از صفر تا صد ارتودنسی خبردار شوید!

zahra
درمانگاه دندانپزشکی شبانه‌روزی هروی: هر آنچه درمورد درمان با ارتودنسی وجود دارد در قالب سوال به شما خواهیم گفت!

درمانگاه دندانپزشکی شبانه‌روزی هروی:

اگر درمان ارتودنسی انجام ندهم و دندان‌های نا‌مرتب خود را درمان نکنم چه اتفاقی می‌افتد؟

اگر درمان ارتودنسی برای مرتب کردن دندان‌ها انجام نشود، مشکل پیچیده‌ای برای سلامت عمومی شما ایجاد نمی‌شود. اما تمیز کردن و تمیز نگه داشتن دندان‌های نامرتب دشوار‌تر است و اگر نتوانید دندان‌ها را تمیز نگه دارید، پوسیدگی دندانی، مشکلات لثه و بوی بد دهان ایجاد می‌شود. لازم به ذکر است که دندان‌های نامرتب، وضعیت لبخند، صحبت کردن، بلع و حرکات فک را نیز به‌صورت نامناسبی تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.

آیا می‌توانم برای درمان ارتودنسی از دستگاه‌های ارتودنسی نامرئی استفاده کنم؟

دستگاه‌های نامرئی ارتودنسی، دستگاه‌هایی هستند که همرنگ دندان یا اینکه از پشت به دندان‌ها متصل می‌شوند.

البته در مواردی که نامرتبی دندان‌ها شدید باشد این دستگاه‌های نامرئی توانایی کافی در اصلاح مشکلات شدید را ندارند و دستگاه‌های ارتودنسی معمولی (فلزی) در این موارد موثر‌تر هستند.

چه مدت باید تحت درمان ارتودنسی باشم؟

زمان درمان به شدت نامرتبی دندان‌ها بستگی دارد. متخصص ارتودنسی شما، حدود زمان لازم را قبل از شروع درمان برای شما شرح می‌دهد ولی معمولا 24-18ماه درمان جهت اصلاح نامرتبی دندان‌ها زمان نیاز است.

آیا من باید از دستگاه‌های خارج دهانی نیز استفاده کنم؟

دستگاه‌های ارتودنسی خارج دهانی برای همه موارد استفاده نمی‌شوند. متخصص ارتودنسی قبل از درمان باتوجه به شرایط دندانی شما این موضوع را توضیح می‌دهد.

آیا دندان‌های من فقط با دستگاه ارتودنسی متحرک ردیف می‌شوند؟

در موارد نامرتبی خفیف دندان‌ها می‌توان برای اصلاح از دستگاه متحرک استفاده کرد، اما متخصص ارتودنسی، پس از معاینه می‌تواند در این مورد تصمبم بگیرد.

پس از درمان ارتودنسی چه مدت باید از دستگاه نگهدارنده استفاده کنم؟

این زمان به وضعیت دندان‌های شما بستگی دارد. متخصص ارتودنسی درمورد برنامه زمانی استفاده از دستگاه نگهدارنده توضیح خواهد داد.

آیا دستگاه‌های ارتودنسی باعث پوسیدگی دندان می‌شود؟

خیر. در صورتی که طبق توصیه‌های متخصص ارتودنسی خود بهداشت دهان را رعایت کنید پوسیدگی ایجاد نخواهد شد.

آیا به‌خاطر انجام ارتودنسی باید حتما چند دندانم را بکشم؟

گاهی باید دندان‌های شیری خارج شوند تا دندان‌های دایمی در محل مناسب رویش یابند در ضمن اگر نامرتبی دندانی شدید باشد، باید تعدادی دندان دایمی خارج شود تا بقیه دندان‌ها در فضای موجود تقسیم و مرتب شوند و فضای دندان‌های خارج شده بسته شوند.

بعد از درمان ارتودنسی، آیا باید دندان‌های عقل هم کشیده شوند؟

گاهی بعد از درمان ارتودنسی، دندان‌های عقل نیز فضای کافی جهت رویش را ندارند و اگر متخصص ارتودنسی تشخیص دهد که دندان‌های عقل ایجاد مشکل می‌کنند دستور خارج کردن این دندان‌ها داده می‌شود.

آیا افرادی که دندان‌شان روکش دارد، می‌توانند ارتودنسی کنند؟ آیا روکش دندان با درمان ارتودنسی تداخل ندارد؟

بله، البته محدودیت‌هایی وجود دارد:

اغلب توصیه می‌شود که روکش کردن دندان‌ها بعد از ارتودنسی انجام شود تا روکش‌ها با اکلوژن جدید تنظیم و ساخته شوند، اما‌ گاه بیمار نمی‌تواند تا بعد از ارتودنسی صبر کند و باید زود‌تر روکش کند یا قبلا روکش کرده و حالا تصمیم به ارتودنسی گرفته است!

حال اگر کشیدن دندان روکش شده برای ارتودنسی لازم نبوده باشد یک متخصص ارتودنسی باید تمام تلاش‌اش را انجام دهد تا بیمار بتواند در آینده هم از روکش موجود بهره ببرد و نباید همه روکش‌ها را محکوم به تعویض بعد از ارتودنسی دانست!

اتصال براکت یا نگین ارتودنسی روی دندان‌هایی که روکش دارند تکنیک خاصی را می‌طلبد و ظرافت بیشتری دارد. ‌گاه لازم می‌شود از بند‌های ارتودنسی در این مورد استفاده شود.

گاه لازم می‌شود روکش‌های مجاور هم تراش بخورند و جدا شوند یا حتی بعد‌ها روکش‌ها عوض شوند.

گاه فرد بریج دارد یعنی بین دو دندان با روکش پل زده شده که دندانی که وجود ندارد جایگزین شود. در این موارد تنظیم زاویه براکت‌ها دقیق‌تر و حساس‌تر هم می‌شود.

به هرحال:

ارتودنسی درمورد کسانی که روکش دارند هم عملی است و حتی می‌توان طوری برنامه‌ریزی کرد که روکش بعد از ارتودنسی نیاز به تعویض نداشته باشد!

ارتودنسی در بارداری، آیا امکان‌پذیر است؟

یکی از سوالاتی که ذهن خانم‌های مشتاق ارتودنسی را مشغول می‌کند، در این باره است که ارتودنسی و بارداری چه اثر متقابلی روی هم دارند. به‌عبارتی آیا طی ارتودنسی می‌توان باردار شد و طی بارداری می‌توان ارتودنسی کرد یا نه!

به‌طور خلاصه ارتودنسی و بارداری هیچ اثر منفی مستقیم یا معکوسی روی هم ندارند. یعنی نه بارداری مستقیما به ارتودنسی صدمه می‌زند و نه ارتودنسی خطری برای بارداری محسوب می‌شود.

مزیتی هم از این نظر وجود ندارد!

اما باید توجه کرد که:

– طی بارداری تغییرات هورمونی‌ای ایجاد می‌شود که هم بافت لثه و بافت اطراف دندان را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد و هم خلق‌وخو و شرایط روانی خانم باردار را، بنابراین مشکلی که ممکن است به وجود بیاید، امکان این است که به خاطر افسردگی خفیف یا مشکلات دیگر حین بارداری (که ‌گاه واقعا از کنترل بانوی باردار خارج است) فرد طی ارتودنسی نتواند دستورات بهداشتی (مسواک و…) را درست رعایت کند! یا نتواند در استفاده از کش‌ها یا رعایت سایر دستورات همکاری کافی داشته باشد، در این بین ممکن است به علت تغییرات هورمونی و اثر آن روی لثه، با کوچک‌ترین بی‌دقتی در رعایت بهداشت، تورم و مشکلات زیادی در لثه‌ها ایجاد شود که این وضع سبب تاثیر بر ارتودنسی و وضعیت سلامت لثه می‌شود.

– نکته دیگر محدودیت مرتبط با تهیه رادیوگرافی در سه ماهه اول بارداری است!

– همین‌طور محدودیت‌های کشیدن دندان برای ارتودنسی در سه ماهه اول و آخر بارداری!

بنابراین، در مجموع اگر بیمار با برنامه‌ریزی اقدام کند و همکاری دقیق را داشته باشد، هیچ مشکلی از نظر «ارتودنسی در دوران بارداری» پیش نخواهد آمد! به این منظور بهتر است به یک متخصص ارتودنسی مراجعه کند که توان علمی و عملی رعایت نکات مهمی در مورد درمان ارتودنسی حین بارداری را داشته باشد!

اما اگر از نظر توان درمانگر یا بیمار تردیدی هست، بهتر است ارتودنسی به چند ماه بعد از وضع حمل موکول شود!

درمانگاه دندانپزشکی شبانه روزی هروی:

درمانگاه دندانپزشکی شبانه‌روزی هروی شامل بخش های فعال زیر است: بخش تشخیص بیماریهای دهان، بخش اندو، اندودنتیکس (تخصص درمان ریشه دندان)، بخش جراحی فک و دهان و صورت، بخش ارتودنسی، ارتودنتیکس (متخصص ارتودنسی)، بخش اطفال، بخش پریو،‌ پریودنتیکس (تخصص بیماریهای لثه و بافت‌های نگه دارنده دندان)، بخش پروتز، پرستودنتیکس (تخصص پروتزهای دندانی)

جهت ارتباط با درمانگاه شبانه‌روزی دندانپزشکی هروی می توانید با شماره‌های ذیل تماس حاصل فرمائید:


۰۲۱۲۲۹۸۴۰۶۰

۰۲۱۲۲۹۸۴۱۰۰

آدرس درمانگاه: میدان هروی، خیابان وفامنش، ابتدای مکران شمالی، ساختمان حکیمان، طبقه 4

وب سایت:

heravidental.com

 

heravidental

 

heravidental

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ