پولیپوز آدنوماتوز فامیلی

تعریف:

پولیپوز آدنوماتوز خانوادگی یکی از سندرمهای سرطان کولون است که اعضای یک خانواده را درگیر می کند و بیمار بیش از صدها و گاهی هزاران پولیپ در روده بزرگ خود دارد که از دوره نوجوانی شروع به پیدایش می کننداین افراد همچنین مستعد به سرطانهای سایر قسمتهای بدن، مثل تیروئید، معده و آمپول واتر ( محلی که مواد صفراوی بعد از عبور از ان وارد اثنی عشر میشوند) هستند.

درمان:

پزشکان برای از میان بردن پولیپ های بسیار زیادی که در روده بزرگ قرار دارند، داروی ضد التهاب سلکوکسیب تجویز می کنند. اگر این درمان موثر واقع نشد روده بزرگ را از بدن خارج می شود.

پیشگیری:

پولیپوز آدنوماتوز خانوادگی، نوعی استعداد ارثی به سرطان روده بزرگ است که پیشگیری چندانی ندارد اما غربالگری و تشخیص به موقع میتوان جلوی بروز سرطان را گرفت. همچنین تنها در صورتی که این بیماری زود تشخیص داده شده و به موقع روده بزرگ بیمار برداشته شود، این فرد می تواند از خطر ایجاد سرطان تا حد زیادی در امان بماند اما در صورتی که جراحی نشوند، معمولاً در سن حدود 40 سالگی سرطان به سراغ آنها خواهد آمد.

عوامل:

اعتقاد بر این است که مشتقات ناشی از سوخت و سوز چربیها منجر به تشکیل کارسینوژنها ( مواد شیمیایی ایجاد کننده سرطان) میشود. رژیم های غذایی سرشار از سبزیجات و غذاهای پر فیبر مانند نان های سبوس دار و غلات، روده را سریع تر از شر این کارسینون ها خلاص می کنند و سلولهای روده مدت زمان کمتری عوامل سرطان زا در تماس هستند

علائم:

پولیپ در کولون و رکتوم وقتی ایجاد میشود که یک آسیب کروموزومی در سلولهای لایه داخلی(مخاط) کولون و رکتوم اتفاق بیفتد. کروموزمها حاوی اطلاعات ژنتیکی به ارث رسیده از هر یک از والدین می باشند. بطور طبیعی، کروموزمهای سالم ، رشد سلولها را طی یک برنامه منظم ، کنترل می کنند. وقتی کروموزم، آسیب ببیند، رشد سلولی از کنترل خارج میشود و یک توده برجسته در بافت کولون یا رکتوم ایجاد میشود که پولیپ نامیده میشود.

عوارض:

پولیپ ها در ابتدا خوش خیم هستند. به مرور زمان و بعد از چندین سال، پولیپهای خوش خیم کولون و رکتوم، دچار آسیبهای کروموزومی ، بیشتر می گردند و تبدیل به سرطان میشوند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
نظر خود را بنویسید