تزریق چربی و ژل، مزایا و معایب آن - جعفری

تزریق چربی و ژل، مزایا و معایب آن

تزریق چربی و ژل، مزایا و معایب آن

امروزه تزریق چربی و ژل  یکی از روش های موثر و قطعی برای رفع چین و چروک و جوانسازی پوست به شمار می روند. در این مطلب به مقایسه تزریق چربی و ژل پرداخته و مزایا و معایب هر یک را ذکر می کنیم.

کلینیک پوست و موی دکتر مسعود جعفری نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با جعفری کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

تزریق ژل چگونه انجام می شود؟

تزریق ژل یک گزینه عالی برای رفع چین و چروک های سطحی و حجم دهی و برجسته کردن لب و نیز رفع گودی زیر چشم است که به سادگی در یک جلسه توسط پزشک متخصص حتی داخل مطب قابل اجراست و می تواند به راحتی در مدت زمان 6 تا 10 ماهه اثرات خود راحفظ کند.

ژوویدرم، رستیلان و رادیس پرکاربردترین ژل‌های تزریقی به شمار می‌روند. ژوویدرم و رستیلن عمدتا برای رفع چین و چروک دور لب، پلک پایین و گونه‌ها در مقادیر ۲ تا ۳ میلی‌لیتر تزریق می‌شود.

ماده اصلی این ژل‌ها هیالورونیک اسید است که بهترین گزینه برای رفع چروک‌های سطحی، حجیم کردن و برجسته کردن لب و پر کردن گودی زیر چشم محسوب می‌شود.

رادیس ژلی با تاثیرگذاری عمقی‌تر است که برای جبران تحلیل رفتن چربی در گونه‌ها، خط فک یا لبخند و چانه تزریق می‌شود. جراح برای تزریق این ژل از سوزن بزرگتری استفاده می‌کند که کبودی مختصری را ایجاد می‌کند. ماندگاری اثر رادیس بیشتر از ژل‌های هیالورونیک اسید است و حدود ۱۰ تا ۱۴ ماه است.

تزریق چربی چگونه انجام می شود؟

تزریق چربی عملی است که برای تمام بخش‌های صورت کاربرد دارد و از چربی خود بیمار که معمولا از طریق عمل های لاغری زیبایی همچون لیپوماتیک و لیپوساکشن یا ابدومینوپلاستی چربی از بیمار گرفته شده و سپس به نقاط مورد نظر وی تزریق خواهد شد. ابرو، پیشانی، شقیقه، گونه، چانه و کل ناحیه اطراف دهان با تزریق چربی قابل درمان است. تزریق چربی معمولاً همزمان با لیفت صورت انجام می‌شود تا نتیجه بهتر و ایده آل تری را به همراه داشته باشد پوست با تزریق چربی محکم‌ تر می‌شود و بافت و توان آن بهبود می‌یابد.

مقایسه تزریق چربی با ژل

نکته بسیار مهم اینجاست که تزریق چربی نیاز به تخصص بیشتری دارد و دوران نقاهت طولانی‌تری را نیز داراست، اما با توجه به نتایج ماندگارتر آن قابل توجیه است. متخصصین برای رفع چروک‌های دور چشم و صاف کردن محل تلاقی گونه‌ها و پلک تزریق هیالورونیک اسید را ترجیح می‌دهند.

اگر ژل با دقت و اندازه مناسب تزریق گردد، هیچ برآمدگی یا توده‌ای ایجاد نخواهد شد. برای جوانسازی لبه‌های عمودی ستون‌های فیلتروم لب بالا، قوس کوسپید (قوسی که در قسمت میانی لب فوقانی روی دندانهای نیش قرار دارد) و انحناء زیبای لب تزریق ژل انتخاب بهتری است، چون ماده پر کننده ثبات بیشتری دارد و شکل بهتری را به دست می‌دهد؛ در صورتی که در تزریق چربی ماده تزریق شده نرم است و نمی‌تواند مانند ژل نیروی لازم را به پوست وارد ‌کند.

اولویت اکثر پزشکان در صورت تحلیل رفتن چربی زیر شقیقه و گونه در یک عمل غیر جراحی استفاده از ژل و لوما به عنوان ماده حجم دهنده‌ی محکم است تا بهتر از ساختار صورت محافظت کند و گونه بالاتر برود. ولی گاها پزشکان چربی را به دلیل سهولت استخراج و انجام تزریق تحت بی‌حسی انتخاب می‌کنند.

گاهی در خانم های لاغر دیده می شود که برجستگی گونه‌ها از بین می‌رود و صورت حالت استخوانی ناخوشایندی اطراف چشم‌ها پیدا می‌کند و چهره در اثر افتادگی ابروها همواره خسته و خموده به نظر می‌رسد. تزریق اسکالپترا در این شرایط بهترین گزینه است. به علاوه چنانچه لاغری صورت زیر شقیقه‌ها با تزریق چند آمپول ولوما رفع نشود، می‌توان از اسکالپترا استفاده کرد. تزریق چربی را می توان یک عمل جراحی به حساب آورد در نتیجه پس از آن ورم و کبودی را به دنبال خواهیم داشت که این امری طبیعی است.

ماندگاری و اثر گذاری تزریق چربی مدت طولانی‌ تری را داراست و به بیش از دو سال می رسد و گاهی نتیجه به دست آمده پس از فروکش کردن ورم تقریباً دائمی است. البته موفقیت عمل تزریق چربی بسیار بیشتر از تزریق ژل به مهارت جراح بستگی دارد.

مشاهده نتیجه نهایی تزریق چربی در مقایسه با تزریق ژل زمان بیشتری می‌برد. تزریق چربی غالباً به بیمارانی توصیه می‌شود که پیش از این لیفت صورت انجام داده‌اند و می‌خواهند چهره جوان‌تر و جذاب‌تری داشته باشند.

تفاوت اساسی تزریق چربی با تزریق ژل

مهم ترین تفاوت بین تزریق ژل و تزریق چربی جنس ماده ی تزریق شده است. در تزریق چربی ماده تزریق شده از نوع بافت خود بدن فرد می باشد ولی ژل ماده ای شیمیایی و ساختگی است.

زمانی که چربی تزریق می شود علاوه بر پر کردن و حجم دادن می تواند فواید درمانی هم داشته باشد زیرا حاوی بافتهای بنیادی بوده و تولید کلاژن را افزایش داده و در نتیجه در جوانسازی پوست بسیار موثرتر خواهد بود ولی ژل فقط خاصیت پر کنندگی دارد.

در تزریق چربی به دلیل اینکه ماده تزریق شده از بافت خود بدن است احتمال جابجایی وجود ندارد ولی در تزریق ژل به دلیل شیمیایی بودن و نیز عدم هماهنگی با بافت بدن احتمال جابجایی وجود خواهد داشت.

اثر و ماندگاری ژل بسیار کوتاه تر است و فرد می بایست هر چند ماه یکبار تزریق را تمدید نماید. درحالیکه چربی تاثیر و ماندگاری بیشتری دارد.

امکان تزریق چربی در قسمت های مختلف صورت مانند شقیقه، گیجگاه و دیگر نقاط وجود دارد در صورتی که تزریق ژل کمی محدود تر است و فقط در نقاطی مانند لب ،خط خنده و یا گونه می تواند کاربرد داشته باشد.

تزریق چربی را می توان حتی به شکل وسیع تر و در حجم بیشتر مانند ساق پا، ران ها، سینه، دست، یا نواحی ژنیتال استفاده کرد. این در حالیست که تزریق ژل به صورت محدودتر و در حجم کمتر مورد استفاده قرار می گیرد.

یکی از عوارض تزریق ژل گلوله شدن آن است. در تزریق چربی به هیچ وجه امکان گلوله شدن وجود ندارد.

در تزریق چربی به دلیل حجم دهی بیشتر قابلیت بیشتری برای فرم دهی و پخش یکسان وجود دارد. در تزریق ژل این امکان محدود تر است.

تزریق چربی یک عمل جراحی ساده محسوب می شود و نیاز به دانش پزشکی دارد و می بایست فقط توسط پزشک جراح انجام شود. تزریق ژل را با چند ساعت آموزش می توان فرا گرفت. تزریق چربی نیاز به تجهیزات جراحی و اتاق عمل دارد در حالی که تزریق ژل نیاز به تجهیزات خاصی نداشته و تنها وجود شرایط استریل برای انجام آن کافی است.

مدت زمان تزریق چربی حدوداً بین 5/1 الی 2 ساعت است (شامل زمان لازم برای برداشت بافت چربی، فراهم سازی و آماده کردن آن، و سپس تزریق آن در قسمت های مورد نظر) ولی تزریق ژل در مدت زمان کوتاه تری انجام می شود.

کدام یک از روش های تزریق چربی و ژل عوارض بیشتری دارد؟

هر دو روش تزریق ژل یا چربی در صورت انجام توسط فرد ماهر و متخصص و رعایت اصول تکنیکی و موارد مصرفی مناسب با حداقل بروز عوارض همراه است. اما در صورت عدم رعایت اصول مذکور و انجام تکنیک توسط افراد نا آشنا و غیر معتبر و به ویژه در صورت استفاده از مواد غیر معتبر و نامرغوب با عوارض ناخوشایندی مانند واکنش‌های حساسیتی شدید، تورم و قرمزی پایدار ناحیه تزریق و گاهی زخم و آسیب شدیدی پوستی همراه هست.

نکته اساسی در مورد تزریق چربی این است که با توجه به اینکه منشا ماده پرکننده یا همان چربی از بدن خود فرد هست حداقل احتمال بروز حساسیت وجود دارد مگر آنکه اصول علمی و تکنیکی مناسب در برداشت، آماده سازی و تزریق چربی انجام نگردد.در مورد تزریق ژل علاوه بر اهمیت رعایت اصول طبی در تزریق، نوع ماده و برند معتبر مورد استفاده نیز حائز اهمیت است. در مواردی تزریق برندهای غیر معتبر و تقلبی ژل باعث بروز شدیدترین واکنش‌های حساسیتی شده است.

انجام همزمان تزریق چربی و ژل

بعضی اوقات بهترین نتایج درمان به سادگی با ترکیب این دو روش برای دستیابی به حداکثر نتایج ممکن انجام میشود. در حقیقت تزریق چربی به ناحیه صورت نقش موثر در بازیابی حجم پوست و بالا کشیدن آن دارد، اما تاثیرگذاری این روش در بهبود خطوط ریز ایجاد شده در نواحی اطراف دهان کم است. به این ترتیب با استفاده همزمان از روش های تزریق ژل و تزریق چربی، جراح می تواند مشکلات ایجاد شده در این نواحی را نیز برطرف کند.

دوره ریکاوری تزریق چربی و ژل

تزریق ژل: نیاز به ریکاوری ندارد و بیمار میتواند بلافاصله پس از تزریق فعالیت های عادی خود را دوباره شروع نماید.

تزریق چربی: 1 تا 2 هفته

هزینه تزریق چربی و ژل

به خاطر اینکه تزریق چربی یک فرآیند درمان پیچیده تر دارد، این درمان به طور طبیعی هزینه بیشتری در مقایسه با تزریق ژل خواهد داشت. به این ترتیب تزریق ژل هزینه کمتری در مقایسه با تزریق چربی داشته، اما به خاطر موقتی بودن نتایج آن، هزینه این درمان با گذشت زمان افزایش پیدا میکند.

روش های انجام درمان در تزریق چربی و ژل

تزریق ژل: نوع ژل انتخاب شده توسط پزشک به نواحی گونه ها و لب ها تزریق میشود.

تزریق چربی: چربی بدن خود بیمار به ناحیه گونه ها و پایین صورت و نیز پلک بالا تزریق می شود.

سخن پایانی درباره تزریق چربی و ژل

مسلماً زمانی که افراد به دنبال روش‌های درمانی زیبایی می‌گردند، مهم‌ترین عامل، مؤثر بودن آن روش می‌باشد.

درصورتی‌که یک عمل زیبایی نتایج قابل‌ توجهی نداشته باشد، استفاده از آن سودی نخواهد داشت. هر دو روش‌ ذکر شده در بالا، در صورت انجام توسط جراح پلاستیک مجرب، نتایج قابل‌ توجهی خواهند داشت. تزریق چربی می‌تواند بر روی کل صورت اثر گذاشته و اثر آن پتانسیل ماندگاری تا چندین سال را خواهد داشت. تزریق ژل عملی دقیق‌تر بوده که البته در مقابل تزریق چربی، ماندگاری کمتری دارد.

در برخی موارد، بهترین گزینه برای مقابله با پیری، ترکیب این دو روش و استفاده‌ی هم‌زمان از آن‌هاست. تزریق چربی می‌تواند به‌ خوبی حجم ازدست‌ رفته‌ صورت را بازگردانده و پوست آن را بکشد، ولی بعضاً در از بین بردن خطوط باریک اطراف دهان محدود عمل می‌کند. با انجام هم‌ زمان تزریق چربی و تزریق ژل، جراح می‌تواند تمامی انتظارات فرد را یکجا برآورده کند.

برای برطرف کردن خط اخم در درجه اول باید از بوتاکس استفاده کرد اما اگر این خط پیشرفته باشد و با بوتاکس کامل از بین نرود می‌توان از یک فیلر نیز استفاده کرد، یعنی اول بوتاکس زده می‌شود و بعد از حدود ۱۰ روز با کامل شدن اثر بوتاکس مشخص می‌شود که آیا نیاز به فیلر وجود دارد یا خیر.

این حالت معمولا در افرادی اتفاق می‌افتد که خط اخم‌شان عمیق است و برای رفع آن دیر اقدام می‌کنند. در مورد بقیه چروک‌ها مانند خط خنده نیز اگر بیمار می‌خواهد یک کار سرپایی ساده با حداقل دستکاری و ورم انجام دهد توصیه می‌شود ژل تزریق کند. اما اگر آمدن به اتاق عمل و دوران طولانی ورم برایش قابل قبول است مسلما تزریق چربی توصیه می‌شود زیرا چربی امنیت بیشتری دارد.

کلینیک پوست و موی دکتر مسعود جعفری

کلینیک پوست و مو و زیبایی دکتر مسعود جعفری، ارائه خدمات پوست و مو و زیبایی و لیزر و لیفت نخ این مرکز تخصصی پوست و زیبایی دارای تأییدیه وزارت بهداشت...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • سمیرا

    سلام 26 سالمه پشتم وقفسه سینم دوندون میشه

  • سمیرا

    سلام 26 سالمه در قسمت قفسه سینم وپشتم دون دون شبیح تاول خیلی ریز بیرون می یاد هرروز باید برم حموم وسوزن سوزن میشه ومیخاره وهمیشه باید کیسه کنم وقتی میرم حموم بدن خیلیچرک داره اگه کیسه نکنم پوسته میشه ومیخواره ممنون میشم راهنمایم کنید

  • شیرین حُسنی

    راه درمانی و پیشنهاد شما برای رفع و درمان کک ومک و شفافیت و روشن سازی پوست صورت معمولی رو به خشک چیه؟

  • منا دریایی

    آبا بعد میکرونیدلینگ کرم ترمیم باید زد .چه کرمهای باید زد

  • لغو پاسخ
کلینیک پوست و موی دکتر مسعود جعفری