بلیچینگ یا سفید کردن دندان - ویکتوری دنتال کر

بلیچینگ یا سفید کردن دندان

بلیچینگ یا سفید کردن دندان

افرادی که دندان هایشان رنگ تیره یا زردی دارد، دوست دارند که خط خنده خود را با سفید کردن دندان هایشان زیباتر کنند. امروزه با روش های خانگی و درمانی در کلینیک ها می توانید به این مهم دست پیدا کنید و اعتماد به نفس تان ار افزایش دهید.

ویکتوری دنتال کِر نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با ویکتوری دنتال کر کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

بلیچینگ یا سفید کردن دندان چیست؟

سفید کردن دندان (بلیچینگ دندان) ، درمانی است که برای برطرف کردن تیرگی ها و رنگدانه هایی که به مرور زمان و براثر مواد رنگدانه دار مثل چای، قهوه، توت فرنگی و حتی گوجه فرنگی ایجاد می شوند را از بین می برد. حتی بعضی از بد رنگی های ژنتیکی را برطرف می کند و ظاهر دندان ها را زیباتر می کند. افزایش سن و عادت های غذا خوردن و عادت های روزانه مثل سیگار کشیدن، خوردن نوشابه های رنگی و ادویه ها هم می تواند باعث تغییر رنگ دندان ها شود.

نحوه انجام بلیچینگ در مطب دندانپزشکی

سفید کردن دندان در مطب به دو صورت انجام می شود:

  • بلیچینگ دندان با استفاده از لیزر
  • سفید کردن دندان بدون استفاده از لیزر

تفاوت چندانی هم ندارد فقط استفاده از لیزر و اشعه یو وی باعث فعال شدن مواد سفید کننده و سریع تر عمل کردن آن می شود.

در این روش نیز با استفاده از مواد مخصوص از لثه ها محافظت می شود، سپس مواد سفید کننده با غلظت بالا بر روی دندان ها گذاشته می شود. ماده موثره بعضی از این مواد به صورت شیمیایی فعال می شود، بعضی با نور و بعضی با گرما و فرق چندانی بین آن ها وجود ندارد و هزینه بلیچینگ دندان به این روش با روش بلیچینگ دندان در منزل کمی متفاوت است.

میزان سفیدی دندان ها پس از بلیچینگ دندان ها

این سوالی است که هیچ کس نمیتواند به آن پاسخ قطعی بدهد. ممکن است از یک درجه تا چندین درجه بسته به جنس دندانها و نوع رنگدانه های رسوب کرده بین دندانها متغیر باشد.

مراقبت لازم پس از انجام بلیچینگ

این موضوع هم بستگی به بهداشت دهان فرد و هم رژیم غذایی او دارد. استفاده کمتر از غذاها و نوشیدنیهای رنگدانه دار کمک میکند دندانها به مدت طولانی تری سفید بمانند. ضمنا بلیچینگ درمانی است که باید هر چند وقت یکبار تکرار شود تا رنگ دندانها به صورت دایمی سفید بمانند.

اصلا چرا رنگ دندان ها تغییر میکند و نیاز به بلیچینگ پیدا می کنند؟

دندانها از دو بخش مینا و عاج تشکیل شده اند. مینای دندان روی عاج را پوشانده و باعث شفافیت و سفیدی دندان میشود . ضخامت مینا در بعضی افراد بیشتر است که منجر به داشتن دندانهایی با شفافیت بیشتر میشود. اما به هر حال به مرور زمان بر اثر سایش مینا شکست نور کمتر شده و رنگ عاج نمایانتر میشود. ضمنا بعضی رنگدانه ها نیز به داخل خلل و فرج مینا نفوذ کرده و با کریستالهای مینایی باند میشود که تغییر رنگ واضحتری را باعث میشود. گاهی رنگدانه ها فقط روی سطح مینا رسوب میکند و باعث ایجاد لکه های سیاه و قهوه ای روی سطح دندانها میشود.

نحوه انجام بلیچینگ خانگی

مرحله اول: قبل از انجام بلیچینگ باید دندانها را کامل مسواک زده و در صورت نیاز برای تمیزی بهتر از نخ دندان استفاده کنید.

مرحله دوم: نوک سرنگ را وصل کنید.

مرحله سوم: بر روی لبه خارجی تری و در داخل حفره‌ها یک قطره از ژل سفید کننده را ریخته و با نوک سرنگ روی حفره پخش کنید.

مرحله چهارم: قالبهای محتوی ژل را بر روی دندانهایتان بگذارید.این کار را با دقت انجام دهید تا قالبها به درستی بر روی دندانهایتان قرار گیرند و ژل از تری‌ها بیرون نزند.

نکته: اگر هنگام قالب گذاری ژل‌ها از قالب بیرون زد به وسیله مسواک خشک تمیز کنید.در مرحله‌ی قالب گذاری بر روی دندان ممکن است لثه ها بر اثر برخورد با ژل سفید کننده ، سفید شوند ولی بعد از 5 الی 10 دقیقه این سفیدی از بین می‌رود.برای جلوگیری از بروز سفیدی لثه، ژل را در دفعات بعد کمتر بر روی قالب بریزید.

مرحله پنجم: پس از گذشت 15 دقیقه قالبها را از روی دندانتان بردارید و دندانها و لثه را با آب و مسواک بشویید.

نکته: اکثر کسانی که از بلیچینگ خانگی استفاده میکنند این تصور را دارند که اگر تری ها بیشتر از 15 دقیقه بر روی دندان بماند تاثیر بیشتری دارد.در صورتیکه کل زمان تاثیر ژل سفید کننده 15 دقیقه است و زمان بیشتر قرار دادن آن بر روی دندان ها عملاً بی فایده است.

مرحله ششم: در آخرین مرحله تری ها را با آب سرد کاملاً از ژل پاک کنید و در جای خشک و خنک تا دفعه ی بعد نگه دارید.

چهار نکته در  بلیچینگ دندان که باید رعایت کنید

درمان بلیچینگ دندان نکاتی دارد که اگر به آن ها آگاه باشید رضایت مندی شما را افزایش خواهد داد:

  • کار با این مواد بسیار سخت می باشد و بلیچینگ دندان هنر دستان و دانش دندانپزشک شماست و بسیار وابسته به تخصص دندان پزشک زیبایی می باشد.
  • این فرایند بلچینگ دندان یک درمان دائمی نیست و  نیاز به تکرار دارد رنگ دندان ها ممکن است تغییر کند و نیاز به تمدید داشته باشد. فاصله لازم برای درمان مجدد به عوامل متعددی از جمله بهداشت فردی ، عادات غذایی و ….. بستگی دارد و میتواند بین چند هفته تا چند سال متغییر باشد.
  • بلیچینگ دندان درمانی در دندانپزشکی زیبایی است که نمی توان نتیجه درمان را به دقت مشخص نمود و سفیدی دندان قابل پیشبینی نمی باشد. این بدان معنی است که در هنگام مراجعه به اکثریت دندانپزشکان ، تضمینی بابت میزان روشنی دندان ها ( برای داشتن لبخند های هالیوودی ) داده نخواهد شد.
  • اعتقاد برخی از اساتید و کار بلدهای دندانپزشکی زیبایی این است هردو روش درمان باید با هم انجام شودکه آفیس بلیچینگ یا همان سفید کردن دندان ها در مطب یک استارتر است و باید بوسیله بلیچینگ های خانگی ، ادامه روند درمان پیگیری شود .این مسئله شاید زمان سفید کردن دندان و قیمت بلیچینگ را افزایش دهد ولی در دراز مدت رضایت خاطر بیشتری را برای شما به همراه خواهد داشت .

تفاوت بلیچینگ دندان و لمینت در چیست؟

بلیچینگ دندان شامل فرایند سفید کردن دندان‌ها با استفاده از مواد شیمیایی یا ساینده است که تا سطح مینا نیز انجام می‌شود. بدیهی است که این مواد شیمیایی ایمن بوده و خطری برای فرد ندارد. در این روش، از پراکسید هیدروژن یا چیزی به نام پراکسید کربامید، برای سفید کردن دندان‌ها استفاده می‌شود.

اما در روش لمینت، لایه‌هایی نازک و سرامیکی بر روی دندان قرار می‌دهند می‌توان گفت این لایه‌ها مانند روکشی سفید بر روی دندان است. روکش‌های ورقه ورقه‌ای چینی شامل مجموعه‌ای از چند لایه نازک سرامیکی است که جایگزین مینای دندان اصلی می‌شود.

برای استفاده از روکش، مقدار بسیار کمی از مینای دندان اصلی باید حذف شود، که معمولا کمتر از یک میلیمتر است. این کار ضروری است، زیرا روکش، به طور مناسب تری روی دندان قرار می‌گیرد.

از نظر ظاهری، باید گفت که حتی ظاهری بهتر از دندان اصلی به شما می‌بخشد. پیوند میان دندان اصلی و روکش، بسیار مهم است، زیرا نه تنها باعث زیبایی بیشتر می‌شود، بلکه پیوندی قوی است که برای عملکرد درست دندان نیز ضروری است.

عوارض و مشکلات بلیچینگ چیست؟

بسیاری بر این باورند که استفاده از این روش مینای دندان را از بین میبرد در صورتی که مینای دندان انقدر قوی هستند که استفاده مکرر از لین متد با دستگاه به دلیل غلظت بالاتر مواد نسبت به هوم بلیچینگ به مرور زمان مینای دندان را ضعیف می کند.

اما استفاده یکبار از دستگاه هیچ مشکلی بوجود نخواهد آورد و در رابطه با بلیچینگ در خانه هم غلضت مواد آنقدر کم می باشد که تاثیری نخواهد داشت. تنها عارضه ای که در بعضی افراد ایجاد خواهد شد حساسیت دندانی موقت خواهد بود که به زودی از بین خواهد رفت.

مراقبت های لازم قبل از انجام بلیچینگ

بهتر است قبل از انجام کارهای زیبایی ابتدا پوسیدگی ها و مشکلات لثه و دهان خود را برطرف کرده و سپس اقدام به سفید کردن دندانتان کنید . درضمن جرم گیری و بروساژ در صورت لزوم برای گرفتن بهترین نتیجه روی دندان شما قبل از این کار باید انجام شود.

ویکتوری دنتال کِر

  ویکتوری دنتال کر از سال ۱۳۹۴ با دو شعبه فعال در تهران واقع در خیابان فرشته و شریعتی در حال فعالیت می باشد. در این مرکز کلیه خدمات درمانی...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • مجید اسمعیلی نسب

    با سلام . اقای دکتر قسمت دندان جلویی بالا یکی در میان خالی است ایا می شود با روکش کردن دندان قسمتهای خالی پرشود.با تشکر

  • مجید اسمعیلی نسب

    با عرض سلام . اقای دکتر قسمت دندان جلویی بالا 3 تا از دندانهام یکی در میان خالی است ایا میشودبا روکش کردن قسمتهای خالی پر شود لطفا راهنمایی بفرمایید. با تشکر

  • لغو پاسخ