بررسی عوامل خطر و راه های درمان ناباروری با آیورودا

alikarimi55
در حالی که ناباروری را به عنوان “بیماری سیستم تولید مثلی تعریف می کنند که با عدم دستیابی به یک حاملگی بالینی بعد از 12 ماه یا بیشتر از برقراری رابطه جنسی منظم و غیرمترقبه تعریف می شود. در حالی که داروهای معمول و داروهای درمانی در دسترس است، داروهای جایگزین به ویژه آیورودا نیز […]

در حالی که ناباروری را به عنوان “بیماری سیستم تولید مثلی تعریف می کنند که با عدم دستیابی به یک حاملگی بالینی بعد از 12 ماه یا بیشتر از برقراری رابطه جنسی منظم و غیرمترقبه تعریف می شود. در حالی که داروهای معمول و داروهای درمانی در دسترس است، داروهای جایگزین به ویژه آیورودا نیز به عنوان درمان ناباروری مورد استفاده قرار گرفته اند. اگر می خواهید درمان ناباروری آیورودا را امتحان کنید، با یک پزشک حرفه ای آیورودا مشورت کنید که می تواند شما را از طریق درمان راهنمایی کند.

در این مقاله، شما را با رویکرد احتمالی آیورودا در معالجه ناباروری در مردان و زنان آشنا می کنیم.

آیا داروهای آیورودا می توانند ناباروری را درمان کنند؟

اعتقاد بر این است که داروهای آیورودا در افزایش سلامت در افزایش باروری فرد نقش دارند. یک مطالعه نشان داد که داروهای آیورودا نسبت به درمان های باروری معمولی مؤثر است. در این مطالعه آمده است: “رویكرد آیورودا در باروری سعی در بهبود سلامت بیمار دارد كه منجر به احتمال بیشتر بارداری می شود.”

استفاده از گیاهان آیورودا به همراه تغییرات رژیم غذایی و شیوه زندگی سالم، ممکن است تا حدی باعث بهبود باروری شود. با این حال، تحقیقات بیشتر و آزمایشات بالینی مورد نیاز است تا ثابت کند که درمان آیورودا می تواند ناباروری را درمان کند.

درمان آیورودا برای ناباروری زنان

درمان آیورودا در ناباروری زنان مستلزم استفاده از گیاهان دارویی و تغییر در رژیم غذایی است.

 گیاهان آیورودا برای بارور نشدن زنان

درخت آشوکا یا خاکستر: این گیاه حاوی خواص درمانی است و اغلب برای خانم هایی که دارای مشکلات باروری هستند، تجویز می شود.

لودرا: لودرا ممکن است به بازگرداندن استروژن و پروژسترون به بدن کمک کند. این گیاه همچنین ممکن است به بالا بردن سطح هورمون لوتئین یا LH و هورمون تحریک کننده فولیکول یا FSH کمک کند.

به گفته Charaka Samhita، با برگرداندن سلامت جسمی، روحی و عاطفی او در تعادل طبیعی خود، باروری زن قابل افزایش یا درمان است. برای رسیدن به تعادل، آیورودا تغییرات سالم در رژیم و سبک زندگی را پیشنهاد می کند. گفته می شود غذاهایی مانند کدو تنبل، اسفناج ، گوجه فرنگی، زیره سیاه، چغندر، لوبیا از این نظر حمایت می کنند.

غذاهای گرم و تند ممکن است به طور منفی روی بافت های تولید مثل زن تأثیر بگذارند و از این رو باید از آن جلوگیری کرد. برخی از غذاهایی که ممکن است به بهبود بافت ها یا ارگان‌های تولید مثل زن کمک کند خرما، کلم بروکلی و مارچوبه است.

  • امالاکی
  • شاتاواری

همچنین ممکن است به حفظ تعادل بین FSH و LH کمک کنند.

درمان آیورودا برای ناباروری مردان

رویکرد درمانی آیورودا نسبت به ناباروری مردان نیز از گیاهان و تغییرات رژیم غذایی استفاده می کند.

گیاهان آیورودا برای بارور نشدن مردان

مکونا پرورینز: ممکن است به بهبود میل جنسی کمک کند. این گیاه همچنین ممکن است کیفیت و کمیت اسپرم را افزایش دهد.

جینسینگ هندی: همچنین ممکن است در افزایش میل جنسی و افزایش پارامترهای مایع منی نقش داشته باشد.

شاتاواری: با كاهش چشمگیر استرس اکسیداتیو می تواند به بهبود باروری كمك كند

خارخاسک: ممکن است به بالا رفتن سطح تستوسترون کمک کند.

تغییرات رژیم غذایی آیورودا برای ناباروری مردان

بر طبق آیورودا، گرمای بیش از حد می تواند باعث افزایش پیتا شود، که به نوبه خود، ممکن است اثر خارخاسک را تضعیف کند،که به اسپرم و مایع منی اشاره دارد. غذاهای تند ممکن است اثر خارخاسک را تضعیف کرده و تعداد اسپرم را کاهش دهند.

گفته می شود برخی از غذاهای سالم و ادویه جات ترشی جات مانند زردچوبه، زیره، مارچوبه، خرما و بادام باعث بهبود اثر خارخاسک می شوند.

تمرین روزانه یوگا ممکن است به بهبود تعداد اسپرم، تحرک و کیفیت کمک کند. همچنین ممکن است به بهبود میل جنسی و بروز اختلال نعوظ کمک کند.

برخی از روش های درمانی معمول آیورودا برای بارور نشدن زنان و مردان

بعضی اوقات، نازایی در مردان و زنان ممکن است به دلیل ضعف در هضم گوارشی یا روش های ناسالم رژیم غذایی ایجاد شود. ضعیف agni ممکن است منجر به تجمع سموم  شود، که عمدتا در معده به دلیل هضم ناقص غذا ایجاد می شود.

افزایش سطح ama ممکن است اندام ها و کانال های حیاتی بدن از جمله لوله های فالوپ را مسدود کند. بنابراین، برای درمان ناباروری، از بین بردن سموم یا آما از بدن ضروری است.

پانچکارما یک عمل آیورودا باستانی است که هدف آن از بین بردن سموم بدن از طریق سم زدایی از جوش ها، حمام بخار، ماساژهای روغنی و اصلاح رژیم غذایی است. در زیر چند روش درمانی که در پانچکارما مورد استفاده قرار می گیرند، همراه با سایر مراحل که می تواند به کاهش ناباروری در زنان و مردان کمک کند.

درمان شیرودارا برای ناباروری

درمان شیرودارا به طور عمده با هدف ترمیم تعادل هورمونی انجام می شود. شیرودارا به عنوان نام این بیماری، ریختن روغن های درمانی گرم را بر روی پیشانی(ناحیه چشم سوم) نشان می دهد. منطقه چشم سوم شناخته شده است که ارتباط نزدیکی با پینهال و غده هیپوفیز دارد.

از این رو، درمان شیرودارا ممکن است به احیای تولید سالم هورمون ها (از جمله FSH ، LH) توسط غدد هیپوفیز کمک کند. این درمان همچنین ممکن است استرس و اضطراب را کاهش دهد،که از دلایل ایجاد مشکلات باروری هستند.

باستی انما درمانی

درمان باستی شامل تجویز آنما یا جوشانده آیورودیسک به روده بزرگ از طریق روده جهت از بین بردن سموم موجود در بدن است. علاوه بر بازگرداندن تعادل سالم واتا دوشا، درمان با باستی همچنین باعث آزادسازی مناسب تخمک از فولیکول های تخمدان می شود.

یوگا برای ناباروری

برخی از حرکت های یوگا، که ممکن است به بهبود باروری نیز کمک کند عبارتند از:

مارکبرا، شانه ایستاده، پل تحتانی شانه و ویپاریتا کارانی. شما می توانید حرکات یوگا را تحت نظر متخصص انجام دهید.

از بین بردن عادات ناسالم

همچنین باید یک شیوه زندگی سالم را اتخاذ کرده و از سیگار کشیدن،مصرف الکل، نوشیدنی های گازدار، مواد غذایی کم مصرف و نوشیدنی های کافئین دار خودداری کند.

چه عاملی باعث ناباروری مطابق آیورودا می شود؟

آیورودا واتا(فضا و هوا)، پیتا(آتش و آب و کاپا (زمین و آب)را سه تاج حیاتی می داند که در تنظیم نیروهای طبیعت نقش دارند. به گفته آیورودا، تعادلی بین سه داشا برای تقویت سلامت عمومی و رفاه یک ارگانیسم بسیار طولانی پیش می رود.

هرگونه اختلال در این تعادل ممکن است تأثیر منفی بر سلامتی داشته باشد و در نتیجه باعث ایجاد عارضه سلامتی از جمله ناباروری شود. موارد زیر چند نکته در مورد چگونگی عدم تعادل در داشا ها می تواند خطر ناباروری را افزایش دهد.

واتا داشا به طور عمده مسئول عملکرد صحیح کل فیزیولوژی تولید مثل است. بنابراین ویتامین این دوز ممکن است بر روند تخمک گذاری تأثیر بگذارد و از این طریق بر باروری تأثیر بگذارد. استرس شدید، اضطراب، ترس، تروما، روزه گرفتن منظم، عادات ناسالم خوردن غذا، ورزش شدید، همه ممکن است در مختل کردن تعادل واتا نقش داشته باشد. ویتامین پیتا داشا ممکن است لوله فالوپ را زخم کند، که ممکن است تأثیر بگذارد.

تعادل مناسب کافا دوش برای عملکرد سالم شوکرا دوش ضروری است. ویتامین کافا دوش ممکن است به دلیل شیوه های زندگی بی تحرک و ناسالم، غذاهای روغنی و تند یا حتی سرد باشد. ویتاسیون ممکن است منجر به فیبروم های رحمی یا ضخیم شدن لوله های فالوپ شود.

آیورودا همچنین اظهار داشت که افزایش فعالیت جنسی ممکن است شوکرا داتو (مایع منی و اسپرم) را از بین ببرد که ممکن است منجر به ناباروری یا  مشکلات کلیوی شود.

کاهش شوکرا داتو نیز ممکن است ناشی از گرمای بیش از حد باشد. عدم تمایل، استرس روحی و اضطراب یک یا هر دو شریک زندگی ممکن است منجر به ناباروری شود. عوامل ژنتیکی نیز ممکن است یک عامل مؤثر باشند.

درمان آیوروديك با اصلاحات رژيم غذايي، يوگا، پراناياما ، روش هاي سم زدايي پانچاکراما با هدف بازگرداندن تعادل بين سه دوش حاكم (واتا، پيتا و كافا) در بدن انجام مي شود. تعادل بین سه دوش ممکن است به تقویت باروری در هر دو جنس کمک کند.

برای اطلاع از روش های مختلف درمان ناباروری با یک پزشک متخصص آیورودا مشورت کنید. اگر در حال حاضر تحت درمان معمول و غیر آیورودا قرار دارید، قبل از اتخاذ روش های درمان ناباروری آیورودا، با پزشک خود مشورت کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ