تومور «بینی» بر اثر مصرف فست فود

حمیدرضا محمدیان
رئیس انجمن جراحان گوش، گلو، بینی و سر و گردن ایران نسبت به این بیماری و شیوع سرطان «زبان» به دلیل استعمال قلیان، هشدار داد

رئیس انجمن جراحان گوش، گلو، بینی و سر و گردن نسبت به شیوع تومور «بینی» بر اثر مصرف فست فودها و افزایش سرطان «زبان» به دلیل استعمال قلیان هشدار داد.

محمد تقی خرسندی شایعترین بیماری‌های گوش و حلق و بینی را انواع تومورها عنوان کرد و اظهار داشت: تومورهای سر و گردن، حنجره، ‌غدد لنفاوی از شایع‌ترین بیماری‌های گوش و حلق و بینی است که در چند سال اخیر دلیل عمده مراجعه مردم به مراکز تخصصی پایتخت و سایر مراکز استان‌های کشور است که به صورت روزافزونی در حال افزایش است.

رئیس انجمن جراحان گوش، گلو، بینی و سر و گردن رعایت نکردن بهداشت،‌ غفلت افراد در خصوص راه‌های پیشگیری از عفونت و درمان‌های نامناسب را از مهمترین دلایل ایجاد عفونت‌های گوش و حلق و بینی عنوان کرد.

خرسندی تصریح کرد: خوشبختانه در سال‌های اخیر با وجود کنترل و درمان‌های بجا و مناسب در سراسر کشور،‌ کمتر فردی مبتلا به این عمل و متعاقباً عمل جراحی شده است.

رئیس انجمن جراحان گوش، گلو، بینی و سر و گردن با تأکید بر گسترش شهری شدن و به همان نسبت افزایش بیماری‌های سرطانی عنوان کرد: متأسفانه روز به روز شاهد گسترش مصرف مواد سرطان‌زا از قبیل فست‌فودها و مواد نگهدارنده به غذاها هستیم.

وی با ابراز تأسف از تمایل بیش از حد جوانان به کشیدن قلیان و سیگار و مُد شدن آن در سبک زندگی گفت: این امر باعث شده است تا سرطان‌های ناشی از این نوع دخانیات از جمله حنجره، دهان و زبان بیش از سایر انواع سرطان شایع باشد.

رئیس انجمن جراحان گوش، گلو، بینی و سر و گردن گفت: تومورها شایع‌ترین بیماری‌های گوش و حلق و بینی هستند و مصرف فست فودها و مواد افزودنی شیوع این بیماریها را در کشور افزایش داده است.

خرسندی با اشاره به برگزاری چهاردهمین کنگره بین‌المللی انجمن گوش، گلو، بینی و سر و گردن ایران بیان کرد: هدف اصلی چهاردهمین کنگره اطلاع از آخرین اطلاعات پزشکی دنیا و انتقال تجربیات است و سعی شده تا بیشتر بیماری‌هایی که در کشور اپیدمی و پزشکان ایرانی درگیرش هستند، بررسی شود.

وی با تأکید بر اینکه پیشگیری بهتر از درمان است گفت: از آنجایی که تشخیص نوع و طول مدت و از آن مهمتر پیشگیری، یکی از مسائل حائز اهمیت در بیماری‌های گوش و حلق و بینی است، به همین خاطر بیشتر مباحث و سخنرانی‌های حول این موضوع خواهد چرخید.

خرسندی در پاسخ به سوال «تکنیک‌های جدید ارائه شده از سوی پزشکان ایرانی برای عرضه در این همایش وجود دارد یا خیر؟»، گفت: خوشبختانه رشته گوش و حلق و بینی یکی از معدود رشته‌هایی است که پا به پای دنیا در حال پیشرفت است و کاری نیست که در اروپا شدنی باشد ولی در کشور انجام نگیرد؛ به طوری که بر خلاف گذشته در برخی تکنیک‌های پزشکی از سایر کشورها جلوتر بوده و حتی کمتر شاهد اعزام بیماری به خارج از کشور برای درمان هستیم.

رئیس انجمن جراحان گوش، گلو، بینی و سر و گردن تصریح کرد: خوشبختانه در 10 سال اخیر روش‌های پیشگیری در کشور بسیار پیشرفت کرده است و در این کنگره پزشکان و متخصصان به بحث و تبادل نظر پیرامون آخرین پیشرفت‌ها و تکنیک‌های جراحی صورت گرفته بپردازند.

کنگره سراسری و بین‌المللی گوش‌، گلو، بینی و سر و گردن ایران هفدهم لغایت بیستم مهر ماه امسال در مرکز همایش‌های رازی با حضور اساتیدی از ایران و هفت کشور جهان برگزار می‌شود.(تسنیم)

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ