لابیاپلاستی (عمل زیبایی واژن) چیست - دکتر معصومه ایمانزاده

لابیاپلاستی (عمل زیبایی واژن) چیست

لابیاپلاستی (عمل زیبایی واژن) چیست

اگر به عمل های زیبایی بدن توجه کرده باشید حتما نام عمل لابیاپلاستی به گوشتان خورده است. لابیاپلاستی یا عمل زیبایی واژن برای زنانی انجام می شود که لابیاهای بزرگ و نامتقارنی دارند. لابیا همان لبه های اطراف واژن است. در جراحی لابیاپلاستی اندازه و شکل لابیا تغییر می کند. در این مقاله اطلاعاتی درباره عمل لابیاپلاستی در اختیارتان می گذاریم.

دکتر معصومه ایمان زاده نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با دکتر معصومه ایمانزاده کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

چرا زنان عمل زیبایی واژن انجام می دهند؟

شکل لابیا در زنان و دختران بسیار متنوع است و ممکن است در طول زمان یا پس از زایمان تغییر پیدا کند. ظاهر لابیا زیبایی زنان را تحت تاثیر قرار می دهد. چین و چروک زیاد یا بافت عضلانی واژن برای بیشتر خانم ها خوشایند نیست و ممکن است باعث خجالت آنها در حضور شریک جنسی یا همسرشان شود و اعتماد به نفس آنها را به شدت کاهش دهد.

بزرگ بودن لابیاها در بعضی زنان باعث درد در هنگام رابطه جنسی می شود. تحریک کلیتوریس نیز به دلیل وجود پوست اضافه کلاهک کلیتوریس کم خواهد بود و باعث نارضایتی زنان از رابطه جنسی خواهد شد. با وجود لابیاهای بزرگ پوشیدن لباس تنگ مانند شلوار یا بیکینی برای بعضی افراد ناخوشایند و معذب کننده است و آنها را مجبور می کند تا لباس آزادتری انتخاب کنند.

لابیای بزرگ بعضی افراد را در انجام فعالیت های روزمره، کار یا ورزش (مثلا دوچرخه سواری) دچار مشکل می کند. احساس سایش، سوزش و کشیدگی ناحیه واژن در هنگام ورزش اذیت کننده است. همه این دلایل و تمایل به زیبایی ظاهری واژن، زنان را به انجام عمل لابیاپلاستی ترغیب می کند.

انواع عمل لابیاپلاستی

در حال حاضر لابیاپلاستی به دو روش trim و wedge انجام می شود. روش trim حدود یک ساعت طول می کشد. روش wedge به زمان طولانی تری نیاز دارد ولی نتیجه عمل بهتر است. پیش از عمل لابیاپلاستی جلسه مشاوره با پزشک ضروری است. در این جلسه پزشک وضعیت بیمار را از نظر زخم یا عفونت واژن، زگیل تناسلی و… بررسی کرده و تمام توضیحات مربوط به عمل و انتظارات معقول از این عمل را توضیح می دهد.

عمل های لابیاپلاستی با بی حسی موضعی و بدون تزریق وریدی در کلینیک انجام می شوند. بیمار پس از عمل که حدودا یک ساعت طول می کشد نیاز به بستری ندارد و می تواند به منزل برود.

بعضی افراد عمل لابیاپلاستی را به همراه دیگر عمل های زیبایی زنانه همچون تزریق چربی به واژن انجام می دهند.

مراقبت های پس از عمل لابیاپلاستی

روزهای اول پس از عمل میزان درد در ناحیه واژن زیاد است که به مرور زمان کمتر می شود. از بین رفتن تورم لابیا نیز دو تا سه هفته طول می کشد. برای بهبودی سریعتر این نکات را مد نظر قرار دهید:

  • از کمپرس یخ استفاده کنید
  • برای کاهش درد پس از عمل، از داروهای مسکن مانند ایبوپروفن و استامینوفن استفاده کنید
  • استحمام پس از گذشت یک شبانه روز مجاز است
  • از پوشیدن لباس های تنگ و چسبان خودداری کنید
  • پس از 5 روز می توان فعالیت های روزمره را از سر گرفت
  • تا بهبودی کامل از رفتن به استخر یا حمام طولانی خودداری کنید
  • غذاهای حاوی فیبر مصرف کنید
  • رابطه جنسی را تا بهبودی کامل به تعویق بیندازید
  • از انجام فعالیت ها و ورزش هایی که به ناحیه تناسلی فشار وارد می کنند خودداری کنید

عوارض عمل لابیاپلاستی

مهم ترین عارضه عمل لابیاپلاستی تورم لابیا و ناحیه واژن است. واژن دارای عصب و غدد لنفاوی فراوانی است که به دلیل جراحی ملتهب و متورم می شود. به طور معمول از بین رفتن تورم واژن تا یک ماه طول می کشد.

خارش ناحیه جراحی ممکن است ناراحت کننده باشد اما نشان می دهد جای برش ها و بخیه ها در حال ترمیم است. درد این ناحیه نیز با مصرف قرص های مسکن قابل کنترل است و بعد از سه روز از عمل بسیار کاهش می یابد.

زنانی که زودتر از یک ماه پس از عمل رابطه جنسی دارند، درد حین رابطه را تجربه می کنند. به طور کلی عمل لابیاپلاستی بی خطر و ایمن است و در صورت رعایت مراقبت های پس از عمل به سرعت بهبود پیدا می کند.

آیا عمل لابیاپلاستی سن خاصی دارد؟

پزشکان توصیه می کنند عمل لابیاپلاستی در سن 20 تا 55 سالگی انجام شود. زیرا دختران قبل از 20 سالگی هنوز بلوغشان کامل نشده است و رشد لابیا ادامه دارد. پس از 55 سالگی هم ترمیم محل بخیه ها به کندی صورت می گیرد بنابراین پس از این سن انجام عمل زیبایی واژن توصیه نمی شود.

 

دکتر معصومه ایمان زاده

دکتر معصومه ایمان زاده متخصص زنان و زایمان دکتر معصومه ایمان زاده، تخصص خود را در زمینه زنان و زایمان گرفته و تجربیات زیادی در زمینه زایمان طبیعی و سزارین...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • مریم احمدی

    سلام من هفته شانزده بارداری هستم به مدت یک روز است سمت راست به طرف پایین واین احساس درد دارم به علاوه درد در لگن آیا نیاز به بررسی دارد باتشکر

  • Alireza

    سلام خانم دکتر. یک ساعت قبل از هم خوابی با همسرم قرص اورژانسی استفاد کرد منیم داخل واژانش ریختم میخواستم بدونم حامله میشه یا جلوگیری میکنه

  • الهام نوروزی

    سلام.خسته نباشید.عفونت رحم داشتم بعد دارو مصرف میکنم خوب میشم باز بعد از دو روز دوباره عفونت وخارش وزخم عورت شروع میشه میخواستم ببینم چیکار کنم.

  • آیدارضاییان

    سلام دکتر من 20 سالمه و مجردم و البته جثه لاغری دارم یه مدت دوره قاعدگیم نامنظم بود با تجویز دکتر و مصرف دارو خوب شدم اما بعدش که واسه موهای زائدم پیش همون دکتر رفتم بهم قرص اسپرولاکتون و زینک داد اما حالا باز پریودیم نامنظم شده و تقریبا مدام به صورت لکه های خونی پریودم لطفا بگید چیکار کنم

  • لغو پاسخ