چگونه درباره مرگ با فرزند خود صحبت کنم؟

alodoctoradmin
چگونگی صحبت با کودکان درباره مرگ ممکن است احساس ناخوشایندی در شما ایجاد کند، اما این اقدام باید انجام شود تا کودکان متوجه شوند در اطراف آن‌ها‌ چه اتفاقاتی در حال وقوع هست. بهتر است هنگامی که در مورد مرگ با فرزند خود حرف می‌زنید با او به صورت کاملا واضح صحبت کنید تا کودک […]
چگونگی صحبت با کودکان درباره مرگ ممکن است احساس ناخوشایندی در شما ایجاد کند، اما این اقدام باید انجام شود تا کودکان متوجه شوند در اطراف آن‌ها‌ چه اتفاقاتی در حال وقوع هست. بهتر است هنگامی که در مورد مرگ با فرزند خود حرف می‌زنید با او به صورت کاملا واضح صحبت کنید تا کودک بتواند به درک کاملی در این زمینه دست پیدا کند. بهترین زمان برای گفتگو در این زمینه وقتی است که یک عزیز را از دست داده‌اید، ممکن است خودتان نیز در این موقع احساس خوبی نداشته باشید اما می‌توانید به کودک خود بیاموزید که مرگ چیست و چگونه اتفاق می‌افتد. اگر فرزندتان به طور مستقیم این موضوع را از سوی شما بشنود بسیار بهتر از وقتیست که از طرف فردی غریبه آن را بشنوند.

ذهنیت کودکان درباره مرگ

کودکان از همان سال‌های ابتدای زندگی خود با موضوع مرگ آشنا می‌شوند، ممکن است در قصه‌ها در مورد مرگ بشنوند یا حتی در برنامه‌های تلویزیونی آن را مشاهده کنند. برخی از کودکان نیز ممکن است در سنین پایین مرگ یکی از اعضای خانواده یا یک حیوان خانگی را تجربه کرده باشند، در نتیجه آن‌ها کم و بیش با مرگ آشنا هستند، اما با این وجود نمی‌توانند تمام جوانب آن را درک کنند. با در نظر گرفتن این موضوع باید بتوانید به بهترین شکل آن‌ها را با مرگ آشنا کنید تا متوجه شوند این قضیه اجتناب پذیر بوده و روزی برای همه افراد دنیا اتفاق خواهد افتاد. بسیاری از بچه‌ها تصور می‌کنند فردی که می‌میرد مانند گذشته فعالیت‌های خود مانند غذا خوردن، خوابیدن و ... را مجددا انجام می‌دهد با این تفاوت که آن‌ها را در آسمان یا حتی زیر زمین انجام خواهد داد. گاهی هر چندبار هم که توضیح دهید باز هم کودک نمی‌تواند به طور کامل عملکرد مرگ را متوجه شود. کودکان به طرق مختلف در مواجه با مرگ از خود واکنش نشان خواهند داد. برای مثال نباید تعجب کنید که کودک شما دائما در کنارتان قرار گرفته و حتی در موقع خواب در اتاق خود نمی‌خوابد یا استفاده او از سرویس بهداشتی کاهش پیدا کرده است. گاهی ممکن است کودکی در زمان رو به رو شدن با موضوع مرگ زندگی‌اش مختل شده و نتواند اتفاقات اطراف خود را به خوبی درک کند در نتیجه باید بتوانید در این زمینه به او کمک کنید تا بتواند به زندگی عادی خود بارگردد. برخی از کودکان درگیر رفتارهای عجیب شده و واکنش‌های متناوب و آمیخته با بازیگوشی از خود نشان می‌دهند حتی برخی از آن‌ها دچار غم و اندوه شدید شده و نمی‌توانند از این حالت خارج شوند، این فرایند ممکن است ماه‌ها ادامه پیدا کند در نتیجه بهتر است برای اینکه از این موضوعات دوری کنید و از فرزند خود در مواجه با مشکلات مختلف محافظت کنید از کلینیک‌های روانشناسی کمک بگیرید. کلینیک‌های مختلفی در زمینه مشاوره کودکان وجود دارند که به شما کمک می‌کنند بتوانید به صورت درست با فرزند خود صحبت کرده و مرگ را به طور واضح برای او تشریح کنید. یکی از بهترین کلینیک‌های تهران کلینیک پیروزی است که با ارائه مشاوره تخصصی به شما کمک می‌کند در سریع ترین زمان ممکن مشکلات خود را رفع کنید. برای ارتباط با کارشناسان کلینیک پیروزی با شماره تماس‌های 02177410792 و 09203855016 ارتباط حاصل فرمایید.

بهترین روش برای توضیح مرگ به فرزندان

برای اینکه بتوانید به بهترین شکل در مورد موضوع مرگ با فرزند خود صحبت کنید باید موارد مختلفی را در نظر گرفته و صبور باشید. برخی از اقداماتی که بهتر است آن‌ها را لحاظ کنید به شرح زیر خواهند بود:

توضیح مرگ به فرزند؛ پیشقدم شوید

نسبت به واکنش‌های کودک و نوجوان خود هشیار باشید. بهتر است پیش از اینکه او نزد شما آمده و در مورد مرگ سوال کند، با آرامش با او سخن بگویید. این اقدام بهتر است پس از اینکه مرگی رخ داد انجام شود تا بازدهی بهتری داشته باشد.

توضیح مرگ به فرزند؛ با دقت گوش دهید

در ابتدا به صورت کامل به حرف‌های او گوش دهید. اگر تنها تظاهر کنید که در حال شنیدن حرف‌های او هستید کودک یا نوجوان به سرعت این موضوع را متوجه شده و تصور می‌کند که شما به حرف‌ها و نظرات او بی توجه هستید در نتیجه این موضوع باعث می‌شود فرزندتان به مرور زمان دچار افزایش اضطراب و استرس شود.

توضیح مرگ به فرزند؛ احساسات فرزند خود را جدی بگیرید

تمامی احساسات و هیجانات کودکان واقعی هستند در نتیجه انتقاد نکنید. در مقابل رفتارهای کودک می‌توانید جملات خود را تغییر دهید تا او احساس آرامش کند. می‌توانید از این جمله استفاده کنید: این رفتار تو کمی برای من گیج کننده شده بهتره در موردش با هم صحبت کنیم تا بتونیم به کمک هم حلش کنیم.

توضیح مرگ به فرزند؛ اطلاعات واقعی دهید

کودکان در مورد مرگ و تداوم به صورت کامل اطلاع نداشته و نمی‌توانند به راحتی آن را هضم کنند. اگر به صورت مستقیم با او حرف بزنید خیلی بهتر است تا از جملاتی مانند پدربزرگ یا مادربزرگ به سفر رفته استفاده کنید. این جملات تنها باعث آشفتگی شده و ممکن است در آینده به او آسیب وارد کنند در نتیجه به عقاید کودک یا نوجوان خود احترام گذاشته و به او اطلاعات کافی در این زمینه بدهید. برای اینکه بتوانید این کار را به درستی انجام دهید بهتر است با یک مشاوره متخصص سخن بگویید کلینیک پیروزی در این زمینه خدمات مختلفی همچون مشاوره نوجوانان را ارائه داده و در حل مشکلات به شما کمک می‌کند.

چگونه به سوالات فرزندان درباره مرگ پاسخ دهیم؟

زمانی که یکی از نزدیکان شما فوت می‌کند کودک ممکن است سوال‌های مختلفی در مورد آن از شما بپرسد. برای اینکار آماده باشید تا بتوانید به بهترین شکل سوالات آن‌ها را پاسخ دهید. برخی از این سوالات به شرح زیر خواهند بود.

سوال فرزند درباره مرگ: چرا آن‌ها مردند؟

فرزند شما ممکن است بخواهد بداند که چه چیزی باعث مردن افراد می‌شود در نتیجه بهتر است برای این سوال جواب مستقیم و دقیقی را در نظر گرفته و واقعیت ماجرا را به او بگویید. برای مثال اگر فرد مورد در نظر در اثر بیماری فوت کرده بهتر است به او بگویید که پدر بزرگ یا مادر بزرگ بسیار پیر بود و پزشکان سعی کردند مشکل او را حل کنند اما موفق به انجام این کار نشدند.

سوال فرزند درباره مرگ: آیا من هم میمیرم؟

باید به او بگویید که روزی همه ما خواهیم مرد. این اتفاق ممکن است در سال‌های پیری اتفاق بیوفتد یا حتی زمانی که ما خیلی بیمار شده باشیم. اگر فرد جوانی بمیرد بهتر است به فرزندتان بگویید این مورد خیلی اتفاق نمی‌افتد و اغلب افراد در کهنسالی می‌میرند.

سوال فرزند درباره مرگ: وقتی بمیریم چه اتفاقی می‌افتد؟

نحوه پاسخ به این سوال بستگی به زندگی معنوی و اعتقادات شخصی افراد دارد. برای پاسخ به این سوال از حرف‌های دلگرم کننده استفاده کنید تا کودک دچار ترس و اضطراب نشود.
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ