7 غذایی که انتظار ندارید دارای شکر فراوان باشند

alikarimi55
امروزه، مصرف افراطی شکر تبدیل به یک موضوع مهم در جامعه ای که افراد زیادی دچار چاقی شده اند، شده است. این مشکل توسط بخش زیادی از غذاهای فرآوری شده ایجاد شده است. همه ما در مورد تاثیرات منفی شکر بر سلامتی آگاه هستیم، به ویژه آن نوعی از شکر که فرآوری شده است. با […]

امروزه، مصرف افراطی شکر تبدیل به یک موضوع مهم در جامعه ای که افراد زیادی دچار چاقی شده اند، شده است. این مشکل توسط بخش زیادی از غذاهای فرآوری شده ایجاد شده است. همه ما در مورد تاثیرات منفی شکر بر سلامتی آگاه هستیم، به ویژه آن نوعی از شکر که فرآوری شده است. با دوری از غذاها و نوشیدنی های لذیذ که حاوی شکر فراوان هستند می توانید خطر بیماری های مضر را در خود کاهش دهید. در ادامه این مقاله با 7 غذا که فاقد شکر فراوان هستند آشنا خواهید شد.

7 غذایی که طبق نظر متخصصان تغذیه دارای شکر فراوان هستند

سریال های صبحانه با شکر فراوان

اساسا ماده اصلی موجود در این گرانول  ها جو می باشد اما فوایدی دقیقا مشابه جو برای سلامتی نخواهند داشت. درحالی که جو حاوی کربوهیدرات، فیبر و پروتئین می باشد، آجیل ها، میوه های خشک، عسل یا شیرین کننده های موجود در گرانول ها مقدار قند و کالری را افزایش می دهند. بنابراین 100 گرم از گرانول های سریال صبحانه حاوی 400 کالری می باشد که این مقدار برابر با 6 قاشق شکر است.

اگر نسبت به رژیم غذایی خود زیاد سخت گیر نمی باشید این توصیه به این دلیل نیست که این میزان شکر یا قند زیاد است اما سعی کنید غذایی انتخاب کنید که مقدار کمتری قند به آن اضافه شده است یا از غذاهایی که خودتان تهیه می کنید استفاده کنید که برای سلامتی مفید هستند.

امید است که آگاهی شما در مورد غذاها که حاوی مقدار زیادی قند هستند افزایش یابد تا از مصرف آن ها خودداری کنید. با آگاهی و دانش رژیم غذایی مناسبی برای خود برنامه ریزی کنید بنابراین علاوه بر داشتن یک بدن سالم به لحاظ اقتصادی سود خواهید کرد.

میوه های خشک شده

در واقع تمام میوه ها دارای قند طبیعی هستند که در آن ها ذخیره شده است اما میوه ها بسته بندی شده یا کنسروی معمولا دارای شکر فراوان می باشند و یا شربت غلیظی به آن ها اضافه شده است.

یک چهارم از این میوه ها دارای 44.5 گرم قند می باشند که از حد نرمال شکر مصرفی روزانه افراد میانسال بالاتر خواهد بود. بهتر است که از میوه های تازه به جای میوه ها خشک شده، کنسروی یا بسته بندی شده استفاده کنید و خود را قانع نکنید چون این میوه ها در سوپر مارکت ها وجود دارند و در دسترس هستند از آن ها استفاده می کنید. به میوه های خشک شده حین مراحل فرآوری و آماده سازی همانند گرانول ها مقداری زیادی شکر اضافه می شود پس اگر تمایل به استفاده از این میوه ها دارید به حجم مصرفی خود دقت کنید.

شکر فراوان موجود در آب ویتامینه

آب ویتامینه به عنوان یک نوشیدنی سالم که حاوی مقدار زیادی ویتامین و مواد معدنی شناخته شده است. با این وجود، همانند دیگر نوشیدنی ها که نوشیدنی سالم معرفی می شوند مقدار زیادی قند به بدن شما وارد می کند. یک بطری آن حاوی مقدار 32 گرم قند و 120 کالری می باشد. آب ویتامینه مقدار زیادی قند فروکتوز دارد اما فاقد گلوکز می باشد که به طور مستقیم سلامتی شما  را تحت تاثیر قرار می دهد.

شما باید تمام گفته هایی که به سالم بودن این نوشیدنی تاکید می کنند را فراموش کنید و از مصرف این نوشیدنی اجتناب کنید. از آب عادی یا آب میوه هایی که خودتان تهیه می کنید استفاده کنید زیرا سالم تر می باشند و مواد مغذی مورد نیاز بدن تان را تامین خواهد کرد.

نوشیدنی های ورزشی

نوشیدنی های ورزشی از جمله نوشیدنی های مورد علاقه ورزشکارانی هستند که در پی تامین انرژی و سوخت مورد نیاز بدن و همچنین هیدارته نگه داشتن آن می باشند. معمولا ما این نوشیدنی ها را با محصولات سالمی که برای تامین انرژی مورد نیاز بدن به آن ها نیاز داریم به اشتباه می گیریم. با این وجود این نوشیدنی ها به گونه ای تهیه می  شوند که مناسب افرادی هستند که برای مدت طولانی ورزش می کنند. میزان شکری که به این نوشیدنی ها اضافه می کنند به سرعت تبدیل آن به انرژی توسط ورزش های سخت ورزشکار بستگی دارد. بنابراین اگر ورزشکار هستید نوشیدنی های ورزشی می تواند حین مسابقات برای شما مفید باشد اما خارج از دنیای ورزش این گونه نخواهد بود.

یک بطری استاندارد 570 میلی لیتر از این نوشیدنی شامل 32 گرم شکر که برابر با 8 قاشق شکر می باشد، است. اگر به میزان کافی این شکر را نمی سوزانید، شکر فراوان در بدن تان ذخیره خواهد شد و تبدیل به چربی می گردد.

بسته های آب میوه و نوشابه دارای شکر فراوان

آب میوه ها به عنوان نوشیدنی های سالم در نظر گرفته می شوند اما حاوی شکر فراوان هستند. آن ها حاوی مقدار زیادی کربوهیدرات و فروکتوز می باشند به علاوه ی طعم دهنده ها و رنگ های مصنوعی. به عنوان مثال هر 500 میلی لیتر از آب سیب شیرین شده حاوی 26 گرم شکر است. همچنین در نوشابه، یک قوطی آن شامل 39 گرم شکر است که از حد نرمال مصرف روزانه بسیار بالاتر می باشد.

تحقیقات نشان داده اند که مصرف کنندگان زیاد نوشیدنی هایی که حاوی فروکتوز می باشند، مقاومت انسولین در آن ها افزایش می یابد. بنابراین بر روی نرخ سوخت و ساز بدن آن ها تاثیر خواهد گذاشت که این خود موجب افزایش کلسترول و تری گلیسیرید خواهد شد. علاوه بر این، آن ها ریسک ابتلا به دیابت و بیماری های مرتبط را افزایش خواهند داد بیماری هایی نظیر کبد چرب، بیماری های عروقی و چاقی. یک جایگزین مناسب برای این نوشیدنی ها آب و آب میوه های خانگی شیرین نشده می باشد.

ماست کم چرب

ماست یک منبع عالی از باکتری های مفید برای روده و سیستم هضم می باشد. همچنین می تواند حاوی مواد مغذی بسیاری باشد. همانند دیگر محصولات کم چرب، ماست کم چرب نیز حاوی شکر فراوان برای ایجاد طعم خوب است. به عنوان مثال یک فنجان ماست کم چرب حاوی 47 گرم شکر یا بیشتر خواهد بود در حالی که یک ماست ساده در هر فنجان تنها 19 گرم شکر دارد.

متاسفانه، این نوع ماست چون کم چرب نامیده می شوند به معنی مفید بودن نسبت به ماست های پرچرب نخواهد بود. بهتر است که از ماست های پرچرب، ساده، شیر، یا ماست یونانی استفاده کنید به جای ماست هایی که طعم دار شده اند. می توانید خودتان برای طعم دادن به ماست از میوه های تازه، آجیل یا دانه ها مغذی استفاده کنید.

سس و کچاب دارای شکر فراوان

سس ها و کچاب جز ترکیبات طعم دهنده به گوشت، سبزیجات و دیگر غذاها می باشند. تعجب خواهید کردن که ماده اصلی طعم خوش سس ها و کچاب شکر و نمک هستند که با شنیدین این موضوع شاید دیگر تمایلی به استفاده از سس ها نداشته باشید.

مصرف یک قاشق از سس ها برای بیماران دیابتی می تواند میزان 7 گرم شکر به بدن آن ها وارد کند و مصرف یک قاشق کچاب حاوی 4 گرم شکر خواهد بود. 40 درصد از سس ها را شکر خالص تشکیل داده است. بهتر است قبل از خرید سس برچسب آن را به دقت مطالعه کنید یا از طعم دهنده های خانگی استفاده کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ