ریتم فصلی چیست و چه تاثیری بر سیستم ایمنی بدن دارد؟

حسام آرین
نتایج یک مطالعه نشان می دهد نوسانات گلبول های سفید خون با توجه به زمان روز و فصل نشان دهنده عملکرد ایمنی قوی یا ضعیف بدن است. به گزارش گاردین، یک مطالعه جدید نشان می دهد ساعت ها و تقویم ها سیستم ایمنی بدن ما را در دوره های خاصی از روز یا ماه های […]

نتایج یک مطالعه نشان می دهد نوسانات گلبول های سفید خون با توجه به زمان روز و فصل نشان دهنده عملکرد ایمنی قوی یا ضعیف بدن است.

به گزارش گاردین، یک مطالعه جدید نشان می دهد ساعت ها و تقویم ها سیستم ایمنی بدن ما را در دوره های خاصی از روز یا ماه های سال مستعد ابتلا به عفونت و آسیب می کند. درک بهتر این ریتم ها می تواند برای پیشگیری و درمان بیماری هایی مانند کووید-19 موثر باشد. همچنین می تواند توضیح دهد چرا برخی از بیماری ها مانند آنفلوآنزا در زمستان شیوع بیشتری دارند در حالی که علائم بیماری های دیگر مانند مالتیپل اسکلروزیس (بیماری خود‌ایمنی مرتبط با التهاب سیستم اعصاب مرکزی انسان) اغلب در تابستان بدتر می شود.

اگرچه مطالعات اخیر حاکی از آن است که احتمال می رود ریتم های “شبانه روزی” فصلی یا روزانه در عملکرد ایمنی بدن ما تاثیر داشته باشد، اما تاکنون این مورد در افراد زیادی تایید نشده است.

دکتر کتی وایس، محقق فوق دکترا در کالج سلطنتی و سرپرست این تیم تحقیقاتی گفت: برای قرن ها روشن بوده که مردم در معرض ابتلا به بیماری های خاص در زمستان هستند، اما هنوز درباره نقش بدن در این ابتلاها اطلاعات کافی نداریم.

بیشتر بخوانید: شش موردی که دکتر درباره آزمایش خون به شما نمی گوید

در این تحقیق که 329 هزار و 261 نفر شرکت کننده حضور داشتند نوسانات واضحی در تعداد گلبول های سفید خون و نشانگرهای التهاب در خون پیدا کردند که نشان می دهد عملکرد سیستم ایمنی بدن ما بسته به زمان روز یا فصلی ممکن است قوی یا ضعیف باشد.

وایس كه تحقیق اش به عنوان پیش چاپ منتشر شده و هنوز مورد بررسی قرار نگرفته است، گفت: این ایده را پشتیبانی می كنم كه می تواند ساعت ها و تقویم های درون زا در سیستم ایمنی بدن وجود داشته باشد.

پروفسور تامی مارتینو، رئیس برجسته تحقیقات قلب و عروق مولکولی در دانشگاه گوئلف در انتاریو، کانادا گفت: این یافته ها تایید مهیجی برای چگونگی اهمیت اساسی زمان بیولوژیکی برای سلامت انسان است. از منظر سبک زندگی ما می توانیم از این درک جدید از زمان بیولوژیکی برای هدایت رفتارهایمان استفاده کنیم، شاید فعالیت خود را در طول شب یا در فصول زمستان محدود کنیم به طوری که در زمان هایی که حداقل مقاومت بدنی نداریم خود را در معرض عوامل بیماری زا قرار ندهیم.

مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ