ماموپلاستی یا جراحی کاهش سایز سینه چیست؟

alikarimi55
ماموپلاستی یا جراحی کاهش سایز سینه نوعی روش جراحی است که طی آن اندازه سینه ها کوچکتر می شوند. در حال حاضر این نوع جراحی یکی از متداول ترین و رایج ترین جراحی های زیبایی در سراسر جهان محسوب می شود. در این مقاله ما به بررسی همه نکات مربوط به ماموپلاستی، روش انجام آن […]

ماموپلاستی یا جراحی کاهش سایز سینه نوعی روش جراحی است که طی آن اندازه سینه ها کوچکتر می شوند. در حال حاضر این نوع جراحی یکی از متداول ترین و رایج ترین جراحی های زیبایی در سراسر جهان محسوب می شود. در این مقاله ما به بررسی همه نکات مربوط به ماموپلاستی، روش انجام آن و عوارض بعد از جراحی می پردازیم.

ماموپلاستی چیست؟

جراحی کاهش اندازه سینه یا همان ماموپلاستی در واقع روشی است که در آن پوست، چربی و بافت اضافی سینه ها برداشته می شود. افرادی که سینه های بزرگی دارند می توانند برای متناسب کردن سایز سینه هایشان ماموپلاستی انجام بدهند. قبل از انجام این جراحی حتما باید با پزشک متخصص و با تجربه درباره روش و مراحل انجام کار و همچنین عوارض بعد از عمل صحبت کنید. پزشک تشخیص می دهد که آیا ماموپلاستی برای شما مناسب است یا خیر.

ماموپلاستی به چه دلایلی انجام می شود؟

سینه های بزرگ مشکلاتی برای خانم ها به وجود می آورد و ماموپلاستی می تواند این مشکلات را برطرف کند. در اکثر موارد خانم هایی که سینه های بیش از حد بزرگی دارند از مشکلات زیر رنج می برند:

  • درد مزمن کمر، گردن و شانه که به مصرف دارو نیاز دارد
  • بثورات مزمن پوستی و یا سوزش پوست زیر سینه ها
  • درد عصب
  • محدود شدن دامنه انجام فعالیت ها
  • کاهش اعتماد بنفس و تصویر ذهنی ناخوشایند فرد از خودش

چه کسانی کاندیدای مناسبی برای انجام این جراحی هستند؟

شما در هر سنی می توانید جراحی کاهش سایز سینه را انجام بدهید. حتی گاهی اوقات نوجوان ها هم می توانند از این روش استفاده کنند. اما اگر سینه های شما هنوز در مرحله رشد قرار دارد ممکن است بعد از عمل باز هم به جراحی دیگری نیاز پیدا کنید.

اگر جزو یکی از موارد زیر هستید جراحی ماموپلاستی برای شما مناسب نیست:

  • اگر سیگار می کشید
  • اگر به دیابت مبتلا هستید یا مشکل قلبی دارید
  • اگر بسیار چاق هستید
  • اگر دوست ندارد جای زخم روی سینه تان باقی بماند

علاوه بر این در صورتی که قرار است زایمان انجام بدهید توصیه می شود ماموپلاستی را به تعویق بیندازید چون شیردهی بعد از ماموپلاستی معمولا سخت و چالش برانگیز است. از طرف دیگر اگر تصمیم به کاهش وزن و لاغری گرفته اید بهتر است صبر کنید تا نتایج رژیم لاغری خودشان را نشان بدهند و بعد سراغ ماموپلاستی بروی چون معمولا هنگام لاغر شدن، سینه ها هم کوچکتر می شوند.

ماموپلاستی با چه خطرات و عوارضی همراه است؟

ممکن است فرد بعد از عمل ماموپلاستی عوارض جزئی زیر را تجربه کند:

  • زخم های باز و یا روند آهسته محل برش ها
  • تجمع مایعات اضافی در بافت سینه
  • سلولیت یا عفونت بافت همبند
  • بی حس شدن سینه یا نوک سینه
  • ظاهر نامتقارن سینه ها یا نوک آنها
  • برجسته و ضخیم شدن جای زخم ها
  • واکنش های آلرژیک به داروی بیهوشی یا سایر داروها

اگر سیگار می کشید آن را ترک کنید. مصرف دخانیات روند بهبودی بعد از عمل را کند می کند و خطر بروز عوارض پس از جراحی را افزایش می دهد. افرادی که دچار چاقی هستند نیز بیشتر از سایرین در معرض مواجهه با عوارض بعد از جراحی هستند.

نکته ای که باید به خاطر داشت این است که ممکن است سینه ها بعد از جراحی نامتقارن و غیر قرینه باشند. در واقع سینه های اکثر خانم ها قبل از عمل متقارن و کاملا قرینه نیستند و بنابراین پزشک مجبور است طی عمل بافت بیشتری از سینه بزرگتر بردارد. با این حال ممکن است تا چند ماه بعد از عمل هم این غیر قرینگی وجود داشته باشد. علاوه بر این باید این را هم بدانید که ماموپلاستی توانایی شما برای شیردهی را هم کاهش می دهد.

چطور باید برای این جراحی آماده شد؟

قبل از جراحی جراح پلاستیک سابقه پزشکی و وضعیت کلی سلامت شما را ارزیابی می کند. هنگام مراجعه به پزشک می توانید درباره انتظاراتتان از عمل با او مشورت کنید و از پزشک بخواهید که نحوه انجام عمل و همینطور خطرات و فواید آن، روش های از بین بردن جای زخم و بی حسی سینه توضیحاتی به شما ارائه بدهد. قبل از جراحی سینه هایتان معاینه و اندازه گیری می شوند و پرونده پزشکی تان تکمیل می شود. علاوه بر این می توانید از پزشک درباره نوع بیهوشی مورد استفاده در جراحی هم سوال کنید.

به طور کلی قبل از انجام ماموپلاستی پزشک موارد زیر را از شما می خواهد:

  • آزمایشات مختلف لازم را انجام بدهید
  • ماموگرافی انجام بدهید
  • برای مدت معینی سیگار کشیدن و استعمال هر نوع دخانیات را قبل و بعد از عمل ترک کنید
  • تا یک هفته قبل از عمل و برای کاهش خطر خونریزی از مصرف آسپرین، داروهای ضد التهاب و همینطور مکمل های گیاهی خودداری کنید.

می توانید از پزشکتان درباره اینکه آیا بعد از عمل نیازی به بستری شدن در بیمارستان وجود دارد یا نه سوال کنید. در صورتی که لزومی به انجام این کار نبود ترتیبی بدهید تا شخصی شما را به خانه برساند و خودتان رانندگی نکنید.

ماموپلاستی چطور انجام می شود؟

برای انجام ماموپلاستی پزشک با استفاده از یک ماژیک خطوط محل برش ها روی سینه ها را ترسیم می کند. این خطوط با در نظر گرفتن اندازه سینه ها، موقعیت نوک سینه و ترجیحات خود فرد رسم می شوند. جراحی با ایجاد برش در آئرولا (ناحیه تیره دور نوک سینه) شروع می شود. سپس جراح برش را تا زیر سینه ادامه می دهد و پوست اضافی را از اطراف سینه جدا می کند.

پس از ایجاد برش، پزشک جراح بافت اضافی سینه را برمی دارد و بافت باقیمانده را با توجه به موقعیت آئرولا و نوک سینه تنظیم می کند. سپس پوست سینه بخیه زده و سینه پانسمان می شود. اگر سینه های فرد خیلی بزرگ باشند ممکن است جراح مجبور شود آئرولا و نوک سینه را از آن جدا کند و بعد از اتمام عمل آن را مجدد به سینه پیوند بزند. در این روش نوک سینه ها دوباره در محل جدید شروع به رشد می کنند اما معمولا بعد از عمل به طور کامل بی حس می شوند.

بعد از جراحی، جراح یا پرستار سینه ها را بانداژ می کند. لازم است که برای تخلیه مایعات اضافی و همینطور کاهش تورم سینه بعد از عمل، لوله های کوچکی داخل سینه قرار داده شود. تا زمانی که این لوله ها در بافت سینه هستند بیمار نباید حمام کند.

ریکاوری بعد از انجام این جراحی

اکثر افرادی که جراحی کاهش سایز سینه انجام می دهند به شرطی که عوارض خاصی نداشته باشند می توانند چند ساعت بعد از عمل به خانه بروند. قبل از ترک بیمارستان راهنمایی های لازم که شامل داروهای خوراکی و موضعی برای کاهش درد، تورم و عفونت است در اختیار بیمار قرار می گیرد.

برای سرعت بخشی به روند بهبودی لازم است که بیمار بعد از جراحی استراحت زیادی داشته باشد و از انجام هر حرکتی که ممکن است باعث کشش عضلات قفسه سینه و پارگی بخیه شود خودداری کند. احتمالا بیمار تا دو هفته بعد از عمل در بلند کردن دست هایش مشکل دارد و دیگران باید به او در این کار کمک کنند. علاوه بر این پس از عمل باید از بلند کردن هر گونه جسم سنگین و یا باز کردن بخیه ها بدون مشورت با پزشک خودداری شود.

نتایج جراحی ماموپلاستی

جراحی ماموپلاستی موفقیت آمیز درد قسمت فوقانی کمر، گردن و شانه ها که به دلیل بزرگی سینه ها اتفاق افتاده بود را تسکین می دهد. علاوه بر این کاهش اندازه سینه ها اعتماد به نفس شما را بالا می برد و باعث برطرف شدن احساسات ناخوشایند نسبت به خودتان می شود.

با اینکه نتایج عمل بلافاصله بعد از آن قابل مشاهده هستند اما برای دیدن نتیجه کامل باید صبر کنید تا تورم و زخم محل جراحی بهبود پیدا کند. نتایج ماموپلاستی دائمی و همیشگی هستند اما ممکن است عواملی مثل پیری، افزایش یا کاهش وزن باعث تغییر شکل و اندازه سینه ها شوند.

آیا این جراحی برای مردان هم انجام می شود؟

بله. هدف از جراحی کاهش اندازه سینه در مردان از بین بردن هر نوع بافت چربی یا غده اضافی و صاف کردن سینه ها می باشد. بزرگی سینه در مردان ژنیکوماستی نام دارد که از طریق جراحی قابل درمان است. آقایانی که تحت جراحی ماموپلاستی قرار می گیرند نیز قبل از عمل بی حسی موضعی یا بیهوشی عمومی دریافت می کنند. این جراحی می تواند از طریق لیپوساکشن، برش زدن و یا ترکیبی از هر دوی اینها باشد.

اگر قرار باشد ژنیکوماستی ناشی از بافت چربی اضافی در سینه آقایان از طریق لیپوساکشن برطرف شود، جراح در امتداد دو طرف سینه ها برش های ریزی ایجاد می کند و بعد یک لوله نازک به نام کانول را وارد بافت سینه می کند. سپس از طریق کانول چربی و بافت اضافی سینه خارج می شود.

ژنیکوماستی می تواند باعث ایجاد بافت ها و غده های اضافی در سینه هم بشود. در این حالت پزشک برای برطرف کردن آن از تکنیک برش زد استفاده می کند. طی این روش بعد از کاهش اندازه سینه، جراح مجدد نوک سینه و آئرولا را سر جای خودشان بر می گرداند و محل جراحی را بخیه می زند.

جمع بندی کلی درباره ماموپلاستی

ماموپلاستی جزو روش های جراحی نسبتا بی خطر و موثر محسوب می شود که به وسیله آن می توان اندازه سینه ها را کوچک کرد. در جریان این جراحی پزشک با ایجاد برش هایی روی سینه، بافت اضافی آن را خارج می کند و محل جراحی را بخیه می زند. عوارض نادر این عمل شامل عفونت، زخم و از بین رفتن احساس در نوک سینه ها می باشد. اگر قصد دارید عمل ماموپلاستی انجام بدهید حتما به یک پزشک متخصص و با تجربه مراجعه کنید تا تشخیص بدهد که آیا این جراحی برای شما مناسب است یا خیر.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی