با ایـن ورزش‌ها بهتـر خواهید دید

الو دکتر: خیلی ساده در خانه مشکلات چشم‌های‌تان را حل کنید

کافی است یک لحظه چشمان‌تان تار ببیند تا دچار ده‌ها مشکل شوید. در اهمیت چشم‌ها در زندگی انسان هیچ شکی وجود ندارد اما مهم این است که خیلی از ما اهمیت مراقبت از چشم را نمی‌دانیم و نمی‌دانیم چگونه باید از آنها مراقبت کنیم ‌در این مطلب شیوه‌هایی را به شما می‌گویم که بسیاری از مشکلات چشمی شما را حل می‌کنند.
عضلات چشم‌تان را ورزش دهید
مشکل: تاربینی
علت: اضطراب یا خستگی می‌تواند مانع از عملکرد مناسب عضلاتی شود که در چشم وظیفه دارند تا لنز چشم را با تغییر در حالت آن به بهترین فرم برای بهترین حالت دیدن تنظیم کنند.
راه‌حل:  یک راه مهم برای حل این مشکل ورزش دادن تمام عضلات و از جمله عضلات چشم است. بهترین کار این است که روزی 10بار اول به نوک انگشت‌تان نگاه کنید و سپس به چیزی که در 10متری شما قرار دارد. دکتر لئونارد جی پرس، متخصص چشم در فیرلاون در نیوجرسی می‌گوید: «با این کار می‌توانید به انعطاف‌پذیری و عملکرد مناسب عضلات چشمی که لنزتان را تنظیم می‌کند کمک کرده و اینگونه دیدتان را بهتر کنید…» یک ورزش دیگر هم این است که به نقطه‌ای مثلا روی دیوار نگاه کنید، بعد از آن بدون اینکه چشم‌تان یا سرتان را تکان دهید‌ تا می‌توانید به چیزهایی که در دایره دیدتان است، نگاه کنید. دکتر پرس می‌گوید: «با این کار چشم‌تان را به چالش خواهید کشید و به مغزتان هم این فرصت را خواهید داد که تصاویر بیشتر و بیشتری را ثبت کند و در کل تمرین و ورزش کند.»
یک مداد بینایی شما را بهتر می‌کند
مشکل: دوبینی
علت: هرچیزی را دو تا می‌بینید یا ممکن است مرزها و حدود یک چیز را خوب نبینید و اجسام را درهم رفته ببینید؟ عدم وضوح کافی در دیدن دقیق اشیا و دوبینی می‌تواند ناشی از خستگی چشم و مشکلات دیگر و حتی مصرف برخی داروها باشد.
 راه‌حل: به تمرینی که در این بخش کاربرد دارد تمرین «مداد» گفته می‌شود. در این شیوه باید یک مداد را جلوی چشم‌تان بگیرید (به صورت عمودی) و سعی کنید نوشته‌های روی پهلوی مداد را بخوانید. روی این نوشته‌های کوچک فوکوس کرده و سعی کنید همچنان که مداد را به چشم‌تان نزدیک‌تر می‌کنید نوشته‌ها را واضح ببینید. این کار باعث می‌شود چشم‌های نزدیک‌بین تمرین کرده و قدرت دید بهتری پیدا کنند.
دکتر دام در این مورد می‌گوید: «این تمرین را یک روز یا 2 روز در هفته، برای مدت 3 تا 4 هفته انجام دهید. از اینکه چشم‌تان خسته می‌شود، ناراحت نشوید، درنهایت خواهید دید این تمرین به چشم‌تان کمک می‌کند که بهتر و دقیق‌تر ببینید.»
 مغزتان هم ورزش می‌خواهد
 مشکل: واکنش کند چشمی
علت: این   مشکل از چشم شما نیست، بلکه از شماست که کم‌کاری می‌کنید
 راه‌حل: این مشکلی است که برخی افراد در سنین مختلف با آن روبه‌رو می‌شوند، مثلا کسانی که مدت‌ها به یک نقطه‌، مثل صفحه کامپیوتر خیره می‌شوند. برای مثال این افراد ممکن است برای دیدن عقربه‌های ساعتی که دورتر از کامپیوترشان روی دیوار است  به زمان طولانی نیاز داشته باشند اما یک تمرین خاص وجود دارد که می‌تواند این مشکل را تا حدی حل کند. برای این کار روی چند توپ تنیس با یک رنگ واضح مثلا با ماژیک قرمز یا آبی اعداد بزرگی را بنویسید. بعد از یکی از دوستان یا اعضای خانواده‌تان بخواهید که از فواصل مختلف و با سرعت‌های متغیر‌ توپ‌ها را به سمت شما بیندازد. در تمام این مدت سعی کنید عددهای روی توپ را بخوانید. دکتر کنت دام،‌ پروفسور اپتیومتری در این مورد می‌گوید: «در این تمرین مغز شما با حس بینایی‌تان وارد چالش می‌شود و شما بخش بینایی مغزتان را به تکاپو وامی‌دارید و باعث چالش در این بخش می‌شوید. شاید بتوان این تمرین را با تمرین‌هایی که معلم‌های پیانو برای نواختن بهتر و سریع‌تر پیانو به انگشتان شاگردان خود می‌دهند، مقایسه کرد.»
ضدقرمزی ممنوع
مشکل: چشمان خشک و قرمز
علت: میزان ترشح غدد چشمی و میزان اشکی که چشم را مرطوب و سالم نگه می‌دارد با بالا رفتن سن یا خیره شدن طولانی‌مدت به کامپیوتر یا رفتن به ارتفاع بالا و زندگی در ارتفاعات کاهش می‌یابد.
راه‌حل: از اشک مصنوعی استفاده کنید. اشک مصنوعی بدون نیاز به نسخه پزشک در داروخانه‌ها در دسترس است اما حواس‌تان باشد که گول انواع و اقسام قطره‌های ضدقرمزی چشم را نخورید. کنت دام، پروفسور اپتیومتری در دانشگاه آلاباما در بیرمنگام می‌گوید: «ممکن است لحظه‌ای که از داروهای ضدقرمزی چشم استفاده می‌کنید، تا چند ساعت بعد چشم‌تان اصلا قرمز نباشد اما وقتی اثر داروها از بین برود چشم‌تان بیشتر از قبل قرمز می‌شود و اگر از این داروها زیاد استفاده کنید، چشم‌تان همیشه قرمز خواهد ماند.»
برای 10دقیقه چشم‌های‌تان را ببندید
مشکل:  ورود جسم خارجی به چشم
علت: ورود هرگونه جسم خارجی به چشم می‌تواند ایجاد مشکل کند.
 راه‌حل:دکتر آلبرت واتین، متخصص بیماری‌های عفونی چشم در بیمارستان لانگ آیلند می‌گوید:« زمانی که هرگونه صدمه‌ای به بافت عنبیه- که بافت محافظ چشم است- وارد شود، باکتری‌هایی که روی پلک، مژه‌ها و پوست هستند، می‌توانند وارد چشم شوند و ایجاد مشکل کنند.» دکتر واتین ادامه می‌دهد: «بهترین کار در این موارد این است که 10 تا 15 دقیقه چشمان‌تان را بسته نگه دارید تا شاید جسم خارجی با جریان عادی اشک پاک شود اما اگر درد، قرمزی چشم یا دوبینی و عدم وضوح دید شما برطرف نشد، این می‌تواند نشانه یک مشکل جدی باشد و حتما باید به یک متخصص چشم یا یک مرکز اورژانس چشم مراجعه کنید تا معاینه شوید و درصورت نیاز درمان لازم برای شما انجام شود.»
درمانی طبیعی برای تقویت چشم

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ