نشانه های پیشرفت در بدنسازی – تغییرات بدنسازی در ماه‌های مختلف

سمانه حسنی
چه مدت طول می‌کشد تا شاهد پیشرفت در بدنسازی باشید؟ مسلما این سوال پاسخ مشخصی ندارد؛ زیرا آناتومی بدن افراد با یکدیگر فرق دارد و نتایج هم متفاوت خواهد بود. هرچند مدت‌زمان‌ رسیدن به نتیجه دلخواه برای بدن‌سازها با یکدیگر متفاوت است، اما از روی بعضی از نشانه‌ها می‌توان به پیشرفت در بدنسازی پی برد. […]

چه مدت طول می‌کشد تا شاهد پیشرفت در بدنسازی باشید؟ مسلما این سوال پاسخ مشخصی ندارد؛ زیرا آناتومی بدن افراد با یکدیگر فرق دارد و نتایج هم متفاوت خواهد بود. هرچند مدت‌زمان‌ رسیدن به نتیجه دلخواه برای بدن‌سازها با یکدیگر متفاوت است، اما از روی بعضی از نشانه‌ها می‌توان به پیشرفت در بدنسازی پی برد. برای مثال شش هفته اول تمرین باعث بهبود سیستم تنفسی می‌شود که البته قابل‌مشاهده نیست. اگر نشانه‌های پیشرفت در بدنسازی را بشناسید، به‌راحتی می‌توانید تغییرات را در یک بازه زمانی مشخص تشخیص دهید. آشنایی با علامت‌های پیشرفت در بدنسازی، باعث می‌شود با شور و شوق بیشتری ورزش کنید؛ زیرا می‌دانید زحمات شما نتیجه دارند. با مطالعه مطلب پیش رو به‌راحتی تشخیص خواهید داد که آیا تلاش‌های شما مثمر ثمر است یا هنوز به زمان بیشتری نیاز دارید.

رشد عضلانی؛ اولین علامت پیشرفت در بدنسازی

اولین نشانه‌ قابل‌رویت که به‌عنوان پیشرفت در بدنسازی شمرده می‌شود، رشد عضلات است. رشد عضلات تقریبا از ماه‌های دوم مشخص خواهد شد؛ زمانی که ارگان‌های داخلی و سیستم عصبی مغز بهبود یافته و نوبت به تقویت ماهیچه‌ها رسیده است. طی مراحل رشد عضلانی، بدن ابتدا چربی‌های لایه لایه شکم و چربی اضافه قسمت‌های مختلف بدن را حذف می‌کند. پس از حذف چربی زمانی که بدن مواد اضافه‌ای نداشته باشد، عضلات مختلف زیر فشار بدنسازی تقویت می‌شوند و رشد می‌کنند. البته می‌توانید فرایند رشد عضله را با استفاده از کراتین سرعت ببخشید. کراتین که در قالب مکمل ورزشی فروخته می‌شود، فسفوکراتین ذخیره‌شده در سلول‌ها را آزاد کرده و عضلات با تغذیه از فسفوکراتین و فشارهای ورزش بدنسازی، رشد می‌کنند. خوشبختانه قیمت کراتین بدنسازی باتوجه‌به حجم آن اقتصادی است و این مکمل بدون نسخه نیز فروخته می‌شود.

کاهش درصد چربی و تغییر سایز؛ نشانه‌های پیشرفت در بدنسازی

چربی‌ها عامل افزایش سایز هستند. البته که به‌جز افزایش سایز، خطر بسیار جدی برای قلب و عروق داخلی دارند. معدن چربی‌های بدن، عضلات شکمی است و ورزش بدنسازی بهترین راه سوزاندن چربی‌ها محسوب می‌شود. معمولا در ماه‌های اولیه بدنسازی، شاهد آب شدن چربی‌های بدن هستید؛ زیرا با ورزش کردن، ابتدا چربی‌ها آب و سوزانده می‌شود. زمانی که فرایند چربی‌سوزی تمام شود و به پایان برسد، شما شاهد تغییر سایز خواهید بود. برای اینکه دقیق‌تر نتیجه سوزاندن چربی را دنبال کنید، از ابتدای شروع ورزش دور کمر و میزان چربی بدنی یا BMI را اندازه بگیرید و یادداشت کنید. سپس در طی بازه‌های زمانی 30 روزه، مجددا سایزگیری را انجام دهید و با نتیجه ماه قبل تطبیق دهید. البته سوزاندن چربی به‌معنای فقط ورزش کردن و غذا نخوردن نیست. برای بهبود فرایند چربی‌سوزی و تغییر سایز باید رژیم غذایی مناسب با وزن و سن داشته باشید. برای دریافت نتیجه بهتر از بدنسازی، حتما در رژیم خود مکمل‌های بدنسازی را بگنجانید. اگر نگران هزینه‌‌های خرید مکمل هستید، باید بگوییم قیمت مکمل‌های بدنسازی متفاوت است و می‌توانید متناسب با بودجه خود بهترین مکمل را انتخاب کنید. همچنین حجم هر مکمل به‌صورتی است که بین 1 تا 3 ماه دوره مصرف دارد.

افزایش قدرت و استقامت؛ ارمغان بدنسازی در شش ماهه دوم

زمانی که فرایند رشد عضلات شما شروع شود، باید تمرین‌‌های جدی‌تری را انجام دهید. این تمرینات به تصمیم مربی شما تغییر می‌کند یا بیشتر می‌شوند. وقتی متوجه افزایش قدرت خود می‌شوید که عدد وزنه‌ها افزایش یابد. برای مثال اگر در ابتدا بین 2 تا 5 کیلو وزنه بلند می‌کردید، حالا این عدد چند برابر شده و بدن به اندازه ابتدای ورزش خسته نمی‌شود. سنگین شدن وزنه‌های ورزشی، واضح‌ترین علامت پیشرفت در بدنسازی است. استقامت با میزان توانی که برای انجام تمرینات ورزشی دارید، سنجیده می‌شود. در دو ماه اول بدنسازی، بدن توانایی انجام ست‌های طولانی تمرین یا پلانک چند دقیقه‌ای را ندارد و احساس ضعف از خود نشان می‌دهد. بعد از گذشت 6 ماهه اول بدنسازی، توانایی انجام ست‌های طولانی‌تر را دارید و به‌راحتی خسته نمی‌شوید. مکملی که می‌تواند به افزایش انرژی و استقامت شما کمک کند، مکمل‌های خانواده بی سی ای ای یا آمینو اسیدها هستند. مکمل‌های BCCA از سه ماده اصلی لوسین، ایزولوسین و والین تشکیل شده‌اند که در بدن تولید نمی‌شود. برای اطلاع از قیمت بی سی ای ای، به داروخانه آنلاین و معتبر مکمل شاپ مراجعه کنید.

رسیدن به وزن ایده‌آل؛ نشانگر پیشرفت در بدنسازی

چرا مربیان در زمان بدنسازی رژیم پیشنهاد می‌دهند؟ زیرا فقط یک وزن مناسب برای بدن شما وجود دارد که باید به آن برسید. حتی اگر وزن شما باتوجه‌به سن، قد و جنسیتتان مناسب است، رژيم در حفظ آن به شما کمک می‌کند. البته رژیم بدون بدنسازی کافی نیست و اگر می‌خواهید شاهد پیشرفت در بدن سازی باشید، باید از رژیم و ورزش‌های مناسب استفاده کنید. وقتی که با تلاش به وزن‌ موردنظر خود برسید، یعنی در حال پیمودن مسیر درستی هستید. البته رسیدن به وزن مناسب پروسه طولانی مدتی دارد؛ پس به ورزش کردن ادامه دهید.

خواب بهتر در شب؛ از نتایج و نشانه‌های مثبت بدنسازی

خواب بعد از بدنسازی، به ریکاوری بدن شما کمک می‌کند. عضلات شما بعد از ورزش نیاز به زمانی برای استراحت دارند تا انرژی ازدست‌رفته را تامین کنند. به‌همین خاطر پس از ورزش احساس خواب آلودگی دارید. البته مطالعات علمی نیز ثابت کرده‌اند که خواب 8 ساعته عمیق در شب، تاثیر بسیاری روی کیفیت ورزش کردن دارد. برعکس این موضوع نیز صحت دارد و انجام ورزش اصولی به بهبود کیفیت خواب کمک می‌کند. خواب خوب در شب و احساس سرحالی پس از بیداری، نشانه‌های پیشرفت در بدنسازی هستند. همچنین اگر خواب باکیفیتی داشته باشید، مغز زمان کافی برای حذف آدنوزین‌های اضافه را دارد. آدنوزین عامل گرفتگی قلب و انعقاد خون در کهنسالی است.

رعایت رژیم غذایی و مصرف مکمل‌های اصل؛ دو عامل پیشرفت سریع در بدنسازی

در این مقاله، مهم‌ترین نشانه های پیشرفت در بدنسازی را بررسی کردیم. زمان نمایان شدن نشانه‌های پیشرفت در بدنسازی در بدن افراد مختلف متفاوت است؛ اما عامل محرک برای همه افراد استفاده از مکمل و رژیم غذایی است. رژیم غذایی کالری موردنیاز برای حفظ تناسب اندام را به شما می‌رساند. مکمل نیز باعث افزایش انرژی شده و  سلول‌های ماهیچه‌ای بدن را از ویتامین‌های مهم تغذیه می‌کند. البته نکته مهم، خرید مکمل‌های اصلی از برندهای معتبر است. مکمل شاپ به‌عنوان یک داروخانه آنلاین، فقط مکمل‌های اصلی از برندهای معتبر دنیا را موجود می‌کند. فعالیت فروشگاه مکمل شاپ کاملا قانونی بوده و مجوزهای دریافتی در بخش مجوزها قابل‌مشاهده است. محصولات مکمل شاپ طیف متنوعی از مکمل‌های ورزشی را پوشش می‌دهند. برای خرید از این فروشگاه اینترنتی معتبر، می‌توانید به آدرس اینترنتی mokamelshop.com مراجعه کنید.  
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ