مناسب ترین و بهترین روش کاشت مو - کلینیک پوست و مو چهره نگار

مناسب ترین و بهترین روش کاشت مو

مناسب ترین و بهترین روش کاشت مو

کاشت مو یکی از ابتدایی ترین و رایج ترین روش هایست که توسط پزشکان و جراحان زیبایی انجام می شود و امروزه بسیاری از افراد برای بهبود و یا رفع مشکلاتی نظیر طاسی، کم پشتی و ریزش مو، از روش کاشت مو بهره می‌گیرند. در ادامه مطلب نکات و اطلاعات کاربردی و مفیدی در این باره آورده‌ایم. با ما همراه شوید.

کلینیک تخصصی پوست و مو چهره نگار نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با کلینیک پوست و مو چهره نگار کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

مقدمه ای بر کاشت مو

کاشت مو نخستین بار در سال 1939 توسط پزشک ژاپنی، “DR.Okuda” مطرح شد و بعد از آن در سال 1959 به دست یک پزشک آلمانی، عملی شد. در طول این سالهایی که گذشت، راه و روش ها و نیز تجارب مختلفی مورد آزمایش قرار گرفت و در نهایت، امروزه با به کارگیری تکنولوژی جدید از دسته های کوچکتر مو معروف به میکروگرافت (Micrograft)، استفاده می شود که باعث نتایج رضایت بخش و ظاهری طبیعی شده است و موضوعی که تا چندی پیش، تصورش هم سخت بوده، هم اکنون به یکی از عمل های جراحی سرپایی و بسیار سبک مبدل شده است که بر پایه برداشت سالم ریشه های موی فرد و کاشت آنها در نقاط مورد نظر فرد، استوار است.

 

کاشت و پیوند مو این روزها از طریق چند روش متفاوت انجام می پذیرد که بیشتر آنها مطمئن هستند و تا به حال نتایج خوبی نیز دیده شده است و اکثر بیماران از انجام آن رضایت داشته اند. هرچقدر که این عمل بسیار ساده و بی خطر می باشد، اما رعایت کامل نکات ایمنی و تخصص پزشک برای حفظ سلامت بیمار و به دست آمدن نتیجه مطلوب ضروری است، و نیز به دلیل حساسیت بسیار زیاد، این عمل زیبایی نیاز دارد که به صورت تیمی و گروهی انجام بگیرد.

چه موهایی برای کاشت مو استفاده می شوند؟

در عمل کاشت مو با توجه به نوع روش کاشت، موهای فردی که پیوند انجام می دهد، از پشت سر یا ناحیه ای از بدن برداشته می شود و سپس با به کارگیری میکروسکوپ و لوپ های مخصوص، فولیکول های آن به صورت یک به یک جدا می شوند و با همان دقت و ریزه کاری و ظرافتی که جدا شده اند در منطقه گیرنده با ایجاد برش هایی به اندازه یک میلی متر پیوند زده می شوند.

بدن به پیوند این موها واکنشی نشان نمی دهد، در اصل برتری پیوند موی طبیعی نیز همین است. با در نظر گرفتن اینکه عضو پیوندی از بدن خود شخص تهیه می شود، احتیاج به نگهداری و مراقبت های درمانی بسیار زیاد و خاص ندارد. چنانچه در انتخاب دکتر خود دقت نمایید و دکتری با تجربه و متخصص باشد، به قدری با ظرافت و دقت می تواند موها را جدا کرده و بردارد که تنها خط باریکی به جای بماند.

نکته قابل توجه و بسیار مهم که اکثراً بعد از مدتی بسیار نگران شده و حتی اعتراض هم می کنند، این است که بعد از گذشت 4 الی 6 ماه، موها شروع به ریزش می کنند و پس از آن، مجدداً موها رشد می کنند، بنابراین در یاد داشته باشید که ریزش بعد از کاشت کاملاً طبیعی می باشد.

برداشت مو برای انجام عمل کاشت مو چگونه انجام می‌شود؟

منطقه خاصی از پشت و طرفین سر را اصطلاحاً بانک مو می گویند. موهای این مناطق دارای گیرنده هورمون مردانه (تستوسترون) نبوده و لذا تحت تأثیر اثرات ریزش موی این هورمون قرار نمی گیرند، بنابراین حتی در افرادی که دارای ژن طاسی مردانه هستند، این نواحی دچار ریزش مو نشده و یا اینکه خیلی کم دچار ریزش مو میگردند و معمولاً تا سنین بالا باقی می مانند.

به همین دلیل بهترین منبع (بانک مو) برای برداشت، موهای پشت و طرفین سر هر شخص می باشد و این چیزی است که در طول سال ها شناسائی شده و در انجام کاشت موی طبیعی بکار میرود. نکته مهّم این است که این موها حتی در صورت انتقال به نواحی دیگرِ سر خاصیت عدم ریزش خود را حفظ کرده و نمی ریزند.

بسته به مشخصاتِ پوست و موی فرد در این نواحی و روش انجام شده برای برداشت مو FUT و یا FIT سه الی چهار مرتبه می توان از این بانک مو، برداشت نموده بدون اینکه مشکلی برای فرد به وجود آید. با برداشت مو از این ناحیه به روش FUT یک خط اسکار (جوشگاه) باریک در محل به وجود آمده که در زیر خواب موهای پشت سر مخفی می شود؛ و در صورتی که فرد موهای سرش را از ته بتراشد و یا تیغ بزند، این خط باریک دیده خواهد شد.

در روش FIT با استفاده از میکرو پانچ بسیار ظریف فولیکول های مو به صورت تک به تک برداشته میشوند که محل برداشت به صورت اسکارهای دایره ای بسیار کوچک درآمده که همانند روش FUT در زیر خواب موهای پشت سر مخفی می شوند، ولی اگر فرد موهایش را از ته (نمره کمتر از ۴) بتراشد تا حدودی مشخص خواهند بود.

کاشت مو بیشتر در کدام نواحی سر، انجام می‌شود؟

جلوی سر، منطقه بالای سر و منطقه پشت سر نواحی از پوست سر هستند که درگیر روند طاسی مردانه شده و می توان در آنها کاشت مو انجام داد.

منطقه جلوی سر که شامل سه قسمت است:

خط رویش جلوی سر، ناحیۀ پشت خط رویش سر و کف سر و منطقه شقیقه ها.

منطقه پشت سر یا ورتکس

منطقه ورتکس ناحیه ای است مابین بالای سر و بانک مو که موهای آن دارای خوابهای متفاوتی هستند.

 

مناسب ترین و بهترین روش کاشت مو

یکی از بیشترین و مهمترین سوالاتی که مراجعه کنندگان به کلینیک های کاشت مو، این است که کدام روش را برای کاشت، ترمیم مو و پیوند مو برای خود انتخاب کنند و کدام روش مناسب تر و بهتر می باشد؟

پاسخ به این سوال بسیار آسان است. خودتان را اذیت نکنید، چنانچه به دکتر خود اطمینان دارید، انتخاب روش را به او بسپارید، ولیکن به صورت کلی بهترین روش پیوند مو طبیعی، دو جلسه FUT به فاصله 1 سال می باشد، چرا که در برداشت و کاشت FUT در یک جلسه مقدار زیادی مو برداشته می شود، زمان انجام عمل کوتاه تر خواهد بود و نیز بانک موی مراجعه کننده بسیار کمتر تخریب می شود و در نتیجه کاشت، طبیعی تر به نظر می رسد و در مجموع دارای تراکم بالاتری خواهد بود.

اگر که فرد مراجعه کننده برای پیوند مو، ترس از جراحی داشته باشد و یا تمایلی به بخیه زدن و یا بخیه کشیدن نداشته باشد و یا از اسکار پشت سر(خط بخیه) نگران باشد و یا اصلاً به هر دلیلی تمایلی به روش FUT نداشته باشد، روش FIT برای وی مناسب تر خواهد بود.

اگر که مراجعه کننده تمایلی به تراشیدن موها نداشته باشد، روش FUT انجام می شود، زیرا در روش ترکیبی کل موها تراشیده می شوند.

اگر که مقدار کمی مو لازم داریم، به طور مثال برای کاشت ابرو، کاشت سبیل، کاشت ناحیه اسکار و ریش، روش FIT مناسب تر خواهد بود.

اگر موی پشت سر کافی نباشد و مجبور به برداشت مو از بدن شویم، روش FIT انجام می پذیرد.

اگر مراجعه کننده ای جلوی سرش خالی شده باشد و خط رویش جلوی سر را نداشته باشد، مناسب ترین روش، FUT خواهد بود، چرا که در این روش ظرافت های بسیار بالاتری نسبت به روش FIT وجود دارد و نیز می توان خط مو و خط رویش مو ایجاد کرد.

اگر که در یک جلسه به مقدار موی بسیاری نیاز دارید، معمولاً روش FUT بیشتر از روش FIT جوابدهی دارد و تراکم بالاتری را به ارمغان می آورد.

 

اگر مدت زمان عمل نیز برایتان مهم است و می خواهید زودتر پیوندتان انجام شده و به اتمام برسد، بهتر است روش FUT را انتخاب نمایید، چرا که در روش FUT مدت 3 الی 5 ساعت ولیکن در روش FIT تا 10 ساعت و گاهاً بیشتر، به طول می انجامد.

 

در نهایت مجداداً باید بیان کنیم که نظر نهایی را بهتر است پزشک و متخصص با در نظر گرفتن شرایط مراجعه کننده برای کاشت موی طبیعی، بدهد.

آیا محدودیت سنی خاصی برای انجام کاشت مو وجود دارد؟

هر زمانی که احساس نیاز به انجام شدن پیوند مو و انواع کاشت مو را در خود احساس کردید، می توانید با انجام شدن برخی آزمایش ها، تست ها و مراقبت های خاص کاشت مو را بر روی پوست سر خود انجام دهید، چه در سن 20 سالگی باشید چه در 30 سالگی و چه در 50 سالگی.

 

می توانید برای پیوند مو منتظر بمانید تا بخش بیشتر موهایتان بریزد و همچنین می توانید به صورت مقطعی در هر قسمتی که ریزش موها اتفاق افتاده است، انواع کاشت مو را انجام دهید. انتخاب هر کدام از این روش ها کاملاً به میزان علاقه و خواست شما بستگی دارد و نه هیچ چیز دیگری.

 

البته در ناحیه ورتکس، ریزش مو معمولاً به شکل یک دایره بدون مو است. اگر در سن پایین که هنوز وضعیت ریزش مو در این منطقه ثابت و پایدار نشده است، اقدام به کاشت مو در ورتکس نمایید، به دلیل پیشرفت روند طاسی ممکن است مجدداً اطراف دایره کاشته شده، خالی گردیده و نیاز به کاشت در اطراف این ناحیه داشته باشید.

لذا در مورد ناحیه ورتکس به عنوان یک اصل کلی، بهتر است زمانی کاشت مو را در نظر گرفت که کم مویی یا بی مویی به وجود آمده در این منطقه نسبتا پایدار شده و سن فرد هم حداقل 25 سال باشد.

مدت زمانی که طول می کشد تا موهای پیوند شده رشد کنند

یکی از سوالات رایج کاشت مو این است که پس از پیوند مو، چقدر طول می کشد تا به نتیجه دلخواه برسند. موهایی که از قسمت بانک مو برداشته شده و به ناحیه مورد نظر پیوند می شوند، ابتدا شروع به رشد می کنند ولی پس از حدود ده روز وارد فاز استراحت شده و ریزش می کنند.

امکان ریزش مجدد موهای کاشته شده

یکی دیگر از سوالات رایج کاشت مو، مربوط به ماندگاری موهای کاشته شده می باشد. دغدغه ی خیلی از متقاضیان این است که آیا موهای پیوند شده برای همیشه ماندگار هستند یا خیر؟ بهتر است بدانید که این موها به صورت دائمی باقی می مانند، چون از قسمت بانک موی فر(پشت سر) برداشته شده اند و مشکلات ریزش مو روی این قسمت تاثیری نمی گذارد.

هزینه پیوند کاشت مو در ایران

می توان گفت هزینه عمل پیوند، جزو مهمترین سوالات رایج کاشت مو باشد. هزینه نهایی جراحی پیوند مو به چند پارامتر مختلف بستگی دارد. امکانات کلینیک مربوطه، دستمزد دریافتی پزشک متخصص مورد نظر، تعداد جلسات ترمیمی، محدوده طاسی سر و تعداد فولیکول های موی مورد نیاز، همگی می توانند در میزان هزینه جراحی شما موثر باشند. از این رو در کشور ما، این مقدار بین 3 تا 9 میلیون متغیر می باشد.

کلینیک تخصصی پوست و مو چهره نگار

کلینیک تخصصی پوست و مو چهره نگار همواره با معتبرترین مراکز پزشکی ایران و جهان در راستای پیشرفت علوم زیبایی و پوست و مو و تناسب اندام در ارتباط است...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • محمد علی قائمی

    سلام.آیا مصرف قرص دیگوکسین به صورت موضعی باعث پر مویی میشود؟و نحوه استفاده اون رو لطفا بگید.ممنون میشم.

  • لغو پاسخ