دکتر رامبد صمیمی: بهترین راه تعیین اندازه پروتز سینه و کاربرد آن

mousavi
دکتر رامبد صمیمی: در میان اعمال جراحی پلاستیک شایع، عمل پروتز سینه از جمله موفق ترین است که تاثیر زیادی در افزایش اعتمادبه نفس و بهبود روابط خانوادگی و اجتماعی فرد دارد. باید توجه داشت که بیش از 50 سال است پروتزهای سینه استفاده می‌شوند و با پیشرفت تکنولوژی به طور مرتب نسل‌های جدیدتر و با کیفیت بهتر این پروتزها وارد بازار می‌شوند به قسمی که شاید هیچ وسیله پزشکی به اندازه پروتزسینه مورد نقد و بررسی قرار نگرفته باشد.

دکتر رامبد صمیمی:

پروتز سینه در چه  مواردی کاربرد دارد؟

– افزایش اندازه در کسانی که بافت سینه در آن‌ها رشد نکرده است یا به دنبال کاهش وزن شدید یا شیردهی تحلیل یافته است. 

– بهبود افتادگی خفیف یا کمک به ترمیم افتاده گی های متوسط یا شدید ضمن عمل لیفت.

– بهبودعدم تقارن های مادرزادی.

– ترمیم محل به دنبال برداشته شدن به علت سرطان.

– کمک به ایجاد تناسب باعرض قفسه سینه و باسن.

چند نوع پروتز وجود دارد و چه تفاو تهایی با هم دارند؟

پروتزها را براساس جنس محتویات داخل، نوع سطح، مقدار برجستگی و شکل می‌توان تقسیم بندی کرد که به توضیح هرکدام می‌پردازیم. 

جنس محتویات داخلی: تمام پروتزها پوششی از جنس سیلیکون سخت دارند، اما ممکن است داخل این پوشش از سرم نمکی(سالین) یا ژل سیلیکون پرشده باشد؛ بنابراین پروتزها بر این اساس به دو دسته پروتزهای ژلی و سالین تقسیم می‌شوند. البته اخیرا انواع مخلوطی از پروتزها که داخلشان هم سرمن مکی و هم ژل سیلیکون وجود دارد، ساخته شده است که کاربردهای خاص خود را دارند.

نوع سطح: هرکدام از پروتزهای سالین یا ژل ممکن است دارای پوششی صاف(Smooth  ) یا زبر((Textured  از جنس سیلیکون باشد که هدف از پیدایش پروتزهای زبر کاهش عارضه انقباض کپسولی است. هرکدام از این دو نوع پروتز طرفداران خاص خود را دارد، اما پروتزهای زبر پرطرفدارتر هستند. 

شکل: پروتزها را براساس شکل می‌توان به دو دسته تقسیم کرد؛ 1) گرد 2) قطره اشکی یا آناتومیکال. در پروتزهای گرد در نمای رخ و نیمرخ پروتز متقارن و شبیه نیمکره است، اما در شکل قطره اشکی چنانکه می‌بینید قسمتی از پروتز کم ضخامت‌تر از سایر نقاط است. پروتزهای قطره اشکی با هدف ایجاد نمای طبیعی‌تر ساخته شده اند.

مقدار برجستگی(Profile): 

بر این اساس پروتزها را به سه دسته تقسیم می‌کنند:

1. با برجستگی کم یا استاندارد یا Low Profile

2. برجستگی زیاد: High Profile

3. برجستگی خیلی زیاد: Ultra High Profile

منظور این است که اگر شعاع دایره قاعده پروتز را ثابت در نظر بگیریم هرچه از پروفیل با برجستگی کمتر به سمت برجستگی زیاد و خیلی زیاد برویم در نمای نیمرخ مقدار برجستگی پروتز بیش‌تر می شود. این تفاوت برجستگی ها به جراح کمک می‌کند که متناسب با اشکال مختلف سینه، اشکال مختلف پروتزها را به کار برده و نتیجه بهتری بگیرد.

مقایسه انواع پروتز

ژلی

1- قوام طبیعی‌تری دارند.

2- در لمس طبیعی تر هستند.

3- در نمای نیم رخ نمای طبیعی‌تری دارند.

4- امروزه بیشتر از انواع دیگر طرفدار دارند.

سرم نمکی (سالین)

1- برش کوچک‌تری برای وارد کردن آن ها لازم است.

2- چون پس از قراردادن در محل پر می‌شوند، امکان تطبیق و تغییر حجم سرم نمکی تزریقی برای تصحیح عدم تقارن خفیف دو سینه وجود دارد.

گاهی دریچه‌ای در زیر پوست دارند که پس از عمل هم امکا ن کوچکتر و بزرگتر کردنشان وجود دارد.

مدت ماندگاری نتیجه عمل پروتز چقدراست؟

به طور متوسط در پروتز های ژلی احتمال تعویض پروتز ظرف 5 سال 12 تا 21 درصد و در 10 سال 33 درصد است که نیمی از این آمار به علت خواسته خود بیمار جهت داشتن پروتز بزرگ تر در عمل بعدی انجام می‌شود.

آیا پروتزها را لزوما باید پس از مدتی تعویض کرد؟

خیر. پروتزها مانند هر وسیله دیگری مادام‌العمر نیستند، اما جهت تعویض آنها باید علتی وجود داشته باشد و طول عمر متوسط یک پروتز 5 الی 10 سال است. چه مدت پس از عمل جراحی می‌توان فعالیت روزمره را شروع کرد؟

چگونه سایز پروتز را تعیین می‌کنیم؟

این کار اصول کاملا مشخصی دارد؛ اولاً قطر پروتز نمی تواند بیشتر از قطر سینه شما باشد ثانیا قابلیت اتساع بافتی شما (شل یا سفتی بافت) مشخص می‌کند که پروتز چه مقدار می‌تواند برجستگی داشته باشد، بنابراین جراح برطبق این اصول و در چک کردن آنها ضمن عمل، اقدام به انتخاب پروتز متناسب با عرض سینه، اتساع‌پذیری بافت، قد، عرض شانه، عرض لگن، گرد یا غیر گرد بودن سینه خود بیمار می‌کند. در مورد این مساله ضمن مشاوره سوالات خود را بپرسید.

منظور از بزرگ کردن ترکیبی composite augmentation چیست؟

این روش که جدیدترین روش بزرگ کردن سینه است شامل استفاده همزمان از پروتز و تزریق چربی در بافت سطح سینه است و عمدتا در دو دسته افراد کاربرد دارد؛ 1) افرادی که قسمت های مختلف سینه آنها به درستی تش یکل نشده است و همزمان با گذاشتن پروتز، چربی به آن نقاط تزریق می‌شود مثل قسمت پایین سینه در بسیاری از خانم ها و 2) افرادی که بافت سینه نازک و تحلیل یافته دارند که برای بهبود شکل و ماندگاری نتیجه پروتز از تزریق چربی همزمان استفاده می‌شود.

 آیا پروتزها خطر سرطانزایی دارند؟

خیر. در مورد پروتزهای ژلی که بین سا لهای 1992 تا 2006 از بازار آمریکا بیرون کشیده شدند، این شک وجود داشت که آیا این پروتزها احتمال بیماریهای خود ایمنی را افزایش می‌دهند یا خیر که سرانجام پس از سالها بررسی، این مساله رد شد. باید توجه داشت در تمام طول این مدت پروتزهای ژلی در 60 کشور دنیا از جمله اروپا و آمریکای جنوبی به طور وسیع و بدون هیچ عارضه خاصی استفاده می‌شدند.

آیا بیمار می تواند هر سایز پروتزی که تمایل داشته باشد بگذارد؟

خیر. برای داشتن یک نتیجه خوب باید بافت کافی روی پروتز را بپوشاند پس قطر پروتز نمی تواند بسیار زیاد باشد و در نهایت بیمار و پزشک با بررسی خصوصیات آناتومیک و نظرات بیمار راجع به این مساله تصمیم می‌گیرند.

دکتر رامبد صمیمی پس از کسب بورد تخصصی، مدتی به تدریس در دانشگاه علوم پزشکی اشتغال داشته و سپس دوره های زیبایی  را در کشورهای انگلیس، سوییس، آلمان، فرانسه  و اتریش گذرانده اند. 

جهت ارتباط با شماره‌های ذیل تماس حاصل فرمائید:

02188209455

02188209456

02188209457

 آدرس: جردن-نرسیده به چهارراه جهان کودک-جنب پارک خشایار-برج افرا-طبقه 10-واحد 1060 

وب سایت: www.rambodsamimi.com

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ