توضیح دکتر نادر مطلبی‌زاده در مورد جراحی افزایش قد

mousavi
دکتر نادر مطلبی زاده، جراح و متخصص ارتوپدی: به گفته دکتر نادر مطلبی‌زاده در شبکه‌های جام‌جم و شبکه اول سیما، در عمل جراحی افزایش قد به‌نام استئوتومی، برش استخوان در هر دو ساق یا هر دو ران انجام می‌گیرد و دستگاهی از بیرون (اکسترنال فیکساتور) روی اندام مورد‌نظر نصب می‌شود تا به‌تدریج با چرخش مهره‌های دستگاه، فضای محل برش افزایش یابد.

دکتر نادر مطلبی زاده، جراح و متخصص ارتوپدی

به گفته دکتر نادر مطلبی‌زاده در شبکه‌های جام‌جم و شبکه اول سیما، در عمل جراحی افزایش قد به‌نام استئوتومی، برش استخوان در هر دو ساق یا هر دو ران انجام می‌گیرد و دستگاهی از بیرون (اکسترنال فیکساتور) روی اندام مورد‌نظر نصب می‌شود تا به‌تدریج با چرخش مهره‌های دستگاه، فضای محل برش افزایش یابد. بدن این توانایی را دارد تا در این فضای ایجاد شده بافت جدید را تولید کند و همین اتفاق امکان افزایش طول استخوان را فراهم می‌کند.

سرعت افزایش طول استخوان چقدر است؟

سرعت افزایش طول استخوان تقریبا روزی یک‌میلی‌متر است که در طول دوره افزایش متغیر است. عمل افزایش قد توسط اینجانب از مهر سال‌1380 آغاز شده که در طول این مدت روی بیش از 240‌ نفر از داوطلبان انجام شده و نتایج قابل‌قبولی به‌دست آمده که به‌زودی در یکی از مجلات معتبر بین‌المللی به چاپ خواهد رسید.

این نکات را جدی بگیرید!

در ارتباط با این عمل قبل از تصمیم‌گیری به چند نکته مهم باید توجه داشت:

  • در طول دوره افزایش قد، امکان حضور در محل کار وجود ندارد.
  • در این مدت دستگاه اکسترنال فیکساتور روی هر دو ساق یا ران قرار دارد که به هر حال ایجاد مزاحمت، محدودیت و درد می‌کند.
  • معمولا حدود 90 درصد از دوره درمان را فرد مجبور است آنتی‌بیوتیک استفاده کند.
  • در تمام طول مدت افزایش قد باید فیزیوتراپی انجام گیرد.
  • برای افزایش قد حدود 6 سانتی‌متر، در صورتی که همه اصول رعایت شود، از ابتدا تا انتها معمولا حدود 9-8 ماه طول می‌کشد تا فرد به وضعیت عادی برگردد.
  • این عمل به هیچ عنوان برای افراد سیگاری سودمند نیست و اگر اصرار داشته باشند باید حداقل سه ماه از ترک سیگار گذشته باشد.
  • اثر پین‌ها روی پوست در خیلی از موارد باقی می‌ماند که به‌خصوص در خانم‌ها می‌تواند مهم باشد، لذا توصیه می‌شود اسکار عمل را در موارد انجام شده مشاهده و بعدا تصمیم قطعی گرفته شود.
  • تا حدود 18 ماه بعد از عمل افزایش قد امکان شرکت در ورزش‌های سنگین وجود ندارد.
  • این امکان وجود دارد که فرد داوطلب با افرادی که قبلا این عمل را انجام دادند حضورا تماس داشته باشد و تمام سوالات موردنظر خود را بپرسد.

نکته قابل‌توجهی که در طول 14 ‌سال اخیر در ارتباط با این عمل جراحی می‌توان ذکر کرد علاقه داوطلبان غیر‌ایرانی برای افزایش قد در ایران بوده است. غیر از اعتمادی که بیماران خارجی به پزشکان ایرانی نشان می‌دهند، اختلاف قابل‌توجه در هزینه‌های این عمل در ایران با اروپا و آمریکا اهمیت زیادی برای ایجاد این استقبال داشته است.

روند بعد از عمل به چه صورت است؟

در عمل جراحی افزایش قد هر دو استخوان ساق برش داده می‌شود و توسط دستگاهی که از بیرون روی هر دو ساق نصب می‌شود این امکان ایجاد می‌شود که فرد بتواند با پیچاندن تدریجی پیچ‌ها روزانه یک میلی‌متر افزایش قد داشته باشد. دکتر نادر مطلبی‌زاده در شبکه‌های جام‌جم و شبکه اول سیما این‌طور بیان کرد: «این میزان افزایش در افراد کمی متفاوت است ولی به‌طور متوسط برای 6 سانتی‌متر افزایش حدود سه ماه زمان نیاز است که دستگاه (اکسترنال فیکساتور) روی ساق فرد قرار داشته باشد. بعد از اتمام افزایش 6 سانتی‌متر، دستگاه در اتاق عمل برداشته می‌شود و به‌جای آن از زیر زانو تا بالای مچ پا فایبرگلاس که داخل آن 5پین قرار دارد، گذاشته می‌شود. این فایبرگلاس تا زمانی که به اندازه کافی استخوان‌سازی صورت نگیرد باقی می‌ماند که در حالت معمول 4-3 ماه است.»

دکتر نادر مطلبی زاده، جراح و متخصص ارتوپدی

دکتر نادر مطلبی زاده متولد 1344 در سال 60 در کنکور پزشکی دانشگاه شیراز پذیرفته شدند. و پس از پایان یافتن دوره عمومی پزشکی در سال 69 دوره طرح و سربازی را در نقاط مختلف کشور سپری کردند. سپس در دوره ارتوپدی پذیرفته شده و در سال 77 در بورد تخصصی پذیرفته ‌شدند و بعد از آن تصمیم گرفتند که در رشته‌های مکانیک و فیزیک به صورت آزاد، در رشته‌ی خاصی از ارتوپدی به امر تحقیق و مطالعه بپردازند. 

ایشان در حین مطالعات با رزمنده‌ای مواجه شدند که به علت زاویه 45 درجه در ساق پا مجبور به قطع عضو است. آقای دکتر به وی پیشنهاد می‌ دهد که روش الیزارف را نیز امتحان کنند که با پذیرش ایشان، نه تنها قطع عضو صورت نمی گیرد بلکه کوتاهی موجود در پا نیز برطرف می‌شود. به دنبال این موفقیت آقای دکتر مطلبی زاده بر روی موارد دیگری نیز این اصلاحات را انجام می‌دهند و همزمان به مطالعه و تحقیق بیشتر برای بهبود روش می‌پردازند.

نتیجه این پشتکار و تلاش به آنجایی می‌رسد که دکتر مطلبی زاده هم اکنون بیش از 240 مورد افزایش قد، اصلاح زاویه موجود در پا، اصلاح اختلاف موجود در پا و بازسازی انگشتان قطع شده دست را در کارنامه درخشان علمی خود ثبت نموده‌اند. روش مورد استفاده دکتر مطلبی زاده نسبت به روش الیزارف، بسیار آسان‌تر و هزینه آن در مقابل کشورهای دیگر بسیار پایین تر است. به گونه‌ای که بخشی از بیماران ایشان را اطباء کشورهای خارجی شامل می‌شوند.

شما می توانید جهت ارتباط با شماره تلفن ذیل تماس حاصل فرمائید:

تلفن: 02188611725

موبایل: 09123436352

آدرس: میدان ونک – بالاتر از میدان شیخ بهایی – خیابان شیخ بهایی شمالی – روبروی امدادخودرو – پلاک 73- واحد 2

وب سایت: http://www.llci.ir

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ