مزوتراپی چیست؟ / تفاوت مزوتراپی با لیپوساکشن

حسام آرین
مزوتراپی از تزریق ویتامین ها، آنزیم ها، هورمون ها و عصاره های گیاهی برای جوان سازی و سفت شدن پوست، همچنین از بین بردن چربی های اضافی استفاده می کند. میشل پیستور، پزشکی در فرانسه این تکنیک را در سال 1952 ابداع کرد و در اصل برای تسکین درد استفاده شد. طی سال های گذشته این تکنیک در ایالات متحده و سایر نقاط جهان محبوبیت […]

مزوتراپی از تزریق ویتامین ها، آنزیم ها، هورمون ها و عصاره های گیاهی برای جوان سازی و سفت شدن پوست، همچنین از بین بردن چربی های اضافی استفاده می کند. میشل پیستور، پزشکی در فرانسه این تکنیک را در سال 1952 ابداع کرد و در اصل برای تسکین درد استفاده شد. طی سال های گذشته این تکنیک در ایالات متحده و سایر نقاط جهان محبوبیت یافته است. امروزه مزوتراپی در موارد زیر هم استفاده می شود:

از بین بردن چربی در مناطقی مانند معده، ران، باسن، پاها، بازوها و صورت

  • کاهش سلولیت
  • محو چین و چروک و خطوط
  • سفت شدن پوست
  • روشن کردن پوست
  • درمان آلوپسی شرایطی که باعث ریزش مو می شود

در این روش از سوزن های بسیار ظریف برای تزریق به لایه میانی پوست (مزودرم) استفاده می شود. ایده پشت مزوتراپی این است که مسائل اساسی مانند گردش خون ضعیف و التهاب را که باعث آسیب به پوست می شود اصلاح می کند. فرمول استانداردی برای مواد تزریق شده در مزوتراپی وجود ندارد. پزشکان از روش های مختلفی استفاده می کنند، از جمله:

داروهای تجویزی مانند گشادکنندگی عروق و آنتی بیوتیک ها

هورمون هایی مانند کلسی تونین و تیروکسین

آنزیم هایی مانند کلاژناز و هیالورونیداز

عصاره های گیاهی

ویتامین ها و مواد معدنی

چگونه برای مزوتراپی آماده می شوید؟

قبل از انجام مزوتراپی با پزشک درباره روند درمان و نتیجه آن صحبت می کنید، احتمال می رود باید از مصرف آسپرین و سایر داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی به مدت یک هفته قبل از عمل خودداری کنید. این داروهای تسکین دهنده درد خطر خونریزی و کبودی طی مزوتراپی را افزایش می دهند.

در جلسه مزوتراپی چه اتفاقی رخ می دهد؟

در طول هر جلسه بدون نیاز به داروی بی حسی از یک سوزن مخصوص کوتاه برای تزریق استفاده می شود. سوزن ممکن است به یک وسیله ای متصل شود تا تزریقات زیادی را پشت سر هم انجام دهد. تزریق می تواند در اعماق مختلف از 1 تا 4 میلی متر به پوست انجام شود که این مورد به شرایطی که برای آن تحت درمان قرار گرفته اید بستگی دارد. پزشک ممکن است سوزن را به صورت زاویه دار داخل پوست وارد کند و در هر تزریق احتمال می رود فقط یک قطره کوچک از محلول در پوست تزریق شود.

برای داشتن اثر مطلوب به احتمال زیاد به چندین جلسه مزوتراپی نیاز خواهید داشت، بنابراین این احتمال وجود دارد جلسات درمانی فرد بین 3 تا 15 بار به طول انجامد. نخست هر 7 تا 10 روز تزریق انجام می شود و اگر پوست شروع به بهبودی کند درمان به 2 هفته یک بار یا یک بار در ماه تغییر می کند.

روش کار مزوتراپی چقدر موثر است؟

سخت است که بگوییم مزوتراپی چقدر موثر است زیرا مواد و روش های مختلفی در این نوع از درمان استفاده می شود. مطالعات کمی برای آزمایش این روش انجام شده و بسیاری از مطالعات انجام شده در مقیاس کوچک بوده است. تحقیقاتی که در مورد مزوتراپی وجود دارد فایده چندانی برای جوان سازی پوست نشان نداده است. یک مطالعه معتبر در سال 2012 از 6 نفری که به مدت 6 ماه تحت درمان بودند هیچ بهبود واقعی در کاهش یا بهبود چین و چروک ها نشان نداده است و یک مطالعه دیگر در سال 2008، بیست زنی که برای کانتورینگ بدن تحت مزوتراپی قرار گرفته بودند را مورد بررسی قرار داد که در آن هیچ کاهش سایزی در اندازه ران آنها مشاهده نشد.

چگونه مزوتراپی با لیپوساکشن مقایسه می شود؟

مزوتراپی برای از بین بردن چربی ناخواسته یک روش جراحی غیرلیپوساکشن محسوب می شود. لیپوساکشن چربی های مناطقی مانند معده، ران و کمر را به طور دائمی از بین می برد. جراحان زیبایی این روش را با قرار دادن یک لوله پلاستیکی نازک از طریق برش های کوچک در پوست سپس مکش چربی انجام می دهند. در لیپوساکشن فرد بیهوش می شود. اگرچه لیپوساکشن در حذف دائمی چربی روش موثری تلقی می شود، اما بهبودی در آن تا 6 هفته می تواند طول بکشد، همچنین خطراتی مانند آسیب عصب و رگ های خونی، خطوط نامنظم پوست، سوختگی و عفونت وجود دارد و روش گران قیمتی محسوب می شود.

مزوتراپی به اندازه لیپوساکشن روشی تهاجمی نیست زیرا هیچ برشی در آن وجود ندارد در هر جلسه 250 تا 600 دلار هزینه آن بسیار کمتر از لیپوساکشن است. با این حال، ممکن است به 10 جلسه یا بیشتر نیاز داشته باشید تا به نتیجه دلخواه خود برسید.

مشخص نیست مزوتراپی برای از بین بردن چربی چقدر موثر عمل می کند. هنوز تحقیق کافی برای آزمایش آن انجام نشده است و روش هایی که استفاده می شود بسته به مکانی که انجام داده اید متفاوت است. لیپولیز تزریقی یکی دیگر از درمان های غیرتهاجمی مشابه مزوتراپی است. اصطلاحات “مزوتراپی” و “لیپولیز تزریقی” اغلب به طور مترادف استفاده می شوند هرچند که کمی متفاوت هستند. طی تزریق لیپولیز پزشک فسفاتیدیل کولین و دی اکسی کولات را به لایه چربی زیر پوست برای تجزیه تزریق می کند مانند مزوتراپی شواهد اندکی برای اثبات تاثیر تزریق لیپولیز وجود دارد. انجمن جراحان پلاستیک آمریکا برای از بین بردن چربی لیپولیز تزریق یا مزوتراپی را توصیه نمی کند زیرا تحقیقات کافی برای تایید این روش های درمانی وجود ندارد.

عوارض و خطرات مزوتراپی چیست؟

به افراد علاقه مند به انجام مزوتراپی توصیه می شود برای کاهش خطرات و عوارض ناشی از آن به یک متخصص در این زمینه مراجعه کنند. عوارض جانبی گزارش شده عبارتند از:

حالت تهوع

درد

حساسیت

ورم

خارش

سرخی

کبودی

برجستگی در محل تزریق

لکه های تیره پوست

جوش

عفونت

جای زخم

روند بهبود در مزوتراپی چگونه است؟

از آنجا که مزوتراپی روش غیرتهاجمی است به طور معمول به زمان ریکاوری و بهبود نیاز نیست و بسیاری از افراد می توانند بلافاصله به فعالیت های عادی خود برگردند، اما برخی از افراد ممکن است به دلیل تورم و درد در محل های تزریق نیاز به یک روز مرخصی داشته باشند.

در پایان

مزوتراپی درمانی امیدوار کننده برای از بین بردن چربی های ناخواسته و کانتور بدن است. با این حال، ایمنی و کارآیی آن هنوز اثبات نشده است و بسیاری از مطالعات انجام شده مربوط به مزوتراپی برای درد است نه برای درمان زیبایی. مزوتراپی به عنوان یک روش مورد تایید سازمان غذا و داروی ایالات متحده نیست، اما بسیاری از موادی که در درمان با این روش استفاده می شوند دارای تاییدیه FDA برای درمان سایر بیماری ها هستند، بنابراین تا زمانی که این مواد دارای تاییدیه FDA باشند از آنها برای مزوتراپی استفاده می شود. پزشکان از هیچ فرمول استانداردی برای مزوتراپی استفاده نمی کنند بدان معنی که شاید یک پزشک یک درمان کاملا متفاوت از پزشک دیگر داشته باشد.

آیا از مزوتراپی برای ریزش مو نیز استفاده می شود؟

علاوه بر درمان چین و چروک و از بین بردن چربی ناخواسته از مزوتراپی برای درمان ریزش مو ناشی از آلوپسی نیز استفاده می شود. این درمان عصاره های گیاهی طبیعی، ویتامین ها یا داروهایی مانند فیناستراید و ماینوکسیدیل را به داخل سر تزریق می کند. افرادی که برای ریزش مو مزوتراپی انجام می دهند ادعا می کنند:

عدم تعادل هورمون ها را در فولیکول مو و اطراف آن اصلاح می کند

مواد مغذی را به مو می رساند

گردش خون را بهبود می بخشد

با این حال، درست مثل سایر کاربردهای مزوتراپی شواهد کمی در این زمینه وجود دارد که نشان می دهد برای ریزش مو گزینه مفیدی است. بیشتر موادی که تزریق می شود در مطالعات رویش مجدد مو نشان داده نشده است. فقط شواهد معتبری برای اثبات عملکرد فیناستراید و ماینوکسیدیل وجود دارد.

مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ