نحوه پیشگیری از آنفولانزا / هر سال واکسن بزنید

حسام آرین
آنفولانزا به عنوان یک عفونت تنفسی سالانه افراد زیادی را درگیر می کند. هر فردی می تواند به این ویروس با علائم خفیف تا شدید مبتلا شود.

آنفولانزا به عنوان یک عفونت تنفسی سالانه افراد زیادی را درگیر می کند. هر فردی می تواند به این ویروس با علائم خفیف تا شدید مبتلا شود. علائم شایع آنفولانزا عبارتند از:

تب

بدن درد

آبریزش بینی

سرفه

گلو درد

خستگی

این علائم به طور معمول در حدود یک هفته برطرف می شوند و برخی از افراد بدون عوارض به طور کامل بهبود می یابند، اما در افراد مسن دارای سیستم ایمنی ضعیف آنفولانزا می تواند خطرناک باشد. خطر عوارض ناشی از آنفولانزا مانند ذات الریه در افراد مسن بیشتر مشاهده می شود.

تا 85 درصد مرگ و میر ناشی از آنفولانزای فصلی در افراد بالای 65 سال رخ می دهد. در صورت قرار گیری در این گروه سنی باید بدانید چگونه قبل و بعد از قرار گرفتن در معرض ویروس از خود محافظت کنید، همچنین احتیاط در سال جاری بسیار مهم تر است زیرا کووید-19 نیز همچنان جان افراد بسیاری را می گیرد. به گزارش هلث لاین، در اینجا نگاهی به راه های عملی برای حفظ امنیت خود در این فصل خطرناک آنفولانزا می اندازیم.

از حضور در مکان های شلوغ خودداری کنید

اجتناب از جمعیت زیاد اغلب دشوار است، اما در طول همه گیری کووید-19 بسیار مهم است. در یک سال معمولی اگر بتوانید تماس خود را با افراد در طول فصل آنفولانزا محدود کنید می توانید خطر ابتلا به عفونت را کاهش دهید.

آنفولانزا می تواند به سرعت در فضاهای محدود مانند مدارس، محل کار و خانه های سالمندان گسترش یابد. در صورت داشتن سیستم ایمنی ضعیف تر هر زمان که در فصل عمومی ابتلا به آنفولانزا هستید از ماسک استفاده کنید.

در طول همه گیری کووید-19 بسته به محل زندگی ماسک بسیار توصیه می شود حتی برخی اوقات استفاده از آن اجباری است، همچنین می توانید با دوری از افراد بیمار از خود محافظت کنید. فاصله خود را با افراد دارای علائمی مانند سرفه، عطسه یا سایر علائم دیگر سرماخوردگی یا آلوده به ویروس حفظ کنید.

دستان خود را به طور مرتب بشویید

از آنجا که ویروس آنفولانزا می تواند روی سطوح سخت زنده بماند عادت کنید دستان خود را به طور مرتب بشویید. این امر به ویژه قبل از تهیه غذا و خوردن اهمیت دارد، همچنین همیشه باید دستان خود را بعد از دستشویی نیز بشویید.

ژل ضدعفونی کننده دست همراه داشته باشید که در صورت عدم دسترسی به آب و صابون در طول روز دستان خود را ضدعفونی کنید. شما باید این کار را پس از تماس با سطوح متداول که لمس می کنید انجام دهید، از جمله:

دستگیره درب

کلیدهای روشنایی

دستگاه های نوبت دهی

نه تنها باید دستان خود را به طور مرتب بشویید بلکه باید سعی کنید به بینی، دهان یا چشم های خود دست نزنید. ویروس آنفولانزا در هوا حرکت می کند، اما هنگام تماس دست های آلوده به صورت وارد بدن می شود. هنگام شستن دست ها از آب گرم و صابون استفاده کنید و دستان خود را حداقل به مدت 20 ثانیه به هم بمالید سپس با یک حوله تمیز خشک کنید.

برای جلوگیری از دست زدن به صورت خود در دستمال کاغذی یا قسمت فرو رفته آرنج خود سرفه یا عطسه کنید سپس دستمال را دور بنیدازید.

سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنید

تقویت سیستم ایمنی بدن یکی دیگر از راه های محافظت از خود در برابر آنفولانزا است. سیستم ایمنی قوی به بدن در مقابله با عفونت ها کمک می کند. در صورت بیماری سیستم ایمنی قوی به کاهش شدت علائم کمک می کند.

برای تقویت سیستم ایمنی بدن حداقل هفت تا 9 ساعت در شب بخوابید، همچنین روال منظم فعالیت بدنی حداقل 30 دقیقه سه بار در هفته را حفظ کنید. رژیم غذایی سالم و سرشار از مواد مغذی داشته باشید. مصرف قند، مواد غذایی و غذاهای چرب را محدود کنید. در عوض، انواع میوه ها و سبزیجات سرشار از ویتامین و آنتی اکسیدان را برای حفظ سلامت خود بخورید. با پزشک خود در مورد مصرف مولتی ویتامین برای حمایت از سیستم ایمنی خود مشورت کنید.

سالانه واکسن آنفولانزا بزنید

هر سال واکسن آنفولانزا تزریق کنید. ویروس آنفولانزا سال به سال تغییر می کند، بنابراین باید هر سال واکسیناسیون خود را به روز کنید. به خاطر داشته باشید اثربخشی واکسن حدود دو هفته طول می کشد. در صورت ابتلا به آنفولانزا پس از واکسیناسیون واکسن از شدت و مدت بیماری می کاهد.

با توجه به خطر بالای بروز عوارض در افراد 65 سال به بالا باید واکسیناسیون آنفولانزا را در اوایل فصل حداقل تا اواخر اکتبر انجام دهید. در مورد دریافت واکسن با دوز بالا یا کمکی با پزشک خود مشورت کنید. هر دو به طور خاص برای افراد 65 سال به بالا طراحی شده اند.

یک واکسن با دوز بالا حدود چهار برابر مقدار آنتی ژن نسبت به تزریق معمولی آنفولانزا دارد. واکسن کمکی حاوی یک ماده شیمیایی است که سیستم ایمنی بدن را تحریک می کند. این شات ها می توانند پاسخ ایمنی قوی تری نسبت به واکسیناسیون ایجاد کنند.

علاوه بر تزریق واکسن سالانه آنفولانزا از پزشک خود در مورد واکسیناسیون پنوموکوک سوال کنید. اینها در برابر ذات الریه، مننژیت و سایر عفونت های جریان خون از شما محافظت می کنند.

سطوح را تمیز و ضد عفونی کنید

بیماری همه گیر کووید-19 در حال حاضر اغلب افراد را به سمت شیوه های نظافت و بهداشت خوبی سوق داده است. اگر فردی در خانه مبتلا به آنفولانزا است می توانید با تمیز نگه داشتن سطوح خانه و ضدعفونی کردن خطر ابتلا به آن را برای خود و سایر اعضای خانواده کاهش دهید. این کار می تواند میکروب های آنفولانزا را از بین ببرد.

از ضدعفونی کننده ها برای تمیز کردن دستگیره های در، تلفن، اسباب بازی ها، کلیدهای روشنایی و سایر سطوح با لمس زیاد در روز چندین بار استفاده کنید، همچنین فرد بیمار باید خود را در قسمت خاصی از خانه قرنطینه کند. در صورت مراقبت از فرد بیمار هنگام مراقبت از آن ماسک جراحی و دستکش بپوشید و بعد از آن دستان خود را بشویید.

در صورت بروز علائم آنفولانزا به پزشک مراجعه کنید

از آنجا که آنفولانزا برای افراد 65 سال به بالا خطرناک است در صورت بروز علائم آنفولانزا به پزشک مراجعه کنید. علائمی که باید مراقب آنها باشید عبارتند از:

تب

سرفه

گلو درد

بدن درد

سردرد

خستگی

آبریزش یا گرفتگی بینی

برخی از این علائم با سایر عفونت های تنفسی مانند کووید-19همپوشانی دارد، بنابراین مهم است در این شرایط خود را قرنطینه کنید، ماسک بزنید و نکات بهداشتی را رعایت کنید و منتظر نتایج آزمایش خود باشید. هیچ درمانی برای آنفولانزا وجود ندارد، اما در صورت آلوده شدن به ویروس زود به پزشک مراجعه کنید تا بتوانید از فواید داروی ضد ویروسی تجویزی مانند تامیفلو بهره مند شوید.

در صورت مصرف در 48 ساعت نخست بروز علائم، داروی ضد ویروس مدت زمان آنفولانزا را کوتاه کرده و شدت علائم را کاهش می دهد. در نتیجه احتمال بروز عوارضی مانند ذات الریه کاهش می یابد.

در پایان

ویروس آنفولانزا در افراد مسن و آسیب پذیرتر خطرناک است و می تواند منجر به بروز عوارض تهدید کننده زندگی شود. اقدامات پیشگیرانه ای را برای محافظت از خود و کاهش خطر ابتلا به بیماری به ویژه در سال جاری انجام دهید. در مورد واکسیناسیون آنفولانزا با پزشک خود مشورت کنید و در تقویت سیستم ایمنی بدن و جلوگیری از تماس با افراد علامت دار پیشگام باشید.

مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ