عواملی که فرد را دچار حساسیت و آلرژی می کند

mousavi
کسانی که دچار حساسیت هستند، دارای سیستم ایمنی فوق هوشیار هستند که نسبت به مواد ظاهرا بی آزار موجود در محل زندگیشان، واکنش نشان می دهند.

آلرژی واکنش افراطی سیستم ایمنی بدن به عوامل مختلف است. یکی از مسائلی که برخی از مردم با آن در فصل بهار، مواجه می‌شوند، آلرژی فصل بهار است. علت اصلی حساسیت های فصلی به ویژه در فصل بهار را گرده افشانی گیاهان است.

نام دیگر آلرژی فصلی، تب یونجه است، اما بر خلاف تصور ارتباط مستقیم با یونجه ندارد، بلکه هر نوع علف هرز و یا گیاهی می تواند موجب بروز آن شود.

آلرژی به اشکال مختلف از جمله: پوستی، گوارشی، تنفسی (فوقانی و تحتانی) دیده می شود. آلرژی تنفسی تحتانی همان آسم است. رینیت آلرژیک، حساسیت سیستم تنفسی فوقانی است که بیشتر به متخصصین گوش و حلق و بینی مراجعه می کنند

علل و عوامل خطرساز

تمام افراد به آلرژی مبتلا نیستند. اکثر حسّاسیت‌ها، ارثی هستند و از والدین به فرزندان منتقل می‌شوند. اشخاص می‌توانند توانایی ابتلا به آلرژی را نیز ارث ببرند و در عین حال به هیچ ماده خاصی حساس نباشند و فقط نقش انتقال دهنده را بازی کنند.

هنگامی که یکی از والدین به نوعی از حساسیت مبتلا باشد، شانس ابتلای فرزند او ۵۰٪ و اگر هردو آنها آلژیک باشند، این مقدار به ۷۵٪ می‌رسد

عوامل رینیت آلرژیک:

در اثر واکنش مجاری بینی به ذرات ریز تحت عنوان آلرژن ایجاد می شود. به دنبال آن دو نوع از سلول های خونی به نامهای بازوفیل و ماست سل فعال شده و با ترشح مواد التهاب زا مثل هیستامین سبب افزایش ترشح مخاط بینی و نیز خارش و عطسه می شوند.

رینیت آلرژیک میتواند فصلی بوده و یا در طول سال اتفاق بیفتد.

ازجمله آلرژن هایی که باعث این بیماری می شوند می توان به گرده های درختانی مثل راش، سرو، نارون، توت، بلوط، کاج، چنار، بید، گرده گل ها و خزه اشاره کرد.

منبع: alodoctor.com

چگونه می توانید بفهمید که آلرژی دارید یا نه؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ