مزایا و مضرات جویدن آدامس چیست؟

alikarimi55
هزاران سال است که مردم اشکال مختلف آدامس را می جوند. آدامس های اورجینال از شیره درختانی مانند صنوبر یا مانیلکارا ساخته شده اند. با این حال بیشتر آدامس های مدرن، ترکیبی از مواد مصنوعی هستند. در این مقاله به بررسی مزایای سلامتی و خطرات احتمالی آدامس پرداخته شده است. آدامس چیست؟ ماده ای نرم […]

 آدامس

هزاران سال است که مردم اشکال مختلف آدامس را می جوند. آدامس های اورجینال از شیره درختانی مانند صنوبر یا مانیلکارا ساخته شده اند. با این حال بیشتر آدامس های مدرن، ترکیبی از مواد مصنوعی هستند. در این مقاله به بررسی مزایای سلامتی و خطرات احتمالی آدامس پرداخته شده است.

آدامس چیست؟

ماده ای نرم و پلاستیکی است که برای جویدن ساخته شده و قابل بلعیدن نیست. دستورالعمل های تهیه آدامس ممکن است بین مارک ها متفاوت باشد. اما همه آن ها ترکیبات اساسی زیر را دارا می باشند:

  • صمغ: صمغ ماده ای غیر قابل هضم و لاستیکی است که به آن خاصیت جویدنی می دهد.
  • رزین: این ماده معمولاً برای تقویت آدامس و منسجم نگه داشتن آن اضافه می شود.
  • پرکننده ها: پر کننده ها مانند کربنات کلسیم یا طلق، برای بافت آدامس مورد استفاده قرار می گیرد.
  • مواد نگهدارنده: مواد نگهدارنده برای افزایش عمر مفید آدامس، به آن اضافه می شود. محبوب ترین گزینه ها، ترکیبی آلی به نام بوتیل هیدروکسی تولوئن است.
  • نرم کننده ها: از این مواد برای حفظ رطوبت و جلوگیری از سخت شدن آدامس استفاده می شود. آنها ممکن است موم هایی مانند پارافین یا روغن های گیاهی باشند.
  • شیرین کننده ها: محبوب ترین شیرین کننده ها شامل قند نیشکر، شکر چغندر و شربت ذرت است. آدامس های بدون قند حاوی الکل های قندی مانند زایلیتول یا شیرین کننده های مصنوعی مانند آسپارتام است.
  • طعم دهنده ها: طعم دهنده ها به آدامس، عطر و طعم دلخواه اضافه می کند. آنها ممکن است طبیعی و یا مصنوعی باشند.

بیشتر تولید کنندگان آدامس دستورالعمل های دقیق خود را مخفی نگه می دارند. آنها اغلب از ترکیب خاص خود به عنوان صمغ، رزین، پر کننده و نرم کننده به عنوان پایه آدامس اشاره می کنند. کلیه مواد تشکیل دهنده مورد استفاده در پردازش آدامس، باید از درجه مواد غذایی باشند و به عنوان ایمن برای انسان طبقه بندی شده باشند.

بیشتر بدانید: زنان پس از سزارین آدامس بجوند!

آیا مواد لازم موجود در آدامس ایمن هستند؟

به طور کلی جویدن آدامس بی خطر تلقی می شود. با این حال، برخی از مارک های آن حاوی مقادیر کمی از مواد ضد و نقیض هستند. اما حتی مواد مضر هم به طور کلی بسیار کمتر از مقادیر در نظر گرفته شده برای ایجاد آسیب هستند.

بوتیل هیدروکسی تولوئن

بوتیل هیدروکسی تولوئن، آنتی اکسیدانی است که به عنوان ماده نگهدارنده به بسیاری از غذاهای فرآوری شده اضافه می شود. این ماده با جلوگیری از فاسد شدن چربی ها، مانع از خراب شدن مواد غذایی می شود. استفاده از این ماده بسیار بحث برانگیز است. زیرا برخی از مطالعات حیوانی نشان داده‌اند که دوزهای زیاد می‌تواند باعث ایجاد سرطان شود. به طور کلی، مطالعات انسانی در این زمینه بسیار اندک است. با این وجود در دوزهای پایین و حدود 11 میلی گرم در هر پوند از وزن بدن، بوتیل هیدروکسی تولوئن ایمن تلقی می شود.

 آدامس

دی اکسید تیتانیوم

دی اکسید تیتانیوم یک ماده افزودنی غذایی رایج است و برای سفید کردن محصولات مورد استفاده قرار می گیرد و به آنها بافت صاف می بخشد. برخی از مطالعات حیوانی دوزهای بسیار زیاد از دی اکسید تیتانیوم را با آسیب سیستم عصبی و اندام مرتبط دانسته اند. در حال حاضر، میزان و نوع دی اکسید تیتانیوم که در مواد غذایی موجود است، به طور کلی بی خطر تلقی می شود. اما حد مجاز مصرف ایمن نیاز به تحقیقات بیشتری دارد.

بیشتر بدانید: شب آدامس نجوید!

آسپارتام

آسپارتام یک شیرین کننده مصنوعی است که معمولاً در غذاهای فاقد قند یافت می شود. آسپارتام یک ماده بسیار بحث برانگیز است و ادعا شده است که باعث ایجاد طیف وسیعی از مشکلات از سر درد گرفته تا چاقی و سرطان می شود. با این حال، در حال حاضر هیچ مدرکی مبنی بر وجود اینکه، آسپارتام سبب ایجاد سرطان یا افزایش وزن می شود، وجود ندارد.

مزایای جویدن آدامس

می تواند استرس را کاهش دهد

مطالعات نشان داده اند که آدامس در حین انجام وظایف، می تواند جنبه های مختلف عملکرد مغز از جمله هوشیاری، حافظه، درک و تصمیم گیری را بهبود بخشد. مطالعات نشان می دهند که جویدن آن، عملکرد شما را در تست های کوتاه مدت حافظه را 24 درصد و در تستهای بلندمدت حافظه 36 درصد بهبود می بخشد. همچنین تحقیقات نشان داده‌اند که آدامس می تواند استرس را کاهش و سطح هوشیاری را افزایش دهد. این ممکن است به دلیل عمل جویدن باشد. زیرا جویدن باعث کاهش سطح هورمون های استرس مانند کورتیزول می شود.

بیشتر بدانید: این آدامس برای دندان مفید است

می تواند به شما در کاهش وزن کمک کند

می تواند یک ابزار مفید برای افرادی باشد که سعی در کاهش وزن دارند. این بدان دلیل است که هم شیرین و هم کم کالری است. در واقع جویدن آدامس، بدون مصرف مواد غذایی، طعم شیرینی به شما می دهد. همچنین مشخص شده که جویدن می تواند اشتهای شما را کاهش دهد و این می تواند شما را از پرخوری دور کند. جالب توجه است که شواهدی وجود دارد، مبنی بر اینکه جویدن آدامس می تواند میزان متابولیک شما را افزایش دهد. در حقیقت، مطالعات نشان داده اند که جویدن آدامس میزان سوزاندن کالری شما را 19 درصد افزایش می‌دهد.

 آدامس

سایر مزایای سلامتی آدامس

علاوه بر مزایای فوق، با فواید زیر مرتبط است:

  • از عفونت گوش در کودکان جلوگیری می کند: برخی از مطالعات نشان داده اند که آدامس حاوی زایلیتول می تواند از عفونت گوش میانی در کودکان جلوگیری کند.
  • می تواند به شما در ترک سیگار کمک کند: آدامس نیکوتین می تواند به افراد در ترک سیگار کمک کند.
  • به بهبود روده شما پس از عمل جراحی کمک می کند: مطالعات نشان دادند که آدامس بعد از عمل می تواند زمان بهبودی را تسریع بخشد.

بیشتر بدانید: قورت دادن آدامس با بدن چه می کند؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ