طرز تهیه دمپختک

zahra
دمپختک یکی از غذاهای قدیمی، اصیل، ساده اما خوشمزه ایران بخصوص تهرانی هاست

دمپختک یکی از غذاهای قدیمی و اصیل ایران بخصوص تهرانی هاست که با اضافه شدن غذاهای فرنگی به منوی غذایی ما یواش یواش به فراموشی سپرده می شود و کمتر در سفره های ایرانی دیده می شود این غذا در شهرهای مختلف به روش های گوناگون طبخ می شود. پایه اصلی دمپختک لپه باقلی است. بعضی آن را با زعفران و برخی به آن رب گوجه فرنگی اضافه می کنند که با توجه به ذائقه افراد خانواده می توانید به دلخواه از این چاشنی ها استفاده کنید. برای طرز تهیه این غذای ساده اما خوشمزه مطلب زیر را بخوانید.

دستور شماره یک طرز تهیه دمپختک

مواد لازم:

– لپه باقالای زرد یک پیمانه
– برنج دو پیمانه
– زعفران دم کرده نصف پیمانه
– پیاز یک عدد
– آب، زردچوبه، روغن و نمک به میزان لازم
– کره ۵۰ گرم

طرز پخت:

ابتدا برنج را شسته و خیس می‌کنیم. لپه باقالا را با نمک و آب به مدت ده دقیقه می‌پزیم. سپس پیاز را ریز رنده کرده و همراه زردچوبه سرخ می‌کنیم باقالا را آب‌کش کرده و با برنج داخل قابلمه یا (پلوپز) می‌ریزیم. پیاز سرخ شده، روغن، نمک و کره را درون قابلمه برنج ریخته وقتی آب برنج به جوش آمد زعفران دم کرده را درون آن می‌ریزیم و هنگامی که آب برنج تمام شد دمکنی را گذاشته و زیر گاز را کم می‌کنیم تا برنج کاملا دم بکشد معمولا برای دم کشیدن برنج در حالت کته ۳۰ تا ۳۵ دقیقه وقت لازم است.

دستور شماره دو روش تهیه دمپختک

مواد لازم:

– برنج: ۲ پیمانه
– لپه باقالا یا باقالی زرد یا باقالی دمپختک ۲ مشت پر!
– پیاز: ۲ تا بزرگ
– نمک و زرچوبه

طرز پخت:

برنج رو که توی آب و نمک خیس داده بودم طبق معمول.. پیاز رو خلال و توی روغن طلایی می‌کنیم.. شما اگه دوست ندارین دیده بشه می تونین ریزش کنین پیاز رو. زرچوبه هم می‌زنیم که خوشرنگ بشه پلومون باقالی‌ها رو که شستم وقتی پیازها طلایی شدن اضافه کردم و یه تفت دادم که له نشن. این باقالی زودی می پزه.. یه لیوان آب ریختم توش و وقتی جوش اومد و نیم پز شد باقالی برنج رو بهش اضافه کردم. آب باید روی برنج رو گرفته باشه .. میزان آب کاملا به نوع برنجتون بر می گرده و خودتون دستتون میاد.. بهتره از اول آب زیاد نریزین و حین پخت اگه لازم بود اضافه کنین.. میذاریم تا برنج وا شه و آب به خوردش بره کاملا. بعد اطراف برنج رو جمع می‌کنیم وسط تا مثه تپه بشه. موادم خودش روغن داشت و من دیگه روغن اضافی نریختم روش. درش رو گذاشتم و میذاریم دم بکشه.. می تونیم موقع خوردن نیمرو آماده کنیم.

دستور شماره سه شیوه تهیه دم پختک

مواد لازم:

– برنج برای ۲ نفر

– لپه باقلا ۱۰۰ گرم

– گوشت چرخ کرده ۲۵۰ گرم

– پیاز سرخ کرده ۴ ق غ

– رب گوجه ۳ ق غ

– زعفران، نمک ، فلفل و زرد چوبه به مقدار لازم

طرز پخت:

لپه باقلا رو با مقداری آب جوش می خیسانیم و بعد از ۲۰ دقیقه با مقداری آب جوش می پزیم طوری که له نشود. برنج رو هم می خیسانیم و بعد در آب جوش ۱ قاشق رب گوجه ریخته و خوب هم میزنیم تا رب گوجه تو آب حل شود. سپس برنج را در آن میریزیم و با توجه به نوع برنج آبکش می کنیم ( معمولاً برای پلو مخلوط برنج رو کمی خشک تر بر می داریم ). گوشت چرخ کرده را با پیاز سرخ شده کمی تفت میدهیم و لپه باقلا را هم اضافه می کنیم.

رب گوجه ا به موتد اضافه کرده و خوب هم میزنیم طوری که لپه باقلا له نشود. بعد از اینکه احساس کردیم رب گوجه خوب تفت خورده ، برنج آبکش شده را هم اضافه می کنیم و خوب هم می زنیم . فقط فراموش نکنید که مقداری برنج ساده برای ته دیگ کنار بگذارید.

کف قابلمه مقدار کمی آب، روغن و زعفران میریزیم و بعد برنج ساده (یا سیب زمینی حلقه شده) را قرار می دهیم و بعد هم برنج مخلوط را اضافه می کنیم. بعد از اینکه برنج بخار کرد مابقی زعفران آبکرده را می ریزیم روی برنج و شعله را کم میکنیم تا برنج دم بکشد.

نکات قابل توجه:

– پیش از تهیه این خوراک به یاد داشته باشید که یکی از اجزای اصلی تشکیل دهنده آن باقالی است، به همین دلیل اگر دچار آلرژی غذایی به باقالی یا مبتلا به بیماری فاویسم هستید حتماً در خصوص خوردن این غذا با متخصص مشاوره انجام دهید.

– اگر می‌خواهید این خوراک خوش طعم را با پروتئین حیوانی صرف کنید می‌توانید از نیمرو به همراه غذا استفاده و به ازای هر نفر یک نیمرو تهیه کرده در کنار غذا سرو کنید.

– زردچوبه موجود در این خوراکی دارای خواص ضد سرطانی و انواع آنتی اکسیدان برای محافظت از بدن است، باقالی و برنج نیز حاوی انواع ویتامین و املاح معدنی برای سلامت بدن و جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های مختلف هستند.

– در طرز تهیه دمپختک پیازهای درون دمپختک را در صورت امکان با طرف ریز رنده به خوبی رنده کنید استفاده از زعفران در روش طبخ دمپختک به غذای شما عطر و طعم بهتری می دهد. بعد از اینکه دمپختک آماده شد می توانید آن را به همراه ماست مو سیر و دوغ و یا سالاد شیرازی  وترشی کلم قرمز و انواع ترشی میل کنید.

– این باقالی زرد رنگ، کوچیک و خشکه و خیلی زود پخته میشه، از قسمت حبوبات توی سوپرها میشه تهیه کرد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ