زردچوبه چه فوایدی برای سلامتی دارد؟

mousavi
زردچوبه یکی از متداول‌ترین ادویه‌ها در آشپزی است که رایحه‌ای شبیه به فلفل، طعمی تیز و رنگی طلایی دارد. زردچوبه سرشار از خواص آنتی‌اکسیدان، ضدویروس، ضدباکتری، ضدقارچ، ضدسرطان و ضدالتهاب است.

زردچوبه حاوی میزان قابل‌توجهی پروتئین، فیبر، نیاسین، ویتامین C، ویتامین E، ویتامین K، پتاسیم، کلسیم، مس، آهن، منیزیم و روی است، زردچوبه به خاطر وجود همه این خواص معمولاً برای درمان مشکلات جسمانی متفاوتی مورداستفاده قرار می‌گیرد.

در زیر به فواید زردچوبه برای سلامتی اشاره می‌کنیم:

زردچوبه می‌تواند از سرطان پروستات جلوگیری کرده، رشد سرطان پروستات موجود را کاهش داده و حتی سلول‌های سرطانی را از بین ببرد. محققان مختلفی دریافته‌اند که ترکیبات فعال زردچوبه آن را به یکی از بهترین پیش‌گیرنده‌ها در مقابل تومورهای ایجادشده به خاطر پرتو تبدیل کرده است. این ماده همچنین تاثیرات پیشگیرنده‌ای در برابر سلول‌های تومور مثل لوکمی سلول T، سرطان روده بزرگ و سرطان سینه دارد.

خواص ضدالتهاب زردچوبه برای درمان هر دو نوع آرتروزهای استخوانی و روماتوئید عالی است. علاوه بر این، خواص آنتی‌اکسیدانی آن رادیکال‌های آزاد که سلول‌های بدن را تخریب می‌کند، از بین می‌برد. مشخص‌شده است افراد مبتلا به آرتروز روماتوئید که بطور منظم از زردچوبه استفاده می‌کنند، دچار درد و التهاب مفاصل کمتری می‌شوند.  

از زردچوبه که به حفظ سطح سالم انسولین خون کمک می‌کند، می‌توان برای درمان دیابت استفاده کرد. زردچوبه همچنین کنترل گلوکز را تقویت کرده و تاثیر داروهای دیابت را افزایش می‌دهد. یک فایده مهم دیگر زردچوبه تاثیر آن در کمک به کاهش مقاومت انسولین است که می‌تواند از بروز دیابت نوع ۲ پیشگیری کند. اما وقتی با داروهای خیلی قوی ترکیب شود، می‌تواند موجب افت قند خون شود.

 زردچوبه حاوی ماده‌ای به نام لیپو پلی ساخارید است که عوامل ضدباکتری، ضدقارچ و ضدویروس زردچوبه نیز سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. با داشتن یک سیستم ایمنی قوی احتمال ابتلا به سرماخوردگی، آنفلوانزا و سرفه کمتر خواهد شد. اگر به هر یک از این بیماری‌ها مبتلا شدید، یک‌بار در روز یک قاشق چای‌خوری زردچوبه به یک لیوان شیر گرم مخلوط کرده و نوش جان کنید.

ترکیبات بسیاری در زردچوبه کیسه صفرا را برای تولید صفرا تحریک می‌کنند که گوارش را تقویت کرده و علائم نفخ و گاز معده را کاهش می‌دهد. همچنین زردچوبه برای درمان بسیاری از بیماری‌های التهابی روده ازجمله کولیت اولسراتیو مفید است. اما باید به خاطر داشته باشید که افرادی که از هر نوع بیماری صفراوی رنج می‌برند، نباید از زردچوبه به عنوان مکمل غذایی استفاده کنند زیرا وضعیت آنها را بدتر خواهد کرد.

کبد از طریق تولید آنزیم‌ها، خون را تصفیه می‌کند و زردچوبه تولید این آنزیم‌های حیاتی بدن را افزایش می‌دهد. این آنزیم‌ها تجزیه‌شده و سموم داخل بدن را کاهش می‌دهند. همچنین گفته می‌شود که زردچوبه موجب بهبود گردش خون نیز می‌شود. همه این عوامل به سلامت کبد کمک می‌کند. زردچوبه را می‌توانید به شکل پودر به غذاهای سرخ‌کردنی و پختنی خود اضافه کرده یا حتی همراه با سس سالاد مصرف کنید.

زردچوبه یک عامل ضدعفونی‌کننده و ضدباکتری طبیعی است و می‌توان از آن به عنوان یک داروی ضدعفونی‌کننده استفاده کرد. اگر جایی از بدنتان بریده یا زخم شده است، کمی پودر زردچوبه روی آن بپاشید تا روند التیام آن سریع‌تر شود. زردچوبه همچنین به ترمیم پوست آسیب‌دیده نیز کمک کرده و برای درمان پسوریازیس و سایر بیماری‌های التهابی پوست نیز مفید است.

منبع: آرمان

برای از بین بردن آکنه چه رژیم غذایی وجود دارد ؟

با زردچوبه کرم دور چشم بسازید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ