چرا لثه ها دچار خونریزی می شوند؟ - میثم مدنی

چرا لثه ها دچار خونریزی می شوند؟

چرا لثه ها دچار خونریزی می شوند؟

در این مقاله می خواهیم راجع به دلایل خونریزی لثه صحبت کنیم چرا که با دیدن خون در دهان همه ما کمی ترس بر وجودمان رخنه می کند. اما اگر دلایل متعددی که باعث خونریزی در دهان می شود را بدانیم شاید بتوانیم ان را کنترل کنیم و از عواقب بعدی آن جلوگیری کنیم.

دکتر میثم مدنی نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با میثم مدنی کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

بیماریهای لثه و یا بیماری های پریودنتال به دسته وسیعی از بیماری ها اطلاق می گردد كه می توانند لثه و یا بافت های پشتیبان دندان ها را مبتلا نمایند.

عامل اصلی بیماری های لثه انواع میكروب ها می باشند كه به صورت لایه ای در سطوح دندانها تجمع می نمایند و به آن پلاك میكروبی می گویند. در صورت عدم حذف پلاك میكروبی و اضافه شدن مواد معدنی به آن، توده ای سخت با سطحی متخلخل و زبر که جرم دندانی نامیده می شود، بوجود می آید.

علت خونریزی لثه

اگر هنگام مسواک زدن خونریزی داشتید، علت احتمالی می تواند بیماری زخم زودرس لثه باشد. باکتری هایی که به طور معمول در دهان شما زندگی می کنند،  یک فیلم چسبنده روی دندان های شما ایجاد می کنند که پلاک نامیده می شود. هنگامی که شما با مسواک زدن نمی توانید  به خوبی آنها را حذف کنید، این مورد می تواند لثه های شما را تحریک کند، و باعث خونریزی و التهاب می شود.

ممکن است مسواک شما زبر باشد

همیشه به دنبال دلایل عجیب و غریب برای خونریزی لثه تان نباشید. گاهی موارد ساده ای باعث خونریزی لثه می شود.

مسواک زبر می تواند به لثه های ظریف شما آسیب برساند. خونریزی لثه می تواند  نشانه ای باشد که شما نیاز به یک برس نرم تر داشته باشید یا اینکه مسواک کهنه ای داشته باشید و باید زوتر ان را عوض کنید. مسواک نرم بخرید و از حرکات مکرر و عقب و جلو برای تمیز کردن دندان ها و لثه ها استفاده کنید تا آنها آسیب نبینند.

سیگار کشیدن

سیگاریها دو برابر احتمال ابتلا به بیماری لثه را دارند. مواد شیمیایی موجود در دود سیگار باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن – منظور دفاع بدن شما در مقابل میکروبها می شود- بنابراین شما نمی توانید با عفونت های لثه مانند افراد عادی مبارزه کنید. سیگار کشیدن در هنگامی که لثه ها آسیب می بینند، باعث بدتر شدن لثه می شود. هر چه بیشتر سیگار بکشید جراحت بیشتری را وارد می کنید.

شاید شما داروهای خاصی را مصرف می کنید

داروهای رقیق کننده  خون مانند وارفارین (کومادین) می توانند به راحتی باعث خونریزی شود – از جمله لثه ها. برخی از داروهای ضد تشنج، فشار خون و داروهای سرکوب کننده ایمنی باعث می شوند که لثه ها خیلی سریع بافت خود را از دست بدهند. بافت زیرین ظریف تر است و هنگام ریختن آن خونریزی می کند. داروهای ضد افسردگی، آنتی هیستامین ها و داروهای فشار خون بالا باعث خشکی دهان می شود که می تواند  بیماری لثه را تشدید کند.

بارداری

شکم شما تنها بخشی از شما نیست که در دوران بارداری تغییر می کند بلکه تغییرات هورمونی جریان خون بیشتری نیز به لثه های شما وارد می کند، که پف کرده و قرمز می شود و به راحتی خونریزی می کند. لثه های شما نیز بیشتر احتمال دارد که توسط باکتری ها ی دهان که باعث ایجاد پلاک می شوند نیز دچار خونریزی شوند، که به نام ژنژیویت بارداری نامیده می شود. مسواک زدن خوب و نخ دندان کشی خوب نیز مخصوصا در طول این 9 ماه مهم هستند. اجتناب از شیرینی و سیگار برای محافظت از دندان های شما و کودک در حال رشد نیز از دیگر مراقبت های دورا ن بارداری برای لثه ها و دندان های سالم می باشد.

شما مشکل لخته شدن خون دارید

به طور معمول هنگامی که شما قسمتی از بدنتان را با چاقو و یا کاغذ می برید، سلول های خون به نام پلاکت ها با  عجله به منطقه مورد نظر می ایند و یک پلاگین بر زخم ایجاد شده می زنند – یعنی راه خروج خون را مسدود می کنند. افراد مبتلا به اختلالات خونریزی مانند بیماری هموفیلی و فون ویلبراند، لخته هایی مانند آنها نباید تشکیل دهند. خونریزی لثه ها یک علامت هستند که ممکن است یک مشکل لخته شدن داشته باشید. پس حتما این مورد را جدی بگیرید و با پزشک مشورت کنید.

شما لوسمی (سرطان مغز استخوان) دارید

هنگامی که شما سرطان مغز استخوان دارید، بدن شما بیش از حد  سلول های سفید خون را به صورت غیر طبیعی ایجاد می کند که سلول های سفید خون سالم، گلبول های قرمز خون و پلاکت ها را از بین می برد. بدون پلاکت های کافی، خون شما به طور معمول نمی تواند لختهگی ایجاد کند، و لثه ها ممکن است خونریزی کنند. داروهای شیمی درمانی  نیز می توانند شمارش پلاکت ها را کاهش دهند و سبب ایجاد لقاح خونریزی شوند.

عوامل بیماری التهاب لثه چیست؟

علائم بسیاری مانند قرمز شدن غیر طبیعی،خونریزی کردن لثه به هنگام مسواک کشیدن دندان ها و همچنین ملتهب بودن و ورم کردن لثه ها، که همگی خبر از دچار شدن فرد به بیماری التهاب لثه ای ، با نام تخصصی ژنژیویت میدهد را میوتان نام برد. عوامل زیادی وجود دارند که موجب بیماری التهاب لثه و در ادامه آن تحلیل لثه ها و درنهایت ازبین رفتن استخوان های ریشه ی دندانی میشود، که در این جا به چند نمونه شایع آن اشاره میکنیم:

  • فرد دچار بیماری باشد که در آن فرآیند لخته شدن خون دچار اختلال شده باشد و از علائم آن میتوان به کبودی ویا خونریزی در دیگر اعضای بدن بغیر از خونریزی لثه های فرد اشاره داشت.
  • افرادی که به هر علتی از داروهای رقیق کننده خون استفاده میکنند و از علائم آن خونریزی لثه ها به هنگام مسواک زدن میباشد.
  • در برخی افراد تغییرات هورمونی باعث حساس شدن لثه ها شده ولثه ها به هنگام مسواک زدن دچار خونریزی میشوند،مانند زنان باردار
  • افرادی که دچار عارضه هایی هستند که سیستم ایمنی بدن آنها را تحت تاثیر قرار میدهدو عملکرد ایمنی بدن آنهادچار مشکل است بیشتر در معرض بیماری خونریزی لثه ای قرار میگیرند.مانند افراد دیابتی یا افراد دارای بیماری ایدز.

گاهی نیز خونریزی لثه ای حاصل از ابتلای بیمار به عارضه عفونت لثه ای می باشد.

 روشهای پیشگیری از بیماری های لثه چیست؟

امروزه پیشگیری مقدم بر درمان است.  راههای پیشگیری عبارتند از:

1) مسواك زدن و استفاده از نخ دندان

2) انجام معاینات منظم و دوره ای و درمان زود هنگام

3) جرم گیری حداقل هر 6 ماه یكبار.

خونریزی لثه در بارداری

خونریزی لثه در بارداری نیز می تواند بر اثر تغییرات هورمونی که باعث افزایش حساسیت لثه ها می شود، باشد افرادی که مبتلا به بیماری ها مثل ایدز یا دیابت هستند نیز در معرض ابتلا به التهاب لثه قرار می گیرند. در این افراد عملکرد سیستم ایمنی را تحت تاثیر قرار می گیرد.

 آیا راهی وجود دارد که من بتوانم از سلامت لثه‌هایم مطمئن شوم؟

لثه ی سالم، بین دندان‌ها را پُر می‌کند، از این رو حالت کنگره‌ای دارد. رنگ آن صورتی متمایل به قرمز است و در فرد بالغ در حد طوق (فاصله بین تاج و ریشه) قرار دارد. بین لثه و دندان در حالت عادی شیار باریکی وجود دارد که به آن شیار لثه می‌گویند و عمقی حداکثر تا حدود 3 میلی متر دارد. سطح لثه در حالت طبیعی دان دان است. تغییر در هر کدام از موارد فوق می‌تواند نشانه‌ای از بیماری لثه باشد.

جلوگیری از بیماری لثه

اگر می خواهید از بیماری لثه جلوگیری کنید و خونریزی را متوقف کنید همیشه مسواک بزنید و دهان خود را تمییز نگه دارید. از دندانپزشک خود برای مراقبت از دهان خود مشاوره بگیرید. یکبار پس از هر وعده غذا و قبل ازخواب مسواک بزنید، و هر روز با یک قاشق غذا خوری  فلوراید دهانتان را بشویید. همچنین از دهانشویه ضد عفونی کننده دهان استفاده کنید. دندانپزشک خود را دو بار در سال برای جلوگیری از ابتلا به بیماری لثه، پیش از آنکه منجر به از دست رفتن دندان ها شود، ببینید.

 

دکتر میثم مدنی

دکتر میثم مدنی در سال 1355 در دالاس آمریکا به دنیا آمد و تحصیلات خود را در نیویورک آمریکا به اتمام رساند. وی عضو افتخاری انجمن دندانپزشکی ایالات متحده آمریکاست....

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • Marzieh mozafari

    سلام هزینه کامپوزیت و ایمپلنت چه قدر می باشد؟

  • Marzieh mozafari

    هزینه کامپوزیت و لمینیت چه قدر می باشد؟

  • لغو پاسخ
دکتر میثم مدنی
بستن دکتر میثم مدنی دکتر میثم مدنی

سوالات خود را از دکتر میثم مدنی بپرسید

02177517340