آیا سیم دندان باعث تغییر فرم لب می شود؟ - دکتر میلاد افشار قاسملو

آیا سیم دندان باعث تغییر فرم لب می شود؟

آیا سیم دندان باعث تغییر فرم لب می شود؟

بریس های دندانی که با نام ارتودنسی یا سیم دندان نیز شناخته می شوند، میتوانند زندگی ها را تغییر دهند. تنها کافی است به مدت یک سال و یا بیشتر تحمل کنید و از آن ها استفاده کنید. بریس های دندانی فقط دندان های شما را تغییر نمیدهند بلکه شخصیت شما را نیز تغییر می دهند!

دکتر میلاد افشار قاسملو نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با دکتر میلاد افشار قاسملو کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

امروزه ما برای بسیاری از بیماران خود توضیح می دهیم که تعداد زیادی از ستارگان هالیوود تنها با استفاده از این بریس یا سیم دندان است که امروزه میتوانند لبخند هایی زیبا را در عکس های خود داشته باشند. شاید این مساله که سرنوشت بسیاری از افراد که در حرفه های سرگرم کننده مشغول به کار اند بدون بریس های دندانی ارتودنسی اکنون چیز دیگری بود واقعا حقیقت داشته باشد.

البته بسیاری از مردم هستند که از بریس های دندانی متنفرند و این مساله را به راحتی میتوان از تعداد بالای نظرات شخصی که درباره بریس مطالب ناخوشایندی نوشته اند فهمید.

مدت ماندگاری ارتودنسی دندان
فارغ از اینکه سیم ها چطور میتوانند با تغییر ظاهر شما در زندگی شخصی شما نیز تغییر ایجاد میکند هم چنان تعداد زیادی از مردم از این بریس ها نفرت دارند. بریس ها علاوه بر بهتر شدن کیفیت دندان ها و راحت تر شدن عمل جویدن غذاها باعث بهتر شدن ظاهر و لبخند شما نیز میشوند. هرچند هزینه ارتودنسی دندان ممکن است در ابتدا شما را شوکه کند، اما باید بدانید این عمل، تأثیر دائمی بر روی دندان های شما دارد و یک بار برای همیشه در طول عمر خود ارتودنسی دندان را انجام می دهید.

مشکلات قبل و بعد از ارتودنسی دندان
استفاده از بریس ها علاوه بر هزینه های زیادی که دارد ممکن است در ابتدای کار همراه با اندکی درد نیز باشد. صد البته در طول دوره درمانی همراه داشتن بریس های دندانی در مکان های عمومی خیلی خوشایند به نظر نمیرسد مخصوصا اگر از نوع قدیمی آن استفاده کنید همراه داشتن آن در بعضی از مناسبت ها ممکن است همراه با رنجش خاطر شما باشد.

در طول دوره درمان باید مراقب غذاهایی که میخورید باشید و با دقت دندان های خود را مسواک بزنید.

هم چنین ممکن است اگر فردی خجالتی هستید به خاطر نگاه دیگران بر بریس های دندانی شما لبخند زدن برایتان کاری دشوار باشد. هم چنین بعد از گذاشتن بریس ها نیاز به ملاقات منظم با دندانپزشک خود دارید. با همه این مسائل و سختی ها استفاده از بریس های دندانی میتواند زندگی شما را در آینده تغییر دهد.

اثرات بریس ها بر لب ها
یکی از مسائلی که بیماران با بریس ها دارند این است که بریس های دندانی شکل لب های آنها را تغییر می دهد. مخصوصا خانم ها و مدل ها در مورد اثرات بریس ها بر لب ها و تغییر شکل نهایی لب هایشان خیلی نگران هستند. در این نشوتار سعی داریم در مورد اثر بریس ها بر لب ها بگوییم تا نگرانی های شما در این زمینه نیز رفع شود.

دندان ها و لب های شما به وسیله یک شیار کوچک که شیار ماگزیلاری لبی نامیده میشود به یکدیگر متصل میشوند. این شیار که فرنوم نامیده می شود در واقع قسمت درونی لب شما را به لثه های دندان ها متصل میکند. همان طور که میدانیم بریس ها به وسیله اعمال نیرو بر دندان های جلویی باعث منظم شدن بقیه دندان ها میشوند. در بعضی از موارد اما دندان های جلویی در موقعیت مناسبی قرار ندارند و نیاز است که ابتدا دندان های جلویی به خوبی مرتب شوند.

وقتی دندان های جلویی به سمت عقب بروند به خاطر این شیار بین دندان و لثه ها لب ها نیز به تبعیت از آن به سمت عقب میروند و روی دندان ها را میپوشانند. بر اساس موقعیت نهایی دندان های شما و براساس اینکه مدت درمان شما چقدر طول کشیده است لب ها با عقب آمدن خود دندان های شما را برجسته تر نشان میدهند. در برخی از موارد ممکن است لب ها برگتر از حالت اولیه به نظر برسند که در واقع این تنها تغییر موقعیت لب هاست و در اندازه آن ها تغییری حاصل نشده.

راه حل! استفاده از ارتودنسی نامرئی
با اینکه بسیاری از افراد پس از نصب بریس های دندانی به خوبی به تغییرات حاصله در لب های خود نیز عادت میکنند اما برخی از افراد نیز هستند که خیلی روی چهره و لب های خود حساس هستند و بعد از اتمام درمان از تغییرات به وجود آمده در لب های خود ناراضی هستند و نمیتوانند این وضعیت را تحمل کنند. آیا باید نگران لب های خود باشید؟

در واقع شما حق دارید که درباره ظاهر خود حساس باشید و در این مورد از ارتودنتیست خود سوال کتید اما باید بدانید که راه های مختلفی برای برطرف کردن این مشکل وجود دارد و نیازی به نگرانی نیست.

در اکثر موارد دندان پزشک ها سعی میکنند که قبل از انجام ارتودنسی و گذاشتن بریس های دندانی در مورد تغییراتی که ممکن است در لب ها حاصل شود به بیماران اطلاع دهند و در صورت لزوم میتوان با بعضی روش های خاص به صورتی روند درمان را پیگیری کرد که تغییرات اصلی در لب ها نیز زیاد در شکل کلی صورت بیمار تأثیر گذار نباشد.

ارتودنتیست شما می تواند از بعضی نوار های کشنده بر روی بریس های شما استفاده کند که روند تغییر جایگاه دندان های شما را اندکی آهسته تر میکند و باعث میشود شکل لب های شما تغییر نکند. همچنین شما می توانید از بریس های نامرئی برای کاهش مشکلات زیبایی دندان خود استفاده کنید. هرچند ممکن است باز هم اثرات کمی بر روی لب های شما داشته باشد.

دکتر میلاد افشار قاسملو

دکتر میلاد افشار قاسملو، دندانپزشک میلاد افشار قاسملو، جراح - دندانپزشک فارغ التحصیل از دانشگاه شهید بهشتی دارای سرتیفیکیت ایمپلنت از سازمان نظام پزشکی 89 با 10 سال سابقه در...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • فردین نامی

    سلام آقای دکتر ، ببخشید سوالی داشته ام . دندان عقل فک پایینم رو کشیدم تقریباً 2 ماه میشود، نصف زبانم بی حس شده و سوزن سوزن میشه ، آمپول های دکورتون ، ویتامین ب - دگزامتازون و...استفاده کردم کمی وضعیت بهتر شد - اما هنوز یکم بی حسه و سوزن سوزن میشه ...راه درمانش چیه ؟ چه کار باید کنم که خوب بشه ؟چه قرصی مصرف کنم ؟ با تشکر

  • ستاره کرمی

    سلام آقای دکتر، شبتون به خیر باشه،خسته نباشین، ببخشید، عذرخواهی می کنم سوال داشتم ازتون، بهترین مسواک و بهترین خمیر دندانی که برای دندان خوب هستش کدام است؟ جنس مسواک نرم یا متوسط یا زبر باشه؟ بهترین نخ دندان کدام است؟ ممنونم، مرسی، تشکر، سپاس گزارم آقای دکتر

  • لغو پاسخ