علت برجسته شدن رگ های دست و صورت و درمان آن - دکتر مهدی کریمی

علت برجسته شدن رگ های دست و صورت و درمان آن

علت برجسته شدن رگ های دست و صورت و درمان آن

برجستگی رگ های دست و صورت برای بسیاری از افراد خوشایند نیست. گرچه این مسئله به طور کلی بیماری مهمی محسوب نمی شود اما اگر با علائم دیگری نظیر درد قفسه سینه، متورم شدن بیش از حد رگ ها، نفس نفس زدن، وجود زخم در نزدیکی رگ و… همراه باشد، حتما باید به پزشک مراجعه شود. ممکن است اینها نشانه بیماری های جدی تر باشد که نباید آنها را نادیده گرفت. در این مقاله به علت برجسته شدن رگ های دست و صورت و درمان آن می پردازیم.

دکتر مهدی کریمی نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با دکتر مهدی کریمی کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

دلایل برجسته شدن رگ های دست

رگ ها وظیفه گردش خون در تمام بدن را بر عهده دارند. گاهی رگ ها بر اثر عواملی برجسته می شوند و ظاهر ناخوشایندی برای افراد ایجاد می کنند. برجسته شدن رگ های روی دست به دلایل زیر رخ می دهد:

افزایش سن: ساختار پوست با افزایش سن تغییر می کند و حالت کشسانی خود را از دست می دهد. از سوی دیگر با بالا رفتن سن دریچه های دیواره رگ ها تضعیف می شود در نتیجه خون مدت زمان بیشتری در رگ می ماند و باعث حجیم و برجسته شدن رگ می شود.

بیماری وریدی: واریس، ترمبوفلبیت یا ترومبوز سیاهرگی عمقی با اختلال در کارآیی رگ ها باعث پیچ خوردن و برجسته شدن رگ های دست و پا می شوند.

لاغری دست ها: رگ ها روی دست های لاغر که میزان چربی کمتری دارند بیشتر دیده می شوند. لایه چربی که زیر پوست قرار دارد رگ ها را می پوشاند. اگر این لایه بسیار نازک باشد رگ ها به وضوح دیده می شوند.

بارداری: برجستگی رگ ها در دوران بارداری اصلا نگران کننده نیست. حجم خون در دوران بارداری افزایش پیدا می کند و رگ ها برای رساندن خون به تمام اندام ها و تغذیه جنین حجیم و برجسته می شوند. بعد از زایمان برجستگی رگ ها برطرف شده و به حالت اول برمی گردد.

یائسگی: اختلال هورمونی که با یائسگی در بدن رخ می دهد باعث برجسته شدن رگ های دست و پا می شود.

ژنتیک: برجستگی رگ های دست می تواند به طور ارثی در خانواده فرد وجود داشته باشد. اگر پدر یا مادر فرد دارای رگ های برجسته باشد احتمال آنکه این مسئله برای فرد هم به وجود بیاید وجود دارد.

فلبیت: عفونت دست یا هر بیماری ای که موجب التهاب سیاهرگ ها یا وریدها شود، برجستگی رگ ها را در پی دارد.

آب و هوای گرم: هوای گرم در کار دریچه های رگ ها اختلال ایجاد می کند و باعث می شود رگ ها حجیم و برجسته شوند.

ورزش: با انجام حرکات ورزشی، عضلات کار مضاعف می کنند، در نتیجه متورم شده و رگ ها را به سطح پوست فشار می دهند. به همین دلیل در هنگام ورزش رگ ها برجسته شده و روی پوست دیده می شوند. معمولا ساعتی پس از ورزش عضلات به حالت قبل خود برمی گردند و برجستگی رگ ها کاهش می یابد. اما انجام ورزش به طور منظم به ویژه تمرینات قدرتی که باعث سخت شدن عضلات می شود برجستگی رگ ها را دائمی می کند.

درمان برجستگی رگ های دست

استفاده از کرم مرطوب کننده: شستن بیش از حد دست ها و استفاده از مواد شوینده باعث از بین رفتن چربی طبیعی پوست و خشک شدن آن می شود. استفاده از کرم مرطوب کننده باعث نرمی و شادابی پوست دست ها می شود و ظاهر زیباتری به آنها می بخشد.

اسکراب شکر: اگر مخلوط شکر با یک روغن گیاهی مانند روغن زیتون یا روغن نارگیل روی دست ها ماساژ داده شود به طرز چشمگیری در کوچک کردن رگ های دست موثر است.

ورزش مچ و انگشتان دست: با انجام حرکات ورزشی مخصوص مچ و انگشتان دست، گردش خون در آنها بهبود پیدا کرده و از برجستگی رگ ها کاسته می شود.

لیزردرمانی: پزشک با استفاده از لیزر و در چند جلسه درمانی برجستگی رگ های دست را برطرف می کند.

اسکلروتراپی: در این روش پزشک ماده مخصوصی را با استفاده از سرسوزن های بسیار نازک درون رگ تزریق می کند که باعث برطرف شدن برجستگی رگ ها می شود.

برجسته شدن رگ های صورت

رگ های عنکبوتی رگ های ریز تخریب شده ای به رنگ قرمز، آبی و بنفش هستند که در همه جای بدن ایجاد می شوند. گرچه وجود رگ های عنکبوتی آسیبی برای بدن به همراه ندارد، اما ظاهر شدن آنها روی صورت زیبایی افراد را تحت تاثیر قرار می دهد و حس ناخوشایندی به آنها می دهد.

رگ های عنکبوتی روی صورت به دلیل افزایش سن، التهاب پوست صورت، کمبود ظرفیت عروق، فشار خون بالا، قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور آفتاب، سیگار، استرس، بی خوابی و در مجموع سبک زندگی ایجاد می شوند.

درمان برجستگی رگ های صورت

ماساژ: رگ های عنکبوتی را می توان با ماساژ از بین برد. ماساژ با افزایش گردش خون و کاهش التهاب به از بین رفتن رگ های عنکبوتی کمک می کند. مقداری روغن زیتون، روغن بادام یا روغن نارگیل را که دارای خواص ضدالتهابی است روی محل مورد نظر بریزید و برای چند دقیقه به آرامی ماساژ دهید تا جذب پوست شود. با این کار به مرور زمان رگ های عنکبوتی ناپدید می شوند.

کرم رتینوئیدی: این کرم برای بسیاری از بیماری های پوستی کاربرد دارد. کرم های رتینوئیدی قرمزی رگ های عنکبوتی را در طول زمان از بین می برد.

اسکلروتراپی: با روش اسکلروتراپی و تزریق ماده مخصوص به داخل رگ های عنکبوتی در طول 3 تا 6 هفته این رگ ها از بین می روند.

لیزردرمانی: برای از بین بردن رگ های عنکبوتی صورت می توان از لیزر استفاده کرد. این روش درمانی برای رگ های عنکبوتی بزرگتر تاثیر کمی دارد و بهتر است از اسکلروتراپی استفاده کرد.

دکتر مهدی کریمی

دکتر مهدی کریمی، متخصص قلب و عروق ورودی سال ۷۳ دانشگاه علوم پزشکی تهران با اخذ رتبه دو رقمی در کنکور. فارغ التحصیل دکتری عمومی از دانشگاه علوم پزشکی تهران...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • کوثر

    سلام خدمت دکتر.در مورد نحوه مصرف اسبرین برا سن 60 و قلب سالم و قرص چربی20 میخورم.با تشکر

  • کوثر

    سلام خدمت جناب دکتر.در مورد روزانه یا هفتگی مصرف کردن اسبرین برا سنین 60 به بالا سوال داشتم بنده به دکتر مراجعه کردم و گفتن هر روز مصرف شود و با معاینه ای که از من داشتن سالم هستم و قرص چربی 20 هر روز میخورم.با تشکر

  • زهراغلامی

    سلام اقای دکترمن پاهام واریس داره وپیشرفت میکنه رگای سیاه میشن وپادرددارم ۳۰ سالمه ازنظرزیبایی خیلی ازارم میده روبازوهام وپشتمم افتاده میخواستم بدونم ایادرمان قطعی داره که ایناازبین بره وهزینش چقدرمیشه

  • لغو پاسخ
دکتر مهدی کریمی
بستن دکتر مهدی کریمی دکتر مهدی کریمی

سوالات خود را از دکتر مهدی کریمی بپرسید

02122254144