از دست دادن شغل و افسردگی بعد از آن

حسام آرین
برای بسیاری از افراد از دست دادن شغل نه تنها به معنای از دست دادن درآمد و مزایا است بلکه به معنای از دست دادن هویت فرد است. بیش از 20 میلیون شغل در آمریکا بیشتر به دلیل بیماری همه گیر کووید-19 از بین رفته است. بسیاری از آمریکایی ها برای نخستین بار از دست دادن غیرمنتظره شغل را […]

برای بسیاری از افراد از دست دادن شغل نه تنها به معنای از دست دادن درآمد و مزایا است بلکه به معنای از دست دادن هویت فرد است. بیش از 20 میلیون شغل در آمریکا بیشتر به دلیل بیماری همه گیر کووید-19 از بین رفته است. بسیاری از آمریکایی ها برای نخستین بار از دست دادن غیرمنتظره شغل را تجربه می کنند. از دست دادن شغل برای افراد در ایالات متحده اغلب باعث احساس غم و اندوه یا تشدید علائم افسردگی می شود. به گزارش اگر با از دست دادن شغل خود احساس نگرانی و استرس می کنید بدانید تنها نیستید و کمک در دسترس است.

آمار

بر اساس اعلام موسسه نظرسنجی گالوپ در سال 2014، هرچه بیشتر در ایالات متحده بیکاری تجربه کنید احتمال بیشتری وجود دارد که علائم ناراحتی روانی را گزارش کنید، همچنین این نظرسنجی نشان داد از هر 5 آمریکایی 1 نفر بدون کار برای یک سال یا بیشتر گزارش می دهد که تحت درمان افسردگی بوده اند یا در حال حاضر تحت درمان هستند. این تقریبا 2 برابر میزان افسردگی در بین افرادی است که کمتر از 5 هفته بدون کار بوده اند. بر اساس مطالعه ای در سال 2019 که در مجله روانشناسی بهداشت حرفه ای منتشر شده است افرادی که بیکار هستند از مزایای مربوط به شغل مانند ساختار زمان، ارتباط اجتماعی و وضعیت که منجر به افزایش افسردگی می شود از دست می دهند. تغییر فزاینده به سمت یک اقتصاد مبتنی بر خدمات و خدمات محور بسیاری از خانوارهای کم درآمد را از کار بیکار کرده است. تقریبا نیمی از این خانوارها فقط در ماه های نخست بیماری همه گیر کووید-19 دچار از دست دادن شغل یا دستمزد شده اند.

کنار آمدن با از دست دادن شغل

غمگین شدن برای از دست دادن شغل طبیعی است، اما مهم است به یاد داشته باشید حرفه هویت شما نیست. جدا كردن ارزش خود از شغل به ویژه در ایالات متحده امری مهم است جایی كه بیش از 3 دهه نوسانات شغلی در حال افزایش است. مراحل غم و اندوه در پی از دست دادن شغل تقریبا همان مدل واکنش های عاطفی کلیدی نسبت به تجربه مردن است. این مراحل مهم احساسی عبارتند از:
شوک و انکار
عصبانیت
چانه زنی
افسردگی
پذیرش و ادامه دادن
برای هر فردی که اخیرا بیکاری را تجربه کرده بسیار مهم است درک کند تنها نیست، همچنین باید آنها را برای گرفتن پشتیبانی از موارد زیر تشویق کنید:
دوستان و خانواده
مشاور یا درمانگر
گروه پشتیبانی

بیشتر بخوانید:آیا چاقی و افسردگی با هم ارتباط دارند؟

یادداشت ویژه در مورد والدین خانه نشین

در پی از دست دادن شغل ممکن است در موقعیت والدین در خانه باشید در حالی که شریک زندگی شما منبع اصلی درآمد خانه باشد. این امر منجر به احساس انزوای اجتماعی یا از بین رفتن ارزش شخصی می شود. بهترین راه حل برقراری ارتباط با دیگران در شرایط مشابه است.

علائم افسردگی پس از از دست دادن شغل

اگر اخیرا شغل خود را از دست داده اید در معرض خطر ویژه ای برای ابتلا به اختلال افسردگی عمده (MDD)، یک بیماری جدی قرار دارید. بر اساس اعلام انجمن اضطراب و افسردگی آمریکا، هر ساله حدود 6.7 درصد از بزرگسالان ایالات متحده این نوع از افسردگی را تجربه می کنند که متوسط سن شروع آن 32 سال است. اگر اختلال افسردگی عمده را تجربه می کنید تصور یک روش مثبت برای غلبه بر مشکلات شغلی سخت است. علائم اختلال افسردگی عمده شامل موارد زیر است:
احساس بی ارزشی، نفرت از خود یا گناه
احساس درماندگی یا ناامیدی
خستگی مزمن یا کمبود انرژی
تحریک پذیری
مشکل در تمرکز
از دست دادن علاقه به انجام فعالیت های لذت بخش مانند سرگرمی یا رابطه جنسی
بی خوابی یا پرخوابی (خواب زیاد)
انزوای اجتماعی
تغییرات در اشتها و افزایش یا کاهش وزن

افکار یا رفتارهای خودکشی

در شدیدترین موارد افراد ممکن است علائم روان پریشی مانند توهم و افکار منفی شدیدی را تجربه کنند.

تشخیص اختلال افسردگی عمده

هیچ آزمایش واحدی برای تشخیص افسردگی وجود ندارد. با این حال، تست هایی برای تشخیص آن وجود دارد که برخی آنها را رد می کنند. یک متخصص بر اساس علائم و ارزیابی تشخیص می دهد. وی ضمن سوال از شما در مورد علائم درباره سابقه پزشکی نیز سوال می پرسد، همچنین از پرسشنامه ها برای کمک به تعیین شدت افسردگی استفاده می شود. معیارهای تشخیص اختلال افسردگی عمده شامل چندین علائم طی یک دوره طولانی است که به بیماری دیگری منتسب نیستند. این علائم ممکن است ضمن ایجاد اختلال در زندگی روزمره باعث پریشانی قابل توجه شود.

بیشتر بخوانید:علائم و نشانه های افسردگی در کودکان

درمان اختلال افسردگی عمده

درمان های اختلال افسردگی عمده به طور معمول شامل موارد زیر است:
داروهای ضدافسردگی
گفتگو درمانی
ترکیبی از داروهای ضدافسردگی و گفتگودرمانی
داروهای ضدافسردگی شامل بازدارنده بازجذب سروتونین (SSRI) است که سعی در افزایش سطح سروتونین در مغز دارند. در صورت وجود علائم روان پریشی داروهای ضدروان پریشی تجویز می شود. رفتاردرمانی شناختی (CBT) یک رویکرد درمانی ترکیبی از شناخت درمانی و رفتار درمانی است. این درمان شامل پرداختن به خلق و خو، افکار و رفتارها برای یافتن راه های موفقیت آمیز برای پاسخ به استرس است، همچنین چندین روش بدون هزینه یا کم هزینه برای کمک به مدیریت علائم افسردگی وجود دارد. برخی از نمونه ها عبارتند از:
ایجاد یک برنامه روزانه برای کمک به کنترل زندگی
تعیین اهداف معقول برای ایجاد انگیزه
نوشتن برای ابراز احساسات خود به طور سازنده
پیوستن به گروه های پشتیبانی برای به اشتراک گذاشتن احساسات و کسب بینش از دیگران که با افسردگی دست و پنجه نرم می کنند
فعال ماندن برای کاهش استرس
شواهد نشان می دهد ورزش منظم به اندازه دارو موثر است و باعث افزایش سطح سروتونین و دوپامین در مغز می شود که به طور کلی احساس رفاه را افزایش می دهد.

پیشگیری از خودکشی

پریشانی روانشناختی ناشی از بیکاری گاهی منجر به فکر خودکشی می شود. بر اساس گزارشی که در سال 2015 در لنست منتشر شد، خطر خودکشی به دلیل از دست دادن شغل 20 تا 30 درصد در طول مطالعه افزایش یافته و از دست دادن شغل در دوران رکود تاثیرات منفی وضعیت را افزایش داده است. اگر فکر می کنید شخصی بلافاصله در معرض خودزنی یا صدمه زدن به شخص دیگری قرار دارد:
با اورژانس تماس بگیرید.
تا رسیدن کمک کنار وی بمانید.
هرگونه اسلحه، چاقو، دارو یا سایر مواردی که ممکن است آسیب برساند را از جلوی دست بردارید.
گوش دهید، اما قضاوت نکنید، بحث نکنید، تهدید نکنید یا داد نزنید.
اگر فکر می کنید شخصی قصد خودکشی دارد یا خودتان این افکار را در سر دارید با اورژانس تماس بگیرید.
مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ