سمعک هوشمند چه نوع سمعکی است؟ - کلینیک شنوایی سنجی ملک

سمعک هوشمند چه نوع سمعکی است؟

سمعک هوشمند چه نوع سمعکی است؟

با پیشرفت فناوری های مربوط به ساخت تجهیزات پزشکی سمعک های هوشمند روانه بازار شده اند که به صورت فوق العاده قوی و هوشمند قادر به درک و دریافت صداهای محیط هستند. این سمعک ها کمک بزرگی در بهبود سطح شنوایی فرد و کیفیت زندگی او دارند. در ادامه مطلب به بررسی جامع و دقیق سمعک های هوشمند می پردازیم.

کلینیک شنوایی سنجی ملک نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با کلینیک شنوایی سنجی ملک کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

سمعک هوشمند چه نوع سمعکی است؟

سمعک هوشمند، کمپانی های سازنده ی سمعک از مکانیزم شنوایی گوش انسان الگو برداری کرده و هر کدام از عملکرد های گوش انسان را در قالب تکنولوژی شبیه سازی و در سمعک به کار برده اند. سمعک هوشمند با تکنولوژی و سیستم به کار رفته در آن، می تواند انواع محیط ها را تشخیص دهد و خود را بر اساس آن ها تنظیم کند ( به صورت خودکار).

سمعک هوشمند سیگنال های گفتار را تشخیص می دهد، به روی آن تمرکز و تقویتش می کند و همچنین صداهای مزاحم و اضافه ( نویز ) را کنترل و حتی حذف می کند. در هر یک از محیط ها و هر شرایطی سمعک به صورت هوشمندانه، درک گفتار را تسهیل می کند.

از مزایای سمعک هوشمند می توان به قدرت یادگیری آن اشاره داشت، این سمعک با توجه به میزان تغییر ولوم و تنظیمات برنامه ها توسط کاربر و ثبت موقعیت های شنوایی مختلف در حافظه، در محیط های مشابه تنظیمات به صورت خودکار اجرا می شود.

انواع سمعک هوشمند

پس از به بازار آمدن سمعک های هوشمند، سمعک های هوشمند وایرلس ( Wireless ) یا همان سمعک هوشمند بلوتوث دار، عرضه شدند. سمعک بلوتوث دار که به آن سمعک فوق هوشمند نیز می گویند ، با استفاده از بلوتوث بین دو گوشی سمعک ارتباط برقرار می کند و موجب هماهنگی امواج صوتی ارسالی به گوش می شوند .

این هماهنگی ایجاد شده توسط بلوتوث کیفیت شنیداری و درک گفتاری شخص را به حد زیادی ارتقا می دهد. این سمعک ها را می توان به تلویزیون یا تلفن همراه ( با سیستم عامل های اندروید یا ios ) متصل کرد و صدای آن ها را از داخل سمعک شنید.

سیستم GPS از جدید ترین تکنولوژی های سمعک هوشمند است و به وسیله آن می توان مکان دقیق سمعک را روی اپلیکیشن موبایل مشاهده نمود. همچنین سمعک با استفاده از این تکنولوژی محل زندگی و محل کار و محل های دیگر را شناسایی می کند و تنظیماتی را که شخص معمولا در آن جا استفاده می کرده، به صورت خودکار اجرا می کند.

 مکانیسم عملکرد سمعک هوشمند

سمعک هوشمند هشت کانال پردازش و انتقال صدا دارد در صورتی که سمعک های قبل از آن دارای دو کانال بودند . به همین دلیل سمعک هوشمند انشعابات سیگنالی را با استفاده از باند های فرکانسی متعدد و کوچکتری انجام می دهد که این کار باعث می شود صدا با کیفیت و وضوح بیشتری به گوش کاربر برسد.

 آشنایی با قابلیت ها و مزایای سمعک هوشمند

از ویژگی های سمعک هوشمند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 مجهز به سیستم میکروفون جهت دار

این تکنولوژی صداهای اضافه و نویز ها را تشخیص داده و حذف می کند . به طور کلی این سیستم به تقویت درک گفتاری در مکان های شلوغ کمک می کند .

کنترل نویز دیجیتال

این سیستم سیگنال های شنوایی که دارای نویز اضافه است را شناسایی و حذف می کند . این سیستم نسبت گفتار به نویز را افزایش می دهد .

کاهش صداهای مزاحم ناگهانی و ضربه

این تکنولوژی صداهای مزاحم ناگهانی و بلند را کم می کند و باعث ناراحتی شنیداری می شود .

قابلیت تنظیم دقیق

این سمعک تمایلات شما را یاد می گیرد . وقتی برای اولین بار با سمعک وارد فضایی جدید می شوید و خودتان تنظیمات را به صورت دستی وارد می کنید، سمعک بین آن تنظیمات و محیط ارتباط برقرار می کند و پس از آن در محیط های مشابه تنظیمات را به صورت خودکار اعمال می کند. به این ترتیب سمعک یاد می گیرد که خودش خودش را تنظیم کند و کمتر به تنظیمات دستی احتیاج پیدا می کند.

ذخیره اطلاعات توسط سمعک هوشمند

در این تکنولوژی سمعک تنظیماتی که شما در محیط های مختلف اعمال کرده اید را در حافظه خود ذخیره می کند و ادیولوژیست می تواند با ارزیابی کردن این اطلاعات، سمعک شما را دقیق تر تنظیم کند.

سمعک هوشمند براي چه کسانی مناسب است؟

تقريبا تمام افراد داراي افت شنوايي ميتوانند از سمعک هوشمند استفاده كنند. عملكرد اين گروه از سمعكها نسبت به سمعک هاي معمولي بسيار بيشتر بوده و افت شنوايي را به نحو بهتري جبران ميكنند. اما اينكه كدام مدل دقيقا براي فرد مناسب است نيازمند انجام بررسي هاي بيشتر مي باشد كه پس از انجام تست هاي كامل شنوايي و ارزيابي هاي دقيق امكان پذير مي باشد.

اما برخي افراد نياز بيشتري به این سمعکها دارند. كودكان و نوزادان با توجه به دوره حساس آموزش گفتار و زبان و همچنين ضرورت پيشرفت تحصيلي، عملكرد بهتري را با سمعک هوشمند  از خود نشان داده اند. همچنين دانشجوها ، دانش آموزان، اساتيد و افراد داراي شغل هاي حساس و ارتباطي، از سمعكهاي هوشمند رضايت بالاتري دارند.

قیمت سمعک های هوشمند

سمعک های هوشمند انواع مختلفی دارند که در آن ها تکنولوژی های متفاوتی تعریف و تعبیه شده است.

این تکنولوژی ها همگی برای بهبود کیفیت صدای دریافتی توسط کاربر سمعک و نیز افزایش راحتی استفاده از آنهاست.

براساس این تکنولوژی ها قیمت سمعک های هوشمند متفاوت می گردد.

برای نمونه سمعک لینکس مدل ۲۰۱۸ نسبت به مدل ۲۰۱۷ آن گران تر است و علت آن تکنولوژی بالاتر سمعک های مدل ۲۰۱۸ است.

قويترين سمعك هاي هوشمند دنيا

همواره افرادي که افت شنوايي شديد تا عميق دارند بدنبال سمعک هاي بسيار قوي هستند. زيرا اين افراد بلندي صداي كمي دريافت مي کنند و بلندي صدا خود يکي از ويژگي هاي مهم در درک صداي گفتاري است.

 

سمعک هاي قوي بسيار محبوب هستند و افرادي كه شنوايي باقي مانده آنها زياد نيست بايد از اين سمعک ها استفاده کنند. اين سمعک ها از لحاظ تكنولوژي و برنامه ها کاملا شبيه سمعک هاي ديگر هستند و تنها تفاوت آنها در سايز آنها است.

انواع سمعک هوشمند

انواع سمعک هوشمند از نظر تکنولوژی نسبت به سمعک دیجیتال برتری های بسیاری دارد.

از جمله اینکه در سمعک هوشمند به دلیل اینکه سمعک توانایی یادگیری و به زبان ساده تر توانایی تشخیص انواع صداها را دارد.

به طور مثال در محیط های پرسروصدا زمانی که فرد شروع به صحبت می کند در این حالت سمعک، صدای محیط را کاهش و صدای گفتاری را افزایش می دهد.

به این تکنولوژی سمعک، هوشمند یا به عبارتی سمعک smart گویند می توان آن را بهترین سمعک دنیا نامید.

این نوع سمعک ها مانند سمعک های دیجیتال دارای انواع سمعک می باشد اما به دلیل اینکه در سمعک های هوشمند دخالت فرد استفاده کننده از سمعک کاهش می یابد یعنی دیگر نیاز به تغییر برنامه، تغییر ولوم کنترل، دکمه تلفن نمی باشد و خود سمعک به صورت اتومات تمامی تغییرات را اعمال می کند.

سمعک های هوشمند بلوتوث دار یا وایرلس

این سمعک می تواند بین دو گوشی خود ارتباط موثری ایجاد کند و کیفیت شنوایی را بالا ببرد. همچنین می تواند به دستگاه های بلوتوث دار دیگری هم متصل شود.

پردازنده شنوایی دو گوشی

در این سمعک ها مغز اطلاعات شنوایی را از دو گوش دریافت می کند و عملکردش بیشتر شبیه گوش طبیعی است. صدا بین سمعک ها هماهنگ می شود و سپس به گوش می رسد.

سمعک های هوشمند توانایی کشف انواع صداها از قبیل

  • تشخیص صدای دور از نزدیک
  • تشخیص صدای گفتاری از غیر گفتاری
  • تشخیص صداها با شدت های مختلف
  • تشخیص صدای موسیقی از سایر صداها
  • سمعک هوشمند تمام صداهارو تشخیص می دهد و بهترین صدا را برای شما انتخاب می کند.
  • سمعک هوشمند به صورت خودکار می تواند به تلفن هوشمند متصل گردد و در یک اتاق شلوغ، دریافت صدا را از طریق آن به انجام برساند.

بدین ترتیب که پس از اتصال به موبایل، مسیر دریافت صدا از سمت تلفن هوشمند شناسایی شده و در صورت نیاز، صدا مستقیما از میکروفون موبایل به سمعک ارسال می گردد.

 قابلیت های سمعک هوشمند

  • سمعک هوشمند می تواند صدای مرد و زن را از هم تشخیص دهد
  • سمعک هوشمند می تواند صدای دور را از نزدیک تشخیص دهد
  • سمعک هوشمند می تواند صدای جلو را از عقب تشخیص دهد
  • سمعک هوشمند می تواند صدای ساکت از شلوغ را تشخیص دهد
  • سمعک هوشمند می تواند صدای تلویزیون، تلفن و غیره را از هم تشخیص دهد

بهترین برندهای سمعک هوشمند

سمعک های هوشمند بالاترین کیفیت صدا برای بیمار فراهم می کند و سبب می شود رضایتمندی بیماران کم شنوا از سمعک چند برابر شود. همچنین سمعک های هوشمند چون به صورت اتومات صدا را تغییر می دهند سبب می شود بیماران برای مدیریت سمعک دچار چالش نشوند.

سمعک های هوشمند در کشورهای آلمان، دانمارک، سوئیس و آمریکا ساخته می شوند و برندهای زیر جز بهترین سمعک های دنیا محسوب می شوند

برندهای سمعک دانمارکی: سمعک اتیکن، سمعک ریسوند، سمعک ویدکس، سمعک اینترتون

برندهای سمعک آلمانی: سمعک هانساتون، سمعک سیگنیا، سمعک ای ام، سمعک رکستون

برندهای سمعک سوئیسی: سمعک برنافون، سمعک فوناک

برندهای سمعک آمریکایی: سمعک بلتون، سمعک استارکی و سمعك سونيك

برندهای کانادایی: سمعک یونیترون

 

کلینیک شنوایی سنجی ملک

آقای محمد آقایی، محقق، پژوهشگر، و کارشناس شنوایی شناسی، با سی سال سابقه کار در حوزه شنوایی و کار بالینی، یکی از فعالترین اعضای انجمن شنوایی شناسان ایران ، در...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • شیوا کوهستانی

    سلام حدود ۳ ماه همش سرگیجه دارم حتی در حالت نشستن وغذا خوردن سی تی اسکن رفتم گفتن نرمال لطفا راهنمایی بفرمایید

  • لغو پاسخ