با این کارها متابولیسمتان را به هم می‌ریزید-قسمت دوم

مهرناز زاوه
متخخصان معتقدند ورزش کردن در نخستین ساعات صبح باعث تنظیم چرخه شبانه‌‌روزی بدن می‌شود.

در ادامه‌ی قسمت اول اشتباهات متابولیسمی را که احتمالا امروز مرتکب شدید، به شما یادآوری می‌کنیم
۸.اصلا کربوهیدرات مصرف نکردید
اگرچه این مسئله درست است که خوردن کربوهیدرات تصفیه شده‌‌ی فراوان در سلامت و کاهش وزن شما تأثیر بسزایی دارد، اما خوردن مقدار کمی از آن هم تأثیر مشاهی به همراه دارد. علتش آن است که وقتی ورزش می‌کنیم، عضلات ما برای انرژی به ذخایر کربوهیدرات موجود در گلیکوژن نیاز دارند و اگر آن را به اندازه دریافت نکنند، امکان رشد نخواهند داشت. این اصلا خوب نیست؛ چرا که هرچقدر بخواهید عضلات قوی‌‌تر و حجیم‌تری داشته باشید، باید کالری بیشتری بسوزانید. اما این همه‌ی داستان نیست. اگر عضلاتتان دچار کمبود انرژی باشند، نمی‌توانید با قدرت همیشگی ورزش کنید. در این حالت اگر فعال هم باشید کالری کمتری سوزانده می‌شود. پس سعی کنید پیش از تمرین یک پرس جو دو سر، سیب زمینی شیرین یا برنج قهوه‌ای بخورید.
۹.فکر کردید آجیل خیلی چاقتان می‌کند
تحقیقات نشان می‌دهد اسیدهای چرب چندگانه‌ی اشباع نشده، خصوصا آنهایی که در گردو وجود دارند می‌توانند میزان فعالیت ژن‌های خاصی را افزایش دهند که مسئول کنترل سوختن چربی هستند، این بدان معناست که فردی که اسنک‌های آجیلی می‌خورد در کل روز نسبت به فردی که اسنک دیگری با کالری کم می‌خورد، کالری بیشتری می‌سوزاند. بنابراین برای آنکه میزان سوزاندن کالری‌تان افزایش یابد، سعی کنید روزانه حدود ۴۵۰ گرم میان‌وعده‌ای با این محتویات بخورید.
۱۰.در زمان نامناسب ورزش کردید
متخخصان معتقدند ورزش کردن در نخستین ساعات صبح باعث تنظیم چرخه شبانه‌‌روزی بدن می‌شود. این چرخه می‌تواند عملکردهای بسیاری را که بدنتان انجام می‌دهد کنترل کند، از جمله اینکه با چه میزان و با چه کیفیتی می‌خوابید، چقدر غذا می‌خورید، و چقدر انرژی می‌سوزانید.
۱۱.یک عالم آفت‌کُش مصرف کردید
تحقیقات نشان می‌دهد که مواد شیمیایی موجود در آفت‌کش‌ها که آن را ترکیبات آلی کلر می‌نامند، می‌توانند در فرآیند سوزاندن انرژی بدن اختلال ایجاد کرده و کار را برای کاهش وزن سخت‌تر کنند. محققان دریافته‌اند افرادی که مواد سمی بیشتری وارد بدنشان می‌شود، میزان کارکرد متابولیسم‌شان بیش از حد طبیعی کاهش می‌یابد و در روند کاهش وزن، دوران بدتر و سخت‌تری را سپری می‌کنند.
۱۲.سموم خوراکی موجود در غذاهای فرآوری شده را مصرف کردید
تحقیقات نشان داده موش‌هایی که بعد از تماس با مواد نگهدارنده‌ی شیمیایی زنده مانده‌اند به طور چشمگیری میزان اضافه وزن، مقاومت اولیه‌ی انسولین و دیابت نوع ۲ در آنها بیشتر است. سعی کنید تماس خود را با سموم خوراکی، انواع شکر، کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده و غذاهای فرآوری‌شده کاهش دهید چرا که این کار به تسریع متابولیسمتان کمک خواهد کرد.
۱۳.به اندازه کافی پروتئین مصرف نکردید
همانطور که می‌دانید پروتئین می‌تواند میزان سوزاندن کالری بعد از صرف غذا را تا ۳۵ درصد افزایش دهد و از طرفی به تقویت عضلاتتان هم کمک کند. بنابراین لازم است که در وعده‌های غذایی‌تان وجود داشته باشد. سعی کنید از پروتئین گیاهی استفاده کنید که امتیازهایی نظیر سوزاندن چربی، از بین بردن گرسنگی و ساختن عضلات را به همراه دارد.
۱۴.خیلی کم غذا خوردید
وقتی به میزان کافی به بدنتان سوخت‌رسانی نکنید، بدنتان در وضعیت گرسنگی قرار می‌‌‌گیرد. در این حالت، میزان فعالیت‌های متابولیسمی شما کُند شده و بدنتان سعی می‌کند از سوخت‌های به‌جا‌مانده در بدن استفاده کند. این مسئله به خاطر گذشته‌ی تکاملی ماست – پیش از عصر کشاورزی – که در آن غذا اغلب کمیاب و نادر بوده و بدن خودش را برای حفظ سوخت، با این شرایط مطابقت می‌داد. حتی اگر در حال کاهش میزان کالری هستید و با کمبود آن مواجه شده‌اید، بهترین حرکت در اغلب مواقع خوردن غذا به شکلی است که بی‌آنکه خسته شوید، شما را قادر سازد بتوانید فعال باشید.
۱۵.ویتامین D را فراموش کردید
شما می‌توانید ۹۰ درصد از معیار توصیه شده‌ی غذایی خود را به طور روزانه با مصرف یک پرسِ ۱۰۰ گرمی ماهی سالمون وحشی تأمین کنید. از طرفی ۳۰ دقیقه نشستن در آفتاب هم حدود ۱۰۰۰۰ IU ویتامین D در اختیارتان می‌گذارد. 
منبع: eatthis

با خوردن این غذاها گرسنه‌تر می‌شوید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ