آیا سوپ غذایی سالم است؟

حسام آرین
اگر می خواهید غذای راحت یا یک وعده غذای گرم داشته باشید سوپ انتخاب خوبی است. لذت بردن از یک کاسه سوپ راهی آسان، سریع و خوشمزه برای افزودن مواد مغذی بیشتر به رژیم غذایی به شمار می آید. با این حال، اگرچه سوپ یک غذای بسیار متنوع و خوش طعم است، اما همه سوپ ها هم سالم نیستند.

اگر می خواهید غذای راحت یا یک وعده غذای گرم داشته باشید سوپ انتخاب خوبی است. لذت بردن از یک کاسه سوپ راهی آسان، سریع و خوشمزه برای افزودن مواد مغذی بیشتر به رژیم غذایی به شمار می آید. با این حال، اگرچه سوپ یک غذای بسیار متنوع و خوش طعم است، اما همه سوپ ها هم سالم نیستند.

به گزارش هلث لاین، این مقاله به بررسی فواید سلامتی خوردن سوپ می پردازد.

چه چیزی سوپ را سالم می کند؟

سوپ هنگام تهیه با مواد اولیه تازه و مغذی به یک غذای کاملا سالم و مفید تبدیل می شود. به عنوان مثال، سوپ های تهیه شده با آب یاعصاره گوشت ها، گیاهان یا گوشت ویتامین ها، مواد معدنی و مواد مغذی مانند کلاژن را برای بدن تامین می کنند. با مصرف سوپ ها مصرف چربی و کالری اضافه شده به حداقل می رسد.

علاوه بر این، خوردن سوپ راهی آسان و خوشمزه برای افزایش مصرف سبزی ها است. مصرف زیاد سبزی ها با کاهش خطر افزایش وزن، عامل خطر برای بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی، دیابت نوع 2 و برخی از سرطان ها همراه است. سبزی ها به دلیل محتوای بالای ویتامین ها، مواد معدنی، فیبر و ترکیبات گیاهی فواید بی شماری برای سلامتی فراهم می کنند.

علاوه بر این، تقریبا با هر چیزی که در آشپزخانه وجود داشته باشد می توان سوپ درست کرد، اما مواد خاصی مانند غلیظ کننده ها و چاشنی ها وجود دارد که باید نسبتبه استفاده آنها هوشیار بود زیرا میزان کالری و سدیم سوپ را افزایش می دهند و آن را به یک وعده غذایی تا حدودی ناسالم تبدیل می کنند.

فواید خوردن سوپ

جدا از کمک به افزایش مصرف سبزی ها خوردن سوپ با سایر مزایا برای سلامتی همراه است. سوپ به کنترل وزن کمک می کند. مطالعات نشان می دهد دریافت کالری روزانه برای افرادی که سوپ می خورند کمتر است.

به عنوان مثال، یک مطالعه مشاهده ای نشان داد وزن بدن و اندازه دور کمر افرادی که به طور منظم سوپ می خورند کمتر است، همچنین مشخص شد سوپ ها از کیفیت رژیم غذایی بهتری برخوردار هستند که با کاهش چربی و افزایش مصرف پروتئین و فیبر مشخص می شود، همچنین مطالعات نشان می دهد خوردن سوپ ضمن کاهش گرسنگی احساس سیری را افزایش می دهد. برخی سوپ ها نیز سرشار از فیبر است.

فیبر با تاخیر در تخلیه معده “سرعت تخلیه معده بعد از غذا” و افزایش حجم معده با جذب آب و تورم پس از ورود به معده احساس سیری را افزایش می دهد. تاخیر در تخلیه معده و افزایش حجم معده منجر به سیر شدن معده برای مدت طولانی تری می شود که به معنای کاهش گرسنگی است. در آخر اینکه خوردن سوپ به حفظ رطوبت بدن کمک می کند.

آب برای سلامتی گزینه ضروری است و کل آب مصرفی شما ممکن است از آب آشامیدنی، آب در نوشیدنی ها یا آب موجود در غذا حاصل شود همانطور که در مورد سوپ، میوه ها و سبزی ها وجود دارد.

همه سوپ ها سالم نیستند

همانطور که انتخاب مواد مغذی منجر به تهیه یک سوپ سالم می شود برخی از مواد مورد استفاده برای بهبود بافت یا طعم آن نیز باعث پخت غذای ناسالم می شود.

عوامل غلیظ کننده سوپ

برخی از محبوب ترین موادی که برای غلیظ کردن سوپ استفاده می شود شامل شیر پرچرب، خامه سنگین، خامه نارگیل، نشاسته ذرت، نان، پنیر، زرده تخم مرغ و مخلوط کره و آرد است.

استفاده این مواد به میزان کم می توانند بخشی از سبک زندگی سالم باشند، اما باید درباره میزان مصرف آنها در سوپ ها احتیاط کنید. بیشتر مواد غلیظ کننده غذاهای با چگالی انرژی بالا هستند غذاهایی که مقدار زیادی کالری در هر گرم تامین می کنند. مصرف مقادیر زیاد غذاهای دارای چگالی انرژی بالا به این معنی است که کالری بیشتری از میزان نیاز بدن مصرف می کنید که منجر به افزایش وزن می شود.

بعلاوه، بعضی از این مواد دارای مقدار زیادی اسیدهای چرب اشباع هستند. در حالی که برخی تحقیقات نشان می دهد اسیدهای چرب اشباع فاکتور خطرناکی برای بیماری قلبی نیستند، اما شواهد دیگر مصرف زیاد آنها را عامل خطر می داند. اگرچه تهیه سوپ خامه ای هر چند وقت یکبار خوب است، اما بیشتر اوقات انواع سالم تر سوپ ها را تهیه کنید. اگر می خواهید بافت سوپ خود را بدون استفاده از غلیظ کننده های کالری بالا افزایش دهید می توانید ماست یا حبوبات له شده مانند لوبیا، نخود یا عدس به آن اضافه کنید. به این ترتیب ارزش غذایی سوپ خود را حتی بیشتر افزایش می دهید.

بیشتر بخوانید:بهترین برنامه غذایی برای درمان کم خونی

محتوای سدیم موجود در سوپ ها

انواع دیگر سوپ هایی که باید مراقب آنها باشید سوپ های آماده پرسدیم هستند. مصرف زیاد سدیم با فشار خون بالا، عامل خطر برای بیماری های قلبی و کلیوی و سکته مغزی مرتبط است. در حالی که افزودن نمک متداول ترین روش برای بهبود طعم و مزه غذا است، همچنین می توانید به ادویه هایی مانند پونه کوهی، سیر، ریحان یا پیاز برای افزودن طعم به سوپ ها متوسل شوید.

انواع محبوب سوپ های سالم

فواید سوپ برای سلامتی بسته به نوع و مواد استفاده شده در آن متفاوت است. در اینجا انواع محبوب سوپ های سالم و اینکه چگونه می توانند برای سلامتی شما مفید باشند معرفی می شوند.

سوپ گوجه

فواید سوپ گوجه فرنگی برای سلامتی بیشتر از لیکوپن آن نشات می گیرد رنگدانه آنتی اکسیدانی که رنگ قرمز به گوجه فرنگی می بخشد. لیکوپن به عنوان یک آنتی اکسیدان به شما در جلوگیری از اثرات منفی رادیکال های آزاد در بدن کمک میکند. مقادیر بالای رادیکال های آزاد با ایجاد بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی و دیابت نوع 2 مرتبط است، همچنین تحقیقات حاکی از آن است به تحریک سیستم ایمنی بدن، بهبود باروری مردان و سلامت قلب و کاهش خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان نیز کمک می کند.

در حالی که سوپ های گوجه فرنگی آماده در دسترس است، اما برخی از آنها حاوی مواد ناسالم مانند مواد غلیظ کننده، چربی های اضافه شده و قند هستند. تهیه سوپ هانگی گوجه فرنگی ساده است و به شما امکان می دهد کیفیت مواد مغذی موجود در آن را بهبود ببخشید.

بیشتر بخوانید:آشنایی با پروستاتیت و راه های درمان

سوپ رشته فرنگی با مرغ

سوپ رشته فرنگی با مرغ مورد علاقه آمریکایی ها است و اغلب ادعا می شود داروی آنفولانزا است. در حقیقت، یک مطالعه قدیمی نشان می دهد این نوع سوپ به رفع گرفتگی بینی کمک می کند.

با این حال، سوپ های آماده حاوی سدیم زیاد، عامل خطر برای فشار خون بالا در افراد حساس به نمک رژیم غذایی است. به عنوان مثال، سوپ رشته فرنگی با مرغ آماده با وزن 106 گرم حداکثر 80 درصد از مقدار توصیه شده روزانه سدیم را تامین می کند. با این حال، روش کلاسیک خانگی تهیه آن مزایی بیشماری برای سلامتی به همراه دارد.

مرغ به عنوان یک ماده پروتئینی بالا، میزان پروتئین دریافتی شما را در یک وعدهه غذایی افزایش می دهد ماده مغذی که اغلب در سوپ سبزیجات مورد غفلت قرار می گیرد. افزایش مصرف پروتئین به تنظیم اشتها، تقویت سوخت و ساز بدن و حتی کاهش چربی بدن کمک می کند. علاوه بر این، با کنترل کامل مواد تشکیل دهنده آن سبزی های بیشتری به سوپ اضافه کنید و رشته فرنگی یا ماکارونی سبوس دار را انتخاب کنید تا محتوای فیبر آن افزایش یابد.

سوپ با عصاره استخوان و قلم

سوپ آبکی با عصاره آب استخوان وقلم به دلیل ماهیت بسیار مغذی محبوبیت زیادی دارد. عصاره از پختن استخوان های حاصل می شود و یک آب گوشت سرشار از مواد مغذی استخوان از جمله کلسیم، منیزیم و کلاژن فراوان ترین پروتئین در بدن تولید می کند. با غنی بودن از کلاژن عصاره آب استخوان و قلم سلامت مفاصل، استخوان و پوست را بهبود می بخشد. در حالی که از عصاره استخوان به عنوان پایه بسیاری از سوپ ها استفاده می شود می توان به تنهایی از خوردن آن نیز لذت برد.

در پایان

سوپ به عنوان یک غذا مقدار زیادی مواد مغذی به برنامه غذایی شما می افزاید. هنگام انتخاب بهترین نوع سوپ مواد تشکیل دهنده آن بسیار حائز اهمیت است. سوپ هنگامی که با مواد سرشار از مواد مغذی مانند سبزی ها و پروتئین های بدون چربی درست شود فواید بی شماری برای سلامتی فراهم می کند. با این حال، مراقب مصرف سوپ های خامه ای، آماده و فوری باشید زیرا حاوی کالری و سدیم زیادی است.
مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ