جراحی لیزیک چیست؟ / آیا برای شما گزینه مناسبی است؟

حسام آرین
جراحی لیزیک چشم یا تصحیح بینایی با لیزر است، اما برای همه افراد گزینه مناسبی نیست بیاموزید آیا شما کاندید خوبی برای انجام این عمل هستید یا خیر و هنگام ارزیابی تصمیم خود چه مواردی را باید در نظر بگیرید.

جراحی لیزیک چشم یا تصحیح بینایی با لیزر است، اما برای همه افراد گزینه مناسبی نیست بیاموزید آیا شما کاندید خوبی برای انجام این عمل هستید یا خیر و هنگام ارزیابی تصمیم خود چه مواردی را باید در نظر بگیرید.

اگر از عینک یا لنز تماسی خسته شده اید ممکن است با خود فکر کنید آیا عمل لیزیک برای شما گزینه مناسبی است یا خیر. لیزیک نوعی جراحی عیوب انکساری چشم است. به طور کلی اکثر افرادی که تحت عمل جراحی لیزر چشم قرار می گیرند بینایی 20/20 یا بهتر را به دست می آورند که برای اکثر فعالیت ها خوب عمل می کند، اما بیشتر افراد در نهایت به عینک برای رانندگی در شب یا مطالعه با افزایش سن نیاز پیدا می کنند.

جراحی لیزیک سابقه خوبی دارد و عوارضی که منجر به از دست دادن بینایی می شود در آن نادر است و اکثر مردم از نتایج آن راضی هستند. عوارض جانبی خاص جراحی لیزیک به ویژه خشکی چشم و اختلالات موقتی بینایی به نسبت شایع است، اما به طور معمول این موارد بعد از چند هفته یا چند ماه برطرف می شوند و تعداد کمی از مردم آنها را مشکلی طولانی مدت می دانند.

نتایج این جراحی بستگی به عیوب انکساری و سایر عوامل دارد. افراد مبتلا به نزدیک بینی خفیف بیشترین موفقیت را در جراحی انکساری دارند. افرادی که درجه بینایی یا دوربینی بالایی دارند همراه با آستیگماتیسم نتایج قابل پیش بینی کمتری دارند. به گزارش مایو کلینیک، در ادامه بخوانید تا در مورد تصمیم گیری در مورد اینکه آیا این جراحی برای شما مناسب است یا خیر به چه نکاتی باید توجه کنید.

جراحی لیزیک چشم شامل چه مواردی است؟

انواع مختلفی از جراحی عیوب انکساری با لیزر وجود دارد. لیزیک شناخته شده ترین و رایج ترین روش انجام است. در بسیاری از مقالات از جمله این مقاله از اصطلاح “لیزیک” برای اشاره به انواع جراحی لیزر چشم استفاده می شود. به طور معمول تصاویر روی شبکیه چشم در پشت چشم متمرکز می شوند. با نزدیک بینی، دوربینی یا آستیگماتیسم آنها در نهایت در جلو یا پشت شبکیه متمرکز می شوند و در نتیجه تاری دید ایجاد می شود.

در نزدیک بینی اجسام نزدیک را به وضوح مشاهده می کنید، اما اجسام دور مبهم هستند. هنگامی که کره چشم کمی بیش از حالت طبیعی باشد یا قرنیه بسیار خم شود، اشعه های نور در مقابل شبکیه متمرکز شده و دید دور را تار می کند. در این شرایط می توانید اجسام به وضوح نزدیکتر را مشاهده کنید، اما موارد واقع در فاصله دور را مشاهده نکنید.

در شرایط دوربینی اجسام دور به وضوح قابل مشاهده است، اما اجسام نزدیک تار هستند. هنگامی که کره چشم کوتاه تر از حد متوسط یا قرنیه بسیار صاف است نور به جای آن روی پشت شبکیه متمرکز می شود. این دید نزدیک و گاهی دور را تار می کند.

آستیگماتیسم باعث تاری دید کلی می شود. هنگامی که قرنیه به صورت ناهموار خم یا صاف می شود نتیجه آستیگماتیسم است که تمرکز بینایی نزدیک و دور را مختل می کند.

به طور سنتی تاری دید با خم شدن (شکستن) اشعه های نور با عینک یا لنزهای تماسی اصلاح می شود، اما تغییر شکل قرنیه (بافت شفاف گنبدی در جلوی چشم) نیز می تواند انکسار و اصلاح بینایی لازم را ارائه دهد. قبل از عمل لیزیک جراح نمره چشم شما را به به طور دقیق اندازه گیری و ارزیابی کرده و سلامت کلی چشم را بررسی می کند.

برای برخی افراد مصرف یک داروی آرام بخش خفیف قبل از عمل تجویز می شود. بعد از اینکه به راحتی روی  تخت در اتاق عمل دراز کشیدید قطره های بی حس کننده چشم تزریق می شود سپس پزشک از یک نوع لیزر مخصوص برش برای تغییر دقیق انحنای قرنیه استفاده می کند. با هر پالس پرتو لیزر مقدار کمی از بافت قرنیه برداشته می شود و به جراح چشم اجازه می دهد منحنی قرنیه را صاف کرده یا آن را تیزتر کند.

جراح به طور معمول یک فلپ در قرنیه ایجاد می کند سپس آن را قبل از تغییر شکل قرنیه بالا می آورد، همچنین تغییراتی وجود دارد که در آن یک فلپ بسیار نازک بالا می رود یا اصلا از فلپ استفاده نمی شود یا اصلا فلپ بالا نمی آید که هر تکنیکی مزایا و معایبی مختص خود را دارد.

جراحان چشم ممکن است در انواع خاصی از روش های لیزر چشم تخصص داشته باشند. تفاوت بین آنها به طور کلی جزئی است و هیچ کدام به وضوح بهتر از دیگران نیستند. بسته به شرایط و ترجیحات شخصی می توانید موارد زیر را در نظر بگیرید:

لیزیک keratomileusis. در حال حاضر رایج ترین عمل جراحی لیزر چشم لیزیک شامل ایجاد فلپ قرنیه با ضخامت جزئی و استفاده از لیزر اگزایمر برای برش بستر قرنیه است سپس فلپ به موقعیت اولیه خود باز می گردد. ناراحتی بعد از جراحی حداقل است و بهبود بینایی به طور معمول در عرض یک تا دو روز رخ می دهد.

کراتکتومی فوتورفراکتیو. با کراتکتومی فوتورفراکتیو به جای تشکیل فلپ سطح بالایی (اپیتلیوم) خراشیده می شود. این سایش قرنیه سه یا چهار روز طول می کشد تا بهبود یابد و در کوتاه مدت باعث ایجاد درد متوسط ​​و تاری دید می شود.

تصور می شد این معایب با مزیت نظری که کراتکتومی فوتورفراکتیو برای افرادی که بیشتر به چشم آنها ضربه می زنند گزینه ایمن تری است. به عنوان مثال، افرادی که در ورزش های تماسی، نیروی انتظامی یا ارتش مشارکت دارند، اما حتی با لیزیک استاندارد خطر پارگی کره چشم هنوز بسیار پاینن است، بنابراین به احتمال زیاد مزیت قابل توجهی با کراتکتومی فوتورفراکتیو وجود ندارد. لیزیک نیز برای اصلاح نزدیک بینی شدیدتر نسبت به کراتکتومی فوتورفراکتیو گزینه بهتری است.

کراتکتومی ساب اپی تلیال با کمک لیزر. عمل لیزر شبیه عمل لیزیک است، اما فلپ با استفاده از دستگاه برش مخصوص (میکروکراتوم) و قرار گرفتن قرنیه در معرض اتانول ایجاد می شود. این روش به جراح اجازه می دهد تا قرنیه کمتری را خارج کند و برای افراد دارای قرنیه نازک گزینه مناسبی است. برای افرادی که بیشتر در معرض آسیب های چشمی هستند لازک مزیت قابل توجهی نسبت به لیزیک ندارد.

روش epi-LASIK. در این روش جراح اپیتلیوم را از قسمت میانی قرنیه (استروما) با استفاده از دستگاه جدا کرده و قرنیه را با لیزر تغییر شکل می دهد.

استخراج عدسی با برش کوچک. این نوع جدیدتر از عمل جراحی اصلاح عیوب انکساری با استفاده از لیزر قرنیه را تغییر شکل می دهد تا بافتی به شکل عدسی (بافت عدسی) در زیر سطح قرنیه ایجاد شود. هنگامی که عدسی برای تغییر شکل قرنیه استفاده شد، سپس از طریق یک برش بسیار کوچک برداشته می شود.

لنزهای داخل چشم. برای بهبود بینایی می توان لنزهای اصلاحی را در چشم (لنزهای داخل چشم) قرار داد. این به طور معمول به عنوان بخشی از جراحی آب مروارید (که در آن عدسی طبیعی قدیمی و کدر برداشته می شود) انجام می شود، همچنین جایگزینی برای لیزیک برای افراد مسن است که در آینده به جراحی آب مروارید نیاز دارند.

بیوپتیک. بیوپتیک یک یا چند تکنیک مانند لنزهای داخل چشم و لیزیک را برای درمان نزدیک بینی یا دوربینی ترکیب می کند.

آیا چشم های شما سالم هستند؟

به طور کلی، جراحی لیزر چشم برای افرادی مناسب است که دارای درجه متوسطی از عیوب انکساری و مشکلات بینایی غیرمعمول هستند. جراح چشم سوالات مفصلی در مورد سلامت چشم از شما می پرسد و چشمان را مورد ارزیابی قرار می دهد تا مطمئن شود شرایطی ندارید که منجر به بروز عوارض یا نتایج ضعیف جراحی شود. این شامل:

بیماری چشمی که منجر به وخامت تدریجی بینایی و نازک شدن قرنیه مانند قوز قرنیه می شود. در واقع، اگر قوز قرنیه در خانواده وجود دارد حتی اگر شما به آن مبتلا نیستید در مورد جراحی چشم انتخابی بسیار محتاط باشید.

التهاب (مانند کراتیت یا یووئیت) و عفونت ها (مانند هرپس سیمپلکس) که بر چشم تاثیر می گذارد.

آسیب چشم یا اختلالات پلک.

خشکی چشم. مهم است بدانید در صورت خشکی چشم جراحی لیزیک ممکن است وضعیت را بدتر کند.

گلوکوم. روش جراحی می تواند با افزایش فشار چشم باعث تشدید گلوکوم شود.

آب مروارید

همچنین ممکن است در مورد عمل لیزیک تجدید نظر کنید اگر:

نزدیک بینی شدید دارید یا تشخیص داده شده عیب انکساری زیاد است. مزایای احتمالی جراحی لیزیک ممکن است خطرات را توجیه نکند.

بینایی به نسبت خوبی (کلی) دارید. اگر به اندازه کافی خوب می بینید که فقط در برخی از مواقع به لنز تماسی یا عینک نیاز دارید بهبود با جراحی ممکن است ارزش خطرات را نداشته باشد.

تغییرات چشمی مرتبط با سن دارید که باعث می شود دید کمتری داشته باشید (پیرچشمی).

به طور فعال در ورزش های تماسی شرکت می کنید. اگر به طور مرتب در ورزش هایی مانند ورزش های رزمی یا بوکس ضربه هایی به صورت و چشم ها وارد می شود جراحی لیزیک ممکن است انتخاب خوبی برای شما نباشد.

آیا شما سالم هستید؟

جراح چشم همچنین سوالات مفصلی در مورد سلامت عمومی می پرسد. برخی از شرایط پزشکی که به چشم ارتباطی ندارند نیز می توانند خطرات مربوط به جراحی لیزیک را افزایش دهند یا نتیجه را کمتر قابل پیش بینی کنند. این شامل:

هرگونه بیماری یا شرایطی که بر سیستم ایمنی تاثیر می گذارد و توانایی را در درمان مختل می کند یا شما را مستعد ابتلا به عفونت هایی مانند آرتریت روماتوئید، لوپوس، اچ آی وی و سایر اختلالات خود ایمنی می کند.

مصرف داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی به هر دلیلی.

دیابت کنترل نشده که شما را در معرض عوارضی مانند رتینوپاتی دیابتی قرار می دهد.

آیا دید شما پایدار است؟

در صورت نزدیک بین بودن بینایی شما ممکن است در دوران نوجوانی یا حتی بیشتر تغییر کند که نیاز به تغییرات دوره ای در تجویز عینک یا لنزهای تماسی وجود دارد، بنابراین افراد قبل از انجام عمل جراحی لیزیک چشم باید بالای 18 سال و ترجیحا بزرگتر باشند.

برخی شرایط و داروها، بارداری، شیردهی و داروهای استروئیدی ممکن است باعث نوسانات موقتی در بینایی شود. قبل از انجام عمل جراحی لیزیک چشم منتظر بمانید تا بینایی تثبیت شود.

آیا عوارض احتمالی را درک می کنید؟

در حالی که عوارضی که منجر به از دست دادن بینایی می شود امری نادر است، اما عوارض جانبی خاص به ویژه خشکی چشم و اختلالات موقتی بینایی به نسبت شایع است، اما به طور معمول این مشکلات پس از چند هفته یا چند ماه برطرف می شوند و تعداد کمی از مردم آنها را مشکلی طولانی مدت می دانند.

خشکی چشم. جراحی لیزیک باعث کاهش موقت تولید اشک می شود. حدود 6 ماه نخست پس از عمل جراحی ممکن است چشمان به طور غیرمعمول خشک شوند. حتی پس از بهبودی نیز این احتمال وجود دارد علائم خشکی چشم افزایش یابد.

پزشک چشم مصرف قطره چشم را در این مدت توصیه می کند. در صورت مواجه شدن با خشکی شدید چشم روش دیگری را انتخاب کنید تا پلاک های مخصوصی را در مجاری اشک خود قرار دهید تا از تخلیه اشک از سطح چشم جلوگیری شود.

تابش خیره کننده، هاله ها و دید دوگانه. بعد از جراحی ممکن است در دید شب  دچار مشکل شوید یا حتی متوجه نور خیره کننده ، هاله های اطراف نورهای روشن یا دوبینی شوید. این عارضه به طور کلی چند روز تا چند هفته طول می کشد، اما می تواند به یک مشکل مزمن تبدیل شود.

اصلاحات نادرست. اگر لیزر بافت بسیار کمی را از چشم خارج کند نتایج واضح تر و امیدوارکننده ای را به دست نمی آورید. اصلاحات نادرست در افراد نزدیک بین شایع تر است. احتمال می رود برای برداشتن بافت بیشتر در عرض یک سال به یک عمل جراحی اصلاح عیوب انکساری دیگر (که تقویت کننده نامیده می شود) نیاز داشته باشید.

اصلاحات بیش از حد. همچنین ممکن است لیزر بافت بیش از حد چشم شما را حذف کند. اصلاح بیش از حد اصلاحات سخت تر از اصلاحات ناقص است.

آستیگماتیسم. آستیگماتیسم می تواند ناشی از برداشتن ناهموار بافت باشد که ممکن است نیاز به جراحی اضافی، استفاده از عینک یا لنز تماسی داشته باشد.

اکتازی قرنیه. اکتازی قرنیه یکی از عوارض جدی تر است و به دلیل نزدیک بینی پیشرونده به دلیل شدید شدن انحنای قرنیه رخ می دهد.

مشکلات فلپ. تا شدن یا برداشتن فلپ از جلوی چشم حین عمل جراحی می تواند عوارضی از جمله عفونت و اشک بیش از حد ایجاد کند. خارجی ترین لایه بافت قرنیه (اپیتلیوم) ممکن است در طول فرآیند بهبود به طور غیر طبیعی در زیر فلپ رشد کند.

از دست دادن یا تغییر بینایی. به ندرت ممکن است به دلیل عوارض جراحی بینایی از دست داده شود. برخی افراد هم مانند گذشته به وضوح یا واضح نمی بینند.

لیزیک در مقابل عینک مطالعه

تا اواسط 40 سالگی همه بزرگسالان برخی از توانایی های خود را برای تمرکز روی اشیاء نزدیک (پیرچشمی) از دست می دهند که منجر به مشکل در خواندن چاپ کوچک یا انجام کارهای نزدیک می شود.

یکی از مزایای احتمالی نزدیک بینی در بیشتر عمر این است که این وضعیت در واقع پیرچشمی را که ناگزیر با افزایش سن ایجاد می شود جبران می کند. چشم نزدیک بین خود به خود و بدون عینک خواندن روی اجسام تمرکز می کند.

جراحی لیزیک این تمرکز نزدیک را حذف می کند زیرا نزدیک بینی اصلاح شده است یعنی با افزایش سن باید از عینک مطالعه استفاده شود. اگر با توجه به عمل لیزیک فرد مسنی هستید ممکن است برای حفظ توانایی خود در مشاهده اجسام از نزدیک یک روش بینایی را انتخاب کنید.

با تک بینی یک چشم برای دید از راه دور و چشم دیگر برای دید نزدیک اصلاح می شود. همه نمی توانند خود را با یکنواختی وفق دهند یا تحمل کنند. بهتر است قبل از انجام یک عمل جراحی دائمی آزمایش با لنزهای تماسی انجام دهید.

آیا می توان چند هفته قبل از عمل از لنزهای تماسی استفاده کرد؟

این امر به طور معمول مسئله ای نیست، اما بدانید باید حداقل چند هفته قبل از عمل استفاده از لنزهای تماسی خود را به طور کامل متوقف کرده و از عینک استفاده کنید. لنزهای تماسی شکل طبیعی قرنیه را مخدوش می کند که می تواند منجر به اندازه گیری نادرست و نتیجه جراحی کمتر از حد مطلوب شود. بسته به شرایط و مدت زمان استفاده از لنز پزشک دستورالعمل های خاصی را ارائه می دهد.

مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ