تراکم استخوانی ایرانیان؛ پایین تر از استانداردهای جهانی

حمیدرضا محمدیان
بیماری پوکی استخوان بدون علامت است و معمولا زمانی که بیمار با شکستگی مراجعه می کند تشخیص داده می شود


دانشیار روماتولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: تراکم استخوانی ایرانیان پایین تر از استانداردهای جهانی است و این امر ابتلا به پوکی استخوان را افزایش می دهد.

تراکم استخوانی ایرانیان پایین تر از استانداردهای جهانی است

دکتر ‘سیده زهرا میرفیضی’ در ‘همایش آشنایی با بیماری پوکی استخوان’ در مشهد افزود: پژوهشها نشان داده است که سن شکستگی استخوان ران در بین ایرانیان 10 سال پایین تر از این میزان در کشورهای پیشرفته است.

وی گفت: استئوپرز یا پوکی استخوان به کاهش توده استخوانی، ضعف و سست شدن بافت استخوانی گفته می شود که در نهایت شکستگی استخوانهای بدن را در پی دارد.

دانشیار روماتولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه پوکی استخوان یکی از مسائل مهم در چارچوب سلامت جامعه محسوب می شود افزود: با افزایش جمعیت سالمندان و روند پیر شدن جمعیت عوارض شکستگی ناشی از پوکی استخوان و ناتوانی حاصله هزینه های زیادی را تحمیل می کند.

وی گفت: مرگ و میر ناشی از پوکی استخوان به علت شکستگیها و عوارض مربوطه، بالاتر از سرطانها است.

میرفیضی در ادامه اظهارداشت: از سن 30 سالگی به بعد فعالیت سلولهای استخوانخوار بیشتر از فعالیت سلولهای استخوانساز است لذا بر اثر عدم تعادل این سلولها، توده استخوانی و قدرت استحکام آن کاهش می یابد و زمینه را برای پوکی استخوان مساعد می سازد.

وی افزود: مطالعه انجام شده در دانشگاه علوم پزشکی تهران با همکاری دانشگاههای علوم پزشکی شیراز، مشهد، بوشهر و تبریز نشان داده است که شیوع پوکی استخوان در زنان و مردان بالای 50 سال در این شهرها بین 5.4 و 3.5 درصد بوده است.

دانشیار روماتولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: پژوهشها نشان داده که از هر سه نفر زن یک نفر و از هر هشت نفر مرد در طول زندگی یک نفر مبتلا به شکستکی ناشی از پوکی استخوان می شود.200 میلیون نفر از زنان در سراسر دنیا دچار پوکی استخوان هستند.

او با اشاره به باورهای غلط در مورد پوکی استخوان نیز گفت: اینکه مردان به پوکی استخوان مبتلا نمی شوند و این بیماری قابل تشخیص، درمان و پیشگیری نیست هیچکدام واقعیت ندارد.

این متخصص روماتولوژی افزود: بیماری پوکی استخوان بدون علامت است و معمولا زمانی که بیمار با شکستگی مراجعه می کند تشخیص داده می شود.

وی با اشاره به عواملی که در پوکی استخوان نقش دارند گفت: جنسیت، سن، یائسگی، نژاد، سابقه خانوادگی، مصرف سیگار و الکل، وزن بدن و استفاده از برخی داروها، عدم تحرک، رژیم غذایی نامناسب و کمبود کلسیم و ویتامین دی از جمله این عوامل است.(ایرنا)

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ