جراحی لثه، راهی برای درمان دندان ها و لثه های ناسالم - دکتر میثم آریام

جراحی لثه، راهی برای درمان دندان ها و لثه های ناسالم

جراحی لثه، راهی برای درمان دندان ها و لثه های ناسالم

جراحی لثه که به جراحی پریودنتال هم معروف است به عنوان راهی برای درمان دندان ها و لثه های ناسالم و همینطور افزایش زیبایی حفره دهان شناخته می شود.

دکتر میثم آریام نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با دکتر میثم آریام کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

اهداف جراحی لثه

لثه سالم و سلامت کاملا به ساختمان دندان ها میچسبد و اجازه نمی دهد ذرات مواد غذایی بین شکافها قرار بگیرند. عواملی مثل تمیز کردن نادرست یا برخی شرایط غیر بهداشتی منجر به بروز التهاب لثه می شوند. در نتیجه ذرات مواد غذایی کم کم شروع به جایگیری در قسمت های مختلف دهان می کنند و بافتی به نام تار تار بین لثه و دندان تشکیل می دهند.

اگر لثه درمان نشود، این بیماری کم کم عود پیدا می کند و منجر به بروز بیماری پریودنتیت می شود. پریودنتیت نوعی التهاب لثه است که می تواند به ساختارهای پایه و حامی دندان  به شدت آسیب بزند. این التهاب لثه کم کم بین دندان و لثه شکاف ایجاد می کند و به این ترتیب، کیسه های کوچکی که به پاکت (pocket) معروفند در داخل دهان ایجاد می شوند. یکی از اهداف جراحی لثه از بین بردن این پاکت هاست. علاوه بر این از جراحی لثه برای افزایش زیبایی دندان ها نیز استفاده می شود.

اشکال مختلف جراحی لثه و مزایای آنها

جراحی لثه برای از بین بردن پاکت های داخل دهان

جراحی لثه ای که برای درمان و از بین بردن پاکت استفاده می شود به جراحی کاهش پاکت (pocket reduction surgery) معروف است. روش های جراحی مختلفی برای درمان این عارضه وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره می کنیم:

جینجیوکتومی (Gingivectomy)

در این روش لثه کاملا از جای خودش برداشته و بلند می شود. وقتی لثه برداشته شود، پزشک می تواند به راحتی به تارتارهای بین دندان و لثه دسترسی پیدا کند و آنها را از بین ببرد. استفاده از این روش باعث بهبودی کامل لثه و قرار گرفتن آن در مسیر اصلی و درست می شود. جینجیوکتومی را می توان با استفاده از جراحی، الکترودها، پرتوهای لیزر و یا مواد شیمیایی انجام داد.

جینجیووکتومی با لیزر

لیزرهایی که اکثرا در دندانپزشکی مورد استفاده قرار می گیرند عبارتند از: دی اکسید کربن و نئودیموم. در این روش از اشعه لیزر برای درمان لثه آسیب دیده استفاده می شود.

جینجیوکتومی با الکترو جراحی

در این روش از الکترودهای سوزنی برای جراحی لثه استفاده می شود. با این حال از الکترو جراحی به شکل گسترده ای استفاده نمی شود چون گرمای تولید شده از آن می تواند به بافت حامی دندان آسیب بزند.

جینجیوکتومی با استفاده از مواد شیمیایی

در برخی روش های جراحی از مواد شیمیایی مثل پتاسیم هیدروکساید برای درمان لثه استفاده می شود. با این وجود این روش به خاطر معایب متعددی که دارد خیلی روش محبوب و رایجی به شمار نمی رود.

جراحی فلپ (Flap Surgery)

این روش اکثرا برای از بین بردن پاکت های عمیقی که بیشتر از 5 میلی متر عمق دارند استفاده می شود. در جراحی فلپ، جراح لثه را از جای خودش بلند می کند تا به راحتی بتواند تارتارهای زیر لثه را خارج کند. در اغلب موارد، استخوان آسیب دیده نیز طی جراحی دوباره به شکل اول بازسازی می شود. بعد ازاتمام کار، پزشک لثه را بخیه می زند. این شکل از جراحی برای از بین بردن پاکت های عمیق بسیار موثر است.

جراحی پیوند لثه یا بازسازی هدایت شده بافت

از این نوع جراحی در درجه اول برای درمان تحلیل لثه و یا شرایطی که در آن لثه ها از خط اصلی شان منحرف و خارج شده اند استفاده می شود. تحلیل لثه ها باعث می شود ریشه دندان در معرض دید قرار بگیرد. انواع مختلف روش های پیوند لثه عبارتند از:

  • پیوند لثه اتوژنیک: در این نوع پیوند، از کام بیمار پیوند گرفته و در محل تحلیل لثه قرار داده می شود. از آنجایی که پیوند از خود بیمار گرفته می شود ممکن است این عمل از نظر زیبایی شناختی چندان دلخواه بنظر نرسد؛ اما مزیت آن این است که بدن بیمار بافت پیوند زده شده را به خوبی می پذیرد و آن را پس نمیزند.
  • پیوند بافت همبند: بافت پیوندی در این نوع پیوند از سطح لثه در کام دهان بیمار گرفته می شود و بعد این بافت در قسمت آسیب دیده پیوند زده می شود.
  • آلوژنیک یا آلوگرافت: در این روش، بافت پیوندی از یک اهدا کننده خارجی گرفته می شود و بعد در محل آسیب دیده قرار می گیرد. این پیوند از لحاظ زیبایی شناختی مناسب است و بیمار فقط تحت یک عمل جراحی قرار می گیرد.

سایر روش های جراحی لثه

جینجیوپلاستی (Gingivoplasty)

این روش جراحی دقیقا شبیه روش جینجیووکتومی است، با این تفاوت که هدف اصلی جراحی جینجیوپلاستی از بین بردن پاکت ها نیست؛ بلکه هدف، تغییر شکل لثه و برگرداندن لثه تحلیل شده به موقعیت اصلی خودش است.

فرینکتومی (Frenectomy ) و فرینوتومی (Frenotomy)

فرینوم بافت کوچکیست که لثه و بخش داخلی لبها را به هم متصل می کند. اگر فرینوم تضعیف شود، لثه از جای اصلی خودش جابجا می شود و همین مساله می تواند منجر به تحلیل و از بین رفتن لثه شود. بسته به موقعیت و شرایط موجود، در این روش ها همه یا قسمتی از فرینوم برداشته می شود.

جراحی افزایش طول تاج

از این نوع جراحی برای درمان لبخند لثه ای (gummy smiles) استفاده می شود و طی آن پوسیدگی و آسیب هایی که در زیر لثه رخ می دهند ترمیم می شوند.

جراحی بازسازی استخوانی

از این روش در درجه اول برای بازسازی حد فاصل لبه های استخوانی لثه استفاده می شود.

آلوئوپلاستی (Alveoloplasty)

این جراحی عمدتا برای بیمارانی استفاده می شود که به پروتز نیاز دارند و طی آن لبه های تیز برای ایجاد تناسب بهتر و بیشتر صاف می شوند.

چه انتظاری از جراحی لثه باید داشت؟

جراحی جزئی و مختصر لثه را دندانپزشک های عمومی هم می توانند انجام بدهند؛ اما جراحی های بزرگ و مهم حتما باید توسط متخصص پریودنتیست که در زمینه موارد مربوط به پریودنتال تخصص دارد انجام شود.

جراحی لثه درمان دائمی بیماری های لثه نیست و همیشه احتمال عود مجدد بیماری لثه وجود دارد. مراقبت و نگهداری از لثه بعد از عمل جراحی می تواند این احتمال را به حداقل برساند. رعایت بهداشت دهان و دندان و پیگیری های منظم پزشکی نیز میتواند سلامت لثه ها بعد از عمل جراحی را افزایش بدهد.

دکتر میثم آریام

دکتر میثم آریام،  فوق تخصص ایمپلنت و جراحی های پیشرفته ورودی دوره عمومی سال ۷۳ در دانشگاه شهید بهشتی تخصص جراحی لثه و ایمپلنت از دانشگاه اصفهان فوق تخصص ایمپلنت...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • مهتا شانظری

    سلام میخواستم درمورد قیمت پروتز ثابت دندان سوال کنم چون میخوام انجام بدم با سپاس از شما

  • رسول

    با سلام خدمت شما آقای دکتر آیا بیماران شهرستانی هم می تونن دسترسی به شما داشته باشید اگه شیراز هم طبابت میکنید لطفا بفرمایید چه روزهایی تشریف میارید یا کسی از همکارانتون میشناسید که شیراز طبابت کنن چون تهران اومدن برای ما مشکله. سوال دیگه اینکه ایمپلنت هر دندان هزینش چقدره؟؟اگه تعداد دندونها زیاد باشه آیا تخفیف هم داره یا قسطی میشه

  • ادیب

    سلام ببخشید اقای دکتر ایمپلنت بدون درد شما انجام میدین؟هزینه ش چقدر؟

  • داود لواف

    با عرض سلام به لحاظ کاهش هزینه و یا دلایل دیگر آیا می توان با هر پایه دو یا چند دندان رو پوشش داد ویا این کار مربوط به دیگر تکنیک های کاشت دندان است؟با سپاس

  • لغو پاسخ