چرا دچار ضعف در اعتماد به نفس هستم؟

najme_d
همه ی ما برای مان پیش آمده که زمانی دچار ضعف در اعتماد به نفس شویم و در باره ی خودمان حس خوبی نداشته باشیم.

اما وقتی که ضعف اعتماد به نفس به یک مشکل دراز مدت تبدیل می شود، می تواند تاثیر خطرناکی بر سلامت روانی ما و زندگی مان داشته باشد.

اعتماد به نفس در واقع همان باوری است که ما از خودمان داریم. زمانی که ما از اعتماد به نفس برخوردار هستیم، سعی می کنیم که حس مثبتی نسبت به خودمان و در کل در مورد زندگی داشته باشیم. داشتن اعتماد به نفس باعث می شود که بهتر بتوانیم با فراز و نشیب های زندگی دست و پنجه نرم کنیم.

وقتی اعتماد به نفس ما پایین است، به خود و زندگی مان از دیدی منفی تر و منتقدانه تر می نگریم. هم چنین خودمان را در برابر مشکلاتی که زندگی پیش روی مان می گذارد، ناتوان می بینیم.

اما، چه چیزی باعث ضعف در اعتماد به نفس می شود؟ در حقیقت، ضعف در اعتماد به نفس ریشه در دوران کودکی دارد. آموزگاران، دوستان، اعضای خانواده و حتا رسانه ها، پیام های زیادی برای ما دارند که هم می تواند مثبت و هم منفی باشد. اما به دلایلی، پیام های دارای بار منفی بیشتر در ذهن کودک ماندگار می شوند.

استرس و اضطراب و رویداد های دشوار در زندگی، مانند یک بیماری جدی، و یا محرومیت می تواند تاثیر منفی بر اعتماد به نفس داشته باشد. شخصیت فرد هم می تواند در این باره نقش داشته باشد؛ برخی از ما بیشتر به افکار منفی گرایش داریم در حالی که برخی دیگر استاندارد های بسیار سفت و سختی را برای خود در نظر می گیرند. هر کدام از این ها می تواند سبب ایجاد ضعف در اعتماد به نفس شود.

منبع:   nhs.uk

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ