لیزر درمانی چیست و چه تاثیری در بازسازی پوست دارد؟

alikarimi55
لیزر درمانی چیست؟ بازسازی پوست به کمک لیزر، درمانی است که در آن از لیزر برای کاهش چین و چروک، جای زخم، اسکار، آکنه استفاده می شود. در این تکنولوژی پرتویی مستقیم، متمرکز را بر روی روی پوست های غیر حساس می تابانند و سطح روی پوست را لایه برداری می کنند. این فرآیند را […]

لیزر درمانی چیست؟ بازسازی پوست به کمک لیزر، درمانی است که در آن از لیزر برای کاهش چین و چروک، جای زخم، اسکار، آکنه استفاده می شود. در این تکنولوژی پرتویی مستقیم، متمرکز را بر روی روی پوست های غیر حساس می تابانند و سطح روی پوست را لایه برداری می کنند. این فرآیند را تبخیر لیزر یا لیزراسیون می نامند.

چه کسانی می توانند از لیزر برای بازسازی پوست خود استفاده کنند؟

اگر چین و چروک یا خطوطی دور چشم، دهان، پیشانی، جای آکنه در صورت شما وجود دارد، ممکن است که فرد مناسبی برای لیزر درمانی باشید.

اگر دارای آکنه یا پوست تیره می باشید، ممکن است که فرد مناسبی برای لیزر درمانی نباشید. این روش برای کشیدن پوست مناسب نمی باشد. باید قبل از اقدام به انجام لیزر با متخصص پوست در این باره مشورت کنید.

بازسازی پوست با لیزر چگونه عمل می کند؟

دو نوع لیزر که برای بازسازی پوست از آن استفاده می کنند کربن دی اکسید و اربیوم می باشد. هر دو نوع لیزر سلول های آسیب دیده سطح پوست را تبخیر می کنند.

لیزر درمانی به کمک دی اکسید کربن

از این روش سال ها برای درمان مشکلات مختلف پوستی استفاده می شود از جمله، چین و چروک، اسکار، زگیل، غدد چربی روی بینی و دیگر شرایط.

جدید ترین نمونه دی اکسید کربن که مورد استفاده قرار می گیرد از پالس های کوچک نوری استفاده می کند که اولترا پالس نام دارد یا پرتو پیوسته ای است که با ارسال یک الگوی اسکن به سطح پوست بیمار لایه روی پوست او را با استفاده از گرمای حداقلی از بین می برد. دوران بازیابی در این روش 2 هفته می باشد.

 لیزر درمانی به کمک اربیوم

لیزر اربیوم برای از بین بردن لایه روی سطح پوست و از بین بردن چین و چروک و خطوط روی صورت، دست هاف گردن یا قفسه سینه استفاده می شود. یک مزیت لیزر اربیوم کم ترین سوزش در اطراف ناحیه مورد درمان احساس می شود. این نوع لیزر عوارض جانبی کم تری خواهد داشت از جمله تورم، سوزش و قرمزی.

بنابراین دوران بازیابی شما سریع تر از لیزر درمانی به کمک دی اکسید کربن خواهد بود. در برخی از موارد، دوران بازیابی ممکن است که یک هفته طول بکشد. از پزشک خود در مورد دوران بهبود خود بپرسید. اگر دارای پوست تیره ای هستید، لیزر اربیوم ممکن است که برای شما بهتر باشد.

آماده سازی برای لیزر درمانی

برای این که متوجه شوید برای لیزر درمانی فرد مناسبی هستید ابتدا با یک جراح پلاستیک یا متخصص پوست صحبت کنید. از این که متخصص شما دارای تخصص و تجربه لیزر درمانی دارد، مطمئن شوید. پزشک مشخص خواهد کرد که کدام نوع لیزر درمانی با توجه به سابقه پزشکی، سلامتی و نتیجه مورد انتظار شما مناسب تر خواهد بود.

اگر دچار تبخال یا آفت در ناحیه اطراف دهان خود شده اید پزشک خود را در جریان بگذارید. بازسازی پوست برای افرادی که پوست آسیب دیده دارند خطر بالایی دارد.

اگر تمایل به لیزر درمانی دارید پزشک ممکن است از شما بخواهد که از مصرف داروها یا مکمل های که بر روی لخته شدن خون تاثیر می گذارند 10 روز قبل از لیزر درمانی، خودداری کنید از جمله آسپرین، ایبوپروفن یا ویتامین E.

اگر سیگار می کشید، باید دو هفته قبل و بعد از لیزر درمانی آن را متوقف کنید. سیگار دوره بهبود را طولانی تر خواهد کرد.

پزشک ممکن است قبل از لیزر درمانی آنتی بیوتیک برای جلوگیری از عفونت باکتریایی تجویز کند و همچنین داروهای ضد ویروسی اگر دچار تبخال یا آفت شده باشید.

انتظارات بعد از لیزر درمانی

به طور کلی، لیزر درمانی یک فرایند سرپایی است و نیاز به بستری شدن ندارد. پزشک ممکن است به صورت جداگانه خطوط دور چشم، دهان یا پیشانی را درمان کند یا به صورت کلی این کار را انجام دهد. برای نقاط کوچک، پزشک برای بی حس کردن ناحیه مورد نظر از بی حسی موضعی استفاده خواهد کرد. اگر نیاز به انجام لیزر در تمام صورت باشد ممکن است که پزشک شما را بیهوش کند.

اگر پزشک تنها بر روی یک ناحیه از صورت لیزر درمانی انجام دهد، مدت زمان مورد نیاز بین 30 تا 45 دقیقه نیاز است. لیزر درمانی کل صورت تا دو ساعت زمان نیاز دارد.

در ادامه لیزر درمانی ممکن است که پزشک ناحیه تحت درمان را بانداژ کند. 24 ساعت بعد از درمان نیاز به این دارید که ناحیه بانداژ شده را هر 4 یا 5 ساعت تمیز کنید. سپس برای جلوگیری از ایجاد زخم به پماد یا وازلین نیاز است. این نوع مراقبت از ناحیه لیزر شده مانع از ایجاد هر گونه زخم خواهد شد. به طور کلی، ناحیه مورد نظر 10 تا 21 روز با توجه به نوع و شرایط درمان نیاز به زمان برای بهبود دارد.

بعد از لیزر درمانی تورم اتفاقی عادی است. پزشک ممکن است داروهای استروئیدی برای مدیریت تورم اطراف چشم تجویز کند. یخ بر روی ناحیه درمانی بگذارید تا از ایجاد تورم اولیه که بین 24 تا 48 ساعت بعد از لیزر ایجاد می شود کمک می کند.

ممکن است 12 تا 72 ساعت بعد از لیزر درمانی دچار خارش شوید. 5 تا 7 روز بعد از لیزر پوست خشک می شود و شروع به پوست انداختن می کند. برای بهبود پوست باید از آرایش فاقد چربی استفاده کنید تا قرمزی پوست به حداقل برسد.

ممکن است بعد از لیزر درمانی متوجه شوید که پوستتان کمی روشن تر شده است. خیلی مهم است که بعد از لیزر درمانی از ضد آفتاب استفاده کنید تا از اشعه های UVB و UVA در امان بمانید.

از ضد آفتابی استفاده کنید که فورمولاسیون آن با پوست شما سازگاری داشته باشد. باید دارای مسدود کننده های فیزیکی از جمله زینک اکساید باشد و فاکتور حفاظت کننده آن در برابر نور خورشید ( SPF) 30 یا بالاتر از آن باشد.

البته مدت زمان قرارگیری در معرض نور خورشید را محدود کنید به ویژه بین ساعات 10 صبح تا 2 بعد از ظهر. از کلاه‌های نقاب دار استفاده کنید زیرا شما را در برابر اشعه‌های مضر نور خورشید محافظت می‌کند.

همچنین مهم است که پوست خود را به خوبی مرطوب نگه دارید. اگر از محصولات رتین A و گلیکولیک اسید استفاده می‌کنید، باید استفاده از آن‌ها را از 6 هفته بعد از لیزر درمانی آغاز کنید یا زمانی که دکتر استفاده از این نوع محصولات را بلامانع اعلام کرد.

بعد از لیزر می‌توانید با آرایش کردن قرمزی پوست را که معمولا ایجاد می‌شود را بپوشانید. استفاده از محصولات آرایشی سالم که پایه گیاهی دارند و بر روی پوست حساس بعد از لیزر درمانی بی اثر می‌باشند گزینه خوبی خواهد بود. بعد از لیزر درمانی استفاده از لوازم آرایشی فاقد روغن توصیه می‌گردد.

قرمزی بعد از لیزر معمولا بین دو تا سه روز کمتر خواهد شد. اما ممکن است که به 6 ماه زمان نیاز باشد تا قرمزی به طور کلی از بین برود. قرمزی در افرادی که دارای پوست حساس‌تری می‌باشند مدت زمان طولانی‌تری برای از بین رفتن نیاز دارد.

افرادی که دارای پوست تیره‌تری هستند تمایل بیشتری به دریافت پیگمان‌ها یا رنگدانه‌های تیره‌تری می‌باشند. استفاده از سفید کننده‌ها قبل و بعد از لیزر ممکن است آن را به حداقل برساند همانطور که با استفاده از ضد آفتاب به صورت روزانه می‌توان از این اتفاق جلوگیری کرد.

عوارض جانبی لیزر

اگر چه لیزر به منظور بازسازی پوست پوست را به دوران جوانی باز نمی‌گرداند، اما قادر خواهد بود ظاهری زیبا‌تر به آن هدیه دهد. از جمله عوارض جانبی لیزر عبارت است از:

  • سوزش یا ایجاد جراحت به دلیل گرمای لیزر
  • ایجاد اسکار
  • تغییر در رنگدانه‌های پوست، از جمله نواحی که تیره‌تر یا روشن‌تر هستند.
  • عفونت باکتریایی
  • فعال شدن مجرای تبخال

میلیا، که جوش های کوچک سفید رنگی هستند، ممکن است در نواحی که لیزر صورت گرفته است ظاهر شوند. پزشک شما می‌تواند آن را درمان کند.

هزینه لیزر درمانی

هزینه لیزر بسته به محلی که مراجعه می‌شود و جراح یا متخصص متفاوت خواهد بود. حتی نواحی مختلف دارای قیمت های متفاوتی خواهند بود. چون لیزر درمانی به منظور بازسازی پوست جز فرآیند‌های آرایشی محسوب می‌شود پس ممکن است که بیمه‌های درمانی آن‌ها را پوشش ندهند. اما ممکن است برای مواد خاص مانند جای اسکار یا از بین بردن ضایعات پوستی بیمه هزینه را تقبل کند.

لیزر درمانی برای حذف موهای زائد

استفاده از لیزر برای حذف موهای زائد تبدیل به یک روش محبوب در بین افراد تبدیل شده است. به کمک این روش می‌توان موها را به صورت دائمی نسبت به دیگر روش‌ها از بین برد. لیزر موجب عدم فعالیت فولیکول‌های مو و جلوگیری از رشد دوباره آن‌ها خواهد شد.

اما افراد باید قبل از استفاده از این روش در مورد عوارض جانبی ناشی از لیزر اطلاعات لازم و کافی را دریافت کنند. برای برخی از افراد استفاده از لیزر به منظور رهایی از موهای زائد برای مدت طولانی یا همیشه روشی ایمن و بی‌خطر می باشد.

آیا لیزر درمانی برای از بین بردن موهای زائد بی‌خطر است؟

اکثر مردم بر این باورند که لیزر برای از بین بردن موهای زائد بی‌خطر و سازگار است. به نظر نمی‌رسد که این روش درمان اثرات بد بهداشتی طولانی مدت داشته باشد.

با این وجود، برخی از افراد ممکن عوارض جانبی خفیفی بعد از لیزر درمانی برای حذف موهای زائد تجربه کنند. افراد باید قبل از انجام لیزر درمانی باید از پزشک خود در مورد واکنش‌های پوست نسبت به لیزر مشاوره بگیرند.

آیا لیزر برای حذف موهای زائد دردناک است؟

دو روز بعد از لیزر، پوست‌ ناحیه مورد نظر ممکن است که قرمز و حساس شود. برخی از افراد گزارش کرده‌اند که حالتی مانند آفتاب سوختگی تجربه کرده‌اند. با این وجود خود فرآیند لیزر درمانی بدون درد است.

عوارض جانبی

چند عوارض جانبی بعد از لیزر، به منظور حذف موهای زائد در فرد آشکار خواهد شد:

  • قرمزی و تحریک پوست
  • تغییر در رنگ پوست
  • جراحت چشم
  • ریسک عفونت پوست
  • پوسته پوسته شدن
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ