دلایل مهم تشنگی در خواب

حسام آرین
از خواب بیدار شدن با احساس تشنگی یک رفتار آزاردهنده محسوب می شود، اما در اغلب مواقع نشانه وجود یک مشکل در سلامتی شما است که نیاز به توجه و درمان دارد. به گزارش هلث لاین، در اینجا برخی از احتمالات وجود دارد که اگر نیاز به نوشیدن آب شما را بیدار می کند باید در نظر گرفته شود.

 دلایل مهم تشنگی در خواب

از خواب بیدار شدن با احساس تشنگی یک رفتار آزاردهنده محسوب می شود، اما در اغلب مواقع نشانه وجود یک مشکل در سلامتی شما است که نیاز به توجه و درمان دارد. به گزارش هلث لاین، در اینجا برخی از احتمالات وجود دارد که اگر نیاز به نوشیدن آب شما را بیدار می کند باید در نظر گرفته شود.

آیا ایراد از محیط خواب است؟

برای داشتن خواب آرام اتاق خنک گزینه بهتری از اتاق گرم است. کارشناسان توصیه می کنند دمای اتاق خواب خود را بین 16 تا 21 درجه سانتی گراد تنظیم کنید. اگر با احساس تشنگی از خواب بیدار می شوید احتمال می رود نشانه خیلی خشک بودن هوای خانه باشد. آژانس حفاظت از محیط زیست توصیه می کند رطوبت خانه را بین 30 تا 50 درصد نگهدارید.

آیا کم آب شده ام؟

نیاز دقیق افراد به نوشیدن آب متفاوت است، اما به طور کلی نوشیدن 8 لیوان آب در روز توصیه می شود. اگر زیاد ورزش می کنید با در گرما کار می کنید یا حتی اخیرا مایعات زیادی را با استفراغ، اسهال یا تب از دست داده باشد باید مایعات بیشتری بنوشید تا آب و الکترولیت های از دست رفته را جایگزین کنید. توجه دقیق به مصرف آب به ویژه در کودکان و بزرگسالان مهمتر است زیرا احساس تشنگی اندازه گیری دقیق سطح هیدراتاسیون آنها نیست.

آیا مربوط به دارویی است که مصرف می کنم؟

تشنگی یک عارضه جانبی برای مصرف بسیاری از داروهای تجویز شده است، از جمله:
کورتیکواستروئیدها
بازدارنده های SGLT2
داروهای ضدروان پریشی
داروهای ضدافسردگی
ضدتشنج
آنتی کولینرژیک ها
اگر بعد از مصرف یکی از این داروها با تشنگی از خواب بیدار می شوید با پزشک خود در این باره صحبت کنید تا ببینید آیا گزینه دیگری وجود دارد که باعث شود شما نیمه شب با تشنگی از خواب بیدار نشوید.

آیا دلیل خماری است؟

اگر در مدت زمان کوتاهی بیش از حد الکل نوشیده باشید به دلیل کم آبی بدن احساس تشنگی می کنید. پاسخ تشنگی به احتمال زیاد در اثر ادرار (از دست دادن مایعات از طریق ادرار)، همچنین مکانیسم های شیمیایی دیگر در بدن ایجاد می شود. هنگامی که بدن الکل را تجزیه می کند ماده شیمیایی به نام استالدهید تولید می شود. این ماده شیمیایی علاوه بر ایجاد واکنش های فیزیولوژیکی دیگر باعث تحریک احساس تشنگی می شود، بنابراین اگر خمار هستید مرتب موارد زیر را جرعه جرعه بنوشید:
آب
چای گیاهی
نوشیدنی های ورزشی برای بازیابی الکترولیت های از دست رفته
برای بازگرداندن سطح سدیم سوپ های آبکی بخورید

بیشتر بخوانید:برای بی خوابی ویتامین بخورید!

آیا دلیل خماری است؟

آیا به دلیل آپنه خواب است؟

اگر به آپنه خواب مبتلا هستید ممکن است شب از طریق دهان نفس بکشید و این امر باعث می شود با خشکی دهان از خواب بیدار شوید. استفاده از دستگاه فشار جریان هوای همواره مثبت (CPAP) نیز می تواند خشکی دهان را بدتر کند. اگر از این دستگاه استفاده می کنید در مورد دستگاهی که احتمال خشک شدن دهان در شب وجود دارد با پزشک خود صحبت کنید. مهم است با دندانپزشک خود در مورد خشکی دهان نیز صحبت کنید زیرا ترشح بزاق کمتر در دهان منجر به پوسیدگی دندان می شود.

آیا می تواند به خاطر دوران یائسگی باشد؟

هورمون های تولیدمثل استروژن و پروژسترون هر دو نقش مهمی در تنظیم مایعات و تشنگی در بدن ایفا می کنند. در دوران یائسگی تغییرات هورمونی باعث گرگرفتگی، تعریق شبانه و افزایش تشنگی می شود. در یک مطالعه در سال 2013، محققان الگوهای تعریق را در زنان قبل از یائسگی، در دوران یائسگی یا بعد از آن هنگام ورزش بررسی کردند. این مطالعه نشان داد شرکت کنندگان در دوره یائسگی نسبت به شرکت کنندگان قبل از یائسگی چه قبل و چه بعد از ورزش عطش بیشتری را تجربه کردند، بنابراین اگر در دوران یائسگی بسر می برید حتما آب زیادی بنوشید

آیا یکی از علائم ابتلا به دیابت است؟

دیابت باعث تشنگی بیش از حد در فرد می شود. هنگامی که بدن نتواند به درستی قند را پردازش کند کلیه ها با اضافه کاری جریان خون را از شر قند اضافی پاک می کنند. کلیه ها با تولید ادرار بیشتر که باعث پاسخ تشنگی می شود شما را به نوشیدن آب بیشتر دعوت می کند. سایر شرایط مرتبط نیز می توانند باعث تشنگی شدید شوند، مانند:
دیابت بی مزه مرکزی
دیابت بی مزه نفروژنیک
دیابت بی مزه دیسپوژنیک
دیابت بی مزه مرکزی و نفروژنیک به ترتیب بر تولید یا جذب وازوپرسین تاثیر می گذارد. وازوپرسین که هورمون ضدادرار نامیده می شود هورمونی است که تعادل آب را در بدن تنظیم می کند. نتیجه این که بدن بیش از حد ادرار از دست می دهد، بنابراین تقریبا احساس تشنگی بی وقفه را تجربه می کنید.

چه چیز دیگری می تواند باشد؟

سندرم شوگرن

سندرم شوگرن یک اختلال خودایمنی است که باعث می شود بدن به غدد مرطوب کننده چشم و دهان حمله کند. این سندرم زنان را بیشتر از مردان درگیر می کند، همچنین می تواند باعث:
خشکی واژن
بثورات
خشکی پوست
درد مفصل
التهاب سیستمیک
آدامس جویدن و پاستیل خوردن نیز منجر به خشکی دهان می شوند، پزشک می تواند برای تنظیم پاسخ ایمنی بدن داروهایی تجویز کند.

بیشتر بخوانید:چرا زنان 2 برابر مردان دچار بی خوابی می شوند؟

سندرم شوگرن

کم خونی

کم خونی نوعی اختلال است که گلبول های قرمز خون را تحت تاثیر قرار می دهد. علائم کم خونی که به طور گسترده گزارش شده خستگی است. با این حال، افزایش تشنگی نیز یک نشانه محسوب می شود. انواع خاصی از کم خونی برخی اوقات منجر به کم آبی بدن می شود. کم خونی به طور معمول یک بیماری خفیف است، اما در صورت عدم درمان به موارد جدی تری در سلامتی منجر می شود.

نارسایی قلب، کلیه یا کبد

اگر دچار نارسایی شدید قلبی، کلیوی یا کبدی هستید بدن برای برقراری تعادل بین سطح آب و الکترولیت احساس تشنگی شدید ایجاد می کند. در چندین مطالعه، حدود 70 درصد افراد بستری در بخش های مراقبت ویژه با این شرایط تشنگی متوسط تا شدید را تجربه کرده اند.

آیا باید به پزشک مراجعه کنم؟

بهتر است هر زمان که در مورد یک علامت یا بیماری باتشنگی روبرو هستید با پزشک صحبت کنید. در صورت بروز یکی از علائم زیر حتما به پزشک مراجعه کنید:
هر چقدر می نوشید نمی توانید تشنگی خود را رفع کنید.
هر روز مقدار بیشتری ادرار دفع می کنید.
اغلب خسته هستید یا زود خسته می شوید.
دچار تاری دید شده اید.
زخم یا بریدگی دارید که به خوبی بهبود نمی یابد.
تشنگی با گرسنگی بیش از حد همراه است.

در پایان

اگر در طول شب به دلیل احساس تشنگی از خواب بیدار می شوید علت آن می تواند محیط خواب، عادات آبرسانی یا دارویی باشد که مصرف می کنید. یک تنظیم ساده در روال خواب می تواند منجر به خواب شبانه بدون وقفه شود، اما اگر به طور مرتب با احساس تشنگی از خواب بیدار می شوید ممکن است نشانه یک بیماری زمینه ای باشد. در این صورت چند بار بیدار شدن را همراه با سایر علائم یادداشت کنید. با پزشک خود در مورد آنچه که اتفاق می افتد صحبت کنید. بدن ممکن است در تلاش باشد تا نکته مهمی را به شما بگوید.
مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ