راش پوستی چیست؟

a.mahammadi
راش (rash) یا جوش یا دانه به بثورات موقت پوستی گفته می شود که معمولاً با سرخی یا خارش همراه است.

 راش به هرتغییری درپوست مانند رنگ، نما و بافت اطلاق می شود. یکی از موارد نگران کننده راش های پوستی در بزرگسالان، کهیر است. کهیر شامل برجستگی های قرمز رنگ و خارش دار روی پوست است که به سرعت گسترش می یابد.
به گزارش عصر ایران ، راش ها همواره خطرناک نیست، اما برخی از آنها را باید جدی گرفت.
چه زمانی راش در بزرگسالان جای نگرانی دارد؟
در این دسته سه نوع راش اصلی باید مد نظر قرار بگیرد که در میان بزرگسالان شایع است.
زونا
زونا یکی از انواع راش های نگران کننده در بزرگسالان است که با عنوان زوستر نیز شناخته می شود و به واسطه ویروس آبله مرغان شکل می گیرد. در این بیماری یک تکه یا مجموعه ای از جوش های قرمز رو به افزایش تاول‌ دار بروز می کند؛ از آن جا که زونا یک مسیر عصبی واحد را دنبال می کند، این شرایط اغلب با احساس سوزش یا درد همراه است و تنها در یک سمت از بدن رخ می دهد. در حقیقت، امکان ندارد که به طور همزمان در هر دو سمت بدن شاهد زونا باشید. زونا درد شدیدی  را به ویژه در افراد مسن، ایجاد می کند، اما درمان زود هنگام می تواند تا حد زیادی این درد را کاهش دهد.
واکنش آلرژیک
دومین راش نگران کننده در بزرگسالان، واکنش آلرژیک به غذا یا دارو است. برخی داروها می تواند واکنش آلرژیک شدید با عنوان استیونز-جانسون را در پی داشته باشد. راش استیونز-جانسون اغلب به شکل تاول روی پوست ایجاد می شود. با این وجود، مشکل واقعی زخم هایی است که می تواند در دستگاه تنفسی شکل بگیرد که از دهان آغاز می شود. از این رو، اگر مصرف دارویی را آغاز کرده و با توسعه راش و زخم های دهانی مواجه شده اید، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.
کهیر
یکی دیگر از موارد نگران کننده راش های پوستی در بزرگسالان، کهیر است. کهیر شامل برجستگی های قرمز رنگ و خارش دار روی پوست است که به سرعت گسترش می یابد و می تواند در تمام بدن پدیدار شود. کهیر در بیشتر مواقع موضوعی جدی نیست و تنها احساس خارش ناشی از آن آزار دهنده است. اما زمانی که این واکنش آلرژیک که در نتیجه انتشار ناگهانی هیستامین شکل می گیرد، با اشکال در تنفس و حتی کاهش ناگهانی فشار خون همراه باشد، موضوع جدی
می شود. بر همین اساس است که امکان مرگ افرادی که نسبت به مصرف بادام زمینی یا نیش زنبور حساسیت دارند، وجود دارد. در صورت گسترش سریع کهیر، به ویژه اگر با تورم لب یا گلو، و یا اشکال در تنفس همراه باشد، باید بلافاصله به پزشک مراجعه کرد. از آنجا که کهیر به واسطه انتشار ناگهانی هیستامین شکل می گیرد، مصرف آنتی هیستامین ها می تواند به کاهش راش   کمک کند.

منبع: روزنامه خراسان

درمان های خانگی برای رفع خارش پوست

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ