خواص خرمالو

toranj
خواص خرمالو برای پاییز و سرماخوردگی های پی در پی اش قابل شنیدن است. خرمالو بیشترین ویتامین c را دارد.

از جمله میوه های پاییزی پر طرفدار و خوشرنگ و خوشمزه خرمالو است که خواص بسیاری دارد. این روزه ادر اکثر عکس های پاییزی که از برگ های زرد و نارنجی میبینید میوه های پاییزی را نیز خواهید دید مانند انار ، نارنگی و خرمالو این میوه نارنجی شیرین که طرفدارهای بسیاری دارد چرا که خواص خرمالو باور نکردنی است که در این مقاله به آن اشاره شده است.

خرمالو

خواص خرمالو به عنوان یک میوه ی شیرین و حاوی مواد معدنی و ویتامین های بسیار را به اضافه ی طرز تهیه معجون و مسکن های مختلف را در این بخش ازالودکتر  می خوانید.خرمالو یک میوه ی چینی است و در سرتاسر دنیا از ان به طور گسترده استفاده می شود.

خواص خرمالو

اگر در فصل سرما لثه هایتان خونریزی می کند امکان دارد به دلیل کمبود ویتامین C باشد. باید بدانید که مصرف خرمالو و جذب ویتامین C آن برای بالا بردن استحکام سلامت لثه ها موثر است. این ویتامین برای شفافیت پوست نیز مفید است.

این میوه سرشار از پتاسیم و منیزیم می باشد که با کلسترول و فشارخون بالا مقابله می کند به علاوه  پکتین موجود در خرمالو  نقش بسزایی در کاھش کلسترول خون دارد.

میوه خرمالو  با داشتن ویتامینھای A و C، کلسیم، پتاسیم و منیزیم  میتواند  به ھضم ھرچه بھتر غذا، تقویت بینایی و بھبود عملکرد سیستم ایمنی بدن کمک کند. شاید بد نباشد بدانید که خرمالو تقویتکننده معده است، اسھال را برطرف میکند. باعث نرمی سینه میشود، کمخونی را رفع میکند و اشتھاآور خوبی ھم ھست.

طبع خرمالو گرم و تر است و دانه میوه خرمالو که کوبیده و به صورت گرد درآمده باشد سنگ کلیه و مثانه را دفع می کند.

خرمالو حاوی مقدار زیادی پکتین است. پکتین یکی از فیبرهای محلول در آب است که باعث کاهش چربی خون می شود.

خرمالو آرام کنندة سکسکه است و به طور چشمگیری بندآورندة خون ریزی است.

خرمالو ورم و التهاب بواسیر را فرو می نشاندخرمالو داروی مؤثری برای تیفوس و تیفوئید است باید از جوشاندة کاسبرگ های زیرگل و دم گل استفاده شود. خواص خرمالو  بسیار است و این میوه

سرشار از ویتامین های A ، B و C می باشد.

  به خاطر حضور ویتامین A در خرمالو برای پوست و ناخن و موهای خشک و شکننده مفید است.

نکات مهم درباره خواص خرمالو

 اما وجود تانن در خرمالو امکان دارد که باعث یبوست شود و افرادی که از یبوست رنج می برند باید با احتیاط این میوه را میل کنند.  برای درمان اسهال خونی 300 تا 500 گرم میوه رسیده خرمالو را صبح ناشتا میل نمایید.

خواص خرمالو رسیده  برای کودکان نیز بسیار است و در رشد و نمو آن ها موثر است و از آن برای درمان اسهال خونی هم می توان استفاده کرد.

خرمالو حاوی مقدار زیادی پکتین است. پکتین یکی از فیبرهای محلول در آب است که باعث کاهش چربی خون می شود و پتاسیم و منیزیم موجود در آن برای فشار خون  مفید است.

خواص برگ خرمالو

برگ درخت خرمالو حاوی فلاوونوئیدها است که این ماده ضد فشار خون، ضد سرطان و ضدموتاژن است. در عین حال برگ این درخت خاصیت آنتی هیستامین داشته و واکنش های آلرژیک را کاهش می دهد. این ماده همچنین علائم درماتیت و التهاب را در پوست کاهش می دهد. در طب سنتی از برگ این درخت به صورت چای برای درمان این نوع بیماری ها استفاده می شود
 چه کسانی خرمالو نخورند

اگرچه خواص خرمالو  بسیار زیاد است ، اما خوردن بیشتر از 1 تا 2 عدد از آن در روز توصیه نمیشود. همچنین خوردن ھمین مقدار از خرمالو ھم برای کسانی که به یبوست مبتلا

ھستند، توصیه نمی شود چون تانن موجود در آن یبوست را تشدید میکند.

کسانی که اختلالات روده ای دارند یا عمل جراحی روده انجام دادهاند یا به بیماریھای قلبی و سل مبتلا ھستند باید در خوردن خرمالو احتیاط کنند.

 طرز تهیه یک معجون مقوی با خرمالو

برای تهیه این معجون یک عدد خرمالو را با کمی آب لیموترش، کمی ماست و عسل مخلوط کرده و هم بزنید. این معجون را صبح ها زمانی که ناشتا هستید میل کنید تا ابنرژی بسیاری وارد بدن شما شود.
 طرز تهیه یک مسکن برای دردهای کمر و مفاصل

کوبیدة هسته خرمالو را با روغن منداب مخلوط کرده در یک بطری ریخته سر آن را محکم ببندید و در آب جوش به مدت یک ساعت جوشانده، سپس از این روغن می توان برای دردهای کمر، مفاصل و نقرس استفاده نمود و همچنین از پودر دانة آن که با حرارت بو داده شده است مانند قهوه دم کرده میل شود.

    خرمالو دشمن کلسترول و فشارخون

میوه خرمالو سرشار از دو ماده معدنی بسیار مفید یعنی؛ پتاسیم و منیزیم است که به دلیل وجود همین دو ماده، برای کنترل کلسترول و فشارخون بسیار مناسب است. خرمالو همچنین دارای مقدار کمی سدیم (نمک) است.
در صورتی‌که دچار بیماری‌های قلبی عروقی هستید و یا چربی و فشارخون بالایی دارید، از خوردن این میوه غافل نشوید.

    مصرف خرمالو و سنگ کلیه

مصرف این میوه‌ پاییزی برای افرادی که از سنگ کلیه و سنگ مثانه رنج می‌برند بسیار مفید است زیرا خرمالو حاوی میزان قابل‌توجهی آب بوده و بنابراین ادرارآور است. هسته‌ کوبیده‌شده‌ خرمالو نیز به دفع سنگ کلیه‌ کمک می‌کند.

    مصرف خرمالو در بارداری

مصرف خرمالو در دوران بارداری و حاملگی بسیار مفید و سودمند است و در رشد جنین و سلامت خانم‌های باردار ، نقش مهمی ایفا می‌کند. خرمالو باعث تنظیم فشار خون، جلوگیری از ابتلا به دیابت بارداری، سم‌زدایی بدن و بهبود عملکرد قلب و عروق می‌شود.
با این وجود، در برخی موارد توصیه می‌شود که مادران باردار از این میوه استفاده نکنند یا در مصرف آن احتیاط به خرج دهند. این توصیه خاص زمانی است که خانم باردار با مشکل یبوست مواجه باشد زیرا مصرف خرمالو در برخی افراد، باعث تشدید یبوست می‌شود. البته در دوران باردای، به خصوص در ماه‌های آخر که مشکل یبوست بیشتر بروز می‌کند، استفاده از هر نوع ماده غذایی که یبوست به همراه داشته باشد باید محدود شود.
توجه به این نکته ضروری است که در مورد افراد مختلف، ممکن است نتایج متفاوتی به دست بیاید و مثلا این میوه در مزاج یک نفر تغییری ایجاد نکند و در فردی دیگر اثیر آشکاری بگذارد. بنابراین با آزمون و خطا می‌توان رابطه بین یبوست و مصرف این میوه را متوجه شد.

    مصرف خرمالو در کودکان

خرمالو سرشار از انواع ویتامین‌ها مانند ویتامین A، B۱، B۲، B۳ و ویتامین C است. این میوه همچنین دارای بتاکاروتن و مواد معدنی مورد نیاز بدن مانند کلسیم، گوگرد، آهن، فسفر، منیزیم و پتاسیم می‌باشد؛ بنابراین، مصرف این میوه برای رشد کودکان بسیار مفید خواهد بود.

    تاثیر خرمالو بر پوست و مو

از دیگر خواص خرمالو می‌توان به این نکته اشاره کرد  که این میوه هم‌اندازه توت فرنگی آنتی اکسیدان دارد و به همین دلیل می‌توان با قرار دادن روزانه، نیم ساعت پوست خرمالو روی صورت، به جوان‌سازی و شاداب‌سازی پوست کمک کرد. همچنین بتاکاروتن موجود در این میوه، جریان خون موجود در سلول‌های پوست را بیشتر کرده و باعث خوش آب و رنگ‌تر شدن پوست می‌شود.
مصرف میوه خرمالو در افرادی که موهای کم‌پشتی دارند به دلیل وجود زینک (روی) باعث تقویت و پرپشت‌شدن موها می‌شود.
ویتامین ‌A موجود در خرمالو برای تقویت پوست، ناخن و موهای خشک و شکننده بسیار مفید است.

   خواص خرمالو برای پیشگیری از سرطان و بیماری‌های قلبی

خرمالو دارویی طبیعی برای جلوگیری از ابتلا به سرطان است. این میوه، سرشار از پتاسیم و منیزیم است به همین دلیل مصرف آن برای افرادی که به فشارخون مبتلا هستند مفید می‌باشد. مصرف خرمالو همچنین مانع از چسبندگی پلاکت‌های خونی و ایجاد لخته خون و در نتیجه بروز سکته قلبی و مغزی می‌شود.

مضرات خرمالو

    با وجودی که خرمالو خواص بسیار زیادی دارد، اما خوردن بیشتر از ۱ تا ۲ عدد خرمالو در روز توصیه نمی‌شود.
    خوردن خرمالوی نارس و گس برای افرادی که به یبوست مبتلا هستند، مضر است؛ چون تانن موجود در این میوه، یبوست را تشدید می‌کند.
    به افرادی که از اختلالات روده رنج می‌برند یا هرگونه عمل جراحی روده انجام داده‌ یا به بیماری سل مبتلا هستند، توصیه می‌شود که اصلا خرمالو نخورند یا در مصرف آن خیلی محتاط باشند.
    افراط در مصرف خرمالو باعث افزایش وزن و همچنین انسداد روده می‌شود.
    مصرف میوه خرمالو به صورت نارس مناسب نیست و بهتر است خرمالوی رسیده و شیرین را برای خوردن انتخاب کنید.

با توجه به آنچه درباره خواص خرمالو و مضرات آن گفته شد، هر فرد می‌تواند با توجه به شرایط جسمانی خود به اندازه‌ مناسب از این میوه خوشمزه و مفید استفاده کند مگر این‌که به خرمالو و مشتقات آن آلرژی داشته باشد. 

به طور کلی:  

    خرمالو، مقادیر قابل توجهی ویتامین های A و C، کلسیم، پتاسیم و منیزیم دارد که وجود این مواد می‌تواند به هضم هرچه بهتر غذا، تقویت بینایی و بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن کمک کند.
    میوه خرمالو در افراد مبتلا به نقرس و بیماری‌های کبدی و کلیوی بسیار موثر است.
    خرمالو به علت داشتن مواد معدنی بسیار زیاد، برای بدن بسیار مفید بوده و آهن موجود در آن، عنصر اصلی خون‌سازی و پتاسیم موجود در آن اشتهاآور و شستشو دهنده کلیه، کبد و معده است.
    میوه خرمالو تقویت‌کننده معده است.
    مصرف خرمالو اسهال را برطرف می‌کند.
    خوردن خرمالو باعث نرمی سینه می‌شود.
    خرمالو دشمن کم خونی است.
    اشتهاآور خوبی است و اگر بین وعده‌های غذایی خورده شود، موجب افزایش اشتها می‌شود.
    جالب است بدانید که خرمالو آرام‌کننده سکسکه نیز است.
    خرمالو خون‌ریزی را بند می‌آورد.
    مصرف خرمالو ورم و التهاب بواسیر را کاهش می‌دهد.
    میوه خرمالو داروی موثری برای تیفوس و تیفوئید است.
    می‌توان برای درمان اسهال خونی، حدود ۳۰۰ تا ۵۰۰ گرم میوه رسیده خرمالو را صبح ناشتا میل نمود.
    خرمالو زیادکننده نور چشم است.
    خوردن خرمالو برای ترمیم موهای خشک و شکننده مفید است.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ