لیفت لثه چیست؟ -

لیفت لثه چیست؟

لیفت لثه چیست؟

افراد زیادی از نظر ظاهری دچار مشکلاتی در لثه های خود هستند که دوست دارند با لیفت لثه یا بالا بردن آن خط خنده خود را زیباتر کنند. در این مقاله به بررسی فواید، معایب و نحوه انجام لیفت لثه می پردازیم.

ویکتوری دنتال کِر نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با ویکتوری دنتال کر کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

لیفت لثه چیست؟

لیفت لثه یک نوع عمل جراحی برای افرادی است که هنگام لبخند زدن لثه ی آنها بیشتر از حالت معمول نمایان می شود. به این حالت خنده لثه ای (gummy smile) می گویند که باعث می شود در زیبایی لبخند افراد تاثیرگذار باشد.

لیفت لثه به دو صورت جراحی لثه و یا افزایش طول تاج دندان (Crown-Lengthening) انجام می شود که بسته به نوع بیماری لثه، دندانپزشک تشخیص می دهد که کدام روش را انجام دهد. بیمارانی که دارای مشکلات جدی تر که علت آنها فکی و اسکلتی است، نیاز به جراحی فک و صورت دارند. علت این بیماری می تواند ژنتیکی، بیماری های خاص و یا مصرف برخی از داروها باشد. لیفت لثه که به آن جینجیوکتومی (gingivectomy)  می گویند برای درمان خنده های لثه ای که خیلی پیشرفته نباشند، استفاده می شود. در واقع افزایش طول تاج دندان عملی است که در آن قسمتی از بافت لثه را از استخوان زیر آن جدا می کنند و استخوان اضافی زیر آن را برمی دارند. سپس زبانه بافتی را در قسمت های بالاتری بخیه می زنند تا هنگام لبخند زدن، بخش کمتری از لثه ها نمایان شود.

عوامل متعددی وجود دارد که باعث می شود بعضی از افراد نیاز به جینجیوکتومی یا همان لیفت لثه داشته باشند. تعدادی از آنها عبارت اند از:

  • فرم نامتناسب استخوان فک
  • پیشروی بافت استخوانی اطراف دندان ها
  • کوتاه بودن لب بالایی
  • پوشش بافت لثه ای بیش از حد به طوری که مقداری از سطح دندان ها را می پوشاند.

نحوه انجام لیفت لثه

قبل از شروع روند لیفت لثه، دندانپزشک جلسه ی مشاوره ای با بیمار می گذارد تا وی را از نحوه انجام کار و مشکلات و غیره آگاه کند و خواسته های بیمار را بشنود. همچنین در این جلسه ممکن است دندانپزشک با خودکار محل قرارگیری خط لثه، پس از لیفتینگ را علامت گذاری کند    تا بیمار بتواند تا حدودی از نتیجه نهایی مطلع شود.

لیفت لثه معمولا در یک جلسه انجام می گیرد و با بی حس کردن موضعی بافت های نرم دهان آغاز می شود و سپس با اثر کردن بی حسی، کار تراش دادن و شکل دهی به لثه ها آغاز می شود. این کار ممکن است با تیغ جراحی یا لیزر انجام گیرد که استفاده از لیزر یا الکتروسرجری به دلیل بهبودی بسیار سریع بافت ها، به شدت توصیه می شود و ما در ادامه به توضیح این روش می پردازیم.

در برخی موارد، کار به اینجا ختم نمی شود و لازم است دندانپزشک لثه ها را از استخوان جدا کند، و پس از تراش دادن استخوان، بار دیگر آنها را بالاتر از جای قبلی قرار دهد.

برخلاف دیگر جراحی های دهان و دندان، پس از لیفت لثه نیازی به چند روز استراحت در خانه یا خوردن مسکن های قوی نیست. لثه ها ممکن است پس از الکتروسرجری یا لیزر دچار درد و ورم شده و کمی حساس شوند اما مانع خوردن یا آشامیدن بیمار نمی شوند. برخی بیماران که کمی احساس درد می کنند، می توانند از یک مسکن خفیف مانند ایبوپروفن استفاده کنند.

بهتر است بیمار تا چند روز از تحریک لثه ها با مصرف غذاهای سفت، تند و چسبنده خودداری کند تا لثه ها بتوانند به طور کامل بهبود پیدا کنند. همچنین سعی کنید به آرامی مسواک بزنید و از نخ دندان نیز تا حد امکان استفاده نکنید. می توانید در این مدت برای جلوگیری از عفونت لثه ها، از دهان شویه های آنتی باکتریال استفاده کنید.

بهبودی پس از جراحی لیفت لثه چگونه است؟

 

 

برای بهبودی سریع تر پس از جراحی لیفت لثه ، اقدامات زیر توصیه می شود:

  • در روز جراحی استراحت کنید. سعی کنید در روز جراحی فعالیت خاصی انجام ندهید. اگر آرام بخش برایتان استفاده شده است از کسی بخواهید شما را به منزل برساند.
  • در روز دوم و سوم پس از عمل فعالیتهای محدودی میتوانید انجام دهید. بهتر است در این مدت تنها مطالعه، تماشای تلویزیون و کارهای کامپیوتری انجام دهید. فعالیت فیزیکی در این مدت ممکن است تورم پس از عمل را افزایش دهد.
  • روز چهارم تا نهم پس از عمل میتوانید تمام فعالیتهای روزمره خود به جز ورزش را از سر بگیرید.
  • از روز دهم پس از عمل هیچ ملاحظه خاصی لازم نیست.

عوارض و معایب لیفت لثه چیست؟

جراحی لیفت لثه عوارض خاصی به دنبال ندارد. تنها کافیست طبق دستور پزشک مصرف داروها و آنتی بیوتیکها را انجام دهید. اگر بهداشت دهان را به درستی رعایت کنید فاصله بین دندان ها ظرف 10 تا 14 ماه پر میشود.

مزایا و فواید لیفت لثه

لیزر لیفت لثه مزایای بسیاری برای بیمار به همراه دارند، خصوصا برای آن هایی لبخند لثه ای دارند، از جمله :

  • حذف بافت اضافه لثه
  • توزان بیشتر بین دندان ها و لثه ها
  • ناراحتی کمتر به خاطر با استفاده از تکنولوژی لیزر
  • مدت زمان بهبودی کوتاه تر

انتظاراتی که از لیفت لثه در زمان انجام آن میتوان داشت؟

به خاطر اینکه هر بیمار نیازهای خاص و متفاوت خودش را دارد، کار لیفت بسته به نیازهای شخصی تغییر می کند.

بیحسی موضعی قبل از اینکه این پروسه شروع شود، انجام می شود و به راحتی بیمار کمک می کند.

دندانپزشک زیبایی با استفاده از تکنولوژی لیزر خط لثه را به آرامی تغییر شکل می دهد و شکل دندان بهتر و بلندتر به نظر می رسد.

معایب لیفت لثه چیست؟

هر جراحی در کنار مزایایی که برای بیمار به همراه دارد معایبی نیز دارد.

از جمله معایب جراحی لیفت لثه می تواند به موارد زیر اشاره کرد:

  • بازگشت بافت لثه به حالت اولیه: همان طور که گفتیم یکی از مزایای لیفت لثه این است که نتیجه ی دائمی دارد اما در مواردی نیز استنثا وجود دارد و ممکن است بافت لثه به حالت اولیه ی خود بازگردد
  • حساس بودن بیمار به مواد بی حسی: به ندرت اتفاق می افتد که بیمار به مواد بی حسی حساسیت دارد و ممکن است بدن او واکنش آلرژیک نسبت به مواد بی حسی نشان دهد .

در پایان باید به این نکته اشاره کرد که هر نتیجه ای که از لیفت لثه به دست آید به مهارت دندان پزشک بستگی دارد، پس قبل از این که عمل لیفت لثه را انجام دهید به خوبی در مورد دندان پزشک مورد نظر خود تحقیق کنید.

ویکتوری دنتال کِر

  ویکتوری دنتال کر از سال ۱۳۹۴ با دو شعبه فعال در تهران واقع در خیابان فرشته و شریعتی در حال فعالیت می باشد. در این مرکز کلیه خدمات درمانی...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • مجید اسمعیلی نسب

    با سلام . اقای دکتر قسمت دندان جلویی بالا یکی در میان خالی است ایا می شود با روکش کردن دندان قسمتهای خالی پرشود.با تشکر

  • مجید اسمعیلی نسب

    با عرض سلام . اقای دکتر قسمت دندان جلویی بالا 3 تا از دندانهام یکی در میان خالی است ایا میشودبا روکش کردن قسمتهای خالی پر شود لطفا راهنمایی بفرمایید. با تشکر

  • لغو پاسخ