مراقبت و نگهداری از سالمندان، مرکز پرستاری آسایش و مراقبت ایده آل

خانم شایگانی
مراقبت از سالمند دغدغه ی بسیاری از افرادی می باشد که به دلیل مشکلاتی همچون مشغله ی کاری، دور بودن از والدین، کمبود وقت نمی توانند به تنهایی از سالمند خود مراقبت نمایند. در واقع مراقبت از سالمندان یک نیاز جدید در جامعه می باشد و در آینده یک رشته دانشگاهی جدید خواهد بود. خانه […]

مراقبت از سالمند دغدغه ی بسیاری از افرادی می باشد که به دلیل مشکلاتی همچون مشغله ی کاری، دور بودن از والدین، کمبود وقت نمی توانند به تنهایی از سالمند خود مراقبت نمایند. در واقع مراقبت از سالمندان یک نیاز جدید در جامعه می باشد و در آینده یک رشته دانشگاهی جدید خواهد بود. خانه سالمندان مشکلات خاص خود را دارد از این رو بسیاری از خانواده ها ترجیح می دهند، مراقبت از سالمند در منزل باشد.

سالمندان بسیار حساس هستند و یک مراقب سالمند باید بتواند نیازهای عاطفی و معیشتی وی را برآورده کند. پرستار سالمند در وهله ی اول باید عاشق شغل خود باشد تا بتواند در این زمینه موفق شود. در ادامه این مقاله قصد داریم در رابطه با مرقبت از سالمند در منزل نکاتی را ارائه دهیم، پس با ما همراه باشید.

مراقبت از سالمند به چه معناست؟

گاهی اوقات فرزندان از عهده نگهداری از افراد سالمند برنمی آیند، اینجاست که بحث مراقبت از سالمند داغ می شود. مراقبت از سالمند به عنوان یک خدمت دائمی نیاز به توجه خاص و ویژه ای دارد. در این شغل پرستار خدمات تخصصی ارائه نمی دهد ولی می تواند فشار خون و قند خون سالمند را اندازه بگیرد.

مراقبت از سالمند در مقایسه با نگهداری سالمند در منزل سخت تر می باشد، چراکه مراقبت نیاز به یکسری تجربه و توانایی های ویژه ای دارد. نگهداری از سالمند بایستی با عشق باشد وگرنه فرد با چالش روبه رو می شود. یک پرستار سالمند بایستی درک درستی از دوران سالمندی داشته باشد تا بتواند این کار را به نحو احسن انجام دهد.

جهت دریافت مشاوره رایگان در خصوص استخدام پرستار سالمند و پرستار کودک می توانید با مشاورین ما در مرکز پرستاری در منزل آسایش مراقبت ایده آل تماس بگیرید : تلفن: ۰۲۱۴۴۲۱۵۸۱۳   –   ۰۲۱۴۴۲۵۵۸۶۱ موبایل : 09125839938  

تعریف سالمند

افراد بالای سن 60 سال سالمند تلقی می شوند. سالمندی ممکن است از 40 سالگی شروع شود. سالمندان بیمار نیستند بلکه سالمندی یگ دوره طبیعی زندگی است که از دوران لقاح شده شده و با مرگ تمام می شود.

 

تقسیم بندی گروه سالمندان

  سالمندان از نظر سنی در سه گروه دسته بندی می شوند:
  1. سالمند جوان (60-70 سال)
  2. سالمند میانسال (71-80 سال)
  3. سالمند پیر (81 سال به بالا)
و از نظر نظر وابستگی به سه گروه:
  1. حداکثر وابستگی
  2. دارای حداقل وابستگی
  3. وابستگی نسبی
 

دوران سالمندی، دورانی نیست که بتوان آن را پیشگیری کرد و یک روند طبیعی می باشد. سبک زندگی افراد در طول زندگی در سلامتی این دوران موثر می باشد. وضعیت سلامت برحسب سن فیزیولوژیکی، نه سن تقویمی مشخص می شود. چگونگی مراقبت از سالمندان به عوامل زیر وابسته است:

  • بیماری‌های ژنتیک
  • عوامل اجتماعی
  • عوامل اقتصادی
  • حوادث زندگی
  • سبک زندگی فرد

فاکتورهای سبک زندگی

با تغییر در سبک زندگی می توان سلامتی را در دوران سالمندی تضمین کرد. معمولا در دوران سالمندی حس بویایی، چشایی، بینایی و لامسه کاهش می یابد. و در این میان کاهش حس بویایی و چشایی بیشتر شایع می باشد. کاهش این حس ها به دلایل مختلفی همچون: کاهش تعداد پرزهای چشایی و عصب بویایی، بیماری‌های شخصی مثل: آلزایمر، داروها، مداخلات جراحی و عوامل محیطی می باشد. برخی از فاکتورهای سبک زندگی که بر سن فیزیولوژیک دخالت دارند و برای مراقبت از سالمند در منزل ضروری می باشند، عبارتند از:

  • کنترل استرس
  • سیگار
  • میزان کنترل وزن بدن
  • کفایت و نظم خواب

کاهش ارتباط اجتماعی

حدود یک سوم سالمندان اشتهای خود را از دست می دهند، چرا که آن ها تنها زندگی می کنند و تنهایی بر نحوه تهیه غذا و در نهایت اشتهای آن ها تاثیر می گذارد. حضور در کنار دیگران منجر به دلگرمی آن ها و دریافت تغذیه خوب و سالم می شود. با حضور مراقب سالمند، آن ها دیگر احساس تنهایی نخواهند داشت.

سالمندان، کودک نیستند!

بسیاری از افراد با سالمندان به مانند یک کودک رفتار می کنند و به آن ها امر و نهی می کنند. این درحالی است که؛ به سالمندان نباید به چشم کودک نگاه کرد. برخی از سالمندان که ناتوانی دارند، شان بالاتری هم دارند و هرگونه سهل انگاری آن ها را از لحاظ جسمی و روحی به خطر می اندازد. مراقبت از سالمند با مراقبت از کودک کاملا متفاوت می باشد و ما هرگز نمی توانیم والد پدر و مادر خویش باشیم. از این رو نیاز است تا رفتارها اصلاح شود. رفتار با سالمند یک مهارت است که باید آموخته شود، با یادگیری این مهارت دیگر در خانواده مشکلی از این نظر پیش نمی آید.

جهت دریافت مشاوره رایگان در خصوص استخدام پرستار سالمند و پرستار کودک می توانید با مشاورین ما در مرکز پرستاری در منزل آسایش مراقبت ایده آل تماس بگیرید : تلفن: ۰۲۱۴۴۲۱۵۸۱۳   –   ۰۲۱۴۴۲۵۵۸۶۱ موبایل : 09125839938 https://asayeshiedeal.com/  
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ