آیا عصب کشی (روت کانال) درد دارد؟ - مرکز دندانپزشکی دکتر مهدی سمیعی

آیا عصب کشی (روت کانال) درد دارد؟

آیا عصب کشی (روت کانال) درد دارد؟

آنچه در اصطلاح عامیانه به عصب کِشی یا عصب کُشی معروف است همان درمان ریشه است که ترجمه عبارت علمی روت کانال تراپی است. عصب کِشی یا عصب کُشی هر دو صحیح است زیرا در این نوع درمان عصب دندان یا همان پالپ هم از ریشه دندان خارج می شود و هم نابود شده و از بین می رود، کشیدن عصب و یا کُشتن آن هر دو یک معنی دارد.

مرکز دندانپزشکی دکتر مهدی سمیعی نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با مرکز دندانپزشکی دکتر مهدی سمیعی کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

پوسیدگی دندان ها از مراحل سطحی آغاز می شود، ابتدا مینای دندان دچار آسیب می شود سپس پوسیدگی پیشرفت کرده و به عاج دندان می رسد، بعد از آن رفته رفته ریشه دندان را درگیر کرده و به عصب (پالپ) دندان ها می رسد. هر چقدر در مراحل ابتدایی تر برای درمان اقدام شود انجام کار آسان تر و سریعتر و نتیجه برای بیمار کم دردسرتر و کم هزینه تر خواهد بود.

زمانی که پوسیدگی و عفونت به مجرای ریشه دندان رسیده باشد چاره ای جز درمان ریشه یا همان روت کانال نخواهد بود.

آیا روت کانال یا عصب کشی درد دارد؟

عصب کشی در واقع پایان دادن به دردهای غیرقابل تحمل ناشی از پوسیدگی و عفونت عمیقی است که ریشه دندان و عصب ها را درگیر و ملتهب کرده است و این کار برای نجات دندان انجام می شود.

دلایل این درد و آسیب به پالپ غیر از پوسیدگی می تواند ضربه شدیدی باشد که به دندان وارد آمده است.

گاهی هم ممکن است دندانی درد نداشته باشد ولی دندانپزشک در معاینه و عکس به این نتیجه برسد که نیاز به روت کانال وجود دارد، ممکن است پیشرفت پوسیدگی و دردهای ناشی از آن آنقدر طولانی شده باشد که عصب ها از بین رفته و درد هم تخفیف پیدا کرده باشد و یا موارد دیگری که از حوصله این بحث خارج است.

بعد از روت کانال احتمالا تا چند روز دچار دردهای ناشی از حساسیت دندان ها خواهید بود که امری طبیعی است که به تدریج با مسکن هایی مانند ژلوفن و بروفن آرام خواهد شود.

ولی اگر درد ناشی از نقص در انجام روت کانال باشد یعنی عصب یا عفونت ها به طور کامل خارج نشده و پاکسازی به صورت صحیح انجام نشده باشد عمل روت کانال باید مجددا انجام شود.

مراحل انجام روت کانال:

ابتدا تزریق بی حسی انجام می شود و بعد از اطمینان از بی حس شدن محل مربوطه، ابتدا سوراخی در ناحیه تاج دندان ایجاد می شود تا از آن طریق به ریشه و کانال ها جهت درمان و پاکسازی دسترسی پیدا کنیم. بعد از ضد عفونی کامل تمام قسمت های ریشه، در پایان با ماده ای کاملا سازگار و مناسب پر شده و داخل سوراخ تاج پانسمان می شود تا مرحله بعدی که تاج دندان هم پر و ترمیم شود.

روش های انجام عصب کشی (روت کانال)

یکی از روش های درمان ریشه تکنیک استفاده از فایل های مختلف رنگی و در سایزهای کوچک و بزرگ جهت دسترسی به تمام نواحی داخل کانال و پاکسازی کامل آن است که از روش های قدیمی و همچنان متداول است و در بسیاری از شرایط همچنان به روش های دیگر به دلایل خاص خود ارجحیت دارد.

روش جدیدتر درمان ریشه به وسیله دستگاه روتاری انجام می شود که در سرعت و دقت برای مواردی که دندانپزشک تشخیص و ترجیح می دهد خیلی بهتر از روش های قدیمی تر جوابگو است. بهتر این است که دندانپزشک تسلط کامل به هر دو روش را به اندازه کافی داشته باشد و با مهارت از هر دو تکنیک استفاده کند.

آیا بعد از روت کانال رنگ دندان ها تغییر می کند؟

با تغییراتی که در ترکیبات مواد برای پر کردن ریشه به وجود آمده، دندان تغییر رنگ نخواهد داد.

آیا بعد از روت کانال دندان ضعیف می شود؟

اگر مراحل انجام کار روت کانال به درستی انجام شود و پس از آن پر کردن و ترمیم تاج دندان به صورت درست و با مهارت انجام پذیرد، این دندان روت کانال شده می تواند عمری طولانی داشته باشد. البته این در صورتی است که از ابتدا دندانپزشک تشخیص دهد که آسیب دندان به اندازه ای است که قابل نگهداری و ترمیم است.

مرکز دندانپزشکی دکتر مهدی سمیعی

دکتر مهدی سمیعی؛ ایمپلنتولوژیست سوابق علمی دکتر سمیعی فارغ التحصیل از دانشگاه مالمو سوئد، یکی از بهترین دانشگاه های دندانپزشکی دنیا. گذراندن دوره های تکمیلی در بخش های جراحی، ارتودنسی...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • Jafar nasiri

    قرص کلسیم D برای التهآب لثه فرد دیابتی و cll ضرر داره یا ن

  • هيواحسيني

    سلام اقاي دكتر،هزينه ايمپلنت دندان پنجم بالا چقده؟

    • مرکز دندانپزشکی دکتر مهدی سمیعی

      سلام، قیمت ایمپلنت دندانها باهم فرق نمیکنه ولی بستگی به نوع ایمپلنتی که استفاده میکنیم متفاوته، میتونین جهت اطلاعات دقیق با این شماره ها تماس بگیرید: ۲۶۶۴۰۹۶۲ ۸۸۳۰۰۱۷۷

  • غلامرضا محمودی

    با سلام لطفا هزینه بلیچینگ رو بفرمایید چقدر می شود با تشکر

    • مرکز دندانپزشکی دکتر مهدی سمیعی

      سلام، بیلیچینگ به چند صورت انجام میشوو: در مطب، در منزل، به وسیله لیزر... و گاهی ترکیبی... هزینه هاشون متفاوته، لطف بفرمایید با این شماره ها جهت اطلاعات دقیقتر تماس بگیرید: ۲۶۶۴۰۹۶۲ ۸۸۳۰۰۱۷۷

  • الناز رجبی

    سلام من بیمار نفریت لوپوس بامصرف روزانه ۵ میلی پردنیزولون هستم و ۳۵ سال سن دارم آیا من شرایط ایمپلنت را دارم

    • مرکز دندانپزشکی دکتر مهدی سمیعی

      سلام ، بله امکان ایمپلنت برای شما هست.

  • لغو پاسخ
مرکز دندانپزشکی دکتر مهدی سمیعی