سرگیجه مرتبط با کم شنوایی و استفاده از سمعک - کلینیک شنوایی سنجی ملک

سرگیجه مرتبط با کم شنوایی و استفاده از سمعک

سرگیجه مرتبط با کم شنوایی و استفاده از سمعک

سرگیجه یک عارضه شایع است که هر فردی در طول زندگی آن را تجربه می کند. سرگیجه می تواند ناشی از علل متعددی باشد ولی اکثر سرگیجه ها به علت بروز مشکلاتی در ساختار گوش و یا کم شنوایی دارند. در ادامه مطلب سرگیجه مرتبط با کم شنوایی و روش های درمان آن می پردازیم.

کلینیک شنوایی سنجی ملک نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با کلینیک شنوایی سنجی ملک کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

مقدمه ای بر عارضه سرگیجه

سرگیجه عبارت است از یک احساس ناراحت کننده و غیر واقعی چرخش که مرتبط با آسیب در درک محیط ثابت است و معمولا با حالت تهوع و استفراغ همراه است. تحمل این علائم برای بیماران بسیار دشوار است و تاثیرات مخربی بر زندگی آن ها دارد،  به همین دلیل مدیریت این اختلال اهمیت زیادی دارد.

سرگیجه با علل مختلفی میتواند ایجاد شود. برای تعیین علت اصلی ایجاد کننده آن باید ارزیابی های متناسب با شرح حال بیمار انجام شود و پس از تعیین علت ایجاد کننده، درمان متناسب با آن انجام می گیرد.

حدود ۸۰ درصد از سرگیجه ها در افراد منشاء شنوایی دارند. شایع ترین سرگیجه ها “سرگیجه های خوش خیم وضعیتی” نام دارند. به عبارتی دیگر اکثر سرگیجه ها ریشه در بیماری های شنوایی (گوش داخلی) دارند. علت بروز این عارضه بر اثر جابجایی کریستال های کلسیمی واقع در سیستم تعادل گوش می باشد و در زمانی که افراد به هر سمتی (بالا، پایین، چپ و راست) سر خود را تکان می دهند دچار سرگیجه می شوند.

منشاء و علت ابتلا به  سرگیجه

گوش داخلی از دو جزء تشکیل شده است. جزء حلزونی شکل گوش که هنگام شنیدن در گیر می شود و جزو دهلیز گوش که به حفظ تعادل در بدن کمک می کند. اگر بخش تعادلی گوش بیمار شود فرد مبتلا دچار عدم تعادل و سرگیجه خواهد شد و چنانچه ببخش شنوایی دچار اختلال شود فرد مبتلا به مشکلات شنوایی می شود.

سرگیجه و عدم تعادل در افراد می تواند علت های مختلف داشته باشد. بنابراین اولین گام  در پاسخ به سوال علت سرگیجه چیست ؟ این است که با  مراجعه به متخصص شنوایی و یا مغز و اعصاب برای ارزیابی و معاینات بالینی می باشد. بعد از این مرحله تست های شنوایی و تعادل انجام می شود. آزمایش تعادل که «ویدیونیستاگموگرافی» یا «VNG» نام دارد از سوی پزشک درخواست می شود و اودیولوژیست یا شنوایی سنج آن را انجام می دهد.

علت این آزمایش ارزیابی سیستم تعادلی بدن و همچنین اطمینان از عملکرد درست آن می باشد. آزمایشات دیگری هم مانند: تست عملکرد مغز، گردن، رگ های خونی، هورمون و قلب برای تشخیص علت بروز سرگیجه وجود دارند.

سرگیجه با منشاء شنوایی

عرضه هایی مانند اختلال در عروق حلزونی گوش، حملات ویروسی و فشار درون گوش داخلی ممکن است باعث عدم تعادل در سیستم تعادلی بدن شوند. مثل عارضه منیر یا همان هیدروپس آندولنف که به علت اختلال در بازجذب مایع درون آن، فشار ایجاد شده و سیستم تعادلی فرد را به هم می ریزد. در برخی بیماری های کم شنوایی ارثی نیز سیستم تعادلی درگیر می شود.

اقدامات و راهکارهای موثر و ضروری در هنگام بروز سرگیجه

  • نترسید و سعی کنید خونسرد باشید.
  • اگر در حالت راه رفتن هستید بایستید و سپس به جایی تکیه دهید و یا بنشینید! تا خطر افتادن شما را تهدید نکند!
  • معمولاً افراد چشم های خود را در مواجه با سرگیجه می بندند سعی کنید این کار را نکنید و با خیره شدن به یک نقطه باعث کاهش ایجاد سرگیجه و علت سرگیجه و عدم تعادل شوید.
  • اگر همراه با سرگیجه دچار علائم دیگری مانند کاهش بینایی، سردرد و یا بی حسی در اندام های خود هستید حتماً در اسرع وقت به پزشک متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید.
  • اگر سرگیجه همراه با صدای وزوز و افت شنوایی در سیستم شنوایی است حتماً به متخصص شنوایی سنج و یا متخصص گوش، حلق و بینی مراجعه کنید.

سرگیجه های خوش خیم

سرگیجه های خوش خیم وضعیتی بیشتر در سنین 50 سال به بالا و در اثر ضعف بدنی در دوره هایی از زندگی مانند دوره بارداری در زنان بروز می كند.

کریستال های کلسیمی كه در سیستم تعادلی گوش قرار دارند اگر جابه جا شوند، سبب بروز این اختلال می شوند و طی آن افراد با حركت دادن سر خود به سمت راست یا چپ و بالا یا پایین دچار سرگیجه می شوند.

سرگیجه هایی با منشا شنوایی

به طور کلی سرگیجه هایی با منشا شنوایی در اثر برهم خوردن تعادل در گوش داخلی به دلایل مختلف مانند وارد شدن ضربه به گوش، افزایش فشار گوش داخلی و ورود ویروس به این بخش بروز می كند.

درمان  سرگیجه با منشا شنوایی

استفاده از سمعک متداول ترین شیوه مبارزه و درمان کم شنوایی است. افرادی که دچار کم شنوایی دو طرفه هستند، اگر تنها از یک سمعک استفاده کنند جهت یابی دقیق را نخواهند داشت، صدا از هر جهتی که باشد بیمار صدا را از سمتی می شنود که سمعک داشته باشد. پس توصیه می شود افرادی که کم شنوایی دو طرفه دارند از دو سمعک استفاده کنند. در سمعک های هوشمند دو سمعک بیشتر از 20 مرتبه در 1 ثانیه باهم در ارتباط هستند تا ویژگی شنوایی دو گوش طبیعی را شبیه سازی کنند.

تکنولوژی های سمعک، از بیش از صد ساله گذشته تا به امروز، پیشرفت های چشمگیری داشته تا بتواند هر چه بیشتر، مشکلات کاربران سمعک را مرتفع سازد و تا حد امکان به شبیه سازی شنوایی طبیعی، نزدیک شود. ده ها کمپانی بزرگ سمعک در دنیا با همکاری مهندسان، شنوایی شناسان و متخصصان علوم اعصاب، نسل های جدید پردازشی در سمعک ها را معرفی کرده اند.

درمان سرگیجه مرتبط با کم شنوایی با بهره گیری از سمعک

همانطور که دیدن با یک چشم دیدن دشوار است، با یک گوش شنیدن هم سخت است. استفاده از سمعک یک راه حل عالی برای کمک به شما در مدیریت اثرات منفی کم شنوایی است. متخصص شنوایی با توجه به نتایج آزمایش های شنوایی به شما توصیه خواهد کرد که از چه سمعکی استفاده کنید. حال با توجه به انواع مختلف سمعک موجود در بازار کدام یک برای شما مناسب است؟ پاسخ به این سوال به عوامل مختلفی بستگی دارد که بایستی قبل از خرید سمعک حتما باید به آن توجه کنید. ولی در ابتدا اقدامات لازم برای درمان مشکل کم شنوایی را بررسی می کنیم.

برای شروع درمان شنوایی سه مرحله اصلی را باید انجام داد:

  • مشاوره با متخصص شنوایی و انجام آزمایشات لازم
  • در صورت نیاز به سمعک، بررسی سمعک های موجود با توجه به ظاهر، تکنولوژی، برند و قیمت
  • قالب گیری از گوش و تحویل و تنظیم سمعک

کلینیک شنوایی سنجی ملک

آقای محمد آقایی، محقق، پژوهشگر، و کارشناس شنوایی شناسی، با سی سال سابقه کار در حوزه شنوایی و کار بالینی، یکی از فعالترین اعضای انجمن شنوایی شناسان ایران ، در...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • شیوا کوهستانی

    سلام حدود ۳ ماه همش سرگیجه دارم حتی در حالت نشستن وغذا خوردن سی تی اسکن رفتم گفتن نرمال لطفا راهنمایی بفرمایید

  • لغو پاسخ