درمان چاقی با عمل بای پس معده - دکتر یاسر کبیری زاده

درمان چاقی با عمل بای پس معده

درمان چاقی با عمل بای پس معده

احتمالا نام عمل جراحی بای پس معده یا اسلیو معده به گوشتان خورده است. این عمل های جراحی با ایجاد تغییر در سیستم گوارشی افراد منجر به کاهش وزن می شوند. معمولا زمانی از عمل های جراحی کاهش وزن استفاده می شود که روش های دیگر مانند رژیم غذایی و ورزش در کاهش وزن افراد بی تاثیر بوده باشد یا سلامت فرد به دلیل اضافه وزن در خطر باشد.

دکتر یاسر کبیری زاده نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با دکتر یاسر کبیری زاده کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

عمل جراحی بای پس معده یکی از متداول ترین عمل های جراحی چاقی در دنیاست، زیرا نسبت به سایر اعمال جراحی کاهش وزن عوارض کمتری دارد. اما این نکته مهم را به خاطر داشته باشید موفقیت عمل جراحی کاهش وزن، به تغییرات مثبت در رژیم غذایی و انجام حرکات ورزشی بستگی دارد.

دلایل انجام عمل بای پس معده چیست؟

بیمارانی که مبتلا به رفلاکس معده، فشار خون بالا، بیماری های قلبی، دیابت نوع 2 یا آپنه خواب شدید هستند با انجام عمل بای پس معده به وزن ایدئال خود می رسند و مشکلات آنها برطرف می شود. آمار نشان می دهد بیماران مبتلا به دیابت پس از انجام این عمل حدود 90 درصد بهبودی خود را به دست آورده اند. فشار خون بالا و ریفلاکس معده به مری نیز پس از عمل حدود 70 تا 90 درصد بهبود پیدا می کند. کاهش وزن پس از عمل بای پس معده از موارد دیگر سریع تر رخ می دهد.

البته بیمارانی کاندید انجام عمل بای پس معده هستند که رژیم های مختلف کاهش وزن را امتحان کرده اند ولی در پایان دوره رژیم، نه تنها وزن آنها کاهش نیافته بلکه دچار اضافه وزن شده اند.

عمل بای پس معده برای چه افرادی مناسب است؟

گرچه عمل بای پس معده بسیار متداول است اما افراد برای انجام این عمل باید حداقل دو شرط را دارا باشند:

  • شاخص توده بدنی یا BMI آنها 40 یا بالاتر از آن باشد
  • BMI آنها بین 35 تا 39.9 باشد و دارای مشکلات جدی ناشی از چاقی مانند دیابت نوع 2، فشار خون بالا و آپنه خواب حاد باشند

در بعضی موارد که شاخص توده بدنی فرد بین 30 تا 34 است، اما فرد مشکلات جدی برای کاهش وزن از طریق رژیم غذایی و ورزش دارد، پزشک عمل بای پس معده را به عنوان بهترین روش کاهش وزن توصیه می کند.

عمل بای پس معده چگونه انجام می شود؟

پس از اینکه فرد از سوی پزشک معالج واجد شرایط عمل بای پس معده اعلام شد، دستورالعمل هایی برای آمادگی پیش از عمل به او ارائه می شود. این دستورالعمل شامل محدودیت هایی در مصرف مواد غذایی، داروها، سیگار و تنباکو است. ممکن است لازم باشد یک برنامه منظم برای فعالیت بدنی و ورزش نیز به بیمار توصیه شود.

عمل بای پس معده در اتاق عمل بیمارستان و تحت بیهوشی عمومی انجام می شود. در این جراحی بخش بزرگی از معده و اول روده کوچک جدا می شود تا علاوه بر کاهش حجم معده، از مسیر گوارشی جدا شوند. بنابراین مواد غذایی از این مسیر عبور نکرده، در نتیجه با آنزیم ها مواجه نمی شوند و تجزیه صورت نمی گیرد. در نتیجه مواد غذایی بدون اینکه جذب شود از بدن دفع می شود.

اگر عمل به شیوه لاپاراسکوپی انجام شود بیمار به مدت 1 یا 2 روز در بیمارستان بستری می شود اما اگر جراحی باز باشد و برش روی بدن ایجاد شده باشد، بیمار باید مدت زمان بیشتری را در بیمارستان بگذراند. جراح پس از عمل، از بیمار می خواهد روزی سه بار به آرامی راه برود و داروهایی را برای کنترل درد پس از عمل تجویز می کند.

بیمار پس از ترخیص با رعایت دستورالعمل های جراح و مصرف داروهای تجویز شده دوران نقاهت را تا بهبودی کامل می گذراند. استراحت کامل پس از عمل تاثیر چشمگیری در بهبود سریع بیمار دارد.

مراقبت های پس از عمل بای پس معده

روال طبیعی دستگاه گوارش برای هضم غذا ورود غذا از معده به روده کوچک است. اما پس از عمل بای پس معده میزان غذای مصرفی به دلیل وجود کیسه قرار داده شده در معده کاهش پیدا می کند. همچنین مسیر عبور غذا نیز به طور مستقیم به بخش میانی روده کوچک یا همان تهی روده هدایت می شود.

فرد پس از عمل جراحی بای پس معده به مدت 1 تا 2 روز اجازه خوردن هیچ ماده غذایی را ندارد تا معده و سیستم گوارشی زمان کافی برای ترمیم را داشته باشد. پزشک معالج یک رژیم غذایی برای 12 هفته در اختیار بیمار قرار می دهد تا بدن به آرامی با شرایط جدید سازگار شود. در روزهای آغازین رژیم مایعات و نوشیدنی ها باید مصرف شود، سپس غذاهای نرم در برنامه در نظر گرفته شده است تا در نهایت به غذاهای معمولی می رسد. در چند ماه پس از عمل نیاز است که بیمار برای بررسی وضعیت سلامت خود به طور مرتب به پزشک جراح مراجعه کند.

به طور معمول افراد پس از عمل بای پس معده عوارضی نظیر بدن درد، خستگی، لرز، ریزش مو، خشک شدن پوست، تغییر در خلق و خو و… را تجربه می کنند. اما با کاهش وزن بسیاری از مشکلات سلامت مرتبط با چاقی نظیر بیماری های قلبی، فشارخون، ریفلاکس، آپنه خواب، دیابت نوع 2 و… برطرف می شود و افراد می توانند فعالیت های روزمره خود را بهتر از گذشته انجام دهند.

مزایای عمل بای پس معده چیست؟

پس از انجام عمل فرد در طول 18 ماه حدود 70 درصد از وزن خود را از دست می دهد و به وزن مناسب می رسد.

  • روده کمترین جذب کالری از مواد غذایی را خواهد داشت
  • با کاهش اندازه معده، حجم غذای مصرفی فرد کاهش می یابد
  • بهبود دیابت نوع 2
  • کاهش مصرف داروهای کنترل فشارخون و کلسترول خون
  • تنظیم هورمون ها و افزایش سوخت و ساز بدن
  • بدون ایجاد تغییرات در روده کوچک
  • استفاده از روش لاپاراسکوپی با کمترین درد و بدون ایجاد برش روی شکم

معمولا افراد پس از جراحی بای پس معده اعتماد به نفسشان افزایش یافته و کیفیت زندگی شان تغییر چشمگیری می کند.

دکتر یاسر کبیری زاده

دکتر یاسر کبیری زاده متخصص جراحی عمومی (چاقی و لاپاراسکوپی پیشرفته) از جمله خدماتی که دکتر یاسر کبیری زاده انجام می دهند، لاپاراسکوپی، جراحی زیبایی سینه، تزرق ژل و چربی،...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • فاطمه نظری

    سلام آقای دکتر من ۲۹ سالمه ۱۰۰ کیلو هستم قدم ۱۷۰ نمیدونم کدوم عمل رو باید انجام بدم پیکر تراشی یا بای پس یا استیو لطفا راهنمایی کنید

    • فاطمه نظری

      من دوبار سزارین هم کردم و افتادگی شکم دارم

  • لغو پاسخ