دندانپزشکی کم‌آسیب، دقیقا به چه معناست؟!

zahra
دکتر محمد یزدی زاده جراح، دندانپزشک: اخیرا در علم دندانپزشکی اصطلاح دندانپزشکی کم‌آسیب مطرح شده که در تمام شاخه‌های دندانپزشکی جای پای خود را باز کرده است. دندانپزشکی کم‌آسیب که ‌هدف آن پیشگیری در درجه اول و بعد تشخیص دقیق و به‌موقع و در‌نهایت درمان در مراحل اولیه با حد اقل آسیب به عضو یا بیمار است که در این مطلب به بخش اول پیشگیری می‌پردازیم.

دکتر محمد یزدی زاده جراح، دندانپزشک:

اخیرا در علم دندانپزشکی اصطلاح دندانپزشکی کم‌آسیب مطرح شده که در تمام شاخه‌های دندانپزشکی جای پای خود را باز کرده است. دندانپزشکی کم‌آسیب که ‌هدف آن پیشگیری در درجه اول و بعد تشخیص دقیق و به‌موقع و در‌نهایت درمان در مراحل اولیه با حد اقل آسیب به عضو یا بیمار است که در این مطلب به بخش اول پیشگیری می‌پردازیم.

پیشگیری در دندانپزشکی از آموزش بهداشت فردی از طریق رسانه‌ها‌، مدارس و دیگر روش‌های مرسوم انجام می‌گیرد که اولین و مهم‌ترین اثر در برابر بیماری‌های دهان است. آموزش مسواک زدن و نخ دندان، استفاده از مواد غذایی سالم و معاینه ادواری از این جمله هستند. در مراحل پیشرفته‌تر، فلوراید‌تراپی اطفال و بزرگسالان به روش دهانشویه یا وارنیش‌ها و ژل‌ها در مطب دندانپزشکی و استفاده از شیارپوش‌ها (فیشور سیلنت) و فیشوروتومی از روش‌های مرسوم و بسیار مهم است.

روش‌های دندانپزشکی کم‌آسیب:

– دندانپزشکی کم‌آسیب و بدون درد

در روش‌های دندانپزشکی کم‌آسیب با پوسیدگی‌های دندانی به‌عنوان یک بیماری عفونی برخورد می‌شود. این روش‌های دندانپزشکی جدید و مدرن بوده و با پوسیدگی و ترمیم دندان‌ها برخورد بیولوژیک دارد. در دندانپزشکی کم‌آسیب و بدون درد هدف اصلی پیشگیری، تشخیص زود‌هنگام، درمان با حداقل آسیب به بافت دندان صدمه‌دیده و دندان‌های اطراف همچنین کاهش خطرات ناشی از درمان‌های سنتی، کاهش هزینه مدنظر است. دندانپزشکی بدون درد و کم‌آسیب جدیدترین گزینه در علم دندانپزشکی نوین است. این روش به کمک دستگاه‌هایی مانند دیاگنودنت، ویستاکم و لیزر انجام‌پذیر است.

– دندانپزشکی دیجیتال

 شامل درمان توسط دستگاه‌ها و ابزارآلات پیشرفته جهت کمک به تشخیص و درمان صحیح است و شامل دستگاه‌هایی مانند: دستگاه‌aquacut، دیاگنودنت، ویستاکم و لیزر است.

– دستگاهaquacut

این دستگاه بدون درد، بدون بی‌حسی، بدون نیاز به لیزر و توربین، بدون ایجاد گرما و حرارت و حتی بدون تماس با سطح دندان و عدم تحریک‌پذیری پالپ دندان عمل برداشت پوسیدگی را انجام می‌دهد.

برخلاف روش‌های مرسوم (توربین و فرز) این دستگاه با سطح دندان تماس نداشته بنابراین هیچ‌گونه لرزش، صدا یا بویی بیمار را آزار نخواهد داد. همچنین ریسک لب‌پر شدن یا استرس شکسته شدن دندان کاهش می‌یابد. علاوه بر این به علت فرآیند سایش ملایم، دندانپزشک را بی‌نیاز از بی‌حسی می‌کند که درنتیجه در وقت صرفه‌جویی شده و بیمار احساس آرامش و راحتی بیشتری خواهد داشت. لازم به ذکر است به‌دلیل مزایای فوق‌العاده و امنیت بیشتر حین کار حتی برای اطفال نیز مورداستفاده قرار می‌گیرد.

– دیاگنودنت

پیشرفته‌ترین وسیله تشخیص پوسیدگی در حال حاضر است که با تابش نور ایمن لیزر به درون دندان هر‌گونه پوسیدگی پنهان در لایه‌های درونی دندان را آشکار می‌کند و حتی شدت آن را با عدد نشان می‌دهد. مزیت مهم این وسیله انقلابی در زمینه تشخیص پوسیدگی‌های دندان به‌پا کرده این است که کوچک‌ترین پوسیدگی‌های موجود را در ابتدایی‌ترین مراحل تشکیل که حتی قابل رویت و ردیابی با دقیق‌ترین رادیوگرافی‌ها نیست را شناسایی کرده و امکان انجام درمان مقتضی و به‌موقع را برای شخص دندانپزشک فراهم  می‌کند.

صرف‌نظر از قدرت تشخیصی دیاگنودنت، مزیت دیگر این وسیله اطمینان‌خاطر دادن به دندانپزشک هنگام برداشتن پوسیدگی و ترمیم دندان است، به‌طوری که وی را قادر می‌کند از روند کامل برداشت پوسیدگی اطمینان یابد و سپس اقدام به ترمیم دندان کند.

– ویستاکم

این دستگاه نه‌تنها پوسیدگی یا سلامت بافت دندانی را به دندانپزشک نشان می‌دهد بلکه می‌تواند میزان تخریب بافت را با رنگ‌های مختلف روی مانیتور نشان دهد. این دستگاه براساس اختلاف بازتابش فلورسنس میان بافت سالم و پوسیده عمل می‌کند. بازتابش فلورسنس از بافت پوسیده توسط دستگاه تحلیل شده و به‌صورت تصویری از دندان با رنگ‌های مختلف روی مانیتور نمایش داده می‌شود. استفاده از این دستگاه بسیار آسان است و قدرت تشخیصی آن بسیار بالاتر از روش‌های سنتی است و تشخیص کاملی را در سطح و عمق بافت دندانی به دندانپزشک ارائه می‌دهد.

 – لیزر

استفاده از یک دستگاه لیزر با تکنولوژی بالا برای تولید یک پرتو مخصوص از نور متمرکز شده را ارائه می‌کند. اشعه در دهان متمرکز می‌شود و می‌توان نواحی پوسیدگی دندان یا عفونت لثه را با دقت بسیار بالایی برداشت. پرتو لیزر نواحی موردنظر را برمی‌دارد و محیط را استریل می‌کند بنابراین خونریزی، درد و احتمال عفونت بسیار اندک است.

کاربرد لیزر در دندانپزشکی باعث افزایش دقت در درمان و کاهش زمان بهبودی می‌شود.

– دستگاه تراش میکروابریشن

 میکروابریشن روشی است که به کمک مواد مخصوص بافت معیوب سطحی مینا ساییده شده و در موارد فلوئوروزیس خفیف تا متوسط می‌تواند به‌عنوان روشی درمانی به کار رود. این دستگاه به کمک پودر ساینده و آب سطح دندان را تراش داده و مخصوصا در پوسیدگی‌های سطحی در اطفال بدون ایجاد صدا و کاملا بدون درد خواهد بود. در دندانپزشکی بدون درد سعی بر آن است تا درد را حین اعمال دندانپزشکی حذف کنند یا به حداقل ممکن برسانند.

دکتر محمد یزدی زاده جراح، دندانپزشک:

شما می توانید جهت ارتباط با شماره تلفن ذیل تماس حاصل فرمائید:

تلفن: 02126763214  

تلفن: 02126763225  

آدرس: تهران،‌ سعادت آباد، سرو غربی، بین چهارراه سرو و میدان کتاب، جنب فروشگاه TOYTOY، پلاک 143، طبقه چهارم 


dryazdizadeh

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ