آمپى‌سیلین یکی از ارکان مهم درمان عفونت لیستریای

amin
بالغین غیر باردار مبتلا به لیستریوز را بایستى تحت درمان با آمپى‌سیلین ۹۲ گرم وریدى هر ۴ ساعت) یا پنى‌سیلین G (۲۰-۱۵ میلیون واحد وریدى در روز - منقسم در ۶ روز) قرار داد؛ در افراد مبتلا به ضعف سیستم ایمنى داراى مننژیت مى‌توان به‌منظور سینرژى جنتامایسین (۳/۱ mg/kg به‌صورت وریدى هر ۸ ساعت) را نیز اضافه نمود.

تعریف بیماری  

عفونت لیستریا یا لیستریوزیس یک بیماری است که معمولا دراثرخوردن غذاهای آلوده شده با باکتری ای که ” لیستریا منوسیتوژنز” نامیده میشود، ایجاد میگردد.

 

درمان بیماری

بالغین غیر باردار مبتلا به لیستریوز را بایستى تحت درمان با آمپى‌سیلین ۹۲ گرم وریدى هر ۴ ساعت) یا پنى‌سیلین G (۲۰-۱۵ میلیون واحد وریدى در روز – منقسم در ۶ روز) قرار داد؛ در افراد مبتلا به ضعف سیستم ایمنى داراى مننژیت مى‌توان به‌منظور سینرژى جنتامایسین (۳/۱ mg/kg به‌صورت وریدى هر ۸ ساعت) را نیز اضافه نمود. در موارد آلرژى به پنى‌سیلین، از کوتریموکسازول (روزانه mg/kg پانزده هفتادوپنجم در سه دوز منقسم وریدی) استفاده مى‌شود. درمان مننژیت در افراد سالم از نظر سیستم ایمنى بایستى ۳-۲ هفته پس از قطع تب ادامه یابد. بیماران ضعیف از نظر سیستم ایمنى احتمالاً بایستى ۶-۴ هفته درمان بگیرند. لیستریوز در باردارى با آمپى‌سیلین (۵/۱-۱ گرم وریدى هر ۶ ساعت به مدت ۲ هفت) درمان مى‌شود؛ در صورت آلرژى به پنى‌سیلین اریترومایسنى جایگزین مناسبى در ماه آخر باردارى است. درمان باکتریمى مادر طى باردارى مى‌تواند از عفونت نوزادى پیشگیرى نماید. لیستریوز نوزادى به ۲ هفته درمان با آمپى‌سیلین نیاز دارد. در نوزادان کمتر از ۲۰۰۰ گرم، دوز روزانه در هفته اول ۱۰۰mg/kg (تقسیم در دو دوز) و در هفته دوم ۱۵۰mg/kg است. در نوزادان ۲۰۰۰ گرمى و بالاتر، دوز روزانه در هفته اول ۱۵۰mg/kg (تقسیم در سه دوز مساوی) و در هفته دوم ۲۰۰mg/kg است. در لیستریوز نوزادى مى‌توان از جنتامایسین با دوز روزانه ۵mg/kg (تقسیم در دو دوز) در هفته اول ۵/۷ mg/kg (تقسیم در سه دوز) در هفته دوم، نیز استفاده نمود .

علائم و نشانه ها بیماری عفونت لیستریایی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ