داشتن خواب راحت با استفاده از این روش های گیاهی و خانگی

alikarimi55
افراد زیادی از نعمت خواب راحت محروم هستند و مجبورند با کمک قرص و دارو خواب آسوده ای را تجربه کنند. اما اگر بتوانید با کمک داروهای گیاهی به خوابی راحت دست یابید، از عوارض داروهای شیمیایی رهایی می یابید. داشتن خواب راحت با اسطوخودوس: اسطوخودوس گیاهی است که در تمام  قاره ها می روید. […]

افراد زیادی از نعمت خواب راحت محروم هستند و مجبورند با کمک قرص و دارو خواب آسوده ای را تجربه کنند. اما اگر بتوانید با کمک داروهای گیاهی به خوابی راحت دست یابید، از عوارض داروهای شیمیایی رهایی می یابید.

داشتن خواب راحت با اسطوخودوس:

اسطوخودوس گیاهی است که در تمام  قاره ها می روید. اسطوخودوس دارای گلی به رنگ بنفش است که بعد از خشک شدن، مصارف خانگی بسیاری دارد. افزون بر این، اسطوخودوس دارای رایحه ای خوش است که خواب را تقویت می کند. در واقع، تحقیقات بسیاری نشان داده اند که بوییدن روغن اسطوخودوس 30 دقیقه قبل از خواب ممکن است که برای بهبود کیفیت خواب کافی باشد.

تاثیر آن را می توان در افرادی که از بی خوابی خفیفی رنج می برند بخصوص خانم ها و افراد جوان به خوبی مشاهده کرد. افزون بر این، تحقیقی که درمورد افراد مسن تر انجام گرفت گزارش داد که رایحه درمانی گیاه اسطوخودوس می تواند به عنوان یک داروی موثر بر خواب عمل کند در حالی که عوارض جانبی کمتری نسبت به داروهای شیمیایی خواهد داشت.

تحقیق دیگری برای 221 فرد که از اختلال اضطراب رنج می بردند 80 میلی گرم مکمل روغنی اسطوخودوس به صورت روزانه تجویز کردند. در پایان هفته 10 تحقیق، تمام افراد پیشرفت هایی در کیفیت و مدت زمان خواب خود احساس کردند. با این وجود، افرادی که از اسطوخودوس استفاده کردند بین 14 تا 24 درصد تاثیرات مثبتی مشاهده کردند بدون این که عوارض جانبی ناخوشایندی گزارش دهند.

اگرچه رایحه درمانی اسطوخودوس کاملا ایمن می باشد، اما مصرف مکمل های آن می تواند موجب تهوع و معده درد در برخی از افراد شود. البته قابل به ذکر است که تحقیقات اندکی در این زمینه انجام شده است و نیاز به مطالعات بیشتری احساس می شود.

داشتن خواب راحت با گل شور

گل شور نوعی گیاه محبوب برای درمان بی خوابی است. این گیاه که بی خوابی را بهبود می بخشد در امریکای شمالی می روید. امروزه در اروپا، آسیا، آفریقا و استرالیا نیز کشت می شود. تاثیر گل شور در درمان بی خوابی بر روی گونه حیوانی مورد آزمایش قرار گرفته است. با این وجود، تاثیر آن بر انسان ها بسته به نوع و طریقه مصرف آن ها متفاوت است.

تحقیقی تاثیر چای گل شور را با چای جعفری مورد مقایسه قرار داد. متقاضیان هر چای، یک ساعت قبل از خواب به مدت یک هفته از این چای می نوشیدند. سپس یک هفته این کار را متوقف می کردند. هر کدام از کیسه های چای که مصرف می شود به افراد 10 دقیقه خواب می بخشید. سپس محققان کیفیت خواب متقاضیان را اندازه گیری می کردند.

در انتهای هفته سوم تحقیق، اندازه گیری ها نشان داد که متقاضیان هیچ بهبودی در خواب خود تجربه نکرده اند. با این وجود، تقریبا 5 درصد بهبود کیفیت خواب در افرادی که از چای گل شور استفاده کرده بودند، اتفاق افتاده بود. تحقیقات بیشتری نیاز است اما شکی در ایمن بودن مصرف گل شور در افراد بالغ نیست. امروزه به نظر می رسد که مصرف گل شور به صورت چای بهتر از مصرف مکمل آن می باشد.

داشتن خواب راحت با گلیسین:

گلیسین نوعی آمینو اسید می باشد که نقش مهمی در سیستم عصبی بازی می کند. تحقیقات اخیر نشان داده اند که ممکن است این گلیسین در بهبود خواب موثر باشد.

این که چگونه این اتفاق رخ می دهد هنوز کاملا مشخص نمی باشد اما به نظر می رسد که گلیسین دمای بدن را هنگام خواب کاهش می دهد و این پیام را به مغز ارسال می کند هنگام خواب است.

در یک تحقیق، افرادی که از بی خوابی رنج می بردند 3 گرم گلیسین قبل از خواب مصرف می کردند. افرادی که گلیسین مصرف کردند گزارش دادند، روز بعد هنگامی که از خواب بیدار شدند احساس خستگی کمتری داشتند. همچنین شادابی و سرزندگی بیشتری احساس می کنند.

تحقیق دیگری افرادی را که از بی خوابی رنج می بردند را مورد آزمایش قرار دادند. محققان به این افراد مکمل گلیسین می دادند و بعد از خوابیدن امواج مغز، ضربان قلب و تنفس آن ها را هنگام خواب بررسی می کردند.

بیمارانی که سه گرم گلیسین قبل از خواب مصرف کردند در کیفیت خواب خود بهبود مشاهده کردند. همچنین گلیسین به سریع تر به خواب رفتن نیز کمک می کند. می توانید گلیسین را به صورت قرص یا پودر تهیه کنید. سپس پودر را در آب حل کنید. طبق تحقیقات انجام شده مصرف کمتر از 31 گرم در روز بلامانع است و مشکلی ایجاد نخواهد کرد اما نیاز به تحقیق بیشتری در این زمینه است.

همچنین می توانید از غذاهای غنی از گلیسین استفاده کنید از جمله آب گوشت قلم، گوشت، تخم مرغ، کاهی، لوبیاها، اسفناج، کلم، میوه هایی مانند موز و کیوی.

دیگر مکمل ها:

تریپتوفان:

مصرف یک مکمل یک گرمی تریپتوفان در روز می تواند به بهبود کیفیت خواب کمک کند.

ال تیانین:

روزانه مکمل 200 تا 400 میلی گرمی از این اسید آمینه استفاده کنید تا خواب بهتری داشته باشید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ