علائم آنژین صدری چیست؟ + علل، تشخیص و درمان آن

alikarimi55
آنژین صدری (تنگی قلب) به معنای سفتی قفسه سینه است. با درد ناگهانی در ناحیه قلب و احساس فشار در سینه بروز می کند. آنژین صدری در اثر کمبود اکسیژن در قلب ایجاد می شود. این خطری برای زندگی محسوب می شود، بنابراین باید سریعا با پزشک اورژانس تماس گرفته شود! آنژین صدری معمولا با […]

آنژین صدری

آنژین صدری (تنگی قلب) به معنای سفتی قفسه سینه است. با درد ناگهانی در ناحیه قلب و احساس فشار در سینه بروز می کند. آنژین صدری در اثر کمبود اکسیژن در قلب ایجاد می شود. این خطری برای زندگی محسوب می شود، بنابراین باید سریعا با پزشک اورژانس تماس گرفته شود! آنژین صدری معمولا با دارو، قابل درمان است. در میان چیزهای دیگر، شما باید چگونگی تفاوت علائم آن بین زنان و مردان را بیاموزید و بدانید که چگونه می توانید از آنژین صدری دوری کنید.

خلاصه بررسی آنژین صدری

آنژین صدری چیست؟ شروع ناگهانی سفتی دردناک قفسه سینه.

علائم: درد در پشت استخوان سینه، که ممکن است پراکنده شود، علائم دیگر شامل، تنگی نفس، حالت تهوع، احساس سفتی در گلو، بی حسی و اضطراب می باشد و در زنان/افراد مسن: خستگی، تنگی نفس

دلایل: تامین ناکافی خون غنی از اکسیژن به قلب( معمولا ناشی از بیماری های عروق کرونر قلب(CHD)، است)

عوامل خطر: سیگار کشیدن، فشار خون بالا، دیابت، افزایش سن

درمان: داروها(به خصوص اسپری نیترو)، جراحی

پیش آگهی: آنژین صدری می تواند شدید باشد و منجر به حمله ی قلبی مهلک شود. بنابراین بسیار حیاتی است که این بیماری درمان شود. اقدامات کلی مانند ورزش و رژیم غذایی سالم نیز برای کاهش خطر ابتلا به حمله ی ناگهانی، بسیار مهم است.

بیشتر بخوانید: 12 نشانه بیماری قلبی که نمی دانستید!

علائم و نشانه های هشدار آنژین صدری

آنژین صدری(سفتی قفسه سینه، سفتی قلب، تنگی قلب) اصطلاحی است که پزشکان برای توصیف درد در پشت استخوان سینه که به صورت حمله ای ایجاد می شود، استفاده می کنند. این بیماری معمولا دارای علائم اصلی مانند سخت شدن شرایین عروق کرونر( بیماری عروق کرونر قلب=CHD) می باشد. بنابراین، آنژین صدری در واقع یک علامت است و یک بیماری محسوب نمی شود. براساس دوره های بیماری، پزشکان بین آنژین صدری پایدار و ناپایدار تفاوت هایی را قائل می شوند.

علائم کلی آنژین صدری

آنژین صدری معمولا با درد ناگهانی و احساس سفتی، سوزش، فشار یا فشار در پشت استخوان سینه بروز می کند. درد اغلب به قسمت های دیگر بدن پراکنده می شود، مانند گردن، گلو، فک پایین، دندان، بازوها یا بطن فوقانی. به علاوه، درد بین تیغه های شانه نیز ممکن است رخ دهد.

افراد مبتلا معمولا احساس سنگینی و بی حسی در بازو، شانه، آرنج یا دست را توصیف می کنند. این معمولا قسمت چپ بدن را دربر می گیرد. علاوه براین، علائمی مانند تنگی نفس ناگهانی، حالت تهوع، استفراغ، عرق کردن و فشار، احساس خفگی در گلو ممکن است اتفاق بیفتد. این نشانه ها اغلب همراه با اضطراب و ترس از مرگ و خفگی می باشد.

ویژگی های ویژه بانوان

آنژین صدری در زنان اغلب با علائم متفاوتی نسبت به مردان ظاهر می شود: علائمی مانند خستگی، تنگی نفس و مشکلات معده، از نشانه های معمولی هستند. از طرف دیگر،درد قفسه سینه، فقط در تعداد معدودی از زنان اتفاق می افتد.

ویژگی های ویژه برای افراد مسن

بیماران مسن(به ویژه آن هایی که بالای 75 سال سن دارند) اغلب علائم مشابه ای با زنان، در ابتلا به آنژین صدری دارند. در طول حمله، آن ها اغلب از تنگی نفس و گرفتگی عضله شکایت می کنند.

ویژگی های ویژه برای دیابتی ها

آنژین صدری در افراد مبتلا به دیابت(بیماری های قندی) ویژگی های ویژه ای دارد: افراد مبتلا به دیابت مرتبط با آسیب های عصبی(پلی نوروپاتی دیابتی) اغلب هیچ دردی را احساس نمی کنند، زیرا محرک های درد توسط اعصاب آسیب دیده، انتقال نمی یابد. آنژین صدری در دیابتی ها می تواند تقریبا بدون درد(خاموش) باشد یا درد جزئی ای را به همراه داشته باشد.

بیشتر بخوانید: رابطه بیماری قلبی و دیابت نوع 2

علائم آنژین صدری پایدار

در آنژین صدری پایدار، حمله ی آنژین صدری معمولا هر زمان اتفاق می افتد. استرس، منجر به سفتی قفسه سینه می شود. این می تواند یک فشار جسمی یا عاطفی، سرماخوردگی یا یک وعده غذایی کامل باشد.

درد می تواند در گردن، فک زیرین، دندان، شانه و بازوها گسترش پیدا کند. درد اغلب با استراحت 15 تا 20 دقیقه ای، فروکش می کند. اگر کسی اسپری نیترو را در برابر نشانه های آنژین صدری استفاده کند، نشانه ها بعد از 5 دقیقه از بین می رود.

با توجه به جامعه ی قلبی عروقی کانادا، آنژین صدری پایدار به پنج مرحله تقسیم می شود:

دوره

شکایت
هیچ علائمی ندارد
I با استرس روزمره ناراحتی به وجود نمی آید، اما به صورت ناگهانی یا طولانی مدت در معرض آن هستید.
II از افزایش فشار شکایت می کنید. فشار فیزیکی معمولی کمی محدود می باشد.
III از فشار جسمی سبک شکایت می کنید.
IV در هنگام استراحت شکایت می کنید و شکایت از کمترین فشار جسمی.

علائم آنژین صدری ناپایدار

آنژین صدری ناپایدار به اشکال مختلفی از سفتی قفسه سینه با الگوی علائم غیر ثابت اشاره دارد. به عنوان مثال، حمله می تواند هزارگاهی قوی تر و طولانی تر شود. یا آن ها همچنین ممکن است در استراحت یا حتی در سطح پایینی از استرس، اتفاق بیفتد. استراحت یا داروهای موثر(مانند نیترواسپری) بسیار به علائم کمک می کنند.

یک شکل خاص از آنژین صدری ناپایدار، آنژین نادر پرینزمتال است. اینجاست که بیماری های قلبی، گرفتگی عروق می باشد.(وازواسپاسم کرونر پزشکی). به عنوان مثال در آرامش، مثلا در خواب اتفاق می افتد.

آنژین صدری ناپایدار می تواند از تنگی قفسه سینه پایدار، گسترش یابد یا از جای دیگر ظاهر شود.

آنژین صدری ناپایدار به سه درجه از شدت تقسیم می شود:

طبقه شدت
I مورد جدیدی از شدت یا آنژین صدری تهاجمی.
II در یک ماه گذشته آنژین صدری استراحت می کند اما در 48 ساعت گذشته شدت می یابد.
III آنژین صدری در 48 ساعت گذشته در حالت استراحت است.

آنژین صدری ناپایدار با خطر بالای حمله ی قلبی در ارتباط است.(20 درصد). به همین دلیل،باید در لحظه ی حمله ناگهانی با پزشک اورژانس تماس گرفته شود.! اتفاقا، میزیر زمانی که آنژین صدری ناپایدار به حمله ی قلبی تبدیل می شود، از سندورم حاد عروق کرونر صحبت می کند.

آنژین صدری

دلایل و عوامل خطر آنژین صدری

اگر ماهیچه های قلب به اندازه کافی با خون در هنگام حمله، تغذیه نشوند، آنژین صدری گسترش می یابد. علت این امر، معمولا باریک شدن عروق در نتیجه ی سخت شدن شرایین عروق کرونر است. در موارد کمیاب، حمله ی آنژین صدری توسط وازوسپاسم مانند آنژین پرینزمنتال ایجاد می شود.

در سخت شدن شرایین-دلیل اصلی آنژین صدری- رگ های خونی توسط چربی های ذخیره شده، پلاکت های خونی، بافت همبند و کلسیم محدود می شوند. اگر رگ ها، قلب(عروق کرونر) تحت تاثیر را تغذیه کنند، قلب اکسیژن و مواد مغذی کمی دریافت می کند. پزشکان درباره ی بیماری عروق کرونر قلب(CHD) با علائم اصلی آنژین صدری، صحبت می کنند.

عوامل خطر مانند سیگار کشیدن، فشار خون بالا، دیابت قندی و افزایش سن باعث رسوب چربی های خون بر روی دیواره های شریان می شود. فرآیندهای التهابی باعث می شود دیواره های رگ های خونی تغییر کنند-پلاک شریانی(آترواسکلروتیک) ایجاد می شود. با گذشت سال ها، رگ ها سخت می شوند و قطر آن ها کوچک و کوچک تر می شود. اگر چنین پلاکی در عروق کرونر ایجاد شود، لخته های خونی در محلی تشکیل می شوند که می توانند به طور کامل شریان را مسدود کنند.

اگر ماهیچه های قلب که توسط این شریان ها تغذیه می شوند، دیگر با خون تامین نشوند و از بین بروند، این روند را حمله ی قلبی می نامند.

آنژین صدری در بیماری قلبی کرونری:

رسوبات در عروق کرونر منجر به کاهش جریان خون در ماهیچه های قلب می شود،که می تواند باعث احساس سفتی قفسه سینه و درد شود.

عوامل زیر، خطرات عروق کرونری(CHD) را افزایش می دهد:

  • مواد مغذی: غذاهای سرشار از چربی و کالری باعث به وجود آمدن سطح بالایی از کلسترول می شود و چاقی را به وجود می آورد.
  • چاقی
  • کمبود ورزش
  •  جنسیت مردان: مردان نسبت به زنان بعد از یائسگی، در خطر بالاتری از ابتلا به عروق کرونری قرار دارند. زنان به دلیل داشتن هورمون سکس(استروژن) در امان هستند. بعد از یائسگی، زمانی که تولید هورمون استروژن متوقف می شود، اثر محافظتی آن کم می شود.
  •  تمایل ژنتیکی: در برخی خانواده ها، بیماری های قلبی عروقی مانند CHD بسیار رایج است، بنابراین ژن نقش مهمی را ایفا می کند. خطر ابتلا به این بیماری زمانی افزایش می یابد، که اولین گروه از اقوام، زنان قبل از 55 سالگی و مردان بعد از 65 سالگی، مبتلا به CHD شده باشند.
  •  سیگار کشیدن: در میان چیزهای دیگر، مصرف تنباکو، شکل گیری پلاک های ناپایدار در رگ های خونی را افزایش می دهد.
  •  فشار خون بالا: افزایش فشار خون، به دیواره های داخلی رگ های خونی آسیب می رساند.
  • افزایش کلسترول: کلسترول LDL زیاد و HDL کم شکل گیری پلاک را افزایش می دهد.
  •  دیابت قندی: در صورتی که دیابت کنترل نشود، قند خون به طور مداوم بالا می رود و به رگ های خونی آسیب می رساند.
  •  افزایش سطح التهاب: به عنوان مثال، افزایش سطح CRP در خون(پلاک های ناپایداری را به وجود می آورد.)
  •  افزایش سن: خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر با بالا رفتن سن، افزایش می یابد.

درمان آنژین صدری

اولین هدف از درمان آنژین صدری، جلوگیری از حمله های شدید و قلبی است. خطر سکته در انژین صدری ناپایدار، بالا است. این مورد را می توان به عنوان مثال، با درد ناگهانی و سفتی در قفسه سینه هنگام استراحت تشخیص داد یا این حقیقت را فهمید که علائم معمول انژین صدری، به طور غیر معمول شدید است.

اگر شما آنژین صدری ناپایدار دارید، سریعا با آمبولانس تماس بگیرید.! بیمار باید هرچه سریعتر به بیمارستان منتقل شود، زیرا خطر بالای سکته قلبی وجود دارد.

تا آمدن پزشک اورژانس، شما باید کمک های اولیه را ارائه دهید: لباس هایی که بیمار را محدود می کند، شل کنید(به عنوان مثال، یقه، کمربند). قسمت فوقانی بدن بیمار را بالا بیاورید و سعی کنید بیمار را آرام کنید. اگر همه ی این چیزها در یک اتاق اتفاق بیفتد، می توانید پنجره را باز کنید و اجازه دهید که هوای تازه وارد شود. بسیاری از افراد مبتلا، این امر را مفید می دانند.

 داروها

حمله ی حاد آنژین صدری معمولا با داروی نیترو مانند نیتروگلیسیرین به عنوان اسپری یا کپسول، درمان می شود. داروی نیترو شریان های کرونری را گشاد می کند. این قلب را تسکین و مصرف اکسیژن را کاهش می دهد. هرچه رگ های باقی مانده در بدن گشاد شود، فشار خون افت می کند.

داروی نیترو نباید با داروهای توانمندی(فسفودی استراز-5) مصرف شود، زیرا آن ها فشار خون را کاهش می دهد. فشار خون می تواند تا حد تهدیدآمیزی پایین بیاید.

داروهای دیگر که در درمان انژین صدری(حتی طولانی مدت) استفاده می شود، مانند داروهایی است، که خون را رقیق نگه می دارد.(مهار کننده های تجمع پلاک مانند اسید استیل سالیسیلیک یا کلوپیدوگرل). بنابراین، مسدود کننده های بتا نیز برای بیماران تجویز می شود. آن ها ضربان قلب و فشار خون تحت استرس را کاهش می دهد.

این امر می تواند از حمله ی آنژین صدری جلوگیری کند. بنابراین، می توان به طور منظم از نیتروهای مختلف مانند واسودیلیترها(گشاد کننده عروق) استفاده کرد. پزشکان می توانند استاتین را در برابر افزایش سطح کلسترول، تجویز کنند.

جراحی قلب

قسمت باریک رگ که باعث ایجاد آنژین صدری می شود، می تواند با گشاد شدن بالن رقیق شود: یک بالن کوچک از طریق یک لوله پلاستیکی نازک(کاتتر) به ناحیه منقبض رگ وارد می شود. یک سمت بالن به طوری باد می شود که انقباض را گسترش می دهد. یکی دیگر از درمان های آنژین صدری، عمل بای پس است. جراح رگ باریک را با یک تکه از بدن یا شریان مصنوعی باز می کند تا تغذیه خون را بازگرداند.

سبک زندگی سالم

درمان موفقیت آمیز آنژین صدری، به همکاری بیمار نیز نیاز دارد: افراد مبتلا باید شیوه زندگی خود را سازگار کنند و از عوامل خطر سفتی سینه دوری کنند یا آن را کاهش دهد. به عنوان مثال، با رژیم غذایی سالم، ورزش منظم و پرهیز از نیکوتین، می توان به این نتیجه رسید. بیمارانی که اضافه وزن دارند، باید سعی کنند که وزن خود را کم کنند. پزشک معالج می تواند بیماران را در تغییر سبک زندگی، حمایت کند.

معاینات و تشخیص

در صورتی که به وجود آنژین صدری شک شود، پزشک از ابزارهای مختلفی برای تأیید و تشخیص آن استفاده می کند.

مصاحبه و معاینه بدنی

اولا، پزشک سابقه ی پزشکی بیمار را بررسی می کند(آنامنسیس). به عنوان مثال، او می پرسد که چه زمانی علائم نقض قلبی به وجود آمد، چگونه ابراز شده و توسط چه چیزی برانگیخته شده است(مانند فشارهای جسمی). پزشک همچنین می پرسد که آیا می توان علائم را با اسپری نیترو کاهش داد یا خیر.

اطلاعات حاصل از مصاحبه ی آنامنسیس به پزشک کمک می کند تا ارزیابی کند که آیا درد در قفسه سینه به دلیل بیماری های قلبی عروقی(CHD) است یا به دلیل بیماری های دیگر. به عنوان مثال، دردها و شکایت ها می تواند از معده نیز منشا بگیرد. به علاوه، آمبولی ریوی(یعنی انسداد رگ های ریوی توسط لخته های خونی که در ریه ها جمع شده است) می تواند علائم مشابهی را به آنژین صدری ایجاد کند.

مرحله ی بعدی، معاینه ی بدنی است. پزشک در کنار موارد دیگر، به قلب گوش می دهد و به قفسه ضربه می زند. اندازه گیری فشار خون نیز بخشی از معاینه محسوب می شود. این دکتر را قادر می سازد تا بررسی کند آیا بیمار فشار خون بالا دارد یا خیر.

روش های تصویربرداری

تکنیک های مختلف تصویربرداری به بررسی، عملکرد قلب و خون رسانی به عضله قلب کمک می کند:

سونوگرافی قلب:

در سونوگرافی قلب(اکوکاردیوگرافی)، پزشک برای بررسی این که ماهیچه های قلب تغییر کرده است یا خیر، از سونوگرافی استفاده می کند. این پزشک را قادر می سازد تا محفظه ها ودریچه های قلب و عملکرد آن ها را ارزیابی کند.

استراحت و نوارقلب (ECG) طولانی مدت:

الکتروکاردیوگرام(ECG)، فعالیت های الکتریکی تمام فیبرهای میوکارد را در یک منحنی ولتاژ قلب، نشان می دهد. در نیمی از بیماران مبتلا به انژین صدری، نوار قلب تغییر می کند. اگر پزشک به ورم قلبی شک کند، نوار قلب طولانی مدت انجام می شود.

آزمایش استرس برای قلب:

در بیشتر موارد، ECG استرس با دوچرخه ی ارگومتری در کلینیک یا ورزش انجام می شود. بیمار سوار دوچرخه برای سنجش استرس می شود، درحالی که بار افزایش می یابد. هدف ECG استرس، رسیدن به خون رسانی کافی به عضله قلب است. اگر آنژین صدری رخ دهد و ECG تغییر کند، به این روش، ارگومتری مثبت می گویند.

تصویربرداری با رزونانس مغناطیسی استرس:

تصویربرداری با رزونانس مغناطیسی(ام ای آر استرس)، امکان دیگری برای معاینه ارائه می دهد. قلب توسط داروهایی مانند دوبوتامین و آدنوزین بارگیری می شود(این داروها باعث می شود که قلب سریعتر و تندتر بزند.) پزشک کمبود اکسیژن در قلب را تحریک می کند و این امر در MRT بررسی می شود.

اسکوتی گرافی قلب:

اسکوتی گرافی قلب یا میوکارد می تواند جریان خون در ماهیچه های قلب را نشان دهد. برای این منظور، به بیمار یک ماده رادیواکتیوی ضعیف تزریق می شود. این ماده با توجه به جریان خون در ماهیچه های قلب توزیع می شود و توسط سلول ها جذب می شود.

پرتوهای رادیواکتیو توسط دوربین به اصطلاح گاما ضبط می شوند و به صورت تصویری نمایش داده می شود. تصویر نشان می دهد که چه مناطقی از عضلات قلب با خون کمتری تغذیه می شوند. تصویرهای دوربین گاما یک بار در حالت استراحت و یک بار در حالت استرس گرفته می شود. اسکوتیوگرافی میوکارد زمانی استفاده می شود که ECG و اکوکاردیوگرافی برای تشخیص آنژین صدری کافی نیست.

آنژین صدری
a man touching his heart. Heart attack, and others heart disease concept

دوره و پیش آگاهی آنژین صدری

سفتی قفسه سینه اغلب نشانه ی سخت شدن شرایین، عروق کرونر و باریک شدن رگ ها(بیماری قلبی عروقی، CHD) و در نتیجه، سیگنال هشدار دهنده می باشد. سختی شرایین با گذشت سال ها، به آرامی گسترش می یابد. در سطح پایینی از استرس نیز، انژین صدری می تواند تحریک شود. این کیفیت زندگی و عملکرد شخص را محدود می کند. هر چه حملات انژین صدری قوی تر و مکرر تر باشد، خطر حمله قلبی بیشتر است.

مهم است که آنژین صدری را هرچه سریعتر درمان کرد. درمان فقط شامل تجویز دارو یا عمل(انبساط بالن و عمل بای پس) توسط پزشک نمی باشد. هر بیمار می تواند بر روند انژین صدری مثلا دوری از سیگار کشیدن، خوردن رژیم غذایی سالم و فعالیت های فیزیکی منظم، تاثیر مثبت بگذارد.

پیشگیری

اگر می خواهید از آنژین صدری جلوگیری کنید، نکاتی را که برای افراد مبتلا به تنگی نفس مفید است را درنظر بگیرید: سبک زندگی سالم می تواند در حفظ سلامت قلب و رگ های خونی موثر باشد. این امر شامل رژیم غذایی سالم، انجام منظم فعالیت های فیزیکی و کاهش وزن در صورت اضافه وزن می باشد. این خطر بیماری های قلبی عروقی(CHD) را کاهش می دهد که شایع ترین دلیل آنژین صدری است.

اگر می خواهید خطر شخصی خود را از ابتلا به انژین صدری کاهش دهید، از نیکوتین دوری کنید. سیگار کشیدن رگ های خونی را محدود می کند و رسیدن جریان خون به عضلات قلب(همچنین به بخش های دیگر بدن) را مختل می کند.

شما همچنین باید چکاپ منظم پزشکی را انجام دهید. همچنین بیماریهایی مانند دیابت، فشار خون بالا و سطح بالای کلسترول که به رگ ها آسیب می رساند، می تواند تشخیص و درمان شود. اگر پزشک برای شما دارو تجویز کرده است باید آن ها را به صورت منظم مصرف کنید.-حتی اگر احساس می کنید که بهتر شده اید.

توصیه های دیگر: از استرس دوری کنید و خود را با سرگرمی های روزانه درمان کنید. این کارها نیز از ابتلا به آنژین صدری جلوگیری می کند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ