگاه درماپن سوراخ های ریز و عمودی بر روی پوست صورت ایجاد می کنند.

این در حالیست که درمارولر که یک وسیله خانگی است قابلیت ایجاد حفره های عمودی را نداشته و اغلب موارد منجر به ایجاد شکاف در پوست و زخم شدن آن خواهد شد. امکان عفونی شدن دستگاه های خانگی به مراتب بسیار بالا خواهد بود که باید بهداشت آن بسیار رعایت شود. از این رو توصیه می شود از این روش در خانه استفاده نشود. چرا که این دستگاه در حال حاضر یک وسیله منسوخ در دنیا به حساب می آید.

میکرونیدلینگ در افراد دارای  پوست های حساس

این روش برای پوست های حساس و نازک توصیه نمی شود. خصوصا افرادی که در چند ماه گذشته تحت درمان با داروهای راکوتان (ایزوترتینوئین) بوده‌اند، به دلیل پوستی بسیار حساس و نازک به هیچ عنوان نباید تن به استفاده از این روش بدهند.

مراقبت ها و اقدامات بعد از میکرونیدلینگ

  • از کرم های لایه بردار استفاده نکنید.
  • میکرونیدلینگ منجر به حساس شدن پوست خواهد شد، بنابراین استفاده از محصولات با ترکیب اسیدی و یا قلیایی باعث التهاب بیشتر پوست می شود.
  • استفاده از کرم ضد آفتاب ممنوع، چراکه در این زمان منافذ پوست باز بوده و این کرم قدرت نفوذ بالایی در پوست شما خواهد داشت که منجر به تغییر رنگ پوست می شود.
  • تا 48 ساعت پس از این روش نباید از هیچ لوازم آرایشی استفاده کرد.
  • عدم استفاده از نوشیدنی های الکلی و یا غذاهای تند
  • عدم استحمام تا 24 ساعت
  • استفاده از کرم های ترمیم کننده، کمپرس سرد و گرم و دست نزدن به پوسته های ایجاد شده کمک بسیار زیادی به بهبود شما خواهند کرد.

هزینه انجام میکرونیدلینگ

قیمت میکرونیدلینگ بر اساس روش انجام آن و موضع درمان متفاوت است. میکرونیدلینگ با استفاده همزمان از کوکتل های مزوتراپی انجام می شود که برای درمان جای جوش، بستن منافذ باز و یا درمان لک مورد استفاده قرار می گیرد. در بعضی موارد شدت آسیب های پوستی زیاد است و میکرونیدلینگ به تنهایی کفایت نمی کند و از روش های ترکیبی استفاده می شود.

در این موارد از دو روش درمانی متفاوت برای تاثیر بیشتر در لایه های مختلف پوست استفاده می شود.

به عنوان مثال در مواردی که جای جوش بسیار عمیق باشد از ترکیب سابسیژن و میکرونیدلینگ استفاده می شود و یا زمانی که پوست شل شده و افت شدید کرده باشد از ترکیب هایفوتراپی و میکرونیدلینگ استفاده می شود و یا در موارد تیرگی زیر چشم همزمان پی آر پی انجام می شود که در یک جلسه قابل انجام است و در نتیجه هزینه درمان بیشتر از میکرونیدلینگ به تنهایی می شود.

 

کلینیک پوست و موی دکتر مسعود جعفری

کلینیک پوست و مو و زیبایی دکتر مسعود جعفری، ارائه خدمات پوست و مو و زیبایی و لیزر و لیفت نخ این مرکز تخصصی پوست و زیبایی دارای تأییدیه وزارت بهداشت...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • سمیرا

    سلام 26 سالمه پشتم وقفسه سینم دوندون میشه

  • سمیرا

    سلام 26 سالمه در قسمت قفسه سینم وپشتم دون دون شبیح تاول خیلی ریز بیرون می یاد هرروز باید برم حموم وسوزن سوزن میشه ومیخاره وهمیشه باید کیسه کنم وقتی میرم حموم بدن خیلیچرک داره اگه کیسه نکنم پوسته میشه ومیخواره ممنون میشم راهنمایم کنید

  • شیرین حُسنی

    راه درمانی و پیشنهاد شما برای رفع و درمان کک ومک و شفافیت و روشن سازی پوست صورت معمولی رو به خشک چیه؟

  • منا دریایی

    آبا بعد میکرونیدلینگ کرم ترمیم باید زد .چه کرمهای باید زد

  • لغو پاسخ
کلینیک پوست و موی دکتر مسعود جعفری