آزمایش خون در دوران بارداری

alikarimi55
آزمایش خون در دوران بارداری به چند منظور از سوی پزشک برای مادر درخواست خواهد شد. آزمایش خون یکی از ساده‌ترین تست‌های تشخیصی و در عین حال بسیار دقیق‌ می‌باشد. با نمونه‌گیری از خون سیاهرگی دست، تمامی موارد مورد نیاز مانند میزان نرمال هموگلوبین در بارداری و عفونت‌ها، در شرایط آزمایشگاهی مورد بررسی قرار خواهند […]

آزمایش خون در دوران بارداری به چند منظور از سوی پزشک برای مادر درخواست خواهد شد. آزمایش خون یکی از ساده‌ترین تست‌های تشخیصی و در عین حال بسیار دقیق‌ می‌باشد. با نمونه‌گیری از خون سیاهرگی دست، تمامی موارد مورد نیاز مانند میزان نرمال هموگلوبین در بارداری و عفونت‌ها، در شرایط آزمایشگاهی مورد بررسی قرار خواهند گرفت. در روند مراقبت‌های حاملگی، تعدادی آزمایش خون در دوران بارداری ضروری بوده و برای همه مادران توسط پزشک درخواست خواهد شد. برخی دیگر از آزمایش‌های خون فقط برای مادران بارداری که در خطر ابتلا به بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت و فشار خون بوده و یا دچار برخی عفونت‌ها می‌باشند، انجام می‌گیرد. عفونت‌هایی مانند توکسوپلاسموز، سرخجه، آبله‌مرغان، هپاتیت ب و غیره. همچنین با انجام آزمایش خون در دوران بارداری به بررسی گروه خونی و هر آنچه می‌تواند سبب بروز مشکلات در بارداری و پس از زایمان گردد، می‌پردازد. برخی دیگر از انواع آزمایش‌های خون به بررسی سلامت جنین می‌پردازند. در ادامه به توضیح مواردی خواهیم پرداخت که توسط آزمایش خون در دوران بارداری بررسی می‌شوند. آزمایش خون تشخیص بارداری زمانی که شما برای باردار شدن اقدام می‌نمایید با وجود بروز تمامی علائم بارداری، لازم است که تست تشخیص بارداری را انجام دهید تا از صحت بارداری اطمینان حاصل شود. این آزمایش، سطح هورمون HCG که از جفت ترشح می‌شود را در درون خون مادر مشخص می‌نماید. نکات آموزشی تکمیلی : https://gahvare.net/pregnancy/health-care/prenatal-tests آزمایش تعیین گروه خونی و RH خون در واقع ۴ گروه خونی اصلی وجود دارد. گروه‌های خونی A , AB, B, O . توسط آزمایش خون در دوران بارداری نوع گروه خونی شما مشخص خواهد شد. بهتر است شما از گروه خونی خود مطلع باشید زیرا به طور مثال اگر پس از زایمان دچار خون‌ریزی‌ بسیار شوید، تهیه خون مناسب جهت تزریق به شما سریع‌تر و راحت‌تر انجام می‌پذیرد. پس از مشخص شدن گروه خونی شما، بهتر است مثبت یا منفی بودن آن نیز مشخص شود. فاکتور خونی رزوس یا همان RH خون، نوعی پروتئین است که روی گلبول‌های قرمز خون قرار دارد. در صورت وجود آن، گروه خونی شما مثبت و در صورت نبود آن، گروه خونی شما منفی تلقی می‌شود. منفی بودن گروه خونی نشانه مشکل نیست. اما در صورت منفی بودن گروه خونی شما اگر گروه خونی جنین در بارداری مثبت باشد، ممکن است بدن شما علیه خون جنین، آنتی‌بادی تولید کند. البته که این آنتی‌بادی‌ها در بارداری فعلی شما نقشی ندارند اما می‌توانند در بارداری‌های آینده مشکل ایجاد نمایند. بهتر است بدانید که با اطلاع از گروه خونی خود می‌توانید با مصرف دارو در زمان مناسب از بروز مشکل جلوگیری نمایید.

آزمایش CBC در بارداری این آزمایش خون در دوران بارداری به سنجش تمامی فاکتورهای خون از نظر تعداد و کیفیت می‌پردازد. پیشگیری از کم‌خونی حاصل از فقر آهن در خانم‌های باردار اهمیت فراوان دارد. به این علت که بدن شما طی بارداری به آهن بیش‌تری نیاز دارد تا بتواند گردش خون مناسب به بدن جنین را تأمین کرده و املاح و ویتامین‌های لازم را به او برساند. استفاده از غذاهای سرشار از آهن سبب می‌شود از کم‌خونی در بارداری جلوگیری شود. ضمنا به صورت روتین پس از هفته ۱۶ بارداری، برای تمامی مادران باردار، مکمل آهن تجویز می‌گردد تا از کم‌خونی حاصل از فقر آهن جلوگیری شود. با سنجش سطح هموگلوبین و آهن خون توسط آزمایش خون در دوران بارداری، کم‌خونی تشخیص داده شده و جهت درمان یا پیشگیری اقدامات لازم انجام می‌شود. کم‌خونی سبب خستگی بیش از حد و ناتوانی شما با هر میزان خونریزی طی بارداری و زایمان خواهد شد. هموگلوبین پایین در بارداری یکی از راه‌های تشخیص کم‌خونی در بارداری است. میزان نرمال هموگلوبین در بارداری، در سه ماهه اول و سوم حدود ۱۱ است. در سه ماهه دوم بارداری نیز هموگلوبین ۱۰ کاملا نرمال بوده و جای نگرانی ندارد. آزمایش بررسی عفونت‌ها در بارداری آزمایش خون در دوران بارداری به بررسی انواع عفونت‌هایی که می‌تواند بر روی جنین و بارداری تاثیرگذار باشد، می‌پردازد. مانند:
  • روبلا یا سرخجه
  • سیفلیس
  • هپاتیت ب
  • هپاتیت سی
  • ایدز یا همان ویروس HIV
  • توکسوپلاسموز
  • بیماری‌های مقاربتی
باید در نظر داشته باشید که پس از انجام آزمایش خون در دوران بارداری و منفی شدن نتیجه در زمینه عفونت‌های ذکر شده، باز هم احتمال ابتلای شما به عفونت‌ها وجود دارد. با داشتن روابط جنسی پرخطر احتمال ابتلا به انواع بیماری‌های مقاربتی، ایدز و هپاتیت افزایش می‌یابد. انجام آزمایش ایدز در دوران بارداری بسیار ضروری است زیرا احتمال انتقال آن به جنین در بارداری وجود دارد. با اطلاع از نتیجه آزمایش ایدز در بارداری، می‌توان از بروز مشکلات جنین جلوگیری کرد. آزمایش دیابت بارداری دیابت بارداری نوعی از دیابت است که مادران در دوران حاملگی به آن دچار خواهند شد. دیابت به شرایطی گفته می‌شود که در آن، مقادیر زیادی گلوکز یا همان قند به صورت آزاد در خون باقی می‌ماند. با سنجش سطح قند خون به صورت ناشتا (حداقل ۱۰ تا ۱۲ ساعت پیش از انجام آزمایش خون چیزی نخورده باشید) می‌توان دیابت بارداری را تشخیص داد. گرچه تست‌های تکمیلی مانند تست تحمل گلوکز در بارداری نیز برای بسیاری از افراد که ریسک ابتلا به دیابت بارداری را دارند، انجام خواهد شد.

آزمایش غربالگری اول و دوم بارداری نوعی آزمایش خون در بارداری که به بررسی ریسک وجود اختلالات کروموزومی مانند سندرم داون در جنین می‌پردازد. مرحله اول آن حوالی هفته ۱۱ تا ۱۳ بارداری و مرحله دوم هفته ۱۵ تا ۱۸ بارداری انجام خواهد شد. اگر در مرحله اول مشکلی وجود نداشت نیاز به انجام غربالگری مرحله دوم نخواهد بود. آزمایش بررسی هورمون‌های تیروئید در بارداری یکی از بیماری‌های شایع در کشور ما اختلالات تیروئید است. اختلال در عملکرد غده تیروئید سبب کاهش و افزایش هورمون‌های تیروئید شده و عملکرد کلی بدن را مختل خواهد کرد. این امر در مشکلات جنینی و بارداری نیز نقش به سزایی خواهد داشت. در نتیجه با انجام آزمایش خون در دوران بارداری سطوح هورمون‌های تیروئید سنجیده می‌شود تا در صورت وجود اختلال عملکرد، درمان به سرعت آغاز شده تا از بروز عوارض احتمالی جلوگیری به عمل آید. آزمایش خون cell free  بارداری در برخی مواقع جواب غربالگری‌ها از نظر بررسی سندرم‌ها قابل اعتماد نیست. cell free  آزمایش خون در دوران بارداری است به منظور بررسی سلول‌های خونی جنین است که به تعداد کمی در خون مادر حضور دارند و از طریق آن‌ها می‌توان به مشکلات ژنتیکی جنین پی برد.   منبع : گهواره: بارداری  
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ