آیا از عفونت و ترشحات زنانگی خسته شده‌‌اید؟

چیزهایی که در مورد عفونت و ترشحات زنانگی نمی دانید

ترشحات واژن در خانمها شامل یکسری باکتری های مفید است که برای حفظ سلامت آن ضروری و بسیار لازم هستند . در مواردی وجود دارد یک ترشحات بوی نامطبوع داشته و سبب ناراحتی فرد و زوج او می شود. توصیه‌های زیر شما را درکاهش و رفع بوی نا مطبوع دستگاه تناسلی کمک می کند. محیط دستگاه تناسلی در زن و مرد از مناطقی است که اگر به نظافت آن توجه نشود باعث بروز آلودگی شدید و حتی بیماریهای گسترده می شود .
لکوره خود یک بیماری نیست بلکه تظاهری از تخمک گذاری یا یک بیماری موضعی یا سیستمیک هست .
در هر سنی ممکن است دیده شود و تقریباً کلیه زنان را در دوره ای از عمر مبتلا می کند . شایعترین علت آن عفونت قسمت تحتانی اعضای تناسلی است . علل دیگر عبارتند از التهاب ، تحریک استروژنی، تحریک روحی، ترشحات لکوره معمولا به علت وجود سلولهای کنده شده از مخاط یا سلول های شرکت کننده در التهاب سفید رنگ است .
وجود مقدار کمی ترشح موکوس واژنی به طور ثابت امری کاملا طبیعی است اما در صورتی که مقدار ترشح زیاد و موجب آلوده کردن لباس گردد یا همراه با درد و ناراحتی باشد صورتی غیر طبیعی پیدا می کند .
در بانوان غدد داخل واژن و دهانه رحم به طور مداوم مقدار کمی مایع ترشح می کنند. این مکانیسم کمک به سلامت و پاک شدن مجرای تناسلی می کند. این ترشحات اکثراً بیرنگ و یا حداکثر شیری کم رنگ و بدون بو هستند، ولیکن بسته به سیکل ماهیانه در خانم ها رنگ و غلظت آن تغییر پذیر است. به طوریکه در زمان تخمک گذاری، حاملگی،شیر دادن و نزدیکی جنسی مقدار این ترشحات بیشتر می شود . بنابراین با توجه به نکات ذکر شده باید توجه داشت که افزایش ترشحات واژن در زنان در بسیاری موارد طبیعی است، به ویژه اینکه ترشحات باعث مرطوب شدن مجرای تناسلی زنان می شود، که این خود کمک بسیار در پیشگیری از بیماری گوناگون در این ناحیه می کند.
ترشح از واژن، علامت شایعی است. فرد گرفتار ممکن است مدتی تحمل کند و نگرانی ناشی از این که آیا به بیماری مقاربتی مبتلا شده یا نه را به جان بخرد؛ یا اینکه ممکن است همین نگرانی باعث مراجعه به این پزشک و آن پزشک و حتی متخصص زنان یا متخصص ارولوژی شود. آیا هر نوع ترشح واژن نشانه بیماری است؟ چه موقع باید نگران بود؟ این ترشحات با چه مکانیسمی ایجاد می‌شوند؟ مقاله زیر به این پرسش‌ها پاسخ می‌دهد. اول از همه باید دانست که ترشحات واژن دو نوعند.
ترشحات طبیعی (فیزیولوژیک) و ترشحات غیر طبیعی که نیاز به درمان دارند. اما کدام ترشحات طبیعی هستند و کدام غیرطبیعی؟
هر خانمی کیفیت طبیعی ترشحات خود را می‌داند و در واقع می‌داند که چه ترشحاتی در وی قابل قبول است و کدام ترشحات بیش از حد طبیعی است. اما نکته اینجاست که کیفیت و کمیت ترشحات واژن در هر زن در طول زمان و حتی در طول یک دوره ماهانه می‌تواند تغییر کند؛ مثلاً ترشحات قبل از بلوغ با ترشحات دوران بارداری و ترشحات پس از یائسگی متفاوت است. به همین ترتیب، هورمون‌ها تاثیر مهمی روی ترشحات واژن دارند و در نتیجه بارداری یا مصرف قرص‌های ضدبارداری ترشحات واژن را تغییر می‌دهد. در طول قاعدگی و دوره پس از زایمان هم کیفیت یا میزان ترشحات ممکن است تغییر کند. حتی عواملی مثل ورود منی به داخل واژن یا عادات مربوط به بهداشت فردی هم روی این ترشحات موِ‌ثر است.
ترشح زیاد تر از معمول ، ممکن است با بوی بدن توام شود و آن را افزایش دهد که در این حالت استحمام زیاد و خشک کردن اعضای تناسلی کافی است اما در صورتی که بوی زننده داشته باشد حاکی از عفونت واژن است.
این ترشحات با درد یا بدون درد و ناراحتی ممکن است با خارش همراه باشد که معمولا هنگام آلوده شدن مدخل واژن به ادرار عارض می شود . نواحی تناسلی بیمار ممکن است دچار حالت تحریک و التهاب با شد به علاوه گاه پروکتیت و درد به هنگام نزدیکی وجود دارد . در بعضی حالات هم علامت خاصی به جز ترشح وجود ندارد .
در افرادی که دارای این مشکل می باشند آزمایش خون ممکن است شواهدی از وجود عفونت خفیف بدن را نشان دهد . تهیه فورتی میکروسکپی از ترشحات واژن و آزمایش سلول شناسی آن برای کلیه زنان بالاتر از ۲۵ سال و در مواردی که احتمال وجود سرطان در کار باشد ، ضروری است .
لکوره در صورتی که با تست سرولوژیک مثبت همراه باشد ممکن است مربوط به سفلیس باشد .
واژینیت چیست ؟
به عفونت دستگاه تناسلی زنان که در اثر باکتری یا عوامل بیماری زا می باشد گفته می شود.

پیش گیری از واژینیت :
در هنگام مقاربت باید مرد از واسائل پیشگیری و حفاظتی استفاده کند تا از عقونت جلوگیری به عمل آید . همچنین تجویز آنتی بیوتیک بمدت طولانی مدت ممکن باعث رشد قارچ کاندیدا و واژینیز ناشی از آن شود.

راه‌های درمانی :
الف – درمان های اختصاصی : عفونت با داروهای که در زیر نام برده شده اند درمان می شود ، هرگاه مقاومت میکربی عارض شود یا بیمار به دارو حساسیت نشان دهد بلافاصله باید دارو قطع شود و داروی دیگری جانشین آن نمود .
ب- درمان های عمومی :
استفاده از تامپون های داخلی مربوط به دوران پریود باعث کاهش رطوبت واژن و خارش و بوی بد می شود .
آلودگی های تریکومونا و کاندیدا مستلزم درمان هر دو طرف یعنی زن و شوهر به صورت همزمان باید باشد.
ج – درمان های موضعی :
شستشوی مرتب با محلول آب نمک و اسید استیک ( ۲ قاشق غذاخوری سرکه سفید در هر لیتر آب ) می تواند در درمان لکوره مفید باشد . دوش های قلیایی نباید هرگز به کار رود زیرا موجب بالا رفتن پی هاش واژن شده تضعیف فلوره واژن را در پی خواهد داشت.

منبع: pezeshk.us

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ